Vlastní značka táhne byznys Aktinu. Český fitness e-shop loni rostl a dosáhl na obrat 390 milionů

Šetření se firmě pod vedením Michala Hubíka vyplatilo. Jen za posledních pár měsíců se rozšířil na čtyři nové trhy – a do pátého se chystá.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

image_6487327

Foto: Aktin

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

0Zobrazit komentáře

Za více než dekádu fungování se Aktin stal synonymem pro sportovní výživu a jeho pravidelnými zákazníky jsou zejména lidé, kteří se jednoduše starají o své zdraví. E-shop pod vedením Michala Hubíka ale nechce zůstat jen u výživy ani na domácím rybníčku. Navzdory nepříznivému roku pro e-commerce loni dokázal růst a expandoval do západní Evropy. Sází přitom především na vlastní značku produktů Vilgain.

Jak vychází z čísel, která společnost pro CzechCrunch poskytla, za loňský rok obrat Aktinu dosáhl na 390 milionů korun z předloňských 368 milionů. To znamená těsné nenaplnění cíle ve výši 400 milionů korun, který Hubík deklaroval loni, a meziroční růst o necelých šest procent. Je to sice výrazně pod úrovní čísel mezi roky 2021 a 2022, kdy Aktin rostl o více než 36 procent, zároveň si ale stále vede výrazně lépe, než je průměr české e-commerce. Obor jako takový totiž loni naopak klesal o 11,66 procenta.

Z čísel je patrné, že i tak makroekonomickou situaci Aktin pocítil. Podle vyjádření společnosti mu poklesly zejména prodeje značek třetích stran, začal proto šetřit a optimalizovat, ale zároveň se zaměřil na rozvoj vlastní značky Vilgain. Pod ní už si mohou zákazníci zakoupit více než tisícovku produktů.

Mezi její tradičnější zástupce patří třeba vločky, proteiny, arašídová másla, ale i kečup nebo nebo základ na pizzu. Dnes už ale zahrnuje i přírodní kosmetiku, produkty pro domácnost a sportovní módu. V letošním roce stojí značka za téměř polovinou obratu firmy.

„Vilgain v Česku roste oproti minulému roku o 60 procent, což nám dodává sebevědomí při expanzi na další trhy. Produkty naší značky tvoří skoro polovinu obratu firmy, k červnu 2023 je to přes 100 milionů korun,“ popisuje Michal Hubík, šéf Aktinu.

Osekání nákladů a soustředění se na vlastní produkty se firmě začíná vracet, proto zároveň mohla expandovat do dalších zemí. Po první expanzi na Slovensko v roce 2018 přibylo loni v prosinci Rakousko a Německo. „Je vidět, že Němci i Rakušané umí ocenit špičkovou kvalitu a záleží jim na tom, co kupují. Díky tomu se v těchto zemích blížíme k milníku tisíc objednávek za měsíc,“ doplňuje Hubík.

Na německém trhu se zároveň objevila pro Aktin i zcela nová, odlišná příležitost. Jeho produkty začaly ve velkém odebírat Německé dráhy a na základě oboustranné spokojenosti prý chce česká firma spolupráci s Deustche Bahn dále rozšiřovat. Detaily však Aktin prozatím odmítl sdělit. Expanze do zahraničí tím zároveň nekončí – během června začal Aktin prodávat do Polska a Maďarska pod doménami vilgain.pl, respektive vilgain.hu. V příštích měsících bude následovat Rumunsko.

Na podzim 2021 Aktin oznamoval rozšíření svého sortimentu pod značkou Vilgain směrem k oblečení. Stejně jako v případě jídla se chtěl zaměřit na kvalitní oděvy a mířit především na zákazníky, kteří vedou aktivní život. Od té doby sortiment v této oblasti rozšířil, ovšem firma prozatím odmítla specifikovat v číslech, jak se segmentu daří.

aktin-cz_vilgain-kopie-min

Foto: Aktin

Aktin nabízí své vlastní produkty pod značkou Vilgain