Volební kampaně bývají ostré, Babišova je ale nebezpečná. Její tvůrci si zaslouží práci v kotelně
Negativní kampaně jsou realita, k politice patří stejně jako pragmatismus. To, co předvádí Andrej Babiš a jeho tým, je ale daleko za hranou.
Andrej Babiš na kampani v Děčíně
Komentář Luboše Kreče: Politický marketing, pokud má být úspěšný, není žádná pohádka ani práce pro naivky. Je dobré si to uvědomit před každými volbami. Stejně jako to, že příprava kampaně je práce jako každá jiná. Některá může být i hodně zajímavou profesní výzvou, jakkoliv by s tím daným politikem jeho marketingový kouzelník normálně ani nešel na pivo. Jako všude i tady ale platí určité mantinely, za které by se nemělo chodit, jak to nyní ukazuje tým Andreje Babiše.
Dlouho jsem pracoval jako politický reportér, o formujícím se hnutí ANO jsem poprvé psal do Hospodářských novin už v létě 2012. V Centru pohybové medicíny naproti sídlu Agrofertu na Chodově jsem se tehdy sešel s Andrejem Babišem i jeho zákulisním fámulem Jaroslavem Faltýnkem, abych si vyslechl, jaké mají plány a vize.
Nic přesvědčivého jsem neslyšel. Ostatně článku jsem dal – neskromně bych řekl nadčasový – titulek, který zní „Co zatím Babiš nabízí? Jen své miliony“. Na mém postoji se od té doby nic nezměnilo, naopak jsem se průběžně utvrzoval, že zemědělský magnát je všechno možné, jen ne spasitel zdejší politiky.
O těch, kteří za něj kandidovali a své tváře propůjčili na jeho billboardy, jsem nikdy neměl a nemám valné mínění. Od člověka, jenž se uchází o funkce ve správě věcí veřejných, čekám alespoň základní schopnost kriticky myslet, jistou prozíravost a uvědomělost.
A pokud jsem si já dokázal dát v případě Babiše a Agrofertu dohromady, že tu něco nehraje, proč to nedokáže elitní lobbista? Oblíbený herec? Bývalý rektor univerzity? Známý komentátor? Ano, asi to tušili, ale touha po úspěchu a vlivu či moci byla silnější. Buď jak buď, o můj respekt přišli, ať s Babišem zůstali, nebo proti němu teď brojí.