Z Kiwi.com až k čištění a praní online. Jiří Hlavenka posílá miliony korun do českého startupu Cleany.cz

Peter BrejčákPeter Brejčák

cleanyczInsider

Foto: Cleany.cz

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

0Zobrazit komentáře

Online může být i čistírna a prádelna. Na českém trhu se rozšiřuje rok stará služba Cleany.cz, přes kterou si mohou zákazníci objednat čistění jakéhokoliv kousku oblečení nebo textilie a zároveň si zvolit požadovanou hodinu a místo vyzvednutí. Dvojice zakladatelů věří, že zaneprázdněným lidem tak ušetří nedostatkový čas a že díky své službě pomohou změnit celý trh praní a čistění.

Nově si Cleany získalo také důvěru investora Jiřího Hlavenky, který podle informací CzechCrunche ve firmě získal za vyšší jednotky milionů korun 30procentní podíl. Hlavenka je ve startupovém světě známý zejména jako první investor do brněnského Kiwi.com.

Jelikož byl jedním z vůbec prvních, který vizi zakladatele letenkové firmy Olivera Dlouhého podpořil, zhodnotil svou investici zdaleka nejlépe a po letošním odprodeji poloviny Kiwi.com americkým investorům inkasoval stovky milionů korun. Ty nyní Hlavenka dál investuje, vedle Cleany například do Senzooru nebo společně s Martinem Rozhoněm do Retina.

jiri-hlavenka-min

Investor Jiří Hlavenka

„Prádelny a čistírny jsou komplikovaný, fragmentovaný a nepříliš vyspělý trh, který se od devadesátých let moc neposunul,“ říká Hlavenka k nové investici. Podle něj je celý proces spolupráce zákazníků s čistírnami nepohodlný, dochází při něm k velkým časovým ztrátám a také informačnímu deficitu.

„Jako v jiných oblastech, je i zde prostor pro společnost, která se postaví mezi zákazníka a čistírnu/prádelnu, a bude tak spojkou – konsolidátorem. Dramaticky zvýší komfort zákazníka, usnadní práci čistírnám a zlepší jejich workflow,“ věří Hlavenka.

Za myšlenkou na založení Cleany.cz stojí dvojice Hanuš Zvolský a Martin Holček, kteří projekt spustili před rokem. Aktuálně působí v Praze a v nejbližších měsících plánují službu rozšířit i do dalších českých měst, díky nově získané investici pak také do zahraničí.

hanus-zvolsky-ceo-cleany-cz

Foto: Cleany.cz

Hanuš Zvolský, CEO služby Cleany.cz

„Chceme se stát jedničkou v oboru a poskytnout našim zákazníkům nejlepší servis na trhu,“ popisuje CEO firmy Hanuš Zvolský s tím, že cílem Cleany je změnit celý trh prádelenství a čistírenství s ohledem na ekologii a moderní technologie.

Mladá česká firma přitom spolupracuje s rodinnými podniky s dlouholetou tradicí, které propojuje s novými zákazníky – jak říká Cleany – dle požadavků 21. století. Proces funguje jednoduše: při objednávce čištění kurýr od zákazníka vyzvedne věci, odveze je do spolupracující čistírny a přiveze zpět v požadovanou dobu.

„Hanuš s Martinem mají poctivý a pečlivý přístup. Jsou velmi dobře zorientovaní v branži a vnímám, že mají jak podnikatelský talent a founderské nadšení, tak exekutivní dovednosti,“ dodává Hlavenka.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Od prvního dne byl 14 let v zisku. Populární správce hesel 1Password teď poprvé nabírá obří investici na posílení růstu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

1password-team

Foto: 1Password

Spoluzakladatelé a šéfové 1Password: Dave Teare, Jeff Shiner, Roustem Karimov, a Sara Teare

0Zobrazit komentáře

Mít kvalitní heslo je ten nejzákladnější způsob, jak se ochránit nejen na internetu, kde se registrujete do různých služeb a poskytujete jim osobní data, nahráváte do nich peníze nebo jen hledáte zábavu. Pamatovat si však desítky unikátních hesel, ve kterých se mísí písmena, číslice a další znaky, není možné. Proto existují správci hesel a mezi nejznámější a nejpopulárnější z nich patří 1Password.

Psal se rok 2005, když 1Password oficiálně začínal. Vymysleli ho Dave Teare a Roustem Karimov, kteří tehdy měli vlastní konzultační společnost pro tvorbu webů a už je nebavilo neustále si pamatovat všechna přístupová hesla, kterých bylo stále víc. A byť si aplikaci pro ukládání hesel nejprve vyvinuli jen pro osobní účely, tak když ji poprvé poslali do světa, strhl se o ní velký zájem.

To se psal 19. květen 2016, když se na veřejnosti objevila první beta a příběh o velkém růstu a úspěchu se začal psát naplno. 1Password se totiž postupem času vypracoval v předního správce hesel, který dnes používají pro větší pohodlí a zároveň bezpečnost miliony lidí po celém světě a začínají na něj naskakovat i velké firmy.

1password-surface1

Foto: 1Password

S aplikací 1Password si stačí pamatovat pouze jedno heslo

Klíčové je v celém příběhu i to, že celých 14 let, co 1Password existuje, firma funguje zcela soběstačně, nikdy nevzala žádnou externí investici a od prvního dne byla v zisku. To se však nyní mění. 1Password oznámil, že mezi sebe poprvé pustí investory, a když je to poprvé za jeho čtrnáctiletou historii, rovnou na to jde ve velkém. Od renomovaného fondu Accel a dalších menších investorů nabírá závratných 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun.

Na takové firmy nenarazíte často

Signifikantní je tato investice z mnoha pohledů. Například pro Accel je to vůbec největší jednorázová investice, kterou kdy ve své pětatřicetileté historii udělal, a to má v portfoliu společnosti jako Slack, Dropbox, Atlassian nebo Spotify. „Na společnosti jako 1Password nenarážíme často, obzvlášť v době, kdy chtějí všichni za každou cenu růst,“ uvedl partner v Accelu Arun Mathew.

Davu Tearemu a Roustemu Karimovi se podařilo z kanadského Toronta vybudovat společnost, která dnes zaměstnává 174 lidí a s tvorbou bezpečných hesel, jejich správou i třeba automatickým vyplňováním v aplikacích pomáhá lidem po celém světě. A zásluhu na tom má i současný CEO firmy Jeff Shiner, který na palubu naskočil v roce 2012 a pomohl 1Passwordu vyrůst z 20 lidí do dnešních rozměrů.

michal-micka-boxed2

Přečtěte si takéVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světěVe 30 letech ještě nechtěl do důchodu a teď Michal Mička hlásí: S Pietro Filipi a Karou chceme uspět ve světě

„S 1Passwordem jsme začali, abychom vyřešili každodenní problém, který všichni známe: potíže s vytvářením a zapamatováním si komplikovaných hesel. Firmy nasazují politiku silných hesel s nepřiměřeně složitými požadavky, která si lidé nemohou zapamatovat. Výsledkem je, že většina z nich si vytváří systémy, jak tato pravidla obejít, a používají všude stejné heslo, nebo ho jen trochu obměňují,“ vysvětluje základní principy Jeff Shiner.

1password-mac1

Foto: 1Password

Aplikace 1Password fungují na všech platformách i na webu

Takové chování pochopitelně uvádí v bezpečnostní risk jak samotné uživatele, tak dnes i celé firmy, do jejichž systémů se kvůli slabým heslům zaměstnanců mohou nabourat nežádaní uživatelé. Jsou to právě firemní zákazníci, na které se začal 1Password v posledních letech orientovat, protože poptávka po lepším zabezpečení je stále větší.

Firemní produkt se jmenuje Enterprise Password Manager a obří investice má firmě pomoci právě s jejím rozšířením do firem po celém světě. Pro 1Password jde totiž pochopitelně i finančně zajímavý byznys, protože firmy si za ochranu svých dat a zaměstnanců v dnešní době rádi zaplatí.

Není to navíc jen o tom, že si člověk vytvoří těžko prolomitelné heslo, které vlastně ani vůbec nikdy nemusí vidět a znát, ale přes 1Password lze sdílet citlivá data a dokumenty nebo kontrolovat potenciálně kompromitované účty. A vyvíjejí se i další funkce, které firmám poskytnou kompletní platformu pro zabezpečení i jeho kontrolu.

Aplikace 1Password dnes využívá 50 tisíc platících firem a celý firemní byznys firmě za poslední dva roky vyrostl o 300 procent, takže dnes již tvoří většinu obratu, který však společnost neprozrazuje. Navíc 50 tisíc firem je vzhledem k jejich celosvětovému počtu pochopitelně jen začátek. 1Password chce nyní díky velké finanční injekci pořádně rozjet marketing a obchod a firmám nabídnout nástroj, se kterým se budou moci cítit mnohem bezpečněji, respektive zabezpečeněji.

Vedle peněz se budou 1Passwordu taktéž jistě hodit i zkušenosti Accelu či spoluzakladatelů Atlassianu, nástroje pro vývoj softwaru a aplikací, kteří se k investici taktéž připojili. Právě s Atlassianem má kanadská firma mnoho společného. Accel do něj totiž taktéž investoval až ve chvíli, kdy již byla společnost slušně rozvinutá, zisková a pomáhala ji k dalšímu růstu. A to samé se má nyní dít i v 1Passwordu.