Vietnamské bagety Banh-mi-ba jdou do světa. S novými investory míří z Prahy do Abú Dhabí a Dubaje
Praha, Bratislava, Abú Dhabí, Dubaj, Brno, Znojmo, Most… Náhodný generátor měst bývalého Československa a Spojených arabských emirátů? Nikoli. Tak by mohla vypadat po chystané expanzi mapa sítě vietnamských bageterií Banh-mi-ba. „Po covidu jsme silnější než dřív. Letos vyrosteme v obratu aspoň o 100, ale možná až o 300 procent,“ hlásí její zakladatel a šéf Hung Le. Skromné ambice zkrátka nikdy nepatřily do jeho výbavy. Jinak to ale ani nešlo. Jestli se chtěl coby syn vietnamských přistěhovalců v Česku prosadit, musel si klást jen ty nejvyšší cíle.
V karlínské pobočce Banh-mi-ba se zrovna chystají na polední nápor, z okna je vidět pošmourná budova stanice metra Křižíkova. Hung Le usrkává čaj: „Kdybyste se mě zeptal před rokem a půl, jestli tu dneska budeme sedět, nevěděl bych, co odpovědět.“ Pandemie vytrestala i jeho restaurační síť, ale nakonec k lepšímu – naučili se lépe plánovat, lépe pracovat se skladovými zásobami, jsou celkově efektivnější. „A to by bez krize nešlo,“ dodává.
Na úspory a optimalizaci doplatila pobočka v Jankovcově ulici v pražských Holešovicích, která se už před koronavirem hledala, naopak dvě v centru a jedna v Karlíně zůstaly, nedávno k nim přibyla ještě čtvrtá v obchodním centru Arkády na Pankráci. A také jedna v Bratislavě v komplexu Nivy. To ovšem souvisí s širšími změnami, k nimž v posledních měsících u Hung Leho, průkopníka vietnamských baget v Česku, došlo.
„Máme nové investory a ti mají velké plány. Líbí se mi to, jsme na jedné vlně,“ vypráví. Do loňského podzimu měli v Banh-mi-ba podíl internetoví podnikatelé sdružení ve skupině Pale Fire Capital, tedy Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý. Ti se ale nakonec dohodli na transakci se slovenskou gastronomickou skupinou CF Group. Ta získala majoritu v Banh-mi-ba a Barta s partnery se stali investory v CF Group.
Pro Hunga to byla zásadní změna, s Janem Bartou se sice lidsky sblížili – mladý miliardář, který stál za rozjezdem portálu ePojištění.cz, mu pomáhal třeba s nastavením řízení firmy – v portfoliu skupiny, kam patří aukční server Aukro nebo online prodejce nábytku Favi, ale byla menší restaurační síť chtě nechtě za popelku. „S Jozefem Bardíkem, šéfem CF Group, jsme si sedli. On je takový gastro vizionář, nebojí se, má odvahu,“ směje se Le.
Že se nebojí on ani Bardík, je patrné z plánů pro letošní rok – ještě během jara Banh-mi-ba vstoupí spolu s několika dalšími značkami CF Group včetně Regal Burgeru nebo Poke Bistro do Spojených arabských emirátů, konkrétně do největšího obchodního centra v Abú Dhabí. A následně přijde na řadu Dubaj. „Tam ale budeme zkoušet online prodej. Uvidíme, jak to pojede,“ říká čtyřiatřicetiletý Hung Le, který do Česka přišel až v 18 letech, protože otec, který tu za socialismu žil deset let, doma pořád básnil o tom, jak skvělá země to je.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs