Ochlazení přišlo i na skupinu e-shopů Vivantis. Nerostla a zisk jí klesl z 30 milionů na jeden

Sáhli jsme si na hranu efektivity a přicházeli jsme na věci, které jsme předtím přehlíželi, komentuje loňský rok šéf Vivantisu Michal Špak.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-spak-regular-min

Foto: Vivantis

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

0Zobrazit komentáře

Trh e-commerce se stejně jako loni i v tomto roce potýká s poklesem spotřebitelské poptávky, což se podepisuje na výkonu jednotlivých hráčů. Ochlazení tak dopadlo i na chrudimskou skupinu e-shopů Vivantis, která celkový obrat ve svém posledním fiskálním roce navýšila jen nepatrně, naopak výrazně jí poklesl zisk. Podle vyjádření vedení firmy si přitom sáhla na hranu efektivity.

„Nezastavili jsme se. V roce, kdy mnoho českých e-commerce společností čelilo krizím, jsme šli dál, udrželi pozitivní výsledek hospodaření a k tomu přidali přes osm procent růstu tržeb za zboží. Nebylo to jednoduché, zejména vánoční období pro nás bylo náročnější než kdy předtím,“ komentuje ve výroční zprávě fiskální rok 2022/2023, který v případě Vivantisu skončil v březnu, generální ředitel a předseda představenstva Michal Špak.

Samotná e-commerce v loňském roce podle dat Heureky klesla o dvanáct procent, pokles přitom pokračoval i v letošním prvním a druhém kvartálu. Vivantis v posledním fiskálním roce navýšil své tržby za prodej zboží z 1,41 miliardy na 1,52 miliardy korun, jeho čistý obrat ale vzrostl jen nepatrně o přibližně jeden milion korun na 1,638 miliardy.

Vivantis, pod jehož křídla spadají i další e-shopy jako Parfemy.cz, Prozdravi.cz nebo Krasa.cz, působí v celkem šesti zemích. Některé z těchto značek se také zařadily do žebříčku CzechCrunche stovky největších e-shopů v zemi. Čeští zákazníci přitom ve skupině utratili přibližně jednu miliardu korun, zbytek přichází ze zahraničí.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

Zatímco alespoň malý růst si skupina e-shopů zachovala v prodejích, její ziskovost naopak výrazně propadla. Loni vykázala výsledek hospodaření na úrovni 999 tisíc korun, přitom předtím šlo o 29 milionů. Za fiskální rok 2021 zisk Vivantisu dosáhl dokonce ještě o dalších třicet milionů vyššího čísla.

„Zejména kvůli omezeným logistickým kapacitám a skladbě zásob sestávající z produktů nižší hodnoty a marže jsme si sáhli na hranu efektivity. V rámci denního fungování jsme přicházeli na věci, které jsme dříve přehlíželi. Poučili jsme se z chyb,“ popisuje Špak, podle kterého pozitivní dopady stran výsledků budou více patrné v následujících hospodářských letech.

„Začátkem fiskálního roku jsme se plně dezintegrovali ze skupiny Mall Group. Dokončili jsme náročný přechod do cloudového prostředí a rozpracovali jsme první z vývojově náročných úkolů, který spočíval v redesignu interních administrátorských systémů,“ doplňuje Špak. Jejich vývoj podle něj zabere několik následujících let, budou však jedním z hlavních pomocníků pro efektivnější fungování obchodních a marketingových týmů.

Skupina Vivantis se od Mall Group odčlenila před jejím prodejem polskému Allegru, letos na jaře pak došlo ke změně akcionářů, kdy původní podíl finanční skupiny PPF odkoupila skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Ta aktuálně drží většinový podíl, zbytek přináleží miliardářské dvojici Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym