Vzdal se prestižní univerzity a roky v tichosti ladil svou firmu. Teď Figmu prodal za 20 miliard dolarů

V jednom z největších technologických dealů posledních let zaplatí Adobe za oblíbený designérský nástroj v přepočtu přes půl bilionu korun.

Luboš KrečLuboš Kreč

figmaStory

Foto: Index Ventures

Dylan Field (vlevo) a Danny Rimer z Index Ventures

0Zobrazit komentáře

Transakce, kterou před pár dny ohlásil softwarový obr Adobe, vyrazila mnoha lidem dech – za 20 miliard dolarů, tedy za půl bilionu korun, koupí společnost Figma. Ta je jejím přímým konkurentem, pomáhá designérům spolupracovat na projektech online a na dálku. V době, kdy valuace startupů klesají a investoři se od technologických titulů odvrací, to je skoro šokující deal. Který je ale také příběhem umanutosti, odhodlání a víry mnoha, že uspěje jeden ambiciózní, ale tichý chlapík jménem Dylan Field.

Brownova univerzita patří mezi nejprestižnější vysoké školy světa, je součástí slavné Ivy League. Jejími absolventy jsou americká ministryně financí Janet Yellenová, herečka Emma Watsonová nebo šéf Uberu Dara Khosrowshahi. Pro Dylana Fielda bylo vždy snem se na ni dostat a jeho rodiče se museli sakra otáčet, aby utáhli tamní školné. Jenže rok před promocí byl se vším konec – talentovaný student počítačových věd to zabalil, přes otcův nesouhlas se odhlásil a odjel do San Franciska zkusit dráhu startupisty.

Nebyl v tom ale tak úplně sám. Jednak s ním vyrazil jeho spolužák Evan Wallace, jednak zabodoval v grantovém programu miliardáře Petera Thiela, který dvěma desítkám byznysových talentů nabídl po 100 tisících dolarech na rozjezd firmy, pokud se kvůli tomu vzdají studia na univerzitě. A tak se vypravili do Kalifornie za svým snem, psal se rok 2012. Ten sen, který pojmenovali Figma, z Fielda teď po deseti letech udělal miliardáře.

Adobe, jedna z největších softwarových firem světa, totiž za Fieldovu společnost (Wallace ji v průběhu času opustil) nyní nabídla 20 miliard dolarů. Polovinu zaplatí v hotovosti, polovinu ve formě akcií, které ovšem bezprostředně po oznámení zareagovaly poměrně velkým poklesem. Buď jak buď, jelikož si Dylan Field ve Figmě udržel podle odhadů dosud minimálně desetinový podíl, by to pro něj znamenalo příjem zhruba dvě miliardy dolarů. Na to, že mu čerstvě bylo teprve třicet, to není špatné…

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Figma je zároveň ukázkou poctivého byznysového příběhu. Field s Wallacem ji založili ve zmíněném roce 2012, dalších pět let jim ale trvalo ladění produktu, než s ním šli na trh. Během této doby, kdy museli prokázat velkou trpělivost a odhodlání, přesvědčili i některé hodně zvučné investory. První, kdo do nich vložil peníze, byl fond Index Ventures, později ho následovali kolegové z Kleiner Perkins, Andreessen Horowitz nebo Sequoia Capital. Tedy absolutní the best of ze Silicon Valley.

„Když jsem Dylana poprvé potkal, byl to devatenáctiletý stážista v kancelářích firmy Flipboard v Palo Altu. Už tehdy byl naprosto přesvědčený, že bude zakladatelem vlastní firmy a bylo jasné, že dosáhne mimořádných věcí,“ vzpomíná na něj partner Index Ventures Danny Rimer. I pro něj to byl hodně úspěšný příběh, protože jeho společnost získala za vstupní investici v řádu jednotek milionů dolarů desetinový podíl a teď odešla podobně jako Field se dvěma miliardami dolarů.

Sídlo společnosti Adobe

To, proč Adobe přistoupilo k jednomu z největších technologických dealů posledních let, je dané popularitou Figmy. Ta funguje jako online nástroj pro designéry nebo ilustrátory, kteří mohou paralelně pracovat v jejím prostředí a všechny změny a úpravy vidí v reálném čase. Nedávno například vyšel na serveru CNBC obsáhlý text o tom, jak si Figmu oblíbili zaměstnanci Microsoftu.

Právě kolos ze Seattlu byl také vážným zájemcem a nepřímo tak přiměl Adobe, aby zaplatilo víc, než podle akciových trhů bylo třeba. Upřímně, 20 miliard dolarů v době, kdy valuace v technologickém sektoru procházejí velkou korekcí, vypadá přece jen přemrštěně – roční tržby Figmy jsou „jen“ 400 milionů dolarů a při posledním investičním kole v létě 2021, kdy byl trh opravdu přehřátý, byla její hodnota poloviční.

cannon-hp

Přečtěte si takéElon Musk od protinožců porazil uhelnou lobbyElon Musk od protinožců. Porazil uhelnou lobby, solární energii chce dostat do podmořských kabelů

Na druhou stranu raketový růst hodnoty je něco, na co je Figma v posledních letech zvyklá. Protože její zakladatelé svůj produkt a firmu ladili mnoho let, ještě v roce 2018 byla její valuace pouhých 115 milionů dolarů, jak připomíná deník Wall Street Journal.

Jenže pak už to šlo ráz na ráz, podle databáze Crunchbase do ní investoři postupně poslali 330 milionů dolarů a vytáhli její cenu až na loňských 10 miliard. A jelikož kapitálové trhy nyní vstupům nových firem na burzu moc nepřejí, spojení s konkurentem dávalo smysl – Adobe totiž nabízí velmi podobný produkt s názvem XD.

Jméno Dylan Field se nyní stalo jedno z nejskloňovanějších na startupové scény. Až dosud se svou firmou letěl mladý podnikatel tak trochu pod radarem, Figma sice byla a je zavedeným pojmem a designéři ji skutečně hodně a rádi používají, nikdy to ale nebyl ikonický pojem jako Uber, Airbnb nebo některý z obrů světa sociálních médií. To se nyní změnilo. A co na to Field? Pro Wall Street Journal to shrnul celkem stručně: „Zatím ještě musím zprocesovat všechny ty změny, které to pro mě znamená.“

Trpasličí vzrůst i bojové pózy mu zajistily miliony fanoušků. Teď slavný Hasbulla míří do UFC

Trpí růstovou nemocí, i tak ale na Instagramu a TikToku převyšuje většinu z nás. Kamarád slavného Khabiba Nurmagomedova zaujal i šéfa UFC.

Filip HouskaFilip Houska

dana-white_hasbulla_1x_mpStory

Foto: hasbulla.hushetskiy/Instagram

Šéf bojové organizace UFC Dana White s Hasbullou

0Zobrazit komentáře

Možná ho uvidíte na Instagramu, jak spokojeně pojídá čínské nudle u parapetu. Nebo ho spatříte na TikToku, kde pózuje u luxusního sporťáku. Nebo vám někdo pošle jeho video, kde svým dětským hlasem zvolá něco v ruštině. Hasbulla patří mezi největší (a vzrůstem mezi nejmenší) hvězdy sociálních sítí posledního roku a svými příspěvky baví celý svět. Dokonce zaujal i šéfa UFC, nejslavnější bojové organizace planety.

Říká se, že v ruské federativní republice Dagestán vyrůstají ti nejlepší zápasníci smíšeného bojového umění (MMA). Je to oblast pokrytá vysokými horami s mnohdy náročnými podmínkami pro život, což místní zoceluje. Ostatně z Dagestánu pochází i Khabib Nurmagomedov, který v době své profesionální kariéry patřil k nejlepším bojovníkům v UFC.

Právě v nejjižnější republice Ruské federace se v roce 2003 narodil i Hasbulla Magomedov, jehož život byl komplikovaný už od samotného začátku. A nemohlo za to jen místo, kde vyrůstal. V dětství mu totiž diagnostikovali genetickou poruchu, kvůli které nemohl fyzicky růst. Zjistili mu takzvaný deficit růstového hormonu, jenž Hasbullovi mimo jiné způsobil to, že ve svých dvaceti letech vypadá a má hlas stále jako dítě.

Kvůli této chorobě Hasbulla dorostl výšky pouhého jednoho metru a ručička na váze se mu zastavuje v rozmezí patnácti až dvaceti kilogramů. To mu ale nezabránilo v tom, aby byl se svým životem spokojený. Možná právě naopak. Před dvěma lety se totiž za podpory svých kamarádů, především pak čečenského zápasníka Aschaba Tamaeva, vrhl na sociální sítě – a způsobil tam pořádný rozruch.

Malý vzrůstem, ale velký vlivem

Koncem předloňského roku začal Hasbulla dávat na Instagram a TikTok nejrůznější obsah ze svého života. Zpočátku nebyl ničím unikátní, kvůli svému trpasličímu vzrůstu, dětskému hlasu a líbivým, mnohdy až sarkastickým grimasám si ale začal získávat pozornost publika. Někdy se mu podařilo natočit se u drahého auta, s drahými hodinkami nebo v drahých outfitech.

Život na sociálních sítích podpořil ale hlavně dvěma událostmi. V jedné z nich figuruje i zmíněný Khabib Nurmagomedov, který s Hasbullou pár věcí natočil a vyfotil – a protože jde o jednu z ikon věhlasné bojové organizace UFC, stal se dagestánský tvůrce rázem o mnoho slavnějším. Větší efekt ale měl jeho chystaný souboj s tádžickým zpěvákem. A ano, také trpaslíkem.

Pokud jste loni lustrovali Instagramem a TikTokem více než pár minut denně, patrně jste fotky a videa dvou maličkých dospěláků, jak stojí s upřenými výrazy a pěstmi před sebou, viděli. Na jedné straně byl Hasbulla, na druhé Abdu Rozik, který má zápis v Guinnessově knize rekordů jako nejmenší zpěvák na světě – a na sociálních sítích je také velmi populární. Měli mezi sebou spor (patrně ale uměle vyvolaný) a chtěli ho urovnat v kleci.

K zápasu kvůli „neetičnosti“ nakonec nedošlo, oběma tvůrcům to ale nahnalo velkou sledovanost. Se správnou podporou lidí v Hasbullově okolí se pak malý rodák z Dagestánu dočkal několika milníků v počtu sledujících. Překonal milionovou hranici jak na Instagramu, tak na TikToku, nyní jeho základna sledujících činí 3,2 milionu, respektive 1,5 milionu lidí. Hasbullovi to dodalo „sebevědomí“ a rozjel pořádnou show.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Najednou se z něj stala hvězda sociálních sítích, která ráda kombinuje pózy u luxusních statků s obyčejnými věcmi každodenního života, například pojídáním čínských instantních nudlí, návštěvou kadeřníka nebo focením s domácími mazlíčky. A lidi to zkrátka baví – je v tom zahrnutá správná bizarnost okořeněná vtipnými gesty samotného Hasbully. Ostatně komu by se nelíbil „trpaslík na sedadle spolujezdce v Bentley“.

Ani přes veškerou slávu na Instagramu a TikToku (a také spuštění vlastní edice digitálních sběratelských předmětů na bázi NFT) ovšem Hasbulla nezapomněl na jednu ze svých největších vášní, která ho doprovázela i v dobách, kdy nebyl tak vidět. A tou jsou bojové sporty, konkrétně zápasy těch nejlepších pod hlavičkou UFC.

Hasbulla, Dana White a Conor McGregor

Protože se zná s Khabibem Nurmagomedovem, nedá se říct, že by pro Hasbullu bylo příliš složité se dostat na některý ze zápasů UFC. Několik takových galavečerů absolvoval, přičemž na jednom z nich vznikla i fotka se samotným šéfem UFC Danou Whitem. Médii se rázem začala šířit zpráva, že se měl Hasbulla domluvit na potenciálním zápasu právě s rivalem Abduem Rozikem, nakonec se ale ukázalo, že jde o poplašné hlášení.

I tak se ale objevovaly náznaky, že si Hasbulla s Whitem padli do noty a mohli by spolu něco vymyslet. Hasbulla rád prohlašoval, že by rád bojoval v kleci, White se pak pro změnu od těchto divokých plánů distancoval. Teď ovšem přece jen něco upekli – jak potvrdil sám Hasbulla na svém Instagramu, s UFC podepsal pětiletou smlouvu, která zahrnuje účast na turnajích a další mediální aktivity spojené s výrobou zápasnického obsahu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Hasbulla Magomedov (@hasbulla.hushetskiy)

Jak přesně bude spolupráce vypadat, se zatím neví. Stejně tak není známá ani částka, kterou za novou práci Hasbulla inkasuje. Podle novináře Igora Lazorina, který díky úzkému napojení na dění v UFC informoval o této zprávě jako první, má být nicméně vyšší, než má v kontraktech většina profesionálních zápasníků.

To komunitu fanoušků UFC namíchlo, jelikož se často (a dlouho) mluví o tom, že zápasníci nedostávají tolik peněz, kolik by si zasloužili. Hasbullovo jmění se pak odhaduje alespoň na 200 tisíc dolarů, zhruba pět milionů korun – příjmy mu jdou primárně z reklam na sociálních sítích.

Zajímavý pak může být i další vývoj sporu mezi Hasbullou a slavným irským bojovníkem Conorem McGregorem, který se do dagestánského kluka před časem opřel a dělal si legraci z jeho vzrůstu. Na Twitter dokonce napsal, že by nejraději „Hasbullu kopnul rovnou do branky z voleje“, což pobouřilo i některé zápasníky.

Ať už se spolupráce vyvrbí jakkoliv, pro UFC jde o další marketingový kanál, přes který může propagovat své zápasy. I teď to nejslavnější bojová organizace planety dělá dobře, když před každým velkým střetnutím fanoušky pravidelně zásobuje videi z tréninkových kempů zápasníků – a silná je také v bezprostředním zachycování emocí během soubojů. Hasbulla tomu teď dodá ale jiný šmrnc, který mu může pomoci k ještě větší relevanci na sítích.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Newsletter Weekly | Poslední vydání