Vzniknou nové ulice a domy, autobusové nádraží se stane jejich součástí. Nová Florenc bude příjemná, říká architekt
Návrh nové podoby Florence od studií Unit Architekti, A69, Marko&Placemakers a dalších
Spoustu lidí může překvapit, že by pražská Florenc měla být příjemným místem k bydlení. „Když jsme ale návrh její nové podoby tvořili, odkrývali jsme spoustu zajímavých potenciálů a věříme, že je to místo, kde může opravdu někdo najít domov,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch architekt Filip Tittl. Právě jeho studio Unit architekti uspělo v soutěži na nový vzhled pražské lokality.
Minulý týden vyhlásil pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) vítěze mezinárodní architektonické soutěže na nový vzhled Florence. Tedy místa, které je na dohled od historického centra metropole a je důležité i z hlediska mezinárodní dopravy, ale přesto je už léta neutěšené.
To by se mělo změnit díky soutěži, kterou vyhrál tým složený z Unit Architekti, A69 a Marko & Placemakers. Ti plánují vznik nových domů, ulic i parku. „Důstojná parková plocha by měla vzniknout na Těšnově. Zelených ploch by ale v okolí Florence mělo být víc,“ prozrazuje mimo jiné Filip Tittl z Unit architekti v rozhovoru.
Co je to zásadní, co by se na Florenci mělo stát?
Měla by tam vzniknout úplně nová lokalita. Dnes je to zapomenuté území, z většiny zabrané buď dopravní infrastrukturou, nebo nevyužitými plochami, kam veřejnost nemůže. Na to, o jak důležité místo jde, jsou tyto plochy obrovské. Florenc přitom není ani součást Karlína, ani Nového Města jako historického jádra, ale není ani kus Žižkova. Je to specifická lokalita, která by měla mít spoustu úloh.
Jakých?
Především propojit vše, co je okolo. Tedy už zmiňovaný Karlín, Nové Město a Žižkov. Bylo pro nás velmi důležité propojit území s Husitskou ulicí, protože velká část Žižkova spáduje právě směrem na Florenc. Přitom je úplně odříznutá. Florenc by zároveň ale měla zůstat i dopravním uzlem, součástí návrhu je tedy i optimalizace veřejné hromadné dopravy a autobusového nádraží, které dnes zabírá celý prostor.
Co by se s ním mělo stát?
Mělo by být součástí nového využití, chceme ho integrovat do zástavby. Už dnes tam nějaké úpravy proběhly a je civilizovanější, my ho chceme povýšit na evropskou úroveň. Pořád jde ale o nádraží, které má spoustu technických specifikací, někde se nastupuje, někde autobusy čekají. To vše by se mělo dít v uzavřeném prostoru, aby se dal třeba přes noc uklidit, aby byl bezpečný.
A jak by mělo vypadat ono propojení se Žižkovem, o kterém se vlastně vůbec nemluví?
V návrhu předpokládáme vznik nové ulice. Ta by vedla z místa za Muzeem města Prahy, odkud by mělo být možné dojít až do míst, kde končí Seifertova a začíná Husitská ulice. Tam dnes nic není, my tam navrhujeme vznik náměstí, ze kterého by bylo přímé propojení na Florenc. A to městskou ulicí, kde jsou obchody, byty i kanceláře.
Na Florenci by měl vzniknout i park. Kde přesně?
Důstojná parková plocha by měla vzniknout na Těšnově. Zelených ploch by ale v okolí Florence mělo být víc. Využít by se měl potenciál Vítkova, nad kolejištěm Masarykova nádraží navrhujeme zelenou promenádu, která by sem měla vést. Mělo by to být nejen příjemné místo, ale i nový typ veřejného prostoru.
Dlouho jsme uvažovali, jak přistoupit k dalším prostorům uvnitř území. Nakonec jsme se rozhodli, že z nich neuděláme jedno velké náměstí, ale sérii drobných prostorů. Každý má trochu jiný charakter, některé jsou více městské, jiné víc parkové. Zároveň nám přišlo důležité integrovat Negrelliho viadukt, což je krásný objekt, bohužel z velké míry schovaný. Chtěli jsme ho zpřístupnit, protože v sobě skrývá potenciál, aby to bylo jedno z nejhezčích míst v Praze.
Kolik by mohlo v místě vzniknout nových budov?
V současné době běží změny územního plánu, pro které je naše studie podkladem. V součtu se bavíme zhruba o sto padesáti tisíci metrech čtverečních hrubých podlažních ploch.