Vtipné obrázky jako byznys. Slovák chce díky memům dělat lepší dotazníky a zaujal tím i v Tesle
„Ano, zní to banálně, ale funguje to,“ usmívá se Peter Paluš. Dotazníky díky gifům vyplní více lidí a své peníze na to sází i Vojta Roček.
Peter Paluš a Miroslav Mihálik, spoluzakladatelé Good Vibes Software
Když vám Peter Paluš popisuje svůj byznysový nápad, se kterým už dokázal zaujmout i zaměstnance Tesly, Disney nebo Amazonu, tak se ho nejspíš několikrát zeptáte, jestli to myslí vážně. A on skutečně myslí. Jeho projekty totiž stojí na tom, že ve velkém využívají takzvané memy, tedy vtipné, často pohyblivé obrázky, jež se mnohdy virálně šíří po internetu. Slovenský podnikatel s nimi chce dělat atraktivnější dotazníky, které lidé jinak neradi vyplňují, a jen u nich se nechce zastavit.
Každý už někdy musel vyplňovat nějaký online dotazník. Pokud jste vyloženě nemuseli, pamatujete si, kolik jste jich opravdu dokončili? Odpovídání na dotazy je často nudná činnost. Získat odpovědi je ale často klíčové pro toho, kdo se ptá. Obzvlášť když jde například o firmy, které potřebují zjistit, jak se jejich zaměstnanci cítí nebo jaké mají potřeby. Právě v tomto oboru nyní víří vody Peter Paluš a jeho projekt SurveyMeme, který chce zvýšit zájem o dotazníky tím, že vám u nich ukáže vtipný obrázek.
„Ano, zní to banálně, i to banální je, ale funguje to,“ usmívá se jednatřicetiletý Paluš, který se s dotazníky ve svém novém projektu nepotkává poprvé. Na vysoké škole sice studoval bankovnictví, ale první firma, kterou po studiích založil, se jmenovala Feedbacker.sk a šlo o nástroj na získávání zpětné vazby. „Byl to podobný nástroj jako SurveMeme, jen nudný. Paradoxně však funguje doteď, sedm let generuje tržby, a jelikož nepotřebuje obsluhu, jsou dnes tržby zároveň čistý zisk,“ popisuje Paluš.
Díky svému prvnímu byznysu jednak získal kapitál na rozjetí dalšího projektu, ale hlavně cenné zkušenosti. Ve Feedbackeru si ověřil, že firmy stále potřebují nástroje pro získávání zpětné vazby, ale nechtěl už dělat jen další podobný nástroj v řadě jiných. A tak vsadil na zábavu, kterou chce společně s pozitivním přístupem přinést do rutinních procesů. Ty zaměstnanci často nemají rádi nebo se na ně minimálně netěší, ale Peter Paluš věří, že dokáže zajistit větší angažovanost a zájem. První čísla už mu prý dávají za pravdu.
Memy a vtipný obsah všeho druhu je něco, co každý, kdo se pohybuje na internetu, dobře zná. V posledních letech se stal z gifů naprosto běžný obsah při osobní komunikaci i zprávách na sociálních sítích. Takzvaný engagement, tedy to, kolik lidí si daný příspěvek zobrazí, a hlavně ho dál sdílí nebo komentuje, je obrovský, ať už jde o Instagram, Facebook, Twitter nebo TikTok. „Lidé to mají rádi a dotazníkové nástroje takový zájem potřebují, jinak nemají hodnotu,“ říká Paluš. Rychle to pochopili i jeho potenciální zákazníci.
Aplikace SurveyMeme sice ještě nebyla ani pořádně oznámena světu, ale už teď má podle Paluše stovky registrací a virálně se šíří do dalších firem po celém světě – podobně jako gify. V lednu měl nástroj tři desítky uživatelů, dnes už je počítá ve vyšších stovkách. „Růstová křivka teď může být klidně tisíc nových registrací za měsíc,“ plánuje zakladatel společnosti Good Vibes Software, do níž spadají i další nástroje, které staví na fenoménu memů. K nim se ale ještě dostaneme.
Největší zájem na sebe zatím strhává právě SurveyMeme, díky němuž přidáte do vašeho dotazníku vtipné pohyblivé obrázky, ať už v průběhu vyplňování, nebo na konci jako odměnu. V Kalifornii si už podle Paluše začaly různé týmy i v těch nejznámějších firmách o jeho nástroji rychle šuškat a testuje ho tak i několik desítek zaměstnanců v Tesle. Virálně, tedy bez aktivního přímého oslovování, se již SurveyMeme rozpíná také například v Nike, Salesforce, Instagramu či Unileveru.