Vyvinul algoritmus, který pomáhá Škodovce a zachraňuje životy. Teď na něj Martin Kubíček získává miliony korun

Jiří SvobodaJiří Svoboda

martin-kubicek

Foto: UptimAI

Zakladatel startupu UptimAI Martin Kubíček

Martin Kubíček nejspíš není typický zakladatel technologického startupu. Z brněnské VUT se vydal na studia do Francie a poté pro doktorát do skotského Glasgow. Věnuje se hlavně algoritmům – a právě ve Skotsku začal před pár lety vyvíjet jeden takový, ze kterého se postupem času stal perspektivní produkt. Co víc, produkt, který se dostal do inkubátoru pod Evropskou vesmírnou agenturou a nyní na další rozvoj získal několikamilionovou investici.

Startup, z něhož se po rebrandingu stala entita s názvem UptimAI, slouží velkým firmám pro zrychlení vývoje a zlepšení technických vlastností jejich produktů. Díky zmíněnému algoritmu jsou tak například motory efektivnější, automobily bezpečnější nebo mostní konstrukce stabilnější.

UptimAI nabízí plnohodnotnou automatizaci a jednoduché napojení na standardní simulační systémy. Vyprodukuje výsledky v histogramech, nabízí další nástroje na analýzu, a proto také hlubší náhled do problému, který daný produkt může mít. Pro simulační oblast jde skutečně o revoluci. V jednom nástroji kombinuje český projekt jinak zdlouhavý proces setu simulací, synchronizace kódu a vytváření zjednodušeného modelu.

Takový postup se opakuje běžně několikrát, je náchylný na chyby a vyžaduje expertízu v několika oblastech. Algoritmus Kubíčkova týmu je unikátní v tom, že daný problém rozdělí na sadu sub-problémů, které následně řeší separátně.

jetaviation_repair

Foto: Jet Aviation

UptimAI lze využít i u běžné údržby a opravy letadel

To vede k vysoké efektivitě, zároveň nabízí i odlišný pohled na optimializaci produktu: „Jelikož jsme povoláním inženýři, pochopili jsme, že stávající optimalizační metody nejsou aplikovatelné pro běžné inženýrské návrhy. Místo jasně daného optima náš algoritmus nabídne inženýrovi širší pole volby, což je mnohem praktičtější než standardní přístup,“ tvrdí Kubíček.

Od vesmírných raket po bezpečnost v autě

Protože algoritmus prokazatelně snižuje míru selhání produktů, dokáže šetřit korporacím až devíticiferné částky. Není proto překvapením, že po něm sáhla například vesmírná firma Thales Alenia nebo Evropská vesmírná agentura, konkrétně vesmírný startupový inkubátor ESA BIC Prague. Právě na kosmické bázi Kubíček algoritmus vytvořil.

Algoritmu UptimAI je ale jedno, jestli zrovna pracuje na medicíně nebo v inženýringu. Alespoň prozatím se nicméně firma chce zaměřit především na druhou oblast – jako například letadla, lodě, vesmír a nebo automobily, byť jsou jinak možnosti využití téměř neomezené.

Startup například tvrdí, že může pomoci se snížením vibrací větrných turbín nebo eliminováním jejich nepříjemného hluku. Stejně tak může zvýšit bezpečnost vesmírných lodí, zefektivnit let letadla a samozřejmě bohatě posloužit automobilovému průmyslu. UptimAI tak neminul ani mladoboleslavskou Škoda Auto, v němž Kubíčkův startup pracoval na tzv. box beamu. Jedná se o část auta, která absorbuje nárazovou energii a zásadním způsobem zvyšuje posádce auta šance přežití při nehodě.

„Pomohli jsme vylepšit daný prvek tak, aby byl odolný vůči mnoha směrům nárazu a ne jen na přední náraz. Pomohli jsme také nastavit daný prvek tak, aby jeho absorbovaná energie nebyla ovlivněná vnějšími okolnostmi,“ říká Kubíček s tím, že se Škodovkou už se dohodli na další spolupráci.

kubicek

Foto: UptimAI

Martin Kubíček z UptimAI

Úspěšný pilotní projekt přesvědčil i český investiční fond Lighthouse Ventures, který do startupu vložil vyšší jednotky milionů korun. UptimAI se tak nyní může pochlubit valuací v desítkách milionů korun a kromě ESA BIC i zařazením do akceleračního programu investičního fondu.

Expanze do zahraničí a výrazný růst týmu

„Akcelerační program nám již nyní významně pomáhá. Kromě rebrandingu, přípravy obchodních materiálů a mentoringu nám Lighthouse Ventures domluvil mnoho schůzek s potenciálnímí zákazníky a partnery. Prezentovali jsme také na konferenci CE Startups Day v Londýně,“ pochvaluje si spolupráci Martin Kubíček.

„Martin vyvinul unikátní produkt, který je desetkrát rychlejší a významně přesnější než obdobná řešení na trhu. Díky našemu programu pro akceleraci mu chceme pomoci přeměnit technologickou výhodu v obchodní úspěch na mezinárodním trhu,“ odůvodnil investici Michal Zálešák, Managing Partner v Lighthouse Ventures.

microsoft-technology-center-office-5

Přečtěte si takéTechnologie a cloud jako základ všeho. Microsoft otevřel nové technologické centrum v australském SydneyTechnologie a cloud jako základ všeho. Microsoft otevřel nové technologické centrum v australském Sydney

Marek Aldorf, který vede ESA BIC Prague vzpomíná, jak Kubíčkův tým začínal jako čistě vědecký projekt a dnes ho tvoří fungující tým, se zákazníky mezi velkými průmyslovými hráči a nyní i s investorem. Kubíček tvrdí, že díky akceleraci a počáteční investici od ESA BIC se v podstatě podařilo celý projekt rozjet.

Uptim AI očekává v příštích měsících a letech významný růst. Investici chce použít zejména k získání nových zákazníků a zároveň na vylepšení zmíněné optimalizace a samotného produktu. Výrazně také rozšíří svůj tým a bude expandovat na zahraniční trhy.

E-shopy na Black Friday opět propagovaly nereálné slevy. Alza, Mall a CZC se však polepšily, hlásí Hlídač Shopů

Peter BrejčákPeter Brejčák

hlidac-shopu

Foto: CzechCrunch

Hlídač shopů hlídá, zda české e-shopy uměle nenavyšují slevy

0Zobrazit komentáře

Black Friday je svátkem nakupování a pro e-commerce hráče jedním z nejdůležitějších dnů v roce, kdy naplno začíná vánoční nákupní sezona. Většina e-shopů v tento den nabízí „neuvěřitelně“ vysoké slevy produktů a někdy jsou neuvěřitelné opravdu doslova – to když uměle navyšují původní ceny produktů, aby tak mohly propagovat vyšší slevy, než ve skutečnosti jsou.

Na podobné praktiky klamání zákazníků se zaměřila trojice českých startupů Apify, Keboola a TopMonks a společně vyvinula nástroj Hlídač Shopů. Ten jako plugin v prohlížeči, nebo i na samostatném webu sleduje vývoj cen všech produktů třinácti největších českých e-shopů.

Z letošního reportu, který zveřejnil spoluzakladatel Apify Jakub Balada, vyplývá, že největší trojice tuzemským internetových obchodů – Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz – už největší klamavé praktiky na Black Friday opouští. To je jistě dobrá zpráva, jenže se taktéž ukázalo, že další e-shopy s cenami manipulují ještě více než v minulosti.

„Nejdéle sledujeme trojici největších e-shopů – Alza, Mall a CZC – a dělá mi radost, že všechny tři v podstatě upustily během Black Friday od klamavých praktik. Známé triky s měněním přeškrtnuté ceny jsme však vysledovali u těch, které monitorujeme letos poprvé, navíc v mnohem vyšší míře,“ říká Jakub Balada.

apify

Foto: Apify

Zakladatelé startupu Apify Jakub Balada a Jan Čurn

Oproti loňskému Black Friday podle Hlídače Shopů zlevnili internetoví obchodníci dvojnásobek produktů, přičemž jejich průměrná reálná sleva byla na úrovni dvaceti procent. „Stejně jako loni však obchodníci propagovali slevu většinou o deset procentních bodů vyšší než ve skutečnosti,“ dodává Balada.

Dvojice Alza a CZC s Hlídačem Shopů aktivně spolupracovala a společně s Mall.cz podle dat všichni tři téměř upustili od klamavých praktik. V průměru nabízely slevy 33 procent, ve kterých však reálná sleva byla o deset procentních bodů nižší, tedy na úrovni 20 procent.

U tří největších e-shopů jedinou manipulaci Hlídač Shopů vysledoval u produktů v rámci partnerského prodeje na Mall.cz a s Black Friday nespojenými akcemi, například Trhák dne 11. listopadu na Alze, kdy byla dětská pistole v akci dražší než o den dřív a později.

Nejhůře dopadl Mountfield

Největší manipulace cen podle Hlídače ukázal Mountfield, který ze sledovaných třinácti shopů nabízel nejvyšší slevy, ale zároveň si je také nejvíce přibarvoval. Obchod v jeden den zvedl přeškrtnutou cenu u prakticky všech ten den zlevněných produktů, aby u nich zachoval stejně vysokou slevu.

Konkrétní příklad velkých manipulací ukazuje Hlídač na Mironet.cz, kde si zákazníci mohli pořídit minireproduktury zlevněné ze 1 735 na 739 korun. Celý měsíc před Black Friday se přitom prodávaly za 238 korun.

statistiky-black-friday

Statistika Black Friday v jednotlivých e-shopech podle Hlídače Shopů

„Na druhou stranu zde nemůžeme e-shop obvinit z klamavé praktiky, jelikož tyto reproduktory opravdu prodával za 1 735 korun po dobu 7 dní, devětkrát dráž, než je typická cena na trhu,“ uvádí Balada s tím, že u Mironetu našli mnoho chyb v naceňování, což může znamenat nepořádek v datech místo snahy klamat spotřebitele.

Dalším příkladem je pak TS Bohemia, která ve stejný den zlevnila monitor značky HP o 13 procent, zvedla jeho přeškrtnutou cenu o 10 tisíc korun z 13 990 na 23 699 korun a uváděla tak slevu 54 procent. Po upozornění na tuto slevu na Twitteru obchod notebook z nabídky raději stáhl.

ceska-posta-auto

Přečtěte si takéDopis do druhého dne jako prémiová služba za příplatek. Česká pošta zavádí nový doručovací systémDopis do druhého dne jako prémiová služba za příplatek. Česká pošta zavádí nový doručovací systém

reebok

Přečtěte si takéReebok nepřepočítal ceny. Tenisky za 90 eur stojí 90 korunChyba, nebo marketing? Reebok na e-shopu nepřepočítal eura na koruny a čeští zákazníci mají žně

„Pro zajímavost jsme letos přidali do monitoringu i hlavní trojku s potravinami (Rohlik.cz, Košík.cz, iTesco.cz). Black Friday nabídku měl pouze Košík.cz, a to jen u 63 produktů, kde jsme nenarazili na žádný problém,“ upozorňuje Balada.

Podle tvůrců Hlídače Shopů se tak ukázalo, že e-shopy, u kterých mají zákazníci možnost cenu zkontrolovat, se chovají lépe než ty, které monitorovány nejsou. Rozšíření do prohlížeče a web jen během Black Friday využilo 30 tisíc uživatelů. Nástroj, který je bezplatný a open-source, což komukoliv s potřebnými znalostmi umožňuje přidávat i další e-shopy, však hlídá vývoj cen produktů celoročně.