Výstava z ohně zrozená doputovala do Brna. Teprve tady se Made by Fire nadechla, říkají její kurátorky
V sedmi halách Moravské galerie se až do srpna roku 2024 rozprostírá výstava Made by Fire. V aktualizovaném pojetí dostala prostor, který si zaslouží.
Kurátorský tým výstavy Made by Fire. Zleva: Eva Slunečková, Maxim Velčovský a Danica Kovářová
Velká výstava prezentující české sklářské řemeslo Made by Fire měla letos na jaře premiéru v Miláně, poté putovala na několik dnů do Míčovny Pražského hradu a od listopadu až do srpna příštího roku je k vidění v rozšířené a aktualizované podobě v sedmi sálech Moravské galerie v Brně. Pod taktovkou autorského týmu tvořeného Evou Slunečkovou, Danicou Kovářovou a Maximem Velčovským tak dostala prostor, který si zaslouží. „Díky rozšíření, upravené architektuře, novým dílům a instalacím se de facto jedná o novou výstavu, na níž je co nového objevit i zažít. A o čem diskutovat,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch jedna z kurátorek výstavy Danica Kovářová.
Největší přehlídka českého autorského skla, keramiky a porcelánu v novodobé historii nespočívá jen v tom ukázat návštěvnicím a návštěvníkům krásu křehkých předmětů, které se rodí díky ohni. Spíš chce jejich prostřednictvím předat zásadní společenská a environmentální témata, která jdou se současným sklářským řemeslem ruku v ruce.
Důležitým prvkem je tak na výstavě problém odpadovosti. V Miláně a Praze byla umístěna „jen“ jedna kupa střepů, v Moravské galerii v Brně je jich hned pět. Díky nové instalaci Štěstí od Julie Šiškové Feixové si tady lze vybrat, zda porcelánový talířek vymrštíte do zdi a rozšíříte jím jednu z hromad střepů, nebo si jej vezmete domů jako suvenýr. Zamyslet se tak můžete nad tím, jestli je skutečně tak důležité dělit porcelán do jakostí podle jeho kvality, když tento materiál neumíme recyklovat.
Výstava se ale dotýká také tvorby samotné – jak moc jsou jednotlivé obory, které tvoří celek sklářského řemesla, závislé na vzájemné spolupráci, jaké je postavení ženských tvůrkyň, jež jsou limitované tím, že jsou některé oblasti sklářství velmi fyzicky náročné a mají do nich ztížený přístup, co s sebou nesla privatizace tohoto typu průmyslu a jaká je vůbec aktuální situace Česka jako země, která byla sklářstvím vždy proslulá.
Stejně jako je sklářství postavené na spolupráci jednotlivých expertů, vznikla i výstava Made by Fire spoluprací Jany Zielinski, ředitelky Designbloku, a Jana Presse, ředitele Moravské galerie v Brně. Podle kurátorek Evy Slunečkové a Danici Kovářové se tak právě jejím grandfinále v Brně uzavírá v místě, kde se zrodily první nápady na její realizaci. Závěr ale není pouhou reprízou, jelikož Made by Fire v moravské metropoli nabízí dvojnásobek exponátů na dvojnásobné ploše, otevírá nové otázky a přináší novou inspiraci a podněty k diskuzi.
Výstava Made by Fire byla k vidění v Miláně v rámci týdne designu, poté na letošním Designbloku v Praze a nyní zaparkovala až do srpna příštího roku v Brně. V čem je oproti předchozím zastávkám jiná?
Eva Slunečková: Výběr pro premiéru výstavy v Miláně byl extrémně obtížný. Měly jsme široký seznam, který jsme musely radikálně seškrtat, abychom se do Triennale vešly. Brno je vyvrcholením celého projektu, kde jsme si vzhledem ke zdvojnásobení výstavní plochy mohly dovolit výrazně přidat. Porcelánových kop je tu pět namísto jedné v Miláně a v Praze, vyzdvihly jsme nová témata nad rámec původní výstavy a přidaly interaktivní prvky.
V Brně rozvíjíte také další témata. Například je zde zajímavá instalace komentující odpadovost porcelánek. Proč jste prostory vyhradily právě pro ni?
Eva Slunečková: Jsou to všechno důležitá témata, která se objevila už v předchozích reprízách, ale držela se pod povrchem. V Moravské galerii jsme dostaly dostatek prostoru na to, abychom je mohly rozvést a dílům dopřát prostor, který si zaslouží. Přijde mi, jako by se v Brně celá výstava nadechla. Odpadovost naznačovala už kupa porcelánových střepů v předchozích reprízách, v Brně si navíc návštěvník může vybrat, zda porcelánový talířek vymrští do zdi, nebo si ho vezme domů jako suvenýr. Hravou formou se tak ptáme na otázku – je v situaci, kdy se planeta ocitá na prahu ekologické katastrofy, skutečně tak důležité dělit porcelán do jakostí podle jeho kvality? Porcelánka kvůli tomu ročně vyprodukuje přibližně 350 tun střepů, které zatím neumíme recyklovat. Nenastal čas systém přenastavit? Na Made by Fire jsou to diváci, kdo určí pravidla.