Volkswagen pošle 5 miliard dolarů do Rivianu. Od konkurenta Tesly získá software do vlastních vozů

Volkswagenu se nedaří vývoj softwaru pro elektromobily. Řešením má být nákup know-how amerického Rivianu, který chce být konkurentem Tesly.

rivian-r1t2

Foto: Rivian

Interiér se softwarem Rivianu

1Zobrazit komentáře

Měl se stát vážným konkurentem pro Teslu, zatím však bojoval především sám se sebou. Nyní se karta obrací a automobilka Rivian by mohla naplnit původně velká očekávání. Nedávno představila trojici nových dostupných elektromobilů a oznámila zásadní partnerství s Volkswagenem. Ten chce dát americké firmě finanční injekci převyšující v přepočtu 100 miliard korun, a to výměnou za softwarové know-how, s jehož vývojem se Volkswagen trápí.

Rivianu se dlouhodobě nedaří potvrdit roli konkurenta Tesly už jen tím, že se nedokáže dostat z červených čísel. V prvních třech měsících letošního roku vykázal čistou ztrátu více než 1,4 miliardy dolarů (v přepočtu 32,4 miliardy korun). V současnosti navíc vyhlídky na zlepšení komplikuje klesající zájem o elektromobily napříč americkým trhem. Největším úspěchem Rivianu tak je zatím navázané partnerství s Amazonem, pro který navrhl a vyrábí elektrické kurýrní dodávky.

Před čtvrt rokem ale automobilka odhalila hned tři nové modely, které by měly být výrazně dostupnější než nyní nabízený pick-up R1T a SUV R1S. Kompaktnější novinky mají potenciál oslovit širší paletu zákazníků a zvednout prodeje. K tomu se navíc teď přidává oznámení strategického partnerství, díky kterému hodnota akcií Rivianu okamžitě narostla o 50 procent.

Německý Volkswagen by měl do Rivianu investovat pět miliard dolarů, v přepočtu tedy zhruba 116 miliard korun. Automobilky chtějí společně vytvořit podnik, skrze který si budou vzájemně sdílet know-how týkající se architektury, ale hlavně i softwaru.

Pro Volkswagen by se mohlo jednat o cestu, jak vyřešit dlouhodobý problém s vývojem vlastního softwaru pro elektromobily, kdy pod něj spadající značka Porsche musela nedávno sáhnout po řešení od Googlu. Díky investici by měl koncern získat přístup k softwaru Rivianu a možnost využívat jej ve vlastních vozidlech. Implementace by podle automobilky měla začít v druhé polovině tohoto desetiletí.

Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe na úterní telefonické konferenci zdůraznil, že další oblasti, jako jsou baterie nebo technologie pohonu, nejsou součástí partnerství. Pro začátek by měl Volkswagen investovat do Rivianu jednu miliardu dolarů, na kterou do roku 2026 naváže vklad čtyř zbývajících miliard. Pokud se hodnota akcií během dnešního dne udrží, tržní kapitalizace firmy by tímto krokem mohla vyrůst o šest miliard dolarů.

Zisky rostou, akcie posilují, exkluzivity ubývá. Elektromobilita dohání Ferrari, staví novou továrnu

Ferrari vyrábí každý rok stále více vozů, loni jich bylo přes 13 tisíc a výhledově má být roční produkce až 20 tisíc kusů.

sf90-2

Ferrari SF90 Stradale

0Zobrazit komentáře

O čem ve Ferrari původně nechtěli ani slyšet, se pomalu ale jistě stává realitou. Legendární italská automobilka přivádí k životu svůj první čistě elektřinou poháněný model. Pro potřeby jeho produkce Italové přistavěli i kus nové továrny, ze které by měly brzy sjíždět elektromobily jako na běžícím pásu. Ferrari se totiž mění stejně jako celý automobilový průmysl. Jenže s touto změnou mohou nesouhlasit petrolheadi i tradiční zákazníci značky.

Na přelomu milénia dodalo Ferrari svým zákazníkům něco málo přes 4 tisíce kusů vozidel, v roce 2010 to bylo již 6,5 tisíce kusů, loni 13,6 tisíce a nyní se hovoří o nárůstu produkce dokonce na 20 tisíc kusů vozidel ročně. Pokud by se Ferrari drželo výrobního tempa z přelomu milénia, za posledních dvacet let by dodalo na trh přibližně tolik vozů, kolik se jich nyní chystá dodávat každé čtyři roky.

Díky tomu rostou zisky, ovšem klesá exkluzivita vozů. Loni Ferrari vydělalo 1,4 miliardy dolarů, což je o třetinu víc než rok předtím. Investorům se to líbí, od vstupu automobilky na burzu v roce 2016 stoupla hodnota jejích akcií o 850 procent. Zároveň je Ferrari extrémně ziskové na každém autě – podle serveru CarExpert vydělá na každém vozu skoro 135 tisíc dolarů, což je skoro pětkrát víc než Porsche, jež pohání ziskovost koncernu Volkswagen (Ferrari je většinově ovládané Fiatem).

Automobilka roztáčí svá produkční kola stále rychleji z důvodu obrovského zájmu ze strany zákazníků, a to i z Česka, kterých je nyní tolik, že se čekací lhůty počítají nikoliv v měsících, ale letech. Kdo si objedná Ferrari dnes, musí počítat s tím, že se vozu dočká nejdříve v roce 2026. Veškeré objemy produkce roku 2025 má totiž Ferrari již dopředu rozprodané.

purosangue2

Foto: Ferrari

Pohled na čelní masku modelu Purosangue s LED denním svícením

Snaha uspokojit masivní poptávku však není jediným důvodem, proč automobilka do produkce tolik šlape. Ferrari, to už nejsou jen rudé placky poháněné spalovacími motory s vysokým počtem válců. V produktovém portfoliu automobilky se dnes objevuje i SUV model Purosangue, hybridní model Ferrari SF90 Stradale, koncem příštího roku dorazí první čistokrevný elektromobil a s ním se začíná mluvit i o začínajícím vývoji dalšího elektromobilu.

Vývoj novinek, které vyžadují zákazníci a evropské normy, automobilku stojí nemalé peníze, stejně jako budování potřebné výrobní infrastruktury. Pro potřeby produkce hybridů a elektromobilů nyní v Maranellu rozšiřují továrnu, díky které by se Ferrari mělo dostat na oněch 20 tisíc vozidel ročně. Pro srovnání, neméně exkluzivní Rolls-Royce dodal minulý rok něco málo přes šest tisíc vozů, Lamborghini ovšem už také pokořilo v roce 2023 hranici 10 tisíc dodaných aut. Vysoké náklady automobilky na vývoj elektromobilů se odráží v ceně těchto modelů. Hybridní Stradale se prodává za částku okolo 12 milionů korun. Podobně drahý by měl být i nejnovější elektromobil, u kterého stále neznáme podobu, technické parametry ani jméno.

V porovnání s jinými vysoce výkonnými elektromobily od značek jako Porsche či Tesla se jedná o extrémně vysoké sumy, na které nejsou zvyklí dokonce ani sami zákazníci Ferrari. V prvním čtvrtletí tohoto roku u automobilky utráceli v průměru za jeden vůz 350 tisíc eur, tedy částku o téměř 3,5 milionu korun nižší, než za jakou Ferrari nabízí své elektromobily. Zmíněná dvanáctimilionová suma zde navíc představuje jen základ bez jakýchkoliv příplatků, které cenu vozu obvykle navyšují i o desítky procent. Ostatně na webu prémiového prodejce aut Advantage Cars se i Purosangue nabízí za bezmála 24 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud bude Ferrari produkční tempo v podobném duchu navyšovat i nadále, bude generovat větší zisky, přičemž jen za letošní rok očekává provozní profit ve výši nejméně 2,45 miliardy eur (v přepočtu 61 miliard korun). Nicméně riskuje postupnou ztrátu pověstné exkluzivity, která je spolu s charakteristickým designem a nekompromisním výkonem tím, co klienti u Ferrari hledají.

V neposlední řadě je současná strategie značky nemilou zprávou i pro všechny pravověrné petrolheady. Nástup elektrických modelů je i u Ferrari nevyhnutelný. Automobilka odhaduje, že by do roku 2030 měly představovat až 40 % celkových prodejů a spolu s hybridy by měl podíl vyšplhat až na 80 %.

Elektrické Ferrari přitom bude jiné než klasické Ferrari, což připustil i šéf produktového marketingu automobilky Emanuele Carando. Ten na adresu chystané elektrické novinky prohlásil, že se nebude snažit uměle napodobovat projev svých spalovacích příbuzných, ale Ferrari chce maximálně vytěžit potenciál elektromotoru. Jenže blesky budou znít jinak než oheň.