Z intimity, o které se moc nemluví, vykouzlila byznys. Vibrátory i kalíšky Anny Marešové vynesly desetimilionový obrat
Anna Marešová, zakladatelka značky Whoop.de.doo
Začala s nimi v rámci své diplomové práce, za kterou tehdy dostala Národní cenu za studentský design. A pak stále slýchala, že by si její produkty chtěly ženy vyzkoušet, investoři ji zase lákali na peníze. Anna Marešová to pak riskla i bez nich. Na trh postupně přivedla Venušiny kuličky, vibrátor a letos i menstruační kalíšek. Doslova otevřela světu značku Whoop.de.doo a vyzkoušela si prodávat intimitu a erotické pomůcky po webu, ale i v klasickém obchodním centru.
Její témata jsou přitom pro mnohé něco, o čem se nemluví. Čtyřicetiletá designérka z Prahy to má přesně naopak. Dokazuje to každým krokem: právě spustila podcast o ženské intimitě a plánuje aplikaci menstruačního kalendáře. Prodává desetitisíce výrobků, a když chce uvést nový, lidé jí na to pošlou klidně přes milion korun.
„Reakcí je dost. A mě baví, že jsem našla oblast, která zajímá ženy i muže. Spadá sem řada témat: intimita, sexuální zdraví, inkontinence – námětů a podnětů, které k nám přicházejí, je hodně,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Anna Marešová. I proto se právě vrhla do podcastu. „Chci lidem ukázat, že je možné o intimních tématech přirozeně mluvit. Je to koneckonců velkou součástí té značky,“ říká o Whoop.de.doo.
Její značka, jak říká, spojuje dohromady to, co k ženě patří, ale dosud bylo roztříštěné, ať už to je erotika, medicína či obecně intimní pomůcka. „Přijde mi, že není nikde oblast ženské intimity pojatá komplexně. Někde vidíme erotické produkty, jinde zdravotní, a často to i u těch produktů končí, žádná osvěta či přidaná hodnota,“ vysvětluje Marešová. Její Whoop.de.doo není jen o erotických pomůckách, ale vnímá ženu jako celek.
Dnes má firma obrat kolem 10 milionů korun, pracuje s týmem zhruba 20 lidí včetně externistů a vyzkoušela si i prodej v obchodním centru. To se jen tak s podobnými produkty nestává. Kromě Whoop.de.doo má Marešová vlastní studio Anna Marešová designers, kde spolupracuje s dalšími designéry. Získala mimo jiné ocenění Red Dot za vibrátor nebo Red Dot Honourable Mention, cenu Designblok i mezinárodní cenu German Design Award za tramvaj T3 Coupé.
Vibrátor na čekačku
Pro start toho všeho stačilo stavební spoření. „Bylo to i s mými úspory něco kolem 800 tisíc. Kdyby ti byznysmeni, kteří mě od toho tehdy zrazovali, věděli, s kolika penězi jsem to rozjela, dost by se myslím divili. Ta úspornost mi zůstala doteď. Jdu po malých krůčcích. Nepronajala jsem si velkou kancelář, nenapůjčovala peníze, dělala jsem to tak, abych věděla, že když to bude průšvih, bude jen můj. A že se budu schopná z něj dostat sama,“ popisuje Marešová.
Její příběh je poměrně známý a zakládá se z velké části na perfekcionismu. Její designové zpracování intimních pomůcek získalo designové ceny i zájem investorů a médií. Tak se Marešová rozhodla, že zkusí, jestli by se i prodávaly. Nebyla spokojená s návrhy investorů, protože měli často jinou představu o výrobcích, než měla ona. Založila si tedy vlastní značku bez nich.
Chtěla vyrábět v Česku, raději v menších sériích a mít pod kontrolou kvalitu. Možná i proto spoustu věcí ze začátku trvalo déle, než mělo, další se zdály zbytečně drahé nebo komplikované. Začala s Venušinými kuličkami. Pokračovala vibrátorem, pro který později dokonce vytvořila sběratelskou edici s výtvarníkem a tatérem Lukášem Musilem.
V době pandemie a stopnutí celosvětových dodávek se jí rozhodnutí držet se Česka vyplatilo. Přesto byl výpadek výroby v tuzemsku znát. Začátkem roku 2020 se vyprodaly vibrátory a půl roku prostě nebyly. Na čekací listinu na ně se zapsalo asi 200 lidí, někteří tam byli pět měsíců. „Bylo to, jako by se zapisovali na čekačku na kabelky Birkin,“ směje se s nadsázkou Marešová.
Ostatně, její výrobky jsou, co se týče jejich konkrétního světa, podobně proslulé jako libovolná ikonická kabelka. Marešová spolupracuje přímo s technology a vývojáři, případně s lékaři a dalšími odborníky. Řeší anatomii i materiál. Proto se třeba ve vibrátoru skrývají tři motorky zalité v lékařském silikonu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAutorka s maximálním důrazem na detail řešila intuivitu ovládání, magnetický dobíjecí kabel, ale třeba i to, aby přístroj během nabíjení „dýchal“ červeným poblikáváním. I proto na něj musely zákaznice už při prodeji první edice dva až tři měsíce čekat.
Lehké zpoždění reality za představami designérky není až tak výjimečné. Budeme-li se držet vibrátoru, Marešová například dlouho hledala vhodné motorky, které budou mít silné a intenzivní vibrace, bude možné je bezpečně zalisovat do lékařského silikonu a budou i svým rozměrem do vibrátoru pasovat. A zároveň takové, které nebudou mít iritující, příliš vysoký zvuk.
Milion na kalíšek
Stihnout vytyčený čas jí pomáhají crowdfundingové kampaně. Nastavují totiž deadliny. Ty si vyzkoušela už při přípravě vibrátoru, na který před pěti lety na globální platformě Indiegogo vybrala jeden milion korun. A následně, jak říká, ho utopila ve vývoji, který se nedařil. Teď díky crowdfundingu začala prodávat menstruační kalíšek, se kterým vstoupila v půlce loňského roku na Hithit. Chtěla 445 tisíc. Vybrala skoro 1,2 milionu korun.
„Crowdfundingové kampaně trochu vnímám i jako průzkum trhu. Chtěla jsem zkusit, jestli o ten produkt bude zájem. A je. Vidím, že mladší generace začíná fungovat trošku jinak, už jí není jedno, když se někde něčím plýtvá a zbytečně se vyhazuje,“ říká Marešová s tím, že kalíšek je dnes prostě známou – a používanou – věcí.
„Paradoxně, já ho měla v hlavě ještě před sadou erotických pomůcek. Ale pak jsem tohle téma na pár let vypustila. Říkala jsem si, že na to přijde správná doba. Poté, co jsem na základě diplomky přišla s Venušinými kuličkami, si lidi psali o vibrátor. Takže přišel na řadu ten,“ dodává.
Přišla pro mobil, odešla s Venušinými kuličkami
Sny podle sebe si však Marešová plní také. Na konci roku 2019 dostala nabídku na vyzkoušení toho, o čem sama dlouho přemýšlela: otevřela na tři měsíce obchod v klasickém obchodním centru. Prodejna s erotickými pomůckami, bez přelepů ve výlohách, designový a naprosto průhledný ve všech smyslech slova.
První zákaznicí se stala paní, která do obchodu vstoupila s představou, že jde do prodejny s mobilním příslušenstvím. „Odešla s Venušinými kuličkami,“ konstatuje s úsměvem Marešová a dodává: „Myslím, že jsme byli prvním ‚sexshopem‘ nebo raději řekněme intim butikem na světě, který byl v obchoďáku bez polepů.“
„Není to jako prodávat židli. Intimní pomůcky mají mnoho omezení.“
„Měli jsme z obou stran výlohy a ty jsem nechala průhledné, ať se může podívat každý, kdo jde kolem. Je fakt, že jsme museli hodně šlapat do marketingu a do toho, aby lidé pochopili, že se nemusí opravdu stydět. Spousta lidí, kteří procházeli kolem, viděla něco takového poprvé. A já měla spočítané, že musím každý den prodat 4 až 5 našich produktů, abychom po třech měsících skončili aspoň na nule. Brala jsem to jako svůj osobní experiment,“ uvádí Marešová. Nakonec skončila v lehkém plusu.
Je to taky klučičí věc
Loňský rok byl náročný pro mnoho obchodníků. Poté, co Marešová vyřešila výpadek dodávek, udělala změnu i mezi zaměstnanci. Ke konci roku to bylo prý „divočejší“, ve studiu měli napilno hlavně při odbavování zásilek. Kromě konce hithitové kampaně na kalíšek je totiž znát to, že Vánoce jsou sezóna.
„Máme zákazníky, kteří značku sledují od počátku a mají všechny naše produkty. Věří nám a ptají se, co dalšího chytáme,“ říká designérka. Je to podle ní dané mimo jiné spojením dvou různých světů.
„Jsem holka a jsem zaměřená na ženská témata. Produkty nejen navrhuji, ale zároveň řeším i celý vývoj a výrobu. Takže se potýkám s řadou technologií a musím přemýšlet často i dost technicky, což je zase ‚klučičí‘ věc. Ale o tom je produktový design. Výtvarný směr zkombinovaný s technologií a technickými obory,“ říká. Aplikace menstruačního kalendáře byl vlastně nápad jednoho z kolegů. Marešovou ale nadchl.
Obecně má zvídavá designéra k onlinu blízko, často se baví nakupováním zajímavých internetových domén. Má jich asi třicet a říká, že za ně utratí asi 25 tisíc korun ročně. „Kupuju je hned, jak mě něco napadne, protože později už ji může mít někdo jiný a máte smůlu,“ říká. Například web udělejsisama.cz používala při přepracovávání svých hlavních internetových stránek jako koncept, dnes je přesměrovaný na ten klasický.
A ten je podle ní teď správně otevřený i pro zahraničí. Nejvíc prodejů má Whoop.de.doo po České Republice na Slovensku, ale začíná dělat kroky i dál. Překládá do angličtiny i dalších jazyků a na zahraniční distribuci chce, jak říká Marešová, zamakat. „Není to ale jako prodávat židli. Intimní pomůcky mají mnoho omezení, protože se jedná o produkty pro dospělé, a to nám to celkem ztěžuje,“ uvádí Marešová.
Nový kalíšek je v tomto smyslu pro značku velkou výhodou. Tady už totiž nejde o erotický produkt, takže pro něj neplatí četná omezení, jak, co a kde inzerovat. Reklamy na vibrátor nebo Venušiny kuličky na Facebooku nenajdete, ale kalíšek by se tam objevit mohl. „Věřím, že to po téhle stránce pomůže vlastně celé firmě. Už teď vidím, že se k nám najednou skrze kalíšek dostanou lidé, kteří by o nás jinak nevěděli,“ věří Marešová.
Až do toho světa příště něco přibude, bude to nejspíš vibrační vajíčko. „Mám spoustu nápadů, které bych chtěla pro značku dotáhnout a vyrobit, a nejde jen o erotické pomůcky. Okruh se stále rozšiřuje, a to mě na tom baví. Ale mám v plánu si dát v letošním roce i delší pauzu. Cítím, že potřebuji načerpat energii,“ uzavírá Marešová.