Z Nation 1 je N1. Čeští startupoví investoři chystají druhý fond, chtějí do něj získat necelou miliardu

Druhý fond otevřou Marek Moravec a Jaroslav Trojan s novými partnery. Zároveň zvažují, jestli se v něm už neobejdou bez evropských peněz.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

n1

Foto: N1

Ondřej Homola, Marek Moravec, Klára Kocarová a Jaroslav Trojan z fondu N1

0Zobrazit komentáře

Po necelých pěti letech má za sebou český venture kapitálový fond Nation 1 přes třicet investic, v rámci nichž nadějným mladým firmám poslal zhruba 600 milionů korun. V nejbližších měsících by měl tým kolem řídících partnerů Marka Moravce a Jaroslava Trojana uzavřít ještě posledních pár investic a následně se připravit na sklízení toho, co zasel. To v ideálním případě znamená, že některým firmám přihodí další miliony a později své podíly s co největším zhodnocením prodá. Zároveň vstupuje do nové etapy své existence. Přejmenovává se na N1, vyměnil partnery a sbírá peníze pro svůj druhý fond. První investice z něj plánuje udělat v příštím roce.

„Letošní rok nás utvrdil v přesvědčení, že naše strategie je správná. Firmám, do kterých jsme v N1 investovali, se daří výborně a do konce roku hodláme uzavřít ještě přibližně čtyři další investice. Za celou existenci fondu se nám podařilo investovat zhruba 600 milionů korun. Tento vývoj nás dovedl až k založení druhého fondu a jmenování dvou dosavadních kolegů novými partnery, kteří jsou pro náš tým dlouhodobě silnými posilami,“ komentuje personální změny Marek Moravec, který je spolu s Jaroslavem Trojanem managing partnerem fondu N1.

Do nejužšího vedení fondu v pozici partnerů zamířili Klára Kocarová a Ondřej Homola. První jmenovaná působila jako právnička v několika advokátních kancelářích, zejména ve Feichtinger Žídek Fyrbach či Pierstone, kde se věnovala mimo jiné venture kapitálovému financování. Do N1 přišla loni.

„Zjistili jsme, že v těch nejranějších fázích startupů je třeba být opravdu co nejrychlejší, proto je dobré mít v týmu někoho, kdo má s transakcemi zkušenosti. Dokážeme díky tomu uzavřít deal teoreticky už do dvou týdnů, protože nejsme závislí na externích poradcích či právnících,“ vysvětluje Moravec.

marek-moravec2

Foto: Nguyen Duy McLavin

Marek Moravec, managing partner investičního fondu N1

Ondřej Homola je ve fondu od roku 2021, předtím budoval startup StartMonday, se kterým v roce 2016 vstoupil na kanadskou a posléze i frankfurtskou burzu. Oba noví partneři se budou podílet na strategickém rozhodování v rámci chystaného druhého fondu N1, který by měl být podobně velký jako ten první, tedy kolem 35 až 40 milionů eur (v přepočtu 850 až 980 milionů korun). Zatímco největším investorem v prvním fondu N1 byl Evropský investiční fond (EIF), který doplnilo pětadvacet menších investorů, Moravec a spol. zvažují, zda si ve druhém fondu pro evropské peníze vůbec půjdou.

„Soukromých investorů budeme mít tentokrát určitě víc. O penězích z EIF se teprve rozhodneme. Záleží, jaké nastaví podmínky. Chceme investovat převážně do česko-slovenských zakladatelů, kteří působí všude po světě, ať už jde o Kalifornii, New York nebo Londýn, ale v tomto ohledu mívá EIF řadu omezení,“ popisuje pětatřicetiletý Moravec, který v prvním fondu úzce spolupracoval například s Martinem Rozhoněm či Ondřejem a Josefem Průšovými, zakladateli Prusa Research.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už teď je jasné, že do dalšího fondu N1 nepokračuje Petra Končelíková, která byla partnerkou fondu prvního. Moravec s Trojanem s ní letos na jaře ukončili spolupráci. „Udělali jsme to, protože naše spolupráce dlouhodobě nefungovala,“ uvádí bez bližších podrobností Moravec.

V rámci druhého fondu se chtějí soustředit převážně na projekty, které se zabývají zdravím, finančními technologiemi či pozitivním dopadem, takzvaným impaktem na společnost či životní prostředí. Geograficky se naopak nechtějí příliš omezovat, hledají ale prý především Čechy a Slováky, kteří své firmy zakládají kdekoliv po světě.

„Ideálně už třeba rovnou v USA nebo minimálně na větším trhu. Škálování z Česka je totiž mnohem náročnější,“ dodává ke strategii Moravec. Mezi nejvýraznější startupy, které v N1 dosud investičně podpořili, patří Snuggs, Hedepy, Ydistri, VRgineers, Daytrip či Filuta AI, který na začátku letošního roku jen pár měsíců po svém vzniku získal od investorů přes 50 milionů korun. Do projektu Advanto zase N1 vložil peníze spolu s dnes již bývalými minoritními akcionáři PPF Jeanem-Pascalem Duvieusartem a Ladislavem Bartoníčkem.

Český startup automatizuje firmám procesy a uspěl u globálního obra: klientům ho nabídnou poradci PwC

Nástroj, který vyvinuli experti brněnské firmy, se dostane do nabídky jedné z největších poradenských společností světa.

Luboš KrečLuboš Kreč

pwc

Foto: PwC

Tomáš Fiala z PwC (vlevo) a Ondřej Materna z Legita

Poradenská skupina PwC působí ve 152 zemích světa, pracuje pro ni na 330 tisíc lidí a v posledním roce utržila přes 50 miliard dolarů, tedy více než bilion korun. Málokdy se podaří, aby se v takovém globálním kolosu prosadil nějaký ryze český projekt – tentokrát se ale něco takového povedlo. Do portfolia služeb, které jedna ze čtyř největších konzultačních firem světa nabízí klientům, se zařadila automatizační platforma českého startupu Legito.

Obě společnosti se dobře znají, jejich vzájemná spolupráce trvá již pět let. Nejprve automatizační dovednosti Legita v PwC používali interně a jelikož byli s výsledky spokojeni, podařilo se je rozšířit z Česka a Slovenska do dalších více než pěti desítek poboček korporace po světě. „A pak už byl logický krok, že jsme se rozhodli je nabídnout i třetím stranám,“ usmívá se Tomáš Fiala, který v PwC vede tým inovací v Assurance a který stál u zrodu společného projektu s názvem Document Bot.

Ovšem pozor, není vůbec samozřejmé, aby se něco, co se původně urodilo v českých (či obecněji v lokálních) kancelářích, rozšířilo až do globální sítě. „Bývá to přesně naopak. Tohle je hodně výjimečné. Je to opravdová success story,“ zdůrazňuje Tomáš Fiala, který ví, o čem mluví – ve strukturách firmy se totiž pohybuje přes 20 let.

To je ostatně více než dvakrát tolik, než jak dlouho existuje samotné Legito. Jeho kořeny jsou spojené s vysokoškolskými studii jeho zakladatele, dnes pětatřicetiletého Ondřeje Materny. V době, kdy dokončoval informatiku na univerzitě v Brně, začal pracovat v právním prostředí a jako začátečník měl na starosti opakující se, rutinní úkoly. „Jsem v nich špatný, stresují mě,“ vyprávěl před časem v rozhovoru pro CzechCrunch. A tak naprogramoval software, který umožňoval komukoli nakonfigurovat si vlastní smlouvy na míru.

Naše vzájemná spolupráce je hodně robustní. Je to klíčový kontrakt.

K freelancerům postupně přibývaly coby zákazníci firmy, jimž Legito pomáhalo nejen s přípravou smluv, ale například s digitalizací a automatizací náboru nových zaměstnanců či systémů výběrových řízení. Dnes má firma, kterou Ondřej Materna nadále většinově ovládá, na sedm desítek zaměstnanců, tržby v nižších stovkách milionů a mezi své klienty počítá Škodu Auto, Komerční banku, Unicredit, město New York nebo právě PwC.

„Naše vzájemná spolupráce je hodně robustní. Je to klíčový kontrakt,“ přiznává Materna. A dodává: „Hlavně nám to rozvazuje ruce, abychom dělali to, co máme nejraději a co umíme nejlépe, tedy programovat. Nemusíme se starat o implementaci u zákazníka, to vyřeší tým PwC, který na to má potřebnou kapacitu expertů.“ S tím souhlasí i Tomáš Fiala, podle kterého je v jeho týmu nyní zhruba dvacet konzultantů, kteří mají zkušenosti s nasazováním softwaru od Legita v rámci skupiny PwC. A budou tedy umět zajistit totéž i u dalších zákazníků.

Fiala s Maternou zmiňují dva příklady, jak lze využít program od Legita, pro jehož aplikaci nejsou potřeba žádné speciální IT a programátorské dovednosti a odpovídá tak populárnímu trendu no-code aplikací. První možností může být nábor nových zaměstnanců – v prostředí systému se vypíše nová pozice, schválí její náplň, vznikne v ní návrh smlouvy i dotazník pro uchazeče, proběhne v ní komunikace s uchazečem, lze v ní digitálně podepisovat a následně v ní „žije“ i zaměstnancova dokumentace, když do společnosti nastoupí.

copy-of-zouhar-jiri-5

Přečtěte si takéAdaptovat se a učit se novým věcem. Jiří Zouhar z PwC radí, jak mohou firmy držet tempo s technologickými změnamiAdaptovat se a učit se novým věcem. Jiří Zouhar z PwC radí, jak mohou firmy držet tempo s technologickými změnami

„Smyslem naší práce není nahrazovat lidi, ale usnadňovat jim práci a zvyšovat jejich efektivitu. Takže u nás si bez programování vytvoří třeba i systém na správu tendrů, vygenerují si v něm rámcové i dílčí a dodatečné smlouvy, objednávky, všude se automaticky propíšou data z registrů, můžou v něm podepisovat, nastavit si upozornění na deadliny,“ vypočítává Ondřej Materna.

V době, kdy pojmy jako digitalizace a automatizace hýbou světem a společnosti jako rumunský UiPath díky nim dosáhly na mnohamiliardové valuace, jde o něco, co má velký byznysový potenciál. „Obvykle to je tak, že firmy, které se o naše řešení zajimají, jsou ty, které mají vlastní mrakodrapy v San Francisku,“ říká Ondřej Materna a s úsměvem doplňuje: „A my máme ambici si ho tam jednou koupit.“

O detailech své spolupráce zatím ani jedna ze stran nechce hovořit. Nicméně Fiala připouští, že by během prvního roku, kdy budou Legito nabízet, jej chtěli dostat až k desítce klientů. To se může zdát jako málo, ale… „Ono to není vůbec málo, protože máme na mysli jednotky klientů, kteří jsou ale opravdu velcí a vydají za desítky, možná až stovky menších zákazníků,“ zdůrazňuje Ondřej Materna.

CC Native

Partnerem článku je PwC