Vlastní logistika je přežitek, říká šéf Authentica Fulfillment. Jak na chytrou expedici v roce 2025?

Outsourcované skladování a expedice umožňují e-shopům rychle růst. Mohou se zaměřit na vývoj produktů, marketing nebo expanzi, logistiku řeší experti.

Marta PlecitáMarta Plecitá

authentica-fulfillment

Foto: Authentica Fulfillment

Petr Litavec, výkonný ředitel Authentica Fulfillment

Zlínský e-shop s doplňky stravy pro dlouhověkost OlaOla manželů Bernátkových se od počátku zaměřuje na efektivitu procesů. Jeho majitelé, zakladatelé úspěšně vyexitovaného e-shopu Ovečkárna, chtějí spolu s brněnskou firmou Authentica Fulfillment malým a středním firmám ukázat, že outsourcing logistiky a zaměření se na byznys je budoucnost e-commerce projektů.

„Jsme teprve na začátku, ale svoji misi bereme opravdu vážně – chceme, aby lidé žili v dobrém zdraví a šťastněji mnohem déle než teď. Motivuje nás představa, že sami budeme moct prožít život naplno se svými dětmi a pak i vnoučaty. S energií a radostí, bez zbytečných komplikací. Abychom se mohli naplno věnovat rozvoji a vstupu na nové trhy, svěřujeme logistiku spolehlivému partnerovi. To nám uvolnilo ruce, vysvětluje Martin Bernátek, zakladatel a CEO OlaOla.

Fulfillment otevírá dříve nepředstavitelné možnosti

Zatímco svůj předchozí projekt budovali postupně a pomalu, s OlaOla chtějí Bernátkovi růst mnohem rychleji. Stanovili si ambiciózní cíl: co nejdříve překonat stomilionový obrat Ovečkárny. Začali proto spolupracovat s Petrem Litavcem z brněnské logistické společnosti Authentica Fulfillment, se kterou chtějí vybudovat procesově ukázkový e-commerce projekt.

Díky tomu mohou dostat své produkty ze zlínské zelené louky rovnou do světa, což by ještě před pár lety bylo pro začínající firmu nedosažitelné. Tímto novým obchodním modelem chtějí společně rozvíjet českou e-commerce a posouvat tak možnosti podnikání.

„Pro zakladatele, který se chce soustředit na růst a výsledky, je efektivnější outsourcovat fyzické aspekty byznysu než je řešit interně. V opačném případě by musel vytvořit tým, který by byl často nevyužitý, například kvůli sezónnosti,“ vysvětluje Petr Litavec, výkonný ředitel Authentica Fulfillment.

Při spuštění nového projektu navíc podle něj nelze přesně odhadnout objem objednávek – první reklamy mohou generovat těžko odhadnutelné nárůsty v poptávce, což komplikuje plánování personálních kapacit ve skladu.

Pro zakladatele, který se chce soustředit na růst a výsledky, je efektivnější outsourcovat fyzické aspekty byznysu než je řešit interně.

„Outsourcing přináší nejen větší flexibilitu, ale i odbornou podporu, která řeší operativní záležitosti, které by jinak odváděly pozornost zakladatele od klíčových částí byznysu, jako je obchod nebo marketing. Zároveň pokrývá i technickou část, například notifikace o doručení zásilky a na to navázané automatické vystavení faktury,“ dodává.

„Když jsme zakládali OlaOla, měli jsme produkt, ale chybělo nám kompletní řešení – obaly, etikety, logistika. Authentica Fulfillment se postarala o celý proces: navrhla a vyrobila obaly v souladu s naším brandem, produkty zkompletovala, zabalila, naskladnila a zajistila jejich distribuci. Díky tomu jsme mohli okamžitě expedovat přes 25 tisíc kusů po celém Česku a Slovensku. V případě potřeby máme také připravenou logistiku do více než 180 zemí po celém světě,“ nastiňuje spolupráci s Authentica Fulfillment Martin Bernátek.

olaola-bernatek

Foto: Authentica Fulfillment

Martin Bernátek, spoluzakladatel značky OlaOla

Chytrá logistika šetří až 60 procent vstupních nákladů

Další předností tohoto moravského partnerství je, že si OlaOla nemusí pronajímat celý sklad, ale pouze prostor, který skutečně využije. Patří totiž mezi klienty, kterým Authentica Fulfillment nově umožňuje účtovat na základě skutečně obsazeného skladového objemu v metrech krychlových. Tradičně se ve fulfillmentu účtuje podle obsazených skladových lokací, což však může být neefektivní. Klient pak může platit i za prázdné místo ve skladu.

Nový model tento problém řeší tím, že se u každého produktu při příjmu změří objem a klient platí pouze za reálně obsazené kubíky. Díky tomu může přesně spočítat náklady na skladování a lépe řídit prodej, aby kvůli dlouhodobému skladování nepřicházel o marži.

valxon

Přečtěte si takéVe Valxonu vyrábějí reklamní předměty, které lidi bavíVlastní Monopoly jako neotřelý firemní dárek: ve Valxonu vyrábějí reklamní předměty, které lidi baví

Sklady společnosti Authentica Fulfillment navíc disponují špičkovými technologiemi, které by si začínající ani středně velký e-shop bez výrazných investic nemohl dovolit. Zboží je rozmístěno tak, aby se objednávky díky robotům vychystávaly co nejrychleji a nejefektivněji.

Díky vlastnímu softwarovému řešení a 63 autonomním robotům lze skladový proces neustále optimalizovat, čímž se zvyšuje efektivita a snižuje chybovost. Tito roboti zvládnou zpracovat 40 objednávek za 10–15 minut, přičemž délka procesu závisí na počtu položek v jednotlivých objednávkách. Samotné balení jedné objednávky trvá přibližně 30 vteřin podle velikosti zásilek. Klíčovým faktorem rychlosti je právě automatizace, která výrazně zkracuje čas potřebný na pickování a kterou by si malý e-shop nemohl dovolit.

„Když firma roste závratným tempem, hromadí se jí na skladě zboží, uličky jsou nepřehledné a hledání výrobků zabírá víc času. To pak zpomaluje vyřizování objednávek a zákazníci na své balíčky čekají déle, než by měli. Největší problém nastává o Vánocích, kdy objem objednávek výrazně stoupá a je potřeba mít na skladě víc zásob než po zbytek roku. Když takto e-shop přeroste kapacity svého skladu, musí ho pak přestěhovat do většího,“ přibližuje nevýhody vlastního skladování Petr Litavec.

Spolupráce moderního robotického logistického centra Authentica Fulfillment s e-shopem OlaOla je ukázkou toho, jak by mohla vypadat budoucnost e-commerce v celé Evropě a jaký standard by mohly přijmout i střední a menší firmy po celém Česku. Když se spojí dva silné příběhy, mohou vzniknout inovace, které jen nepřebírají trendy ze zahraničí, ale rovnou je i samy určují.

CC Native

Partnerem článku je Authentica Fulfillment

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mall bude „efektivnější prodejce“, v zisku má být příští rok, slibuje Allegro. A pozastavuje expanzi

Provozní ztráta Mallu se ve čtvrtém kvartálu 2024 snížila na asi 183 milionů korun. Allegro to přičítá svým úsporným opatřením.

allegro_cc_1920_1080_1

Foto: Allegro

Výdejní box společnosti Allegro

0Zobrazit komentáře

V Polsku je Allegro dobře namazaný stroj na peníze. Na domácím trhu dál roste – jeho EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) se loni zvýšila o 21 procent na 3,45 miliardy zlotých, tedy více než 20 miliard korun. Mimo Polsko už ale situace tak růžová není. Zahraniční aktivity totiž vykázaly hrubou provozní ztrátu 620 milionů zlotých (téměř čtyři miliardy korun).

Jedním ze zahraničních trhů Allegra je i Česko, kde tato skupina vlastní dlouhodobě ztrátové společnosti Mall a CZC. V případě CZC už došlo k vypnutí samostatně fungujícího e-shopu, v průběhu března má stejný osud potkat i Mall. Podle Allegra jde o „přerod skupiny Mall na efektivnějšího prodejce“.

Poláci navíc loni dvakrát přistoupili k propouštění zaměstnanců, a to v rámci snahy ozdravit svůj český byznys. Zároveň se ve velkém vyprodávaly skladové zásoby Mallu. Jeho provozní ztráta se tak ve čtvrtém kvartálu 2024 snížila na asi 183 milionů korun. Allegro to přičítá úsporným opatřením a integraci českého e-shopu do hlavního tržiště. Očekává také, že v roce 2026 by se už měl Mall stát ziskovým.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dnes Allegro působí kromě Polska a Česka i na Slovensku a v Maďarsku. Další expanzi teď ovšem hodlá pozastavit. „Hodně jsme se toho naučili a využili získané zkušenosti k tomu, abychom určili, kde můžeme naše tržiště vylepšit a zrychlit tak růst jak v Polsku, tak v zahraničí. Jakmile tyto změny zavedeme a budeme spokojeni s výsledky, expanzi obnovíme,“ říká šéf Allegra Roy Perticucci.

Allegro ve své zprávě o hospodářských výsledcích uvedlo, že tržby českých a slovenských obchodníků využívajících jeho online tržiště se v loňském čtvrtém čtvrtletí zdvojnásobily. Firma to přičítá širšímu přístupu na zahraniční trhy, který její platforma nabízí.

Polské Allegro odkoupilo skupinu e-shopů Mall Group včetně CZC.cz a logistického WeDo před třemi lety, od té doby ale bojuje s propadajícími se hospodářskými výsledky.

S přispěním ČTK