Vivantis se stahuje ze segmentu zdraví, na kterém historicky vyrostl. Zavřel i dva své e-shopy
Pro skupinu e-shopů Vivantis se poslední rok nesl ve znamení redukce. Díky opatřením ale zlepšil své hospodářské výsledky.
Michal Špak, generální ředitel Vivantisu
Po odeznění pandemie koronaviru zažila skupina e-shopů Vivantis ochlazení, kdy nerostla a zisk jí klesl z 30 milionů korun na milion. Loni se i z těchto důvodů pustila do výrazné transformace, podle jejího šéfa a předsedy představenstva Michala Špaka se rok nesl ve znamení redukce. Došlo tak na výrazné omezení prodeje v sortimentech zdraví i módy, které pro skupinu kdysi byly nejpodstatnější.
Podle publikované výroční zprávy za fiskální rok od dubna 2023 do března 2024 se navzdory redukci segmentů skupině e-shopů Vivantis ekonomicky dařilo. Dosáhla obratu na úrovni 1,66 miliardy korun s nepatrným růstem o 1,3 procenta, zároveň ale zlepšila ukazatel ziskovosti před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) o 27 procent na téměř 36 milionů korun. Čistý zisk pak dosáhl 2,6 milionu.
Vivantis byl podle Špaka historicky rozkročen mezi šest segmentů a míra komplexity procesů tak firmě ubírala pozornost od toho, kde je její největší potenciál. „I když jsme v některých segmentech dosáhli úspěchů a různých ocenění, rozhodli jsme se, že je právě kvůli potenciálu jiných segmentů opustíme,“ popisuje.
Jako první na řadu přišel projekt redukce sortimentu segmentu zdraví. „Paradoxně našeho historicky nejsilnějšího segmentu,“ doplňuje Špak, podle kterého dosáhl vrcholu během pandemie. Pak ale na trhu začala vznikat výrazná konkurence, Vivantis se proto stáhl a z původně nabízeného sortimentu v jeho nabídce zůstalo jen patnáct procent produktů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSouvisejícím krokem bylo i ukončení provozu dedikovaných e-shopů prozdraví.cz a prezdravie.sk, jejich domény byly přesměrovány na hlavní e-shopy Vivantisu. „I když tento zásah znamenal zásadní pokles tržeb ze segmentu zdraví, byli jsme schopni tento pokles kompenzovat ostatními segmenty a na celkových tržbách jsme jako společnost meziročně vyrostli,“ upozorňuje Špak.
Dalším zásadním bodem pak byla i redukce sortimentu módy. „S příchodem konkurence z asijských zemí jsme přestali v současných trendech vnímat potenciál a efektivitu tohoto segmentu,“ popisuje Špak s odkazem zejména na čínské Temu, které výrazně mění prostředí nejen české e-commerce.
Špak očekává, že rozhodnutí redukovat segment módy – v němž si chce ponechat jen část módních doplňků – bude mít negativní dopad na tržbách teprve v aktuálně probíhajícím fiskálním roce. Věří ale, že redukce firmě vytvoří místo v logistických prostorech pro ostatní části, sníží se komplexita procesů i náklady. „Jsme teprve na začátku a transformace, kterou jsme nastartovali, nám umožní progresivnější růst v budoucnu,“ doplňuje Špak.
Změny v sortimentu skupiny se pak podepisují i na personáliích, kdy byl kompletně zrušen tým pečující o segment zdraví. Dojít mělo i na sloučení obchodních týmů zaměřených na šperky, hodinky a módu. Naopak měl vzniknout nový tým s úkolem pečovat o listování produktů. V aktuálním roce má probíhat také změna týmů v logistice a dalších souvisejících odděleních.
Celá transformace skupiny probíhá i pod dohledem investorů. Vivantis se od Mall Group odčlenil před jejím prodejem polskému Allegru. Loni na jaře pak došlo ke změně akcionářů, kdy původní podíl finanční skupiny PPF vyměnila skupina Rockaway Jakuba Havrlanta za podíly v nákupním srovnávači Heureka. Rockaway je ve Vivantisu aktuálně většinovým podílníkem, zbytek pak přináleží miliardářské dvojici Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.