Výrobce Mercedesů nakoupí bateriové články za 20 miliard eur a představí 130 elektrických vozů
Jeden ze světově největších výrobců automobilů, německá společnost Daimler, se naplno chystá pustit do elektrické revoluce. Od konceptů budoucích automobilů se tak přiklonila ke konkrétním krokům a prohlásila, že do roku 2030 nakoupí bateriové články v hodnotě 20 miliard eur, respektive 515 miliard korun. Chce tak podpořit zejména flotilu svých hybridních a elektrických vozidel.
Společnost, pod níž patří mimo jiné slavný Mercedes-Benz, odmítla říct, jaká či jaké společnosti tento obří kontrakt obdrží. Jak uvedla agentura Reuters, Daimler už má kontrakty s korejskou SK Innovation, LG Chem a čínskou CATL
Jedná se již o několikátý přímý dopad aféry Dieselgate na německé automobilky. Ostatně definitivní sbohem dalo dieselovým motorům Porsche a Volkswagen, avšak konkrétní kroky směrem k elektrifikaci podnikají takřka všichni němečtí výrobci. Volkswagen zároveň v létě oznámil, že do vývoje nové generace baterií investuje 34 miliard eur, a to už do roku 2022.
Nakoupené bateriové články budou v rámci Daimleru postupně použity na produkci celkem 130 plně elektrických a hybridních modelů osobních a nákladních automobilů, autobusů či užitkových vozů. Zároveň začne Daimler budovat síť továren v Německu, Číně, Thajsku a Spojených státech, které se budou specializovat právě na sestavování baterií.
S razantně se zvyšujícím počtem elektromobilů také stoupá spotřeba kovů potřebných na výrobu bateriových článků, a tak se inženýři Daimleru zaměřují i na to, jaké materiály budou používat. V nejbližší době se bude jednat o baterie ze 60 % z niklu, 20 % kobaltu a 20 % manganu, avšak kobalt a mangan jsou vzácné a tudíž drahé kovy. Ve vývoji jsou tak články z 80 % obsahu lithia, experimenty však probíhají i s články, kde je 90 % lithia, 5 % manganu a 5 % kobaltu či takové, kde není potřeba vůbec žádný kobalt.
Od SUV po autobus
Konkrétní výsledky elektrické revoluce v podání osobních aut Daimleru uvidíme už příští rok, kdy se na trh dostane model Mercedes Benz EQC, jež má konkurovat Audi e-tron. Toto plně elektrické SUV by mělo na jedno nabití ujet až 450 kilometrů a z deseti na osmdesát procent baterie se nabije za čtyřicet minut. O rok později pak přijde i kompaktnější model EQA.
Elektrických verzí se však dočkají takřka všechny produktové řady Mercedesu. Letos se k prvním zákazníkům dostal nákladní elektromobil Mercedes-Benz eActros, jehož nevýhodou je však relativně malý dojezd, který činí pouze 200 kilometrů. V příštím roce se na trh dostanou také elektrické verze populárních nákladních modelů Vito a Sprinter či autobus Citaro.
Mitsubishi, jakožto další značka operující pod Daimlerem, se chystá na tvorbu modelu E-FUSO Vision One, nákladního vozu s dojezdem 350 kilometrů. Jiná ikonická značka, která patří pod tento koncern, Smart, přijde taktéž s plně elektrickým městským vozidlem. Model Smart EQ fortwo už brázdí silnice a v přípravě jsou jeho další futuristické variace.
O něco dále do budoucnosti se Mercedes-Benz dívá s více futuristickými modely užitkových vozů. Koncepty Vision Van a Mercedes-Benz Electric Truck nenavazují na žádnou produktovou řadu a silnice mají brázdit začátkem příští dekády.