Z čokolád Toblerone zmizí jejich více než stoletý symbol hory. Stěhují se totiž na Slovensko

Ikona švýcarských čokolád a letištní pochoutka bude nově vyráběna v Bratislavě. A zákony ve Švýcarsku jsou v tomto ohledu nevybíravé.

Filip HouskaFilip Houska

Ikonické čokolády Toblerone před švýcarskou horou Matterhorn

0Zobrazit komentáře

Jen málokterá čokoláda má tak rozpoznatelný tvar jako švýcarská Toblerone. Její ikonické pyramidky, které se vyrábějí už více než sto let, dokonce inspirovaly i slavnou protitankovou barikádu z druhé světové války v kantonu Vaud – a také se nesčetněkrát objevily v televizi. Teď ale nejznámější švýcarskou čokoládu čeká velká změna. Stěhuje se totiž na východ, konkrétně na Slovensko, a proto se musí udělat kroky, které její dlouhá historie nepamatuje. A je mezi nimi i odstranění jejího hlavního symbolu.

Je to už sto patnáct let, co dva cukráři, byznysmeni a rodinní příslušníci v jednom, Emil Baumann a Theodor Tobler, poprvé umíchali zvláštní čokoládovou kombinaci. Do mléčné čokoládové směsi totiž přidali bílý nugát s mandlemi a medem, díky čemuž vytvořili cukrovinku, na jakou chuťové pohárky tehdejších milovníků čokolád nebyly zvyklé. A aby z výloh cukráren a pultů prodejen co nejvíce vyčnívala, klasický tabulkovitý tvar čokolády zaměnili za trojhránkovou linii, která vybízela k odlamování.

Měla úspěch. Nejen ve Švýcarsku, ale také v dalších evropských zemích se Toblerone, jehož název vznikl spojením slov Tobler (příjmení spoluzakladatele) a torrone (italské slovo pro typ nugátu), začalo těšit zvýšené popularitě. Až do roku 1970 značka fungovala nezávisle na velkých potravinářských společnostech, pak se nicméně spojila se známou švýcarskou čokoládovnou Suchard, která mimo jiné produkovala i cukrovinky značky Milka, a vznikl společný podnik Interfood.

Ten se po dvanácti letech přejmenoval na Jacobs Suchard, aby po úspěšné akvizici skončil pod křídly amerického obra Kraft Foods, respektive Mondelēz International, což je společnost, která vznikla rozdělením Kraft Foods na dvě samostatné entity. K tomu došlo v roce 2012. Toblerone si nicméně i pod taktovkou Američanů zachovávalo svůj tradiční švýcarský punc, jelikož se jeho čokolády stále vyráběly ve Švýcarsku, kde platí – co se potravin týče – poměrně striktní normy.

Dvě varianty švýcarských čokolád Toblerone

Švýcaři jsou hrdým národem a za svými domácími aktivy si pevně stojí. Ať už jde o samotné výrobky nebo třeba symboly, které jejich zemi prezentují. I proto minimálně u občanů země helvetského kříže nebylo s oblibou přijato kontroverzní rozhodnutí z roku 2016 o zmenšení mezer mezi trojhránky u čokolád Toblerone, aby se snížily výrobní náklady. Od roku 2017 tam nicméně existuje zvláštní zákon, který pro využívání švýcarských symbolů a produktů stanovuje přesná kritéria.

A byť se uplatňuje napříč různými obory, právě u Toblerone je nyní aktuální, protože značku čeká další velká změna. Její americký majitel totiž rozhodl, že se část produkce přesune z rodného Švýcarska na východ, konkrétně na Slovensko, kde se od konce letošního roku budou čokolády vyrábět. Mondelēz si vybral fabriku v Bratislavě, kde se vyráběly cukrovinky značky Figaro (mimo jiné také spadající pod Mondelēz, stejně jako sušenky Opavia, Kolonáda nebo bonbony Halls).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč k přesunu výroby dojde, není oficiálně známo, mluví se ale o tom, že Mondelēz, který loni ve srovnání s předchozím rokem vyrostl v tržbách o skoro deset procent na 31,5 miliardy dolarů, bude chtít tímto krokem ušetřit náklady na produkci a pracovní sílu. Zpráva je to zajímavější ale spíše proto, jak se slovenská výroba propíše do obalu čokolád. Poprvé za více než sto let totiž z přebalu zmizí hlavní dva symboly – nejvyšší hora Alp Matterhorn a medvěd, symbol města, kde sídlí švýcarská vláda.

Důvod vychází z takzvaného zákonu o švýcarskosti, který zakazuje používat národní symboly této alpské země, pokud nejsou produkty vyráběny přímo tam. Věhlasný Matterhorn, který je s nadmořskou výškou 4 478 metrů sedmou nejvyšší horou Alp, a typický vzpínající se medvěd coby symbol Bernu tak budou nahrazeny. Jak uvádí německý deník Aargauer Zeitung s odkazem na mluvčího Mondelēzu, nově se na čokoládách bude objevovat „obecnější znázornění alpského vrcholu“.

Studie ukázaly, že se některé produkty s označením „vyrobeno ve Švýcarsku“ prodávají o dvacet procent dráž než srovnatelné zboží jiného původu. U luxusního zboží se prodejní cena, jak uvádí deník The Guardian, zvyšuje až o padesát procent.

Spolu s tím zmizí z obalů také popis, že je čokoláda „vyrobena ve Švýcarsku“. K tomu, aby se jakýkoliv mléčný produkt (nebo výrobek na bázi mléka) mohl takto označovat, musí být zajištěno, že všechny ingredience pocházejí právě ze Švýcarska. Na kakao, které v horské zemi pěstovat nelze, se podle onoho zákonu vztahuje výjimka. Namísto „vyrobeno“ tak bude na čokoládách nově uvedeno „založeno“. Jak se pak slovenská výroba reálně propíše na chuti, zatím nelze odhadovat.

J&T Banka dělá první krok na západní trhy. V Německu spouští digitální banku a láká na spoření

Po Česku, Slovensku a Chorvatsku míří J&T Banka poprvé na Západ. Otevírá pobočku ve Frankfurtu, nabízet bude depozitní produkty.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jt

Foto: BoysPlayNice

Sídlo finanční skupiny J&T v Praze

0Zobrazit komentáře

Po pětadvaceti letech své existence míří J&T Banka na západní trhy, což její generální ředitel Štěpán Ašer označuje za zásadní milník. V Německu otevírá pobočku ve Frankfurtu a působit bude na tamním trhu s plně digitální bankou zvanou J&T Direktbank. Zpočátku chce nabízet především depozitní produkty včetně spořicích účtů a termínovaných vkladů. Po Česku, Slovensku a Chorvatsku jde o čtvrtou zemi, kde bankovní holding J&T Finance Group působí. Skupinu vlastní slovenští miliardáři Jozef Tkáč a Ivan Jakabovič. Oba drží 45,05 %, zbylých 9,9 % patří společnosti, za níž stojí čínský státní konglomerát CITIC.

„Otevření pobočky v německém Frankfurtu je prvním krokem banky na západní trh. Po nedávném získání investičního ratingu od mezinárodní agentury Moody’s jde o další zásadní milník v naší strategii,“ uvádí k expanzi Štěpán Ašer, generální ředitel J&T Banky. Jak uvádí server Peníze.cz, na rozdíl od Česka je spořicí účet v německé J&T dostupný i pro drobné klienty, tedy bez minimálního vkladu nebo investic. Podmínkou pro založení vkladových účtů v J&T Direktbank je registrované bydliště v Německu a běžný účet u německé banky nebo banky s pobočkou u našich západních sousedů.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

„Na německém trhu jsme už od roku 2014 nabízeli vkladové produkty prostřednictvím srovnávacích platforem. Otevření vlastní pobočky a s tím spojená přímá komunikace s klienty nám umožňuje se na tomto trhu dále rozvíjet a v budoucnu nabízet také investiční produkty a služby,“ doplňuje Štěpán Ašer. J&T Banka se specializuje na služby family office a privátního bankovnictví a poskytuje také specializované financování v oblasti real estate či podnikových akvizic.

Vedle české a slovenské pobočky má J&T Banka aktivity i v Chorvatsku, kam vstoupila v roce 2015, a patři jí slovenská bankovní skupina 365, což je původní Poštová banka. V roce 2021 vydělala J&T Finance Group 4,6 miliardy korun, což byla pro skupinu rekordní čísla. Do skupiny patří také fond J&T Arch Investments či vinařský holding, do něhož spadá například vinařství Château Teyssier ve francouzském Bordeaux či moravské vinařství Reisten.