Vůbec poprvé otevře jakékoliv dveře kancelářské budovy peněženka v iPhonu. Zařídili to Češi

Místo zaměstnanecké karty stačí mávnutí iPhonu. I vybitého. O řešení české firmy Sharry přišel zájem ze zemí, ve kterých ani nepůsobí.

Iva BrejlováIva Brejlová

167-sharry-reg

Foto: Sharry

Budova 167 Green Street v Chicagu

0Zobrazit komentáře

Funguje od turniketů přes výtahy až po dveře kanceláří. Umí ale odemknout i penthouse na střeše s basketbalovým hřištěm, které mají zaměstnanci k dispozici, nebo zdejší prostornou terasu se zahradou. Budova 167 Green Street v americkém Chicagu je bezesporu zajímavá z více pohledů. Před pár dny si k tomu připsala jedno prvenství. Jakékoliv dveře tu otevírá ta správná zaměstnanecká karta uložená ve virtuální peněžence iPhonu, tedy v Apple Wallet. Jde o světovou premiéru. Nikde jinde ještě nefunguje budova, která by takto umožňovala všem svým nájemníkům dostat se kamkoliv, říká česká firma Sharry. Ta řešení realizovala.

„Vstupní karta v Apple Wallet představuje milník pro celý trh komerčních nemovitostí,“ věří Josef Šachta, CEO a spoluzakladatel Sharry. Zaměstnanci firem, které si zdejší prostory pronajaly, můžou místo plastových kartiček u čteček jen mávnout iPhonem, případně hodinkami Apple Watch. Není tedy třeba žádná zvláštní aplikace ani není nutné u vstupu nic spouštět nebo potvrzovat jakékoliv tlačítko.

Telefon funguje dokonce i v případě, že je vybitý. „Apple garantuje, že v režimu Power Reserve, kdy zařízení již nelze zapnout, ale běží na nízkou záložní energii, bude mobilní karta fungovat až pět hodin,“ dodává Ondřej Langr, který v Sharry šéfuje produktu.

novy-projekt85

Foto: Sharry

Zaměstnanecká karta v peněžence Apple

Americký gigant už loni oznámil, že chce do své virtuální peněženky k digitalizované platební kartě postupně přidávat i další plastové karty, například občanské a řidičské průkazy. Anebo právě vstupní karty od kanceláří.

„Apple opravdu obrovsky zvýšil zájem o digitální přístupové karty. Vidíme teď velký zájem od korporací z celého světa. Už nyní víme, že během příštích osmnácti měsíců budeme spouštět dané řešení v desítkách zemí, kde jsme doteď ani nepůsobili,“ dodává Marc Delacroix, Chief Growth Officer Sharry.

Zařadit se mezi nejlepší

Společnost novinku spustila v kooperaci s firmou HID Global, která řeší čtečky vstupních karet i digitální a plastové karty a je v této oblasti světovým lídrem. „Začíná nová éra technologií a inovací v oblasti komerčních nemovitostí,“ věří Matt Bennett, ředitel strategických partnerství v HID Global.

Českou firmu majitel budovy oslovil napřímo. Dodává sem své kompletní řešení Sharry Building, tedy mobilní přístupy, které dlouhodobě vyvíjí: chytrý přístup, návštěvní systém, parking i komunitní aplikaci. Zmíněný systém však mohla přidat poprvé. Díky propojení s Apple Wallet bude mobilní karta nově podporovat technologii NFC podobně jako mobilní platby třeba u Apple Pay.

Tým Sharry říká, že projektem pokračuje v dobývání amerického trhu. Na východním pobřeží už stojí několik desítek kancelářských budov, které software firmy využívají. Vedle Chicaga jsou v Bostonu i na Manhattanu, kde je jejich řešení instalované mimo jiné i v ikonickém mrakodrapu One Vanderbilt, což je druhá nejvyšší administrativní budova v New Yorku.

V Česku se podíleli na projektu pražské Masaryčky od studia Zaha Hadid Architects, řešení dodali pro stavby od Bukurešti po Johannesburg. Setkává se s nimi denně přes sto tisíc lidí. A na začátku letoška rozvoj společnosti podpořil vyššími desítkami milionů korun tuzemský venture kapitálový fond J&T Ventures, který si tu tak koupil desetiprocentní podíl. Už dříve třicet milionů korun do firmy poslali investoři z Presto Ventures.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Technologii mobilního přístupu v Apple peněžence, který teď firma v kancelářské budově uvedla, zkouší v pilotním provozu po světě mezi svými zaměstnanci i několik dalších společností. 167 Green je ale podle Sharry první kancelářská budova, která nabídla přístupové karty uložené v Apple Wallet všem svým nájemcům.

Systém představila mimo jiné ve své newyorské budově i firma Silvestein Properties, developerská a investiční společnost ve spolupráci s technologickou HID Global. Výkonný viceprezident HID Björn Lidefelt při té příležitosti rovnou uvedl, že takový systém mění způsob, jaké služby nabízejí majitelé nemovitostí svým zaměstnancům a nájemníkům.

Budova 167 Green Street je zcela nová, i proto nebyla integrace systémů pro Sharry složitá. „Má ambici zařadit se mezi nejlepší kancelářské budovy ve Spojených státech,“ věří Šachta. A mimochodem, zmíněné basketbalové hřiště na střeše je prosklené a dá se používat také jako konferenční místnost. Už před časem si ho vyzkoušeli například i hudebníci Ozuna nebo Justin Bieber.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Za tři roky jsme nádobí zdražili už pětkrát. Lidé oceňují, že o tom dáme vědět předem, říká Fabini

Se stoupajícími cenami materiálů a problémy s dodavatelskými řetězci se zakladatel prémiové značky nádobí Fabini potýká od počátků. I tak ale roste.

Jan FabiniJan Fabini

jan-fabini-boxed-2-minKomentář

Foto: Fabini

Jan Fabini, zakladatel značky Fabini

0Zobrazit komentáře

Na střední škole prodával elektroniku, nakonec se ale Jan Fabini pustil do výroby vlastního nádobí. Jen během prvního roku pod značkou Fabini prodal zboží za sedm milionů korun, loni to už bylo devatenáct milionů. První sadu nádobí přitom na trh uvedl jen pár měsíců před vypuknutím pandemie. „Se signifikantním navyšováním cen oceli, dalších vstupů a s protahováním dodacích lhůt se tedy ve Fabini potýkáme od samého začátku,“ říká čtyřiadvacetiletý podnikatel.

Současná situace je podle Fabiniho způsobena dvěma hlavními problémy, které vedou k nepřehledné situaci a těžšímu řízení podniku i prodejů. Na jedné straně jde o zdražování vstupů, tedy o pokles marže, na druhé straně pak prodlužující se dodací lhůty – z původních dvou až tří měsíců i na více než půl roku – přináší výzvy v cash flow.

Protože i samotné Fabini má jako firma nízké marže, musí si je udržet a své produkty zdražovat, o čemž zákazníkům dává vědět transparentně dopředu a spoléhá také na předprodeje, které fungují jako „obrácené slevy“. Jan Fabini v komentáři pro CzechCrunch přibližuje, jak konkrétně k tomu přistupují a jak se jako mladá firma snaží vypořádat s protahováním dodacích lhůt i s náročnější situací.

***

Naši první sadu nádobí jsme uvedli na trh v říjnu 2019, pár měsíců před pandemií. Se signifikantním navyšováním cen oceli a dalších vstupů se tedy ve Fabini potýkáme od samého začátku, stejně tak s protahováním dodacích lhůt. Pokud se dříve na materiály čekalo dva měsíce, dnes je to půlrok a více. A to produkty vyrábíme v Itálii a Česku. Kvůli nestabilní situaci nemůže nikdo nic garantovat a v mnoha případech se smlouvy mění i po podepsání. Jsme stále malá firma, a tak naše vyjednávací pozice není dost silná.

S něčím podobným se více či méně potýká každý, kdo se zabývá výrobou. Určitě neexistuje univerzální návod, ale můžu se podělit o to, jak se na zdražování, protahování dodacích lhůt, náročnější situaci s cash flow a další změny snažíme reagovat my.

Snižování marže není udržitelné, musíme zdražovat

Ve chvíli, kdy výrobní náklady ještě nerostly tak výrazně, jsme nezdražovali a lehce jsme ponížili marži. Tento přístup, jakkoliv je prozákaznický, není dlouhodobě udržitelný, obzvlášť pokud chcete pokračovat na vývoji produktů a investovat do dalšího rozvoje firmy. Proto jsme nakonec museli reagovat navýšením koncových cen našeho nádobí.

Výši marže jsme začali sledovat na týdenní bázi – tedy častěji než dřív. Vycházíme standardně z nákladů na produkty, které porovnáváme s tržbou očištěnou o DPH, dopravu a podobně. Jednou měsíčně si tak děláme kompletní report, kde sledujeme finance a sadu základních KPI. Na týdenní bázi si pak děláme ještě jeden report s vybranými metrikami, mezi kterými je právě i marže. Můžeme pak sledovat, jak se nám hýbe, a případně reagovat – zdražením, úpravou sad nádobí, prací se slevovými kódy, posílením prodeje produktů s vyšší marží a podobně.

jan-fabini-6_22-min

Foto: Fabini

Jan Fabini, zakladatel značky Fabini

Od našeho vzniku jsme zdražovali vícekrát, vln bylo už asi více než pět. Vždy ale souvisely se zvýšením kvality produktu, třeba s přechodem na lepší materiál nebo na jeho kvalitnější finální úpravu. Pokaždé, když jsme věděli, že s další výrobní várkou budeme muset zvedat ceny, řekli jsme to i našim zákazníkům. Poslední plošné zdražování ve výši od 5 do 30 procent proběhlo 1. července. Dva měsíce předem jsme zákazníky všemi kanály informovali a na e-shopu jsme už od května měli uvedené aktuální ceny i ty, které budou platit po navýšení. Takové „obrácené slevy“.

Dalo se samozřejmě reagovat i jinak – snížením výrobní ceny našich produktů výběrem méně kvalitních materiálů nebo jinými produktovými úpravami. My jsme se ale rozhodli posouvat produkt stále dopředu a takovým způsobem za vyšší cenu přinést zákazníkům i vyšší hodnotu.

Řešení problémů s cash flow díky zvýhodněným předprodejům

Ještě více než zdražování se nás dotýkají dlouhé dodací lhůty. Prakticky od uvedení našeho nádobí na trh máme nejprodávanější produkty vyprodané. To má negativní vliv na prodej a samozřejmě to ovlivňuje cash flow i kvůli tomu, že je potřeba objednávat materiály ve větších objemech. Stále rosteme, což je skvělé, ale v kombinaci s dlouhými dodacími lhůtami to vede k násobně velkým objednávkám u dodavatelů, než jsme původně plánovali. A to se na cash flow samozřejmě projeví.

Spustili jsme proto systém zvýhodněných předprodejů, kdy si naši zákazníci vyprodané produkty předobjednávají i s více než pětiměsíční dodací lhůtou, nicméně za zvýhodněnou cenu oproti té standardní a hlavně bez dalšího průběžného zdražení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv nutně platbu předem nevyžadujeme, většina zákazníků objednávku zaplatí, čímž nám pomůžou právě z pohledu cash flow. Zde je ale nutno podotknout, že máme opravdu skvělé zákazníky a jak ve zdražování, tak právě v předprodejích nás drží.

Cash flow následně řešíme ještě dodatečným financováním skrze investory (firmu podpořili například Jiří Hlavenka, Martin Rozhoň, Jana Florentýna Zatloukalová a Pavel Mezihorák – pozn. red.) či přes dlouhodobější rozkládání plateb s úroky u dodavatelů. Nyní se budeme snažit přecházet s financováním skladu pod banky, protože to standardně investoři našeho typu nedělají.

Diverzifikace dodavatelů i důležitost zákaznické péče

Všechny tyto kroky samy o sobě ovšem nestačí, proto se v současné nestabilní situaci zaměřujeme i na další oblasti. Snažíme se vyvíjet nové produkty a společně s tím hledat nové dodavatele. Tento proces typicky trvá i déle než rok, přesto je nezbytný. Produktovou nabídku i dodavatelský řetězec je potřeba diverzifikovat.

Produktový design, zákaznická péče a marketing jsou pro nás prioritou. Do této oblasti směřuje přibližně 60 až 70 procent našich nákladů. Z pohledu rozpočtu na ně nesaháme a neustále pracujeme na jejich zefektivňování.

trask-pro

Přečtěte si takéCzechCrunch spouští firemní profily, vše podstatné bude na jednom místěZákladní data, články, volná místa i medailonky lidí. CzechCrunch spouští firemní profily

Pracujeme také na efektivitě týmu, ať už za pomoci různých nástrojů jako Slack a Notion, nebo lepší komunikací plánů, strategie, inspirace a podobně. Intenzivněji vyhodnocujeme výsledky, upravujeme veškeré plány, snažíme se tak být obratní a flexibilní v řešení nově vzniklých výzev.

Situace Fabini je přitom trochu specifická, protože naše produkty prodáváme koncovým zákazníkům sami. Tento model je pro nás důležitý primárně kvůli lepší kontrole celého nákupního procesu a komunikace produktu. Díky absenci přeprodejců je navíc cena našich výrobků nižší, protože neobsahuje další marže. Retail nám dává smysl do budoucna, aktuálně kamennou prodejnu nemáme čistě kvůli krátké době na trhu a prioritizaci.