Wolt chce být v Česku jedničkou. Nejen obědy, ale i nákup v Albertu nebo lékárně, slibuje nový šéf
V čele českého Woltu stojí nově Tomáš Beniak, který má firmě pomoci stát se jedničkou na trhu. Z rozvozu jídla buduje obchodní dům v kapse.
Wolt doručuje jídlo z českých restaurací šestým rokem. Původem finskému startupu se celosvětově daří a s výměnou v čele české pobočky si klade ambiciózní cíl – stát se jedničkou na trhu rozvozů a donáškových služeb. Nutno dodat, že zrovna v Česku to nebude jednoduchý úkol, protože konkurence je silná. Na to, proč by kurýři v azurově modré měli mít navrch, jsme se zeptali nového výkonného ředitele společnosti Wolt pro Česko a Slovensko, Tomáše Beniaka.
Beniak převzal křeslo šéfa po Janu Foretovi na přelomu roku, sám tři roky vedl slovenskou pobočku, kde z desetičlenného startupu vybudoval tým čítající 170 zaměstnanců. Český Wolt v minulém roce obratově rostl o 40 procent a zaměstnává přes 300 lidí, do jeho aplikace se jednou za měsíc přihlásí přes sedm tisíc kurýrů. Wolt dnes rozváží po třiceti devíti městech v Česku a kromě lokálních podniků nabízí rozvozy z řetězců jako Starbucks, Bageterie Boulevard či Pizza Hut nebo obchodů Albert, Billa, Penny, Tesco a Delmart. K tomu provozuje vlastní Wolt Market a postupně zapojuje i další obchody jako Pet Center nebo Gym Beam.
Z původního startupového punku Wolt vyrostl, ale čtyřiatřicetiletý šéf chce trochu toho punku do fungování vrátit. Ještě před pár lety přemýšlel o kariéře v akademické sféře, ale místo doktorátu se pustil do byznysu. Na vystudovaný obor nicméně nedá dopustit. „Filozofie je jediná škola, která člověka trénuje ve schopnosti přemýšlet a obhajovat svoje postoje,“ tvrdí. Sen o kantorství si nechává na stáří a nyní naplno žije Woltem.
V nové pozici to nebude mít snadné, ale říká jasně: „Můj úkol je prostý – z vyzyvatele udělat lídra trhu.“ Wolt tak v následujícím roce čeká rozšiřování do dalších desítek českých měst, obohacení nabídky rozvozů jídla a potravin o další kategorie i technologické inovace vyplývající z toho, jak trh rozvozů a donáškových služeb dospívá a hledá pro flotily kurýrů další uplatnění.
V jakém stavu český Wolt přebíráte?
Wolt bude letos slavit desáté výročí, v Česku šesté. Český trh je ve velmi dobrém stavu a stabilně tu rosteme. Přebírám už velkou společnost, která zaměstnává 350 lidí a měsíčně pro ni rozváží sedm tisíc kurýrů. Bývali jsme čistokrevný startup, kde se věci dělaly především rychle, až potom se opravovaly. Teď už jsme společnost s nastavenými procesy, ale i tak se snažím lidi podporovat v tom, aby ve své každodenní práci experimentovali a hledali lepší a nová řešení.
Jak se Woltu daří z pohledu čísel? V Česku je dlouhodobě neříkáte, naposledy je na Portálu justice k dispozici závěrka z roku 2021, kde uvádíte 675 milionů korun obratu při zisku osm milionů korun.
Oficiální reporting země není vyčerpávající, protože čísla nezahrnují lokální náklady, které má Wolt v Helsinkách. Finsko absorbuje například náklady na vývoj produktů, globální marketing, získávání talentů, lidské zdroje, IT a další. Bohužel, jako součást americké veřejně obchodované společnosti nemůžeme zveřejnit jiné finanční výsledky než globální.
Co se týká tržeb v Česku, za minulý rok jsme vyrostli o 40 procent, rok předtím o 60 procent. Pandemické roky celému trhu hodně pomohly, ale my zákaznický hlad vidíme i teď, kdy velcí e-commerce hráči hlásí útlum. Za naším růstem je určitě expanze do nových měst, kterých bylo jen loni šestnáct, a rozšíření nabídky partnerů o obchody jako Albert nebo Penny i další sortiment dostupný přes náš Wolt Market. Jinak ale věřím, že se nám na takto velkou firmu daří držet vysoké tempo růstu díky tomu, jak vnímáme naši přidanou hodnotu.
A tu vnímáte jak?
Celý Wolt často připodobňuji trojnožce. Jedna noha jsou zákazníci, kteří si přes nás objednávají rozvoz. Druhou jsou podniky, a to nejen restaurace, stále častěji i obchody. Třetí nohou potom kurýři. To vše uprostřed spojuje zákaznická podpora Woltu, tedy zhruba 120 lidí s headsety, kteří jsou připraveni do minuty řešit jakékoli problémy, aby zákazník, prodejce i kurýr měli skvělou uživatelskou zkušenost. Určitě by to šlo řešit jinak, efektivněji, ale pro nás je kvalita skutečně prioritou.
Naše mateřská společnost DoorDash v Austrálii rozváží pomocí dronů, což je v Evropě hudbou budoucnosti.
Ve funkci jste teprve od přelomu roku, jaké kroky chystáte?
Chci zlepšit zkušenost s používáním Woltu v rámci celé zmíněné trojnožky. Sám mám někdy klapky na očích a zaměřuji se jen na zákazníky, takže mě kolegové musí lehce korigovat. Kromě nové nabídky pro klienty nás čeká práce i na zkušenosti kurýrů a rozšiřování počtu zapojených prodejců. To všechno by mělo pomoci Woltu dostat se z pozice vyzyvatele a stát se lídrem na českém trhu s rozvozy.
Na něm je vaším největším konkurentem dosavadní jednička v podobě Foodory. Rozváží také Bolt Food, řada podniků má vlastní rozvozy. Jak se daří Woltu a co jsou vaše silné stránky?
Aktuální stav se dá velice těžko nějak přehledně popsat. Často jsou velké rozdíly v jednotlivých městech, ale kdybych měl říct silné stránky Woltu, tak se nám daří nabírat stovky tisíc nových zákazníků, z kterých by si mnozí jídlo nejspíš jinak neobjednali. Lokálně i globálně potom vynikáme v tom, jak si nového zákazníka dokážeme udržet. Retence se pohybuje kolem třetiny, typicky si zákazník nejprve objedná jídlo, potom zkusí potraviny a nakonec si aktivuje předplatné Wolt+, kdy má dopravu z řady podniků za nulový poplatek.
Nebylo by pro zákazníka ve finále nejlepší, kdyby vůbec nemusel řešit, kdo mu jídlo vlastně doveze? Otázkou směřuji k tomu, jestli v rozvozech jídla nedochází k něčemu podobnému jako u výdejních boxů, které sice provozuje nějaká společnost, ale dodávat do nich zboží může v případě volné kapacity i její de facto konkurence.
Zatím to tak není a rozvozy jídel zůstávají vysoce konkurenční záležitostí, ale náznaky sdílení kapacit, o nichž mluvíte, se už dějí. Například kurýři Woltu někdy rozvážejí jídlo, které si zákazník objednal na konkurenční platformě. Je to možné díky službě Wolt Drive, která umožňuje integrovat partnery přímo do naší kurýrské sítě. Samozřejmě se tak děje i naopak, ale pořád tu je velký otazník, kam se v tomto směru bude trh ubírat dál.