Wolt v Česku naplno rozjel rozvoz snídaní a nabírá masivní investici. Na další růst má téměř půl miliardy eur

Filip HouskaFilip Houska

wolt-kuryr1

Foto: Wolt

Kurýři Woltu na náměstí v Olomouci

0Zobrazit komentáře

Rozvoz jídel už v Česku pár let funguje, ale až minulý rok ukázal, jak užitečným se může stát i pro občany, kteří by si předtím jídlo dovážet nenechali. Z tohoto trendu stále těží i Wolt, který v době pandemie v Česku zvýšil počet restaurací, z nichž rozváží, naplno rozjel snídaně a nově nabírá masivní investici ve výši 440 milionů eur (11,5 miliardy korun), díky níž chce více podpořit i rozvoz potravin a maloobchodního zboží.

Když jsme o Woltu psali naposled, měli jsme před sebou rovnou jeho šéfa pro český trh, Jana Foreta, se kterým jsme řešili pozici tohoto původem finského startupu v dobách zavřených restaurací, což je stav, který panuje i nadále. Foret objasňoval důvod, proč místo snížení provizí, které jsou trnem v oku mnoha podniků, snižovali ceny za rozvoz jídel, a zmínil také expanzi do Ostravy a Olomouce.

Právě tato města z východní části republiky loni v říjnu doplnila Prahu a Brno, kde Wolt působí od roku 2018, respektive 2019. Díky nim pak rozvozová služba dokázala navýšit počet podporovaných restaurací na zhruba 1 200, přičemž dnes se počet pohybuje už okolo 1 500, což je nárůst o zhruba tři stovky podniků za necelé dva měsíce, jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci Woltu.

foret-wolt2

Foto: Wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Wolt mimo jiné rozšiřuje i svou nabídku. Už nerozváží jen „klasická“ jídla (obědy a večeře), ale čím dál více – stejně jako konkurenční Dáme jídlo – proniká i do snídaní. Přes loňský listopad snídaně zkušebně rozvážel pouze v Praze, teď už je ale i v Brně, Ostravě a Olomouci, odkud si je lidé mohou objednávat od osmi ráno z nižších stovek restaurací.

„Díky Woltu se tak mohou restaurace dostat k dalším zákazníkům a prodávat více i v době pokračujících vládních omezení. Zákazníci zase mohou ušetřit čas v nejrušnější části dne a vychutnat si vydatnou snídani, ať už pracují z domova nebo z kanceláře. I kvůli nabídce snídaní jsme zároveň snížili minimální cenu objednávek na 140 korun,“ dodává Jan Foret.

Rozvoz potravin a obří investice

Vedle palačinek, croissantů, omelet, čerstvé kávy a nejrůznějších snídaňových menu se Wolt soustředí i na rozvoz potravin a maloobchodního zboží, například hraček. Takzvaný Wolt Market sice funguje zatím jen v Praze, kde je možné si objednat třeba sýry, zeleninu nebo pečivo z Delmartu, ale přemýšlí se také nad rozšířením do Brna a na slovenském trhu do Bratislavy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I na tuto vizi má posloužit masivní investice, kterou Wolt nyní nabral. Konkrétně jde o 440 milionů eur, respektive zhruba 11,5 miliardy korun, které finská přepravní platforma získala v rámci posledního investičního kola vedeného fondem Iconiq Growth. Připojily se i fondy jako Tiger Global, DST, KKR, Prosus, EQT Growth a Coatue včetně stávajících investorů.

„Díky této investici dokážeme uvažovat v dlouhodobém horizontu a posilovat naši pozici na jednotlivých trzích, spolu s rozšiřováním naší nabídky i mimo oblast restaurací,“ komentuje generální ředitel a spoluzakladatel Woltu Miki Kuusi novou investici, se kterou už startup v celkovém součtu získal 707 milionů eur (18,5 miliardy korun).

cinnabon-1xy

Foto: Cinnabon

Sladká snídaňová nabídka z pekařství Cinnabon, odkud Wolt rozváží

Nově nabrané stovky milionů eur navíc symbolicky završují vcelku turbulentní jízdu Woltu napříč globálním trhem v roce 2020, během kterého se platformě podařilo podle předběžných výsledků ztrojnásobit tržby na 285 milionů eur (7,4 miliardy korun), přičemž ztráta se vyšplhala na 38 milionů eur (992 milionů korun). Čísla za působení na českém trhu Wolt odmítá komentovat.

S ohledem na pandemickou dobu lze očekávat, že nové restaurace budou přibývat. Zda se ale Wolt vydá i do dalších tuzemských měst, prozatím nechce firma prozrazovat. Největším konkurentem je na českém trhu služba Dáme jídlo, která působí ve více lokalitách.

Do loňského května byla ve hře i platforma Uber Eats, ta ovšem v rámci úsporných opatření po pandemii opustila několik trhů včetně Česka. V dubnu naopak zavítal do Prahy estonský Bolt Food, který začínal se stovkou restaurací a spustil své služby v reakci na výpadek poptávky po přepravě lidí. Nyní rozváží i ze Žabky.

Shoptet za dva roky zdvojnásobil obrat na 200 milionů korun. Pro e-shopaře spouští vlastní univerzitu

Peter BrejčákPeter Brejčák

miroslav-udan-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce v loňském roce opět překonala svůj rekord a podle očekávání rychle rostla. To se pochopitelně podepsalo i na výsledcích společnosti Shoptet, na jejíž platformě aktuálně funguje už 24 tisíc e-shopů, tedy přibližně polovina ze všech internetových obchodů v Česku a zhruba o pět tisíc více než v roce 2019.

Obrat e-shopů, které Shoptet využívají, loni meziročně vyrostl o 50 procent na 36 miliard korun, což je přibližně pětina obratu celé tuzemské e-commerce. Obrat samotné firmy, které šéfuje Miroslav Uďan, se díky tomu v roce 2020 dostal k úrovni 200 milionů korun (o čtvrtinu více než v roce předloňském).

„E-shopům využívajícím naše řešení se meziročně podařilo navýšit obrat o polovinu. Jde o lepší výsledek než v předchozím meziročním srovnání, kdy jim mezi lety 2018 a 2019 vzrostl celkový obrat o 44 %,“ dodává k číslům Uďan s tím, že v e-shopech na Shoptetu loni nakoupilo zhruba 3,5 milionu unikátních zákazníků.

miroslav-udan5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

„Během dvou let se nám podařilo bezmála zdvojnásobit náš obrat. Bezpochyby nám k tomu napomohl růst online prodejů spojený s pandemií, nicméně vzestupný trend elektronického obchodování je i přesto dlouhodobě patrný. V každém případě se nám podařilo splnit náš plán pro rok 2020, ačkoliv loňský rok ještě nemáme zcela uzavřený,“ doplňuje Uďan.

Miroslav Uďan stojí v čele Shoptetu od jeho počátků – platformu známou zejména pro „krabicová“ e-commerce řešení zakládal v roce 2009. Od té doby firma vyrostla na aktuálních 110 zaměstnanců a dobyla český trh. I z tohoto důvodu loni Shoptet začal expanzi do Evropy a jako první šel do Maďarska.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost zároveň na tuzemském trhu otevřela novou vertikálu e-shopů na míru, svým klientům umožňuje napojit se na tržiště Alzy i konkurenčního Mallu nebo na dalších bezmála 200 doplňků. Od platebních brán přes skladové systémy a marketingové nástroje po balíkové přepravce či Liftago.

penta

Přečtěte si takéZa 8 let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta Hospitals rychle rosteZa osm let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta rychle rozpíná své zdravotnické království

Letos v lednu navíc Shoptet spustil vlastní Univerzitu, kde chce internetovým obchodníkům pomoct zvýšit jejich konkurenceschopnost pomocí lekcí nabízených zdarma přímo na platformě. Zaměřuje se přitom na základní nastavení e-shopu, marketing, cenotvorbu, logistiku nebo legislativu.

„Podařilo se nám sestavit tým špičkových odborníků z různých oblastí. Jedná se buď přímo o partnery Shoptetu, jako je Jan Kvasnička, nebo třeba zástupce Alza.cz jako Ondřej Sláma. Na projektu spolupracuje také specialista na SEO a online marketing Pavel Ungr i expert na zákaznickou péči Mário Roženský. V mnoha případech se jedná o přednášející z projektů Marketing Festival nebo Digisemestr,“ dodává Uďan.