Startup z Litvy chce nahradit Mastercard a Visu. Slevomat s ním spustí vlastní platební metodu

Fintech Kevin uzavřel investici ve výši 1,5 miliardy korun. V Česku jeho řešení pro přímé platby využívají desítky e-shopů.

kevin-1

Foto: Kevin

Jindřich Benko, ředitel startupu Kevin pro střední Evropu

Obejít v platbách prostředníky, tedy hlavně karetní společnosti jako Mastercard a Visa, kteří si účtují pár procent z každé transakce. Toho by chtěl dosáhnout litevský startup Kevin, jenž si nyní na pomoc přibírá hvězdné investory, kteří do něj vložili v přepočtu 1,5 miliardy korun. Fintechová firma působí i v Česku, kde má desítky zákazníků. A například Slevomat se díky ní chystá spustit vlastní platební metodu.

Kevin se svým produktem spadá do rozvíjejícího se segmentu takzvaných A2A plateb, což v angličtině odkazuje na termín account-to-account, tedy platby z jednoho bankovního účtu na druhý. Zatímco běžní uživatelé si takovým způsobem peníze mezi sebou posílají standardně, případně převodem platí například složenky, u obchodníků takovou možnost obvykle nemají. Ti tak musí využít služby prostředníků. Služby A2A chtějí tyto prostředníky, jimiž jsou hlavně karetní společnosti, obejít. A udělat tak transakce levnější.

Nejnovější investiční kolo Series A ve výši 65 milionu dolarů (1,5 miliardy korun) vedl kalifornský fond Accel, jehož historicky úspěšné sázky zahrnují například Dropbox, Slack, Spotify či UiPath. K němu se přidali všichni původní podporovatelé, tedy OTB Ventures (který v minulosti investoval i po boku českého Credo Ventures), Speedinvest, OpenOcean, Global Paytech Ventures a další andělští investoři.

Investice přitom přichází jen půl roku po posledním, takzvaném seed kole ve výši 10 milionů dolarů (dle tehdejšího přepočtu 225 milionů korun), což objem prostředků vložených do firmy investory zvyšuje na celkových 77 milionů dolarů (1,8 miliardy korun). Produkt startupu aktuálně využívá na šest tisíc obchodníků na dvanácti evropských trzích.

pavel_tadas_kevin-founders-1-min

Foto: Kevin

Zakladatelé startupu Kevin Pavel Sokolovas a Tadas Tamošiūnas

Ve výčtu je také Česká republika, kde má Kevin v tuto chvíli tři zaměstnance. Podle vyjádření šéfa startupu pro region střední a východní Evropy Jindřicha Benky je v tuzemsku řešení nasazeno na desítkách e-shopů včetně miliardového prodejce kontaktních čoček Alensa. U dalších integrace teprve probíhá. „Díky tomu, že je naše platební infrastruktura robustní a univerzální, jsme schopni obsloužit prakticky jakýkoliv typ a velikost firmy, která řeší potřebu příjmu plateb,“ popisuje Benko pro CzechCrunch.

Kevin nabízí několik souvisejících služeb. Na jedné straně dodává infrastrukturu partnerům, přičemž v Česku probíhá testování se dvěma poskytovateli platebních služeb a bran, kde již byla dokončena integrace, a postupně se řešení nasazuje do produkce u jejich klientů.

Platební infrastruktura startupu je založena na otevřeném bankovnictví evropské směrnice PSD2, která vyžaduje, aby všechny banky a finanční instituce otevřely své API pro licencované poskytovatele třetích stran. Řešení přitom Kevin vyvíjí pouze jako vlastní připojení k bankám, bez využití agregátorů třetích stran.

Slevomat spustí vlastní platební metodu

Velkou spolupráci Kevin chystá se Slevomatem, kde nyní probíhá fáze finálního testovaní. Zážitkový portál chce díky tomuto projektu rozběhnout vlastní platební metodu, kterou zatím firma pojmenovala Slevomat Pay. Založená má být na technologii platby z účtu na účet s příslibem reálného doručení peněz.

„Zapadá to do našeho byznys modelu, kdy pro zřízení rezervace v hotelu nebo zážitku můžeme zatím nabídnout pouze okamžité možnosti pro platbu kartou, Google Pay, Apple Pay, Twisto a MallPay. Slibujeme si větší konverzi zejména na mobilních zařízeních, když u sebe zákazník třeba nemá kartu,“ popisuje pro CzechCrunch Jiří Brych, produktový ředitel Slevomatu.

„Technologii věříme i s ohledem na rozšíření bankovní identity. Odhadujeme, že zájem můžou mít až desítky procent zákazníků. Oproti platbě kartou pak vidíme značnou úsporu v poplatcích, což je vzhledem k objemu a počtu našich plateb zásadní,“ doplňuje Brych.

Jednou z důležitých opor byznysu litevské firmy ale mají být také platby u fyzických obchodníků, nejen ty z online světa. „Naše hlavní zaměření teď směřuje k offline platbám v platebních terminálech. Pro naše řešení totiž není potřeba samostatný hardware. Pracujeme s tím, co již obchodníci mají. Stejně tak se na druhé straně zaměřujeme přímo na obchodníky s velkým množstvím poboček či terminálů,“ uzavírá Benko.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.