Z Litvy se stala globální fintechová velmoc. Její přístup může inspirovat také nás v Česku

Země, která nemá ani tři miliony obyvatel, se díky proaktivnímu přístupu stala centrem finančně technologických startupů.

Vilnius, hlavní město Litvy

0Zobrazit komentáře

V roce 2014 v Litvě sídlilo pětapadesát finančně technologických startupů, nyní je jich téměř pětkrát tolik. Z hlediska počtu licencovaných společností je pobaltská země největším fintechovým centrem Evropské unie. Jak může být inspirací pro českou technologickou scénu? A jaké ponaučení by si z Litvy měl vzít zbytek evropských fintechových ekosystémů? To v komentáři pro CzechCrunch přibližuje Jindřich Benko, šéf oddělení příjmů litevského startupu Kevin, který chce nahradit Visu a Mastercard.

***

Brexit byl pro EU šokem, řada zemí v něm ale viděla jedinečnou šanci. Známá finanční centra jako Paříž, Frankfurt nebo Amsterdam sázela na exodus britského finančně technologického ekosystému v hodnotě přes šest miliard liber do jiných částí Evropy. Litevský Vilnius ale začal hrát do karet rovnou globálním finančně technologickým společnostem. Strategie se vyplatila a země si rychle získala pověst světového lídra. Například se umístila na čtvrtém místě hodnocení Global Fintech Index, jež hodnotí nejlepší podmínky pro startupové prostředí, a předběhla ekonomické velmoci jako Švýcarsko, Kanada, Švédsko nebo Austrálie.

Celkově v zemi působí 1021 startupů, čímž překonala i své pobaltské sousedy Estonsko (1017) a Lotyšsko (352). Země má tři zástupce v klubu miliardových jednorožců (Vinted, BCG, Nord Security) a dalších pět společností se k nim v blízké době nejspíš přidá (Kevin, Argyle, CityBee, TransferGo a PV Case). V Česku máme jednorožce dva – Rohlík a Productboard.

kevin-1-2

Foto: Kevin

Jindřich Benko z litevského startupu Kevin

Mezi lety 2017 a 2022 zaznamenaly litevské startupy 15,8násobný nárůst hodnoty (z 0,6 miliardy eur na 9,5 miliardy eur). Díky tomu je Litva vůbec nejrychleji rostoucím startupovým centrem střední a východní Evropy, kde byl průměrný růst pouze čtyřnásobek. V případě Česka byl růst mezi lety 2017 až 2022 skoro šestinásobný.

V Litvě má licenci 150 fintechů, v Česku 16

Vedoucí úlohu litevského startupového ekosystému hrají finančně-technologické společnosti, následované kyberbezpečností. Ve fintechu působí 265 společností, což je více než dvojnásobek oproti Česku (přibližně 100 fintechů). Ještě v roce 2017 zaměstnával litevský fintech sektor dva tisíce lidí, letos je to sedm tisíc.

Číslo, na které jsou v Litvě obzvláště hrdí, je počet fintechů s licencí pro platební služby. Celkově je v zemi 147 společností takových společností a jejich počet je zdaleka nejvyšší v Evropské unii. Francie, která je druhém místě, má pouze 90 fintechů s licencí pro poskytování platebních služeb, v Česku je jich šestnáct.

Litva jde také proti proudu v trendu celosvětového poklesu investic do fintechu. Loni získaly lokální fintechy rekordních 68 milionů eur (2015 – 15,5 milionů eur, 2021 – 65,5 milionů eur). Snížil se sice počet obchodů, ale celková částka financování šla opět nahoru. Pod tento výsledek se podepsala i naše společnost Kevin – získali jsme jednu z nejvyšších investic na litevské fintechové scéně ve výši 1,5 miliardy korun.

Vilnius versus Frankfurt, Paříž a Amsterdam

Litva budovala svůj bankovní a finanční sektor před pětadvaceti lety prakticky od nuly. Díky tomu je tamější soukromý a veřejný sektor schopen mnohem rychleji a efektivněji implementovat nejmodernější technologie. Úspěch největšího pobaltského státu ale není náhodou, jde o souhru promyšlených kroků a jasného cíle – stát se evropským centrem finančních technologií.

O tom, že Vilnius dokázal příležitost Brexitu naplno využít, svědčí skutečnost, že k největšímu nárůstu fintechových startupů došlo dva roky po odchodu Británie z Unie. Země, která má třetinu obyvatel Londýna, přitom nepatřila mezi evropské favority.

tech zity

Přečtěte si takéLitva hodlá vybudovat obří technologický kampus, největší v EvropěLitva hodlá vybudovat největší technologický kampus v Evropě. Vyjde na téměř 2,5 miliardy

Například Frankfurt byl na scéně dlouhou dobu na druhém místě za Londýnem, zdál se tak jako logickým místem pro přesun fintechů. Amsterdam a Paříž spoléhaly na dlouhou tradici bankovnictví a finančních služeb. Francie dala najevo, že je pro ni přilákání londýnského finančního sektoru strategickým cílem, a slíbila, že daně pro expaty žijící ve Francii zůstanou nejpříznivější v Evropě.

Litva zahájila horkou část kampaně k přilákání fintechových firem začátkem roku 2016 v naději, že zlepší konkurenci svého bankovního sektoru, vyrovná se silnějším regionálním sousedům a stane se finančním centrem v Pobaltí a Skandinávii. Hlavními konkurenty byli Estonsko a Švédsko.

První velkou rybou, kterou se podařilo přilákat, byl gigant Revolut, v rychlém sledu následovala další jména jako TransferGo. Nezůstalo jen u fintechů – v zemi otevřely své kanceláře také například Uber nebo Western Union. Bankovní gigant Barclays ve Vilniusu provozoval i své inovační centrum. Litva je totiž přitažlivá pro společnosti, které sázejí na dobré IT zázemí a relativně nízké náklady ve srovnání se západní Evropu.

Vstřícná regulace

Jak se říká, kde je vůle, je i cesta. Litevská centrální banka na začátku hledala největší překážky pro zakládání fintechů a poté vytvořila infrastrukturu, která je řeší. Regulace finančních operací sice podléhají jednotné unijní legislativě, výklady a aplikace norem se ale v jednotlivých zemích liší. Jednotný evropský trh v tomto případě není úplně jednotný a klíčovou roli hraje konkrétní regulátor.

Litevská centrální banka například zkrátila proces udělování licencí na pouhé tři měsíce a umožnila podat žádost na dálku. Průměrná délka vyřízení licenčního řízení v Česku trvá třináct až patnáct měsíců, což je skoro dvojnásobek evropského průměru a vůbec nejvíc v rámci všech zemí EU, což značně brzdí rozvoj tuzemského fintechového ekosystému.

Největším problémem ve fintechu je čas. Často nehrají hlavní roli peněžní náklady nebo regulační zátěž, ale to, kolik času musí startup investovat, aby získal rozhodnutí o licenci. Právě zdlouhavé licenční řízení v kombinaci s chybějícím výkladem předpisů jsou jedním z hlavních problémů Česka. ČNB zkrátka razí velice konzervativní přístup, který nejde úplně naproti finančním inovacím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z vlastní zkušenosti vím, že společnosti nejvíce oceňují právě přívětivý přístup hlavního litevského regulátora. Finanční sektor je jedním z nejvíce regulovaných odvětví a pochopení všech regulačních a administrativních procesů je pro začínající fintechy obrovskou zátěží. Mnoho zakladatelů napříč Evropou mi řeklo, že právě kvůli transparentnímu legislativnímu prostředí a vstřícnějšímu přístupu regulátora, zvažují založení či přesunutí hlavního sídla do Litvy.

Důvod je jasný. Rychlejší získání licence za podstatně nižší náklady. Licence udělená Litevskou národní bankou navíc startupům umožňuje působit kdekoliv v EU. O tom, že regulační orgány odvádějí dobrou práci, svědčí také fakt, že podle Basilejského indexu proti praní špinavých peněz je Litva osmou nejméně rizikovou zemí na světě a předběhla tak země jako Dánsko, Velká Británie, USA, Francie nebo Norsko.

Centrální banka také uznala, že pro nebankovní subjekty je obtížné získat přístup do finančního systému bez dalšího partnera. Zřídila proto platební systém CENTROlink, který umožňuje všem úvěrovým institucím a platebním institucím s licencí EHP stát se účastníky SEPA (Single Euro Payments Area). Jedná se o skupinu zemí, mezi kterými můžete převádět platby v eurech rychle a levně.

Kromě toho se na fintechy nevztahují regulační sankce během jejich prvního roku působení v Litvě. Regulace také umožňuje firmám, které nemají sídlo v Litvě, otevřít si v zemi účet, aniž by musely být fyzicky přítomné.

Role vlády

Tehdejší litevská vláda pod vedením progresivní a eurocentrické prezidentky Dalii Grybauskaitė se snažila zavést nové zákony a daňové úlevy ve prospěch začínajících fintechů. Země má například nejnižší sazbu daně z příjmu právnických osob v Evropské unii, což z ní činí ideální místo pro založení sídla firmy. Tamní vláda také představila řadu cílených programů a pobídek na podporu startupového ekosystému.

Dalším pozitivním krokem bylo vytvoření takzvaného regulatory sandbox (regulatorního pískoviště), které si vláda vzala jako hlavní prioritu v podpoře fintechových společností. Svůj záměr oznámila v roce 2017 a v Evropě patří Litva vůbec k prvním zemím, které se k tomuto kroku rozhodly.

litva

Foto: Go Vilnius

Vilnius aktivně láká technologické odborníky z jiných zemí

Regulatory sandbox představuje specifické prostředí, které startupům umožňuje vyzkoušet inovativní finanční produkty a služby pod dohledem a za přímé interakce regulátora. Začínajícím startupům je tak poskytnuta platforma pro testování finančních inovací ještě před uvedením produktu na trh. To zajistí, že by nemělo dojít k výraznějším chybám, než se služba či produkt dostanou do rukou spotřebitelů.

V Česku probíhá debata o vytvoření regulatory sandbox několik posledních let. Zároveň jsme jednou z posledních zemí ve střední Evropě, kde zatím nedošlo k jeho vytvoření – funguje už na Slovensku, v Polsku, Rakousku nebo Německu. Podle průzkumu OECD by přitom více než 70 procent českých fintechů mělo zájem do podobného programu vstoupit. Projekt je však momentálně součástí Digitálního pilíře Národního plánu obnovy České republiky, takže se snad konečně tuzemská scéna dočká.

Litva a fintech v roce 2023

Rychlý růst s sebou samozřejmě nese také řadu úskalí. Guvernér Litevské národní banky už potvrdil, že země plánuje zavést některá opatření ke zvýšení odolnosti ekosystému platebních fintechů. Na litevské scéně se v poslední době dost mluví o lehkém zpřísnění udělování licence či snadnějším pozastavení. Opatření by se však týkalo hlavně společností, které sice mají licenci, ale aktivně ji nevyužívají.

Litva si také stanovila ambici stát se mezinárodním centrem zelených financí a představila akční plán 2023-2026, jehož cílem je podpořit právě rozvoj udržitelných finančních služeb. Jedním z nejdůležitějších prvků akčního plánu je vytvoření databáze udržitelnosti a zřízení Institutu zelených financí, který bude působit jako think tank poskytující konzultace soukromým i veřejným subjektům.

Udržitelné finanční technologie už nejsou pouhou frází, ale trendem, který změní podobu financí. Věděli jste například, že na výrobu plastových platebních karet se ročně spotřebuje více než 30 000 tun PVC, což odpovídá hmotnosti 150 letadel Boeing 747? Plast se navíc rozkládá v průměru 400 let a i poté zůstává nebezpečný pro životní prostředí. I tady však moderní technologie nabízejí udržitelné řešení. Přímá platba z účtu na účet totiž žádné plastové karty nepotřebuje.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slovensko zavedlo zaměstnanecké akcie. I čeští zakladatelé startupů jej možná budou volit jako sídlo

České startupy si musejí na zvýhodnění ESOPů ještě nějakou dobu počkat, píše advokát Tomáš Ditrych a představuje změny, které na Slovensku zavedli.

Tomáš DitrychTomáš Ditrych

ditrychKomentář

Foto: Mavericks

Tomáš Ditrych, zakladatel advokátní kanceláře Mavericks

0Zobrazit komentáře

Zaměstnanecký opční plán, známý i pod zkratkou ESOP z anglického Employee Stock Option Plan, je pro většinu startupů efektivním nástrojem, jak získat talentované pracovníky, akcelerovat svůj růst a udržet si konkurenceschopnost na globálním trhu. Velkou překážkou v Česku – a do nedávna i na Slovensku – je podle názoru advokáta Tomáše Ditrycha z kanceláře Mavericks zastaralá legislativa v této oblasti a nevýhodný daňový režim, který se se zaměstnaneckými akciemi spojuje.

Na tento problém ostatně mnozí upozorňují už roky. Česko se na evropské úrovni zavázalo, že nastaví lepší režim zaměstnaneckých akcií, již v roce 2021. Současná vláda má problematiku v programovém prohlášení, pomalé tempo změn ale letos vyústilo ve vznik iniciativy #ESOPasap, v níž několik desítek zakladatelů startupů, investorů a dalších podporovatelů včetně CzechCrunche vládu vyzývá k rychlému řešení.

Na Slovensku se již věci daly do pohybu – tamním parlamentem začátkem července prošla novela zákona o dani z příjmů, jež zavádí pojem „zaměstnaneckých akcií“ do legislativy. Jak fungoval režim na Slovensku předtím, co se mění a jak mohou Česko inspirovat i další země? Odpovědi přináší v komentáři pro CzechCrunch Ditrych z právnické firmy Mavericks, která nedávno představila příručku, v níž analyzuje současný stav ESOPů v Česku a popisuje základní alternativy.

***

V klasické verzi ESOPu obdrží zaměstnanec právo (opci) na získání podílu či akcie ve společnosti zaměstnavatele, a to za splnění stanovených podmínek. Těmi jsou například minimální doba, po kterou musí pro společnost pracovat, či dosažení předem daných výkonnostních cílů (KPI). Po splnění daných podmínek může příslušný zaměstnanec svou opci uplatnit (tedy přeměnit ji na podíl či akcii ve společnosti), a to za předem domluvenou cenu, která zpravidla odpovídá skutečné tržní hodnotě takového podílu či akcie v době udělení opce.

Na Slovensku až do konce tohoto roku (novela nabude účinnosti až na začátku příštího roku) musí zaměstnanec zdanit podíl či akcii hned při jejich nabytí, ačkoliv z nich v daném okamžiku neplyne žádný peněžitý prospěch a jejich budoucí hodnota je nejistá. Navíc z tohoto příjmu musí odvést i zálohy na sociální a zdravotní pojištění. K dalšímu zdanění dojde v okamžiku, když zaměstnanec své podíly prodá. V tomto případě musí zdanit rozdíl mezi prodejní a dodaněnou tržní cenou při uplatnění opce. Kvůli nevýhodnému zdanění se slovenské společnosti často uchylují k alternativním variantám ESOPu, takzvaným fantomovým či virtuálním podílům, které však nejsou plnohodnotnou náhradou klasické varianty ESOPu.

cupr-esopasap

Přečtěte si takéČupr a spol. vyzývají vládu k řešení zaměstnaneckých akciíNení na co čekat. Čupr a další startupové tváře vyzývají vládu k řešení zaměstnaneckých akcií

Co se změní

Od 1. ledna 2024 vstoupí v účinnost novela slovenského zákona o dani z příjmů, která explicitně zavádí pojem „zaměstnaneckých akcií“ do slovenské legislativy. Oproti České republice nově zmírňuje zdanění ESOPů, konkrétně ve fázi nabytí podílu či akcie zaměstnancem nebo spolupracovníkem.

Dle našeho porozumění je nově zaměstnanec zcela osvobozen od daně z příjmu, která mu vznikne nabytím podílu či akcie ve společnosti. Dříve museli slovenští zaměstnanci danit rozdíl mezi nabývací a tržní cenou jako příjem ze závislé činnosti, a to včetně záloh na sociální a zdravotní pojištění. Tato povinnost jim nyní odpadá a danit musí až při prodeji podílu či akcie, tedy v okamžiku, kdy z účasti na ESOPu již mají finanční prospěch. Obdobná úprava platí i pro spolupracovníky, kteří společnosti poskytují služby na IČO.

Novelou byl do zákona o dani z příjmů také vložen tříletý časový test. Pokud podíl či akcii drží poplatník tři roky a déle, je příjem z jejich prodeje od daně z příjmu zcela osvobozen. Dle textu novely se však tato výjimka nevztahuje na podíly či akcie nabyté v rámci ESOPu. V tomto ohledu jsme na tom tedy v České republice stále lépe, jelikož u nás časový test u ESOPů splnit jde, přestože v dynamickém startupovém prostředí je obtížné držet podíly v s.r.o. pět let, respektive akcie v a.s. tři roky.

Dopad novely na české a slovenské startupy

Lze předpokládat, že slovenské startupy budou díky příznivějšímu zdanění zavádět ESOPy mnohem častěji. Tím stoupne jejich konkurenceschopnost na globálním trhu a budou schopny přilákat talentované zaměstnance a spolupracovníky. České startupy si bohužel musí na zvýhodnění ESOPů ještě nějakou dobu počkat. Už teď se nás klienti ptají, jestli by bylo výhodnější založit startup na Slovensku nebo jestli tam lze vytvořit zvláštní entitu, ze které budou ESOPy vyplácet.

Nelze vyloučit, že na základě příznivější legislativy budou čeští zakladatelé skutečně volit Slovensko jako sídlo svých startupů. Také talentovaní jedinci, kteří mají zájem podílet se na úspěchu společnosti, pro kterou pracují, budou naše sousedy preferovat před námi a dalšími zeměmi, které v oblasti ESOPů zaspaly. České startupy tím potenciálně přijdou o vysoce kvalifikované zaměstnance a spolupracovníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dle našeho názoru se slovenský zákonodárce vydal správným směrem, třebaže bohužel nezavedl tříletý časový test i pro podíly či akcie získané z ESOPů. Námi kontaktovaní slovenští právníci mají na novelu také rozpolcené názory. Na jednu stranu snahu o zavedení méně nevýhodného zdanění ESOPů pro zaměstnance i spolupracovníky chválí. Na stranu druhou jde podle jejich názoru o narychlo napsaný právní dokument, který problematiku ESOPů nezpracovává komplexně. Nelze vyloučit, že než zákon vstoupí v účinnost, projde si ještě jednou vlnou iterací na základě reakce odborné veřejnosti.

Příklady zemí, kde mají ESOPy nastaveny lépe

Inspiraci pro novou právní úpravu můžeme kromě Slovenska hledat i ve většině vyspělých států. Mezi lídry v EU patří například Lotyšsko, Estonsko a nově i Nizozemsko, Irsko či výše zmíněné Slovensko. Pokud jsou splněny zákonem předepsané podmínky, výkon opce (nabytí podílů na základě opce) v těchto státech nepodléhá dani z příjmu.

Lotyšsko například přijalo již v roce 2020 změny zákona o dani z příjmu fyzických osob, v důsledku kterých se osvobození zaměstnaneckých akciových opcí od daně z příjmu vztahuje i na opce vydané společnostmi s ručením omezeným. Mezi základní podmínky zvýhodněného daňového režimu Lotyšsko mimo jiné zařadilo následující:

  • mezi nabytím opce a vykonáním opce (nabytím podílů) musí uplynout alespoň dvanáct měsíců;
  • po uvedenou dobu musí mít zaměstnanec uzavřenou platnou pracovní smlouvu s danou společností (s výjimkou odchodu do důchodu);
  • opční právo zaměstnanec vykoná nejpozději do šesti měsíců od ukončení pracovní smlouvy;
  • společnost neposkytla zaměstnanci žádnou půjčku, společnost (zaměstnavatel) poskytla předepsané základní informace o opčním programu příslušnému daňovému úřadu, a to do dvou měsíců od udělení opcí.
  • Zdanění na straně pracovníka pak nastává až v okamžiku exitu, kdy pracovník zdaňuje rozdíl mezi prodejní cenou a cenou, za kterou pracovník podíly nabyl.

Nizozemsko od roku 2023 posunulo okamžik zdanění až na moment, ve kterém se podíl získaný opcí stane obchodovatelným. Zároveň je však zaměstnancům ponechána možnost volby, zda chtějí daň z příjmu uhradit již při uplatnění opce. V takovém případě zaměstnanec předá zaměstnavateli písemnou žádost.

Nová nizozemská legislativa zavedla také možnost fungování takzvaných „SAR“ plánů, kdy zaměstnanec nedrží opce na konkrétní podíly, ale místo toho mu je vyplácena odměna založená na ceně podílů společnosti během předem stanoveného období, a to v hotovosti jakožto peněžní bonus. Pokud jsou totiž opce vypořádány v hotovosti, lze je považovat za peněžní bonus, který je pro zaměstnavatele daňově uznatelný, pokud zaměstnanec v předchozím roce nevydělal více než 598 tisíc eur (14 milionů korun). Kromě daňového zvýhodnění jsou plány „SAR“ pro společnosti užitečné také proto, že nabízejí stejnou pobídku jako vlastní klasické podíly, ale nevyžadují, aby rozmělňovaly a snižovaly procentní podíl zakladatelů a investorů na společnosti.

Na řadě jsou čeští zákonodárci

Otázkou tedy zůstává, kdy provede nezbytné změny i Česká republika. Minulý měsíc jsme jednali u kulatého stolu v Poslanecké sněmovně, kde jsme se zasazovali o snížení demotivujícího zdanění ESOPů. Jde tak minimálně vidět, že politici jsou si problému vědomi. Kdy přijde řešení a jaké bude, však zatím není jasné.

Představili jsme také ESOP Handbook, který analyzuje současnou úpravu ESOPů v Česku a poukazuje na oblasti, jež brzdí naše startupy v rozvoji. Nesmíme otálet dlouho, okolní země již změny zavádějí. Pokud se neprobudíme včas, může naše ekonomika  navždy přijít o talentované jedince.

Poznámka advokátní kanceláře Mavericks: Dovolujeme si poukázat, že nejsme experti na slovenské právo. Třebaže máme se Slovenskem podobnou právní kulturu, naše zaměření je omezeno pouze na české právo a nemůžeme se tedy zaručit za přesnost výše poskytnutých informací.