Vyšel druhý díl českého herního hitu Karak. Fantasy deskovka od Albi zažívá úspěšnou premiéru

Karak 2 vás vezme z kobek pod hradem do divočiny kolem něj, ale příšery a soupeření o poklady pro menší i větší dobrodruhy mu zůstává.

Michal MančařMichal Mančař

karak-boxed

Foto: Albi

Karak 2 je komplexnější pokračování oblíbeného Karaku od Albi

0Zobrazit komentáře

Coby udatný hrdina chodíte podzemím, sbíráte poklady, porážíte příšery. Popis, který sedí asi tak na třetinu her deskových i digitálních, platí i na jednu z nejoblíbenějších českých stolních her Karak od autorské dvojice Petr Mikša a Roman Hladík. Tu už před šesti lety vydala známá firma Albi a ze stejné spolupráce vznikl Karak 2, jenž právě zamířil do obchodů. A to prý velice sebevědomě.

„Dvojka Karaku je dražší a komplexnější. Co se předprodejů týče, tak je jednoznačně naším nejúspěšnějším titulem. Lze očekávat, že to bude ta nejúspěšnější herní premiéra, kterou jsme kdy měli,“ říká pro CzechCrunch zástupce Albi David Rozsíval. „Očekávání jsou vyšponovaná opravdu vysoko,“ dodává. Ale jestli chce hra navázat na úspěch svého předchůdce, čeká ji náročný úkol.

Prvního titulu a jeho různých rozšíření se v Česku i v cizině prodalo kolem 300 tisíc kusů. Kromě domoviny vyšel v šestnácti dalších zemích včetně Spojených států, Velké Británie a Německa. Karak 2 zatím míří k nejbližším sousedům a do Francie, v Albi nicméně očekávají, že zájem o novinku projeví všichni zahraniční partneři zapojení do vydání jedničky.

Karak 2 se odehrává nikoliv v kobkách titulního hradu, jenž se ve skutečnosti nachází v Jordánsku, ale v divočině v jeho okolí. Styčných bodů s původním Karakem však zůstává dost. „Dvojka je určitě náročnější, s jedničkou ale sdílí řadu herních mechanismů. Třeba kostkami řízený boj nebo objevování herního plánu. Naopak hlavní novinkou je zejména nový způsob výstavby měst, budov, získávání surovin a výcvik oddílů pro střet s nepřáteli,“ přidává Rozsíval.

karak1

Foto: Albi

Karak 2 vás oproti prvnímu dílu vezme i mimo titulní hrad

O něco komplexnější pojetí díla od deskoherního designéra Petra Mikši a výtvarníka Romana Hladíka se kromě ceny odráží i v doporučeném věku hráčů. První Karak je podle vydavatelství vhodný klidně pro sedmileté dobrodruhy, druhý na krabici nese ideální věk deset a víc. Cena na e-shopu Albi činí 1 079 korun, zhruba o tři stovky více než u první hry.

Karak 2 oba autoři – mimochodem videoherní vývojáři, kteří pracovali i na legendární sérii Mafia – ladili do finální podoby asi tři roky. „Hlavní rozdíl byl v tom, že zatímco u jedničky za námi přišli s už skoro hotovou hrou, tady jsme od počátku řešili, jak by vlastně měla vypadat. Vývoj ale měli většinu času autoři sami pevně v rukou,“ popisuje Rozsíval.

Zástupce Albi také přibližuje výjimečné podmínky, ve kterých Karak 2 vznikal: „Samozřejmě platí, že pro nás to je letos klíčová položka, takže v řadě ohledů dostával pomyslnou přednost před ostatními tituly. Třeba co se exportu týče. V tom je Albi docela nováček, nelze říct, že by globální publikum naše tituly vyhlíželo. Ale u Karaku 2 jsme například rozjeli reklamu už před představením hry na známém veletrhu v Essenu.“

Jedničku Karaku není nutné znát

I proto je nový Karak stěžejním počinem pražské firmy. Přesto možná zůstane první díl nepřekonaný. „U většiny titulů platí, že u prvního tisku si nejsme jistí, jak si povede a jestli se podaří v uspokojivém čase vyprodat. U Karaku 2 je to jinak. Otázka spíš je, jak se mu povede dál.“ Podle Rozsívala prý nelze očekávat, že o hru bude dlouhodobě stejný zájem jako o jedničku. „Už kvůli té číslovce, která může řadu lidí odradit, protože si budou myslet, že musí znát první hru. To přitom není potřeba,“ vysvětluje.

První Karak z roku 2017 patří k nesmírně oblíbeným a velmi dobře hodnoceným společenským hrám z domácí produkce. Na populárním českém serveru Zatrolené hry si od sedmi stovek hráčů vysloužila čtyřhvězdičkové hodnocení z pěti. Na mezinárodním serveru BoardGameGeek s poměrně přísnými uživateli má ze dvou a půl tisíce hodnocení známku 7,2 z deseti možných.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že se čeští autoři dovedou prosazovat i ve světové konkurenci, dokazují kromě videoherního světa právě i v tom deskoherním. Karak uspěl za hranicemi, jeho druhý díl má obdobné ambice, skutečně světovou hvězdou jsou Krycí jména od známého designéra Vládi Chvátila. Těch se prodalo dvanáct milionů kusů. Mimochodem o tom, jak se z Krycích jmen stal takový fenomén – anebo jak české deskové hry vůbec vznikají – pojednává dokumentární seriál od vydavatelství Czech Games Edition, který si můžete pustit online.

Další neobvyklý pohled do zákulisí stolních her přidává také samotné Albi, jež před nedávnem na YouTubu odstartovalo už třetí sérii svého pořadu Den deskovek. Ten po vzoru podnikatelských reality show dává nadšencům z řad hráčů možnost jejich herní vynálezy nechat posoudit odbornou porotou. Ten nejlepší se dočká vydání své hry od Albi a jejího zařazení na pulty obchodů i e-shopů po bok úspěšných titulů, jako je třeba Karak.

karak3

Foto: Albi

Součástí Karaku 2 budou nově i souboje vojsk a získávání surovin

 

České veterány a vojáky uctí i studio Bohemia Interactive. Hold jim vzdává ve vojenském simulátoru Arma

Digitální poděkování veteránům budou moci hráči vyjádřit herním vybavením a oblečením s motivem máku a českého lva.

Michal MančařMichal Mančař

arma-veterani

Foto: Bohemia Interactive

Den válečných veteránů v podání české videohry Arma 3 od Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

Den válečných veteránů připadá na jedenáctý den jedenáctého měsíce – ve vzpomínce na rok 1918, kdy právě tehdy utichly zbraně první světové války. Úctu členům ozbrojených sil prokazují jednotlivci i organizace různě, domácí herní studio Bohemia Interactive se připojilo způsobem, jaký ovládá nejlépe. České vojáky a veterány uctí přímo ve svých vojenských videohrách.

Série Arma patří k nejrealističtějším zpracováním vojenských konfliktů v digitální podobě. Už její první díl, dříve známý coby Operace Flashpoint, vyčníval nad většinu herní tvorby autentickým pohledem na válku. Neglorifikoval ji a nedělal z hráčů superhrdiny, kteří kosí nepřátele po stovkách. Vývojáři Army z českého studia Bohemia Interactive mají totiž ke světu vojenství blízko.

Nyní se proto připojili k projektu Civilisté děkují, který chce přiblížit české vojáky veřejnosti a změnit vnímání i zažité stereotypy, které armádu doprovázejí. Bohemia Interactive tak činí prostřednictvím svých oblíbených titulů Arma a Vigor. Digitální poděkování veteránům budou moci hráči obou her vyjádřit díky nově vydanému balíčku herního obsahu – vybavení s motivem makového lva. Ten v sobě spojuje lva českého a vlčí mák coby světově uznávaný symbol dne veteránů.

„S armádou na vývoji her často spolupracujeme, máme v ní spoustu známých a kamarádů. A naopak mnoho armádních profesionálů patří mezi aktivní hráče našich her. Přišlo nám proto přirozené podpořit tuto iniciativu, která se snaží překlenout propast mezi vojáky a civilisty. A poukázat na to, že lidé, kteří sloužili v ozbrojených složkách, si zaslouží náš vděk a úctu,“ uvádí zástupce studia Pavel Křižka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přídavek do hry Vigor je zpoplatněn částkou deset eur, výtěžek půjde z části na podporu iniciativy Civilisté děkují, částečně na dobročinnost věc. Finančně pomůže praporčici Veronice Rosické, jež v české armádě slouží už osm let. Jako samoživitelka se stará o syna trpícího bronchopulmonální dysplazií, dítě navíc musí veškerou potravu přijímat pomocí vývodu přímo do žaludku. V Armě bude bonus k dispozici zdarma.

Za projektem Civilisté děkují stojí válečná fotografka Jarmila Štuková, jež působila v Iráku, Afghánistánu i Pásmu Gazy. „Naší iniciativou bychom chtěli ozřejmit, co vše se skrývá za pojmem služba. Myslím si, že mnozí z nás už konečně pochopili, že bezpečí, v němž žijeme, není samozřejmé. A to nejen kvůli válce na Ukrajině,“ přibližuje důvody vzniku organizace.

Bohemia Interactive je jedno z největších českých herních studií. V podobných aktivitách se firma angažovala už v minulosti. Dříve vydané rozšíření pro simulátor Arma 3 nazvané Art of War (Umění války) vybralo přes 150 tisíc eur, zhruba 3,7 milionu korun. Ty herní společnost věnovala Mezinárodnímu výboru Červeného kříže.