Výprodej mobility zítřka v podání Uberu. Po samořiditelných automobilech prodává Joby Aviation i své létající taxíky
Kdo jiný by měl nabízet služby létajících taxíků, když ne Uber. Jenže ten se kvůli neustále prohlubující ztrátě musí začít starat sám o sebe a na nákladné vedlejší projekty mu již nezbývá síla. Proto se vzdává divize létajících taxíků i divize autonomních vozidel a nechává budoucnost mobility na jiných hráčích.
Je to přibližně rok a půl, co Uber představil své futuristické létající taxi, které mělo první zákazníky svézt již v roce 2023. Kdo by však tušil, že se veleúspěšný startup propadne do hlubokých ztrát, které jej donutily zaměřit se více na svou hlavní oblast podnikání.
Ztráta Uberu se ve třetím čtvrtletí tohoto roku prohloubila již na 625 milionu dolarů a značný podíl na tom má pandemie, která přinesla menší zájem ze strany uživatelů o jinak oblíbené jízdy. Šéf Uberu Dara Khosrowshahi ovšem investory ujistil, že jeho firma našla cestu, jak se z problémů dostat.
Při hledání cesty k ziskům přišly jako první na řadu vedlejší projekty, které jsou extrémně nákladné na vývoj. Šlo především o ty, které se nejrůznějšími způsoby snažily dostat sci-fi mobilitu do skutečného světa. Proto se Uber Elevate nyní stává součástí společnosti Joby Aviation.
V rámci dohody do ní Uber investuje částku ve výši 75 milionů dolarů (přibližně 1,6 miliardy korun), která navazuje na doposud nezveřejněnou lednovou investici ve výši 50 milionů dolarů, což je v přepočtu jedna miliarda korun.
Startup Joby Aviation, který se soustředí na vývoj letounů s kolmým vzletem a přistáním, byl začátkem tohoto roku oceněn na částku 2,6 miliardy dolarů, a to i díky investicím ve výši 820 milionů dolarů, které do společnosti doposud investoři přinesli. Mezi nimi je i Toyota, jež do startupu vložila už 394 milionů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJoby by rádo navázalo na plány Uberu a nabídlo své služby v roce 2023, přičemž služby Uberu i Joby budou vzájemně dostupné v aplikacích obou společností. Vyvíjený letoun by měl být schopen pojmout až čtyři pasažéry a odnést je až na vzdálenost bezmála 250 kilometrů. Jenže vzdát se pouze projektu Elevate Uberu k tomu, aby se dostal ze stále se prohlubující ztráty, nestačí.
Proto se již začátkem tohoto týdne zbavil i své divize autonomních vozidel, která putuje pod křídla společnosti Aurora Innovation. K dohodě se váže i investice ze strany Uberu ve výši 400 milionů (zhruba 8,6 miliardy korun), za kterou Khosrowshahi firma získává 26procentní podíl s odhadovanou hodnotou deseti miliard dolarů.