Vsadili na retro a lásku k Baldur’s Gate, sklidili rekord na Kickstarteru. Teď lákají na novou fantasy hru

Obsidian Entertainment jsou tvůrci občas technicky nedokonalých, ale přesto strhujících a skvělých her. Připomeňte si příběh, který vedl až k Avowed.

Michal MančařMichal Mančař

avowed-baldurs-gate-boxed

Foto: Obsidian Entertainment / BioWare

Nejnovější titul od studia Obsidian Entertainment – fantasy Avowed ze světa Pillars of Eternity

0Zobrazit komentáře

Vsadili na to, že hráči nostalgicky touží po starých dobrých časech. A od lidí na Kickstarteru díky tomu před třinácti lety vybrali rekordní miliony. Patří mezi šlechtu vývojářů her na hrdiny, jejichž zkušenosti a umění daly vzniknout skvostům jako Fallout 2 a Planescape: Torment. Připomeňte si příběh herního studia Obsidian Entertainment, které v těchto dnech opět láká do svých fantastických světů – s novinkou Avowed, jež sdílí svět se skvělými (a právě těmi rekordními) Pillars of Eternity.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Planescape: Torment. Baldur’s Gate. Fallout. Neverwinter Nights. Icewind Dale. Jedna vynikající hra vedle druhé. Vrcholní představitelé žánru RPG neboli her na hrdiny. Značky, pod kterými jsou porůznu podepsaní členové pětice Feargus Urquhart, Chris Avellone, Darren Monahan, Chris Parker a Chris Jones. Vývojáři z legendárního studia Black Isle, kterým se ale nelíbilo směřování mateřské firmy, a tak si založili vlastní.

Co je k tomu vedlo? Hlavně fakt, že Urquhart a spol. ještě v barvách Black Isle připravovali třetí díl Baldur’s Gate. Ne ten, který herní svět pobláznil předloni, ale projekt z počátku století. Jenže vydavatel a majitel Interplay se dostal do finančních potíží, chtěl se více zaměřit na konzole… a pokračování kultovní hry zrušil.

Na vlastní nohy se Obsidian postavil s Knights of the Old Republic 2. Hrou, která zachytila svět George Lucase a světlou i temnou stranu mystické Síly jako žádná jiná. Hrou, ke které se tvůrci dostali díky napojení na studio BioWare, s nímž jako Black Isle úzce spolupracovali. Hrou, která byla nedodělaná a technicky nedokonalá – a přesto skvělá.

Mimochodem, právě nálepka skvělého, ale technicky rozpačitého zážitku je tak trochu poznávací znamení Obsidianu. Platí třeba pro ne úplně skvělý, ale i tak nedoceněný špionský Alpha Protocol, před kterým ještě vývojáři stvořili druhý díl Neverwinter Nights. A platí i pro hru, která se v očích nemála fanoušků téměř vyrovnala uctívanému Falloutu 2. Do Obsidianu totiž z Black Isle zamířil také Josh Sawyer, pod jehož vedením vznikl vyzdvihovaný Fallout: New Vegas.

Ale nebyl by to Obsidian, aby se neobjevilo nějaké zamotání. Od vydavatelství Bethesda vývojáři dostali motivaci v podobě bonusu milion dolarů, pokud podle zprůměrovaného hodnocení od kritiků dosáhne 85 bodů. New Vegas na recenzní ruletě na webu Metacritic vytočilo… 84. Vše bylo o to nešťastnější, že největším důvodem kritiky bylo nedostatečné testování hry a nedostatky technologie, kterou Bethesda používala a s níž Obsidian neměl zkušenosti.

Pokud bychom nepodepsali nový projekt, byli bychom v hajzlu. Prostě by nám došly peníze.

„Byli jsme pod časovým tlakem. S termíny jsme souhlasili, ale ukousli jsme si o něco větší sousto, než jsme byli schopni zvládnout. Nicméně jsme se díky tomu dost poučili o tvorbě příliš velkých her i o jejich testování,“ vzpomínal Urquhart pro server Kotaku. Rozumné ponaučení, ale přece jen poněkud pozdní. Dvojnásob v době, kdy firma schytala ještě horší ránu v podobě zrušení ambiciózní hry Stormlands pro Microsoft.

Přišla propouštění a Obsidian stál před situací, kterou herní průmysl bohužel dobře zná i v těchto dnech. „Pokud bychom do určitého data nepodepsali nový projekt, byli bychom v hajzlu. Prostě by nám došly peníze,“ popisoval krizové období jeden z producentů studia. Vzhledem k tomu, že Obsidian teď na trh uvedl Avowed, je nicméně jasné, že to dobře dopadlo. A to rovnou rekordně dobře.

Žádná jiná hra na Kickstarteru nevybrala víc

Nápad Joshe Sawyera a podobně smýšlejících nový titul zafinancovat přes Kickstarter se nejprve nesetkal s univerzálním nadšením. „Ale řekli jsme: ‚Podívejte, někdo něco podobného zkusí. Někdo půjde na Kickstarter s fantasy RPG ve 2D grafice.‘ Na scéně je spousta bývalých vývojářů z BioWare a Black Isle. Jestli to neuděláme my, přijdeme o dokonalou příležitost,“ vzpomínal Sawyer po úspěšné kampani. Ve stejné době navíc tři miliony dolarů na crowdfundingu vybrala adventura Broken Age. Další pádný důvod to zkusit taky.

A tak Pillars of Eternity v půlce září 2012 odstartovaly výběr peněz a hned druhý den dosáhly kýženého milionu dolarů, o měsíc později slavily 3,99 milionu. Žádná jiná videohra na Kickstarteru do té doby nevybrala víc. A peněz ještě přibylo, Pillars šlo podpořit i jinými způsoby. Celkově to přineslo kolem 5,3 milionu dolarů, v mezičase navíc studio stihlo upevnit pozici a zajistit finance díky titulu míchajícímu RPG a oblíbený nekorektní animák South Park: The Stick of Truth.

Obsidian s Pillars of Eternity vsadil na jednu z nejmocnějších sil na popkulturním trhu: Na retro a na nostalgii. Časy dvourozměrných her byly v roce 2012 přece jen tématem pro herní dějepis. Jenže na slávu Black Isle a BioWare a Baldur’s Gate a Icewind Dale jen tak zapomenout nejde. Pillars of Eternity byly milostným dopisem právě těmto titulům, nabídly fantasy příběh, šikmý pohled seshora, ovládání celé družiny dobrodruhů a atmosféru těch nejlepších her z přelomu století.

„Už mě nebavilo vyrábět obsah dělaný na míru konzolím a ovladačům. Tenhle projekt pro nás konečně byla příležitost vytvořit náš vlastní RPG svět a značku,“ uvedl tehdy jeden ze zakladatelů studia Chris Avellone. Tři roky po Kickstarteru (který dodnes překonaly jen čtyři další videohry) Pillars spatřily světlo světa a stovky tisíc hráčů se vrátily do dob, kdy se dlouho do noci nechali unášet fantastickým světem na obrazovce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byl z toho nejen kickstarterový rekord, ale později také dvoudílné rozšíření i pokračování s podtitulem Deadfire z roku 2018. Také to mimochodem posbíralo kolem čtyř milionů dolarů na crowdfundingu. Ale prodejně se mu nedařilo tak dobře, jak autoři doufali. Nicméně to nevadilo akvizici Microsoftu, pod jehož křídly se Obsidian koncem roku 2018 uhnízdil.

S technologickým obrem za zády Obsidian Entertainment vydal sci-fi Outer Worlds (zábavné, ale nikterak velkolepé), Sawyer vedl vývoj počinu Pentiment (originální středověký kousek, ale spíš pro nadšence než široké publikum) – a teď si zahrajte Avowed. Novinku, která je zasazená do stejného světa jako Pillars of Eternity a která sklízí povedené recenze. Ale u které nikdo žádný rekord nečeká. Dramatické doby Obsidianu už jsou minulostí. A jestli vás tenhle výlet do historie bavil, přihlaste se k našemu hernímu newsletteru!

Top novinky ze světa her

👑 Taky si myslíte, že by Michal a David měli dostat Grammy za jednoznačně nejlepší song roku? Teď si ho můžete pouštět v nekonečné smyčce, protože celý soundtrack k druhému Kingdom Come je na Spotify.

💰 Hra od Warhorse navíc slaví ještě jeden milník: dva miliony prodaných kopií, což v tržbách vychází na něco přes tři miliardy korun pro KCD2.

🤖 Zatímco náš oblíbený modrobílý robůtek sbírá další videoherní ceny, vedení Sony se nechalo slyšet, že plánuje v budoucnu vydávat na PlayStationu více rodinných her – právě ve stylu Astro Bota.

🙁 Vypadá to, že zkrachovalo české videoherní studio LoudCake, které tvořilo několik zkušených vývojářů v čele s Janem Zámečníkem. Před lety začalo pracovat na ambiciózní hře, ale ta už zřejmě nikdy nevznikne. Podle Hospodářských novin za sebou studio zanechalo dluhy v řádu desítek milionů korun.

🐞 V Česku vzniká postapokalyptická real-time strategie Machinefall. Stojí za ní vývojář Jan Žižka, známý třeba hrou Facteroids, který teď vyslal do světa první ukázku plnou… mechanických brouků.

🐉 Netflix chystá hraný seriál podle Dungeons & Dragons! Měl by se jmenovat The Forgotten Realms, což je i název světa, ve kterém se odehrává třeba Baldur’s Gate. A na starost ho dostal tým, v němž je Shawn Levy (režisér filmu Deadpool & Wolverine) a coby showrunner Drew Crevello (můžete ho znát díky seriálu WeCrashed).

👎 Marvel Rivals je sice velice populární hra, ale ani jejím tvůrcům se nevyhnuly vyhazovy. Čínská společnost NetEase potvrdila, že propouštění se týká především amerických vývojářů.

Přes tři miliardy korun pro Kingdom Come 2. Za dva týdny utržilo víc než první díl za sedm let

Warhorse Studios překonali sami sebe – Kingdom Come: Deliverance 2 slaví dva miliony prodaných kusů a přes tři miliardy korun v tržbách.

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come

Foto: Warhorse Studios

Ptáček, Bohuta a Jindřich. Tohle vykutálené trio z Kingdom Come se vrací i ve druhém díle

0Zobrazit komentáře

Netrvalo to ani dva týdny – a Warhorse Studios oznámili dva miliony prodaných kopií své hry Kingdom Come: Deliverance 2. Dobrodružství z českého středověku od domácích vývojářů zažívá nesmírně úspěšnou premiéru, kdy vynikající hodnocení recenzentů doplňují i vysoké tržby. Dokonce vyšší, než jaké vygeneroval první díl za sedm let od vydání.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

První díl Kingdom Come: Deliverance na dva miliony prodejů čekal celý rok. O překonání této mety u druhého dílu informovali Warhorse Studios v pondělí odpoledne – a přitom teprve v úterý to budou pouhé dva týdny od premiéry historické hry. První milion navíc pražské studio, které patří pod vydavatelství Plaion, oslavilo už den po vydání.

„Kingdom Come 2 je pro Plaion hra s historicky nejrychlejším nástupem na trh,“ uvedl pro CzechCrunch šéf studia Martin Frývaldský. Pro Warhorse Studios úspěšný start navíc znamená významné tržby. Ty firma tradičně nekomentuje, poměrně jasný obrázek nicméně dává porovnání ceny hry a dvoumilionového počtu prodejů.

Kingdom Come: Deliverance 2 v PC verzi vyjde na většině trhů na 60 eur či dolarů (zhruba 1 500 korun), k mání je i o dvacet eur dražší „gold“ verze. Varianty hry pro PlayStation a Xbox pořídíte v základu za 1 650 korun. Tržby Kingdom Come 2 tak činí přinejmenším tři miliardy korun. Rozpočet KCD2 přitom mířil k miliardě korun.

Tři miliardy navíc platí pouze při extrémně střídmém a nepravděpodobném předpokladu, že by si každý ze dvou milionů nových majitelů pořídil pouze základní verzi pro PC za 60 eur. Nicméně už v roce 2019, když Warhorse Studios prezentovali data ke dvěma milionům prodejů KCD1, tvořili PC hráči jen mírně nadpoloviční většinu prodejů. Zbytek připadal na konzole. Vzhledem k trendům v herním světě těžko u dvojky očekávat významný pokles konzolových hráčů – plus tu jsou ony o třetinu dražší vylepšené verze.

Více než tři miliardy v tržbách jsou samy o sobě impozantní, ještě úctyhodnější kousek je to ve srovnání s metrikami zmiňovaného prvního dílu. Warhorse Studios totiž překonali sami sebe – od vydání v únoru 2018 až do roku 2023 včetně (loňská čísla zatím studio nezveřejnilo, výrazný nárůst však nelze čekat) vygenerovalo první Kingdom Come zhruba 2,2 miliardy korun v tržbách za osm milionů prodaných her.

Pohádková suma každopádně neznamená takový přísun na konto Warhorse. Jenom platforma Steam, největší online obchod s PC hrami, si běžně bere třicet procent z tržeb herních tvůrců. I tak nicméně jde o vynikající výsledky hry z českého středověku. Kdovíjaký šok nicméně v pražských kancelářích Warhorse Studios nejspíš ale nepůsobí.

zabza-mvp-y

Přečtěte si takéČtyři písmena, která je lépe zapomenout. Šance na úspěch pak porostouČtyři písmena, která je lepší zapomenout. A šance na investiční úspěch dramaticky vzrostou

„Premiérou nejsme zase tolik překvapeni. Přece jenom jsme věděli, že náš recept funguje, a tušili jsme, že děláme dobrou hru. Že druhý milion přijde, to je jasné. A to dříve, než jsme si mysleli,“ uvedl v pátek ředitel studia Martin Frývaldský. O pár desítek hodin později se jeho slova potvrdila.

Šéf Warhorse také už dříve zmínil, že navzdory odlišné situaci, kdy druhý díl putuje na trh pod vydavatelstvím, nevysaje příjmy mateřská firma. „Kingdom Come 2 je pokračování. Intellectual property, to duševní vlastnictví, stále vzniká tady. A díky tomu, že při prodeji studia v roce 2019 zůstalo toto duševní vlastnictví ve Warhorse, platí, že i většina příjmů z Kingdom Come 2 bude ve Warhorse. To je jasná věc,“ popsal Frývaldský.