Vivantis se stahuje ze segmentu zdraví, na kterém historicky vyrostl. Zavřel i dva své e-shopy

Pro skupinu e-shopů Vivantis se poslední rok nesl ve znamení redukce. Díky opatřením ale zlepšil své hospodářské výsledky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-spak-regular-minInsider

Foto: Vivantis

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

0Zobrazit komentáře

Po odeznění pandemie koronaviru zažila skupina e-shopů Vivantis ochlazení, kdy nerostla a zisk jí klesl z 30 milionů korun na milion. Loni se i z těchto důvodů pustila do výrazné transformace, podle jejího šéfa a předsedy představenstva Michala Špaka se rok nesl ve znamení redukce. Došlo tak na výrazné omezení prodeje v sortimentech zdraví i módy, které pro skupinu kdysi byly nejpodstatnější.

Podle publikované výroční zprávy za fiskální rok od dubna 2023 do března 2024 se navzdory redukci segmentů skupině e-shopů Vivantis ekonomicky dařilo. Dosáhla obratu na úrovni 1,66 miliardy korun s nepatrným růstem o 1,3 procenta, zároveň ale zlepšila ukazatel ziskovosti před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) o 27 procent na téměř 36 milionů korun. Čistý zisk pak dosáhl 2,6 milionu.

Vivantis byl podle Špaka historicky rozkročen mezi šest segmentů a míra komplexity procesů tak firmě ubírala pozornost od toho, kde je její největší potenciál. „I když jsme v některých segmentech dosáhli úspěchů a různých ocenění, rozhodli jsme se, že je právě kvůli potenciálu jiných segmentů opustíme,“ popisuje.

Jako první na řadu přišel projekt redukce sortimentu segmentu zdraví. „Paradoxně našeho historicky nejsilnějšího segmentu,“ doplňuje Špak, podle kterého dosáhl vrcholu během pandemie. Pak ale na trhu začala vznikat výrazná konkurence, Vivantis se proto stáhl a z původně nabízeného sortimentu v jeho nabídce zůstalo jen patnáct procent produktů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Souvisejícím krokem bylo i ukončení provozu dedikovaných e-shopů prozdraví.cz a prezdravie.sk, jejich domény byly přesměrovány na hlavní e-shopy Vivantisu. „I když tento zásah znamenal zásadní pokles tržeb ze segmentu zdraví, byli jsme schopni tento pokles kompenzovat ostatními segmenty a na celkových tržbách jsme jako společnost meziročně vyrostli,“ upozorňuje Špak.

Dalším zásadním bodem pak byla i redukce sortimentu módy. „S příchodem konkurence z asijských zemí jsme přestali v současných trendech vnímat potenciál a efektivitu tohoto segmentu,“ popisuje Špak s odkazem zejména na čínské Temu, které výrazně mění prostředí nejen české e-commerce.

Špak očekává, že rozhodnutí redukovat segment módy – v němž si chce ponechat jen část módních doplňků – bude mít negativní dopad na tržbách teprve v aktuálně probíhajícím fiskálním roce. Věří ale, že redukce firmě vytvoří místo v logistických prostorech pro ostatní části, sníží se komplexita procesů i náklady. „Jsme teprve na začátku a transformace, kterou jsme nastartovali, nám umožní progresivnější růst v budoucnu,“ doplňuje Špak.

_mg_8354_barva-1-min

Přečtěte si takéZ Niceboye za osm let vybudovali půlmiliardový stroj na penízeZ Niceboye za osm let vybudovali značku s půlmiliardovými tržbami. Z vedení se stáhli a investují

Změny v sortimentu skupiny se pak podepisují i na personáliích, kdy byl kompletně zrušen tým pečující o segment zdraví. Dojít mělo i na sloučení obchodních týmů zaměřených na šperky, hodinky a módu. Naopak měl vzniknout nový tým s úkolem pečovat o listování produktů. V aktuálním roce má probíhat také změna týmů v logistice a dalších souvisejících odděleních.

Celá transformace skupiny probíhá i pod dohledem investorů. Vivantis se od Mall Group odčlenil před jejím prodejem polskému Allegru. Loni na jaře pak došlo ke změně akcionářů, kdy původní podíl finanční skupiny PPF vyměnila skupina Rockaway Jakuba Havrlanta za podíly v nákupním srovnávači Heureka. Rockaway je ve Vivantisu aktuálně většinovým podílníkem, zbytek pak přináleží miliardářské dvojici Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Ze Spokojeného psa vybudovala byznys s tržbami 650 milionů. Soňa Fialková po dvaceti letech skončí

Zakladatelka úspěšného e-shopu s chovatelskými potřebami odejde z pozice ředitelky, aktuálně za sebe hledá náhradu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

sona-fialkova-spokojenypes-minInsider

Foto: SpokojenyPes.cz

Zakladatelka e-shopu Spokojený pes Soňa Fialková

0Zobrazit komentáře

E-shop Spokojený pes, který se navzdory svému jménu dávno s portfoliem produktů rozšířil do širší kategorie chovatelských potřeb nejen pro psy, v příštím roce oslaví dvacet let od svého založení. U této příležitosti jej z pozice ředitelky opustí zakladatelka Soňa Fialková. Samotná firma přitom loni utržila 650 milionů korun a dlouhodobě se udržuje v zisku.

„K tomuhle výročí jsem se rozhodla vystoupit ze své komfortní zóny a opustit místo šéfa ve Spokojeném psovi. Nemusím, ale chci, i když mám ten nejlepší tým na světě,“ píše Fialková na sociální síti LinkedIn s tím, že svou náhradu chce najít do května příštího roku. „Držte nám palce, ať máme brzy tu nej šéfku nebo nej šéfa a já si můžu po těch dvaceti letech malinko odfrknout,“ pokračuje třiačtyřicetiletá podnikatelka.

Samotná Fialková ve firmě aktuálně drží podíl ve výši třináct procent, dalších jedenáct procent náleží jejímu manželovi Tomáši Fialkovi. V průběhu let se pak na palubu přidávali také investoři, konkrétně od roku 2015 Jan Svoboda, jeden z partnerů investiční skupiny se zaměřením na e-shopy eRockets. Aktuálně drží jedenáct procent.

Zbylý podíl ve výši 65 procent pak drží Jozef Janov, který již přes deset let vede fond Hartenberg bývalého premiéra Andreje Babiše. Podíl ve Spokojeném psovi ale drží jako soukromá osoba. Janov před rokem získal například i většinový podíl v síti moderních fitness center Next.Move.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byznysu firmy se přitom daří – podle údajů v poslední účetní závěrce za rok 2023 dosáhla obratu 650 milionů korun s meziročním růstem o čtyři procenta, většina prodejů přitom probíhá zákazníkům v České republice. Díky tomu se zařazuje do žebříčku CzechCrunche 100 největších e-shopů v zemi. Čistý zisk loni dosáhl téměř deset milionů, rok předtím to bylo necelých šest milionů. Podle vyjádření pro CzechCrunch i letos Spokojený pes vykáže meziroční růst obratu v řádu jednotek procent.

Poté, co příští rok Fialková přenechá vedení svému nástupci, se chystá na několik měsíců seberozvoje, současně ale podle svých slov chce hledat i nové možnosti spolupráce. „Chci zůstat věrná e-commerce a věnovat se jako konzultant či krizový manažer posouvání e-commerce projektů na vyšší laťku,“ komentuje.