Výrobce Mercedesů nakoupí bateriové články za 20 miliard eur a představí 130 elektrických vozů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mercedes (1)
0Zobrazit komentáře

Jeden ze světově největších výrobců automobilů, německá společnost Daimler, se naplno chystá pustit do elektrické revoluce. Od konceptů budoucích automobilů se tak přiklonila ke konkrétním krokům a prohlásila, že do roku 2030 nakoupí bateriové články v hodnotě 20 miliard eur, respektive 515 miliard korun. Chce tak podpořit zejména flotilu svých hybridních a elektrických vozidel.

Společnost, pod níž patří mimo jiné slavný Mercedes-Benz, odmítla říct, jaká či jaké společnosti tento obří kontrakt obdrží. Jak uvedla agentura Reuters, Daimler už má kontrakty s korejskou SK Innovation, LG Chem a čínskou CATL

Jedná se již o několikátý přímý dopad aféry Dieselgate na německé automobilky. Ostatně definitivní sbohem dalo dieselovým motorům Porsche a Volkswagen, avšak konkrétní kroky směrem k elektrifikaci podnikají takřka všichni němečtí výrobci. Volkswagen zároveň v létě oznámil, že do vývoje nové generace baterií investuje 34 miliard eur, a to už do roku 2022.

Nakoupené bateriové články budou v rámci Daimleru postupně použity na produkci celkem 130 plně elektrických a hybridních modelů osobních a nákladních automobilů, autobusů či užitkových vozů. Zároveň začne Daimler budovat síť továren v Německu, Číně, Thajsku a Spojených státech, které se budou specializovat právě na sestavování baterií.

i4

Přečtěte si takéBMW investuje 200 milionů eur do produkce nového plně elektrického sedanu i4BMW investuje 200 milionů eur do produkce nového plně elektrického sedanu i4

S razantně se zvyšujícím počtem elektromobilů také stoupá spotřeba kovů potřebných na výrobu bateriových článků, a tak se inženýři Daimleru zaměřují i na to, jaké materiály budou používat. V nejbližší době se bude jednat o baterie ze 60 % z niklu, 20 % kobaltu a 20 % manganu, avšak kobalt a mangan jsou vzácné a tudíž drahé kovy. Ve vývoji jsou tak články z 80 % obsahu lithia, experimenty však probíhají i s články, kde je 90 % lithia, 5 % manganu a 5 % kobaltu či takové, kde není potřeba vůbec žádný kobalt.

Der neue Mercedes-Benz EQC – der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQThe new Mercedes-Benz EQC – the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ

Mercedes-Benz EQC

Od SUV po autobus

Konkrétní výsledky elektrické revoluce v podání osobních aut Daimleru uvidíme už příští rok, kdy se na trh dostane model Mercedes Benz EQC, jež má konkurovat Audi e-tron. Toto plně elektrické SUV by mělo na jedno nabití ujet až 450 kilometrů a z deseti na osmdesát procent baterie se nabije za čtyřicet minut. O rok později pak přijde i kompaktnější model EQA.

Elektrických verzí se však dočkají takřka všechny produktové řady Mercedesu. Letos se k prvním zákazníkům dostal nákladní elektromobil Mercedes-Benz eActros, jehož nevýhodou je však relativně malý dojezd, který činí pouze 200 kilometrů. V příštím roce se na trh dostanou také elektrické verze populárních nákladních modelů Vito a Sprinter či autobus Citaro.

mercedes (4)

Mitsubishi, jakožto další značka operující pod Daimlerem, se chystá na tvorbu modelu E-FUSO Vision One, nákladního vozu s dojezdem 350 kilometrů. Jiná ikonická značka, která patří pod tento koncern, Smart, přijde taktéž s plně elektrickým městským vozidlem. Model Smart EQ fortwo už brázdí silnice a v přípravě jsou jeho další futuristické variace.

O něco dále do budoucnosti se Mercedes-Benz dívá s více futuristickými modely užitkových vozů. Koncepty Vision Van a Mercedes-Benz Electric Truck nenavazují na žádnou produktovou řadu a silnice mají brázdit začátkem příští dekády.

mercedes (2)

Mercedes-Benz Electric Truck

mercedes (3)

Mercedes-Benz Vision Van

Inženýři z Nvidie vygenerovali pomocí umělé inteligence realistické profilové fotky neexistujících lidí

Michal PtáčekMichal Ptáček

nividia1
0Zobrazit komentáře

Technologie se neustále vyvíjí kupředu a to, co bylo před pár lety exkluzivní doménou futuristických sci-fi filmů, se dnes pomalu, ale jistě stává realitou. Velkou měrou k tomu přispívá také umělá inteligence, jejíž schopnosti ambiciozní inženýři z celého světa posouvají stále dále.

Jeden z nejvýraznějších posunů v tomto směru má na svědomí tým vývojářů amerického výrobce grafických karet Nvidia. Těm se totiž pomocí technologie GAN založené na strojovém učení podařilo vytvořit generátor extrémně realistických živých objektů, v tomto případě obličejů lidí.

nvidia-2

Výsledky jsou neroznatelné od reálných lidí

Samotná technologie dokáže iterativně generovat obrázky na základě reálných fotografií, které vidí, a zároveň vyřazovat ty, které neodpovídají požadované výstupní kvalitě. Díky tomu se tak neustále učí a zlepšuje a mimo jiné zvládá sledovat i detaily jako tvar účesu nebo stáří a na základě těchto dat sestavit náhodné, avšak realistické obličeje lidí.

Precizní výsledek do nejmenších detailů

Finální výsledek, který nástroj vygeneroval, je až těžko uvěřitelný a v podstatě nerozeznatelný od obličejů reálných lidí. Technologie je totiž schopná si pohrát i s detaily, jako jsou póry na kůži, pihy a nebo vousy, a ty reálně do finálního výsledku aplikovat.

nvidia-1

Pro pobavení pak tým Nvidie pomocí stejné technologie vygeneroval i smyšlené obrázky koček. I ty jsou podobně jako v předchozím v případě v podstatě k nerozeznání od těch skutečných. Se stejnou technologií tým Nvidie už několikrát experimentoval v minulosti a i když finální výsledky byly v tomto případě rovněž obdivuhodné, přeci jen bylo pouhým okem rozpoznatelné, že se jedná o počítačem generované objekty.

nvidi

Jedna z prvních verzí generátoru má do dokonalosti daleko

Teprve až poslední verze ukazuje, čeho všeho jsou dnešní počítače reálně schopné, zároveň však může sloužit jako určité varování před zneužitím. Falešné profily na sociálních sítích nebo smyšlené fake news by se totiž i díky podobným technologiím mohly stát opět o něco větší hrozbou.

Foto: Nvidia