Vyšla třetí řada Medvěda. Seriál z prostředí gastronomie nedosáhl nového vrcholu, stále je ale skvělý
Na streamovací službu Disney+ dorazila třetí řada seriálového hitu Medvěd. Jak se hrdinové vypořádají s nástrahami provozu luxusní restaurace?
Seriál Medvěd předloni přišel jako blesk z čistého nebe, od prakticky neznámého tvůrce, s nepříliš známými herci a poněkud matoucím názvem. Na konci roku se ale seriál o jednom nefunkčním chicagském bistru umístil na vrchních příčkách celé řady seznamů nejlepších televizních počinů. Teď na obrazovky v Česku dorazila třetí řada – není tak skvělá jako první dvě, pořád se ale svojí huňatou hlavou trčí nad většinou produkce.
V první řadě se Medvěd představil jako svižný a zábavný, ale zároveň emočně přepjatý a nepředvídatelný seriál. Diváky zavedl do malého sendvičového bistra v Chicagu zrovna v době, co jeho vedení přebírá nový člověk – ten předchozí, Michael, totiž spáchal sebevraždu. Jeho bratr Carmy, který si restauraci bere na starost, sem přichází ze zcela jiného prostředí vysoké gastronomie. A to okamžitě znamená konflikt mezi tím, jak chce věci dělat on a jak jsou zvyklí je dělat ostatní.
Vyprávění se soustředilo především na každodenní chod kuchyně a problémy, které se vršily kvůli chaotické organizaci, sporům mezi kuchaři, nákladům na provoz na jedné a dluhům na druhé straně. V tomto ohledu si tvůrci nachystali vzrušující postupy, ať už to byly zběsilé montáže vaření, klaustrofobní styl natáčení nebo neustálé napětí. Prostor dostaly také jednotlivé postavy, ale šlo hlavně o jejich představení.
https://www.youtube.com/watch?v=UHiwdDFPsZY
Zatímco první řada ukazovala frenetický chod kuchyně pod rostoucím tlakem, druhá zpočátku zpomalí, ale záhy se sprintem vydává novým směrem, totiž velkým předěláváním restaurace. Hrdiny čekal velký restart a namísto snahy dodržovat staré metody a kombinovat je s novým šéfkuchařem se situace v zásadě obrátila. Se šéfkuchařem už strávili nějaký čas, bylo ale nutné vstoupit do zcela jiného světa vysoké gastronomie.
A zatímco jejich domovská kuchyně procházela kompletní rekonstrukcí, jednotliví hrdinové dostali samostatné úkoly. Marcus se vydal do Kodaně naučit se vytvořit perfektní dezert, Sydney procházela restaurace a hledala inspiraci pro nové menu, Tina pracovala na svých kulinářských schopnostech v gastronomické škole, Richie pátral po smyslu a byl vyslán do michelinské restaurace nabrat zkušenosti. Carmy pro změnu dostal více prostoru pro svůj osobní život, když začal trávit čas se svojí dlouhodobou tajnou láskou Claire.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMedvěd v několika ohledech změnil přístup a překvapil diváky. Hrdinové dostali v zásadě svoje vlastní epizody a mohli jsme je tak blíže poznat a objevovali jsme s nimi nové prostředí. Seriál ale v ničem nepolevil ze své naléhavosti. Ačkoliv ve druhé řadě bylo více klidnějších momentů, skutečně vypjaté situace zacházely ještě dále, jako třeba v široce diskutované epizodě rodinné vánoční večeře působící spíš jako noční můra. Tlak na udržení bistra v chodu navíc vystřídal tlak na otevření nové restaurace – samozřejmě, že se vše muselo stihnout v šibeničním termínu.
Třetí řada seriálů bývá kritická. Když se v první představí postavy a výzvy, kterým čelí, a ve druhé se vše prohloubí, co dělá třetí? U Medvěda byla odpověď jasná. Nejdříve se řešila kapitola o provozu restaurace, pak o budování nové a teď je na čase otestovat, zda ta může fungovat. A pravděpodobně nevyzradíme příliš konstatováním, že spíš nemůže.
Už její otevření koncem druhé řady byl jeden velký chaos a od té doby se objevují jen nové komplikace. Carmyho náročná pravidla se setkávají s nepochopením a odmítnutím ze strany jeho kolegů a on sám řeší, jestli je mu vůbec kdy souzeno najít zdravou rovnováhu mezi profesním a osobním životem. Medvěd, jak se nová restaurace jmenuje, se přitom musí potýkat s nároky provozu luxusního podniku, ať už jde o obrovské náklady nebo očekávání zákazníků. A všichni hrdinové v různých formách čelí dalšímu střetu s realitou a depresi, co z něj vychází.
A tak jako se postavy Medvěda snaží najít nový směr, před podobnou výzvou stojí i seriál samotný. Třetí řadu je náročné stručně obsáhnout, protože se vydává různými cestami a ne všechny úspěšně dospívají ke svému cíli. Ačkoliv novým epizodám rozhodně nechybí drama a vzrušení, vyprávění ztratilo kus ze svojí naléhavosti, v některých momentech se příliš opakuje a zdráhá se odpovídat na otázky, které nastolila už loni.
Jak ale zaznělo už na začátku, stále je to velice dobrá podívaná, která v divácích zanechá stopu a hlad po dalším pokračování. Na Disney+ tento týden vyšlo všech deset epizod třetí řady najednou a na čtvrté se už nějakou dobu pracuje. Medvěd před pár lety přišel zčistajasna, minimálně prozatím ale můžeme počítat s tím, že s námi zůstane.