Vlastník české rozvozové služby Dáme jídlo prodává za téměř miliardu eur svůj německý byznys
Budou tomu již celé čtyři roky od doby, kdy se uzavřela transakce mezi českými rozvozovými službami Dáme jídlo a JídloTeď, v rámci níž je za stovky milionů korun koupil německý gigant Delivery Hero. Právě německé Delivery Hero s hlavní centrálou v Berlíně v té době pokrývalo trhy v mnoha evropských i asijských městech a v databázi mělo přes 200 tisíc restaurací. Od té doby se událo mnoho věcí, JidloTed.cz zcela zaniklo, Dáme jídlo změnilo tvář a nyní má plné ruce se startupy Uber Eats či Wolt. A také jeho vlastník, Delivery Hero, čelí stále narůstající konkurenci.
Obří německá firma, která má v zádech investice od mnoha prestižních fondů v Evropě, včetně skupiny Rocket Internet, pod kterou spadá, nyní oznámila, že prodává svůj byznys v Německu, tedy na domácí půdě. A to za 930 milionů eur, v přepočtu přes 24 miliard korun, do rukou holandského konkurenta Takeaway.com. Týkat se to má veškerého byznysu Delivery Hero v Německu, včetně Pizza.de či Lieferheld.
Takeaway.com zaplatí 508 milionů eur v hotovosti a zbytek ve formě 9,2 milionu kusů vlastních akcií v odhadované hodnotě 422 milionů eur, které by měly Delivery Hero zajistit zhruba 18% podíl v holandské společnosti a také místo v představenstvu. Celá transakce by se měla uzavřít v první polovině příštího roku.
Samotné Delivery Hero je od loňského roku na burze, kde se po oznámení novinky hodnota jeho akcií posunula o zhruba 14 procent nahoru, což posouvá tržní kapitalizaci celé společnosti na hranici 5 miliard eur, zatímco konkurenční Takeaway je přibližně na polovině. Zároveň je otázkou, jak podobná strategie ovlivní další trhy, včetně toho českého. Důvodů pro prodej německé části byznysu Delivery Hero může být hned několik, ať už je to únava z tvrdého konkurenčního boje nebo finanční potíže, které firmu doprovázely několikrát v minulosti.
Vtipná situace v minulosti nastala se soupeřením s Rocket Internet, když Delivery Hero získalo od svého konkurenta investici ve výši 600 milionů dolarů a odprodalo část svého byznysu, aby o nějakou dobu poté odkoupilo od Rocket Internet rozvozovou službu Foodpanda, jež nějakou dobu fungovala i na českém trhu. Rocket Internet a Delivery Hero se poté rozhodli ukončit tahání za nitky a svůj byznys spojili.
Delivery Hero se dříve podobným způsobem jako německého byznysu vzdalo také své pozice ve Velké Británii, kde svou část prodalo tuzemské konkurenci Just Eat za bezmála 300 milionů dolarů. V Česku prozatím Delivery Hero, respektive jeho místní byznys v podobě Dáme jídlo zůstává neměnný a zdá se, že dobře funguje. Donedávna totiž neměl díky uzavření JídloTeď prakticky žádnou konkurenci a zákazníci tak neměli moc na výběr.
Na druhou stranu si zákazníci v posledních letech často stěžovali, že kvalita služeb Dáme jídlo je o něco horší, než bývala. V říjnovém rozhovoru nám nicméně tehdejší CEO Jan Matějů tvrdil, že nic jako usnutí na vavřínech, když nemá jeho firma prakticky žádnou konkurenci, která by ji posouvala, se rozhodně nekoná. Na český trh nicméně letos naplno vstoupil Uber se svou obdobnou službou Eats a také finský startup Wolt a byť oba zatím nepokrývají tolik restaurací, ani srovnatelnou část města, Dáme jídlo musí po letech pořádně otáčet. A před měsícem proto dosadilo i nového šéfa, kterým se stal Filip Fingl.