Z Nicholase Wintona jsem nechtěl dělat superhrdinu, zastínilo by to jeho příběh, říká režisér filmu Jeden život
James Hawes režíroval Černé zrcadlo i Snowpiercer. Od televizní tvorby ale zamířil do kin s filmem o Nicholasi Wintonovi s Anthonym Hopkinsem.
Anthony Hopkins jako Nicholas Winton a režisér James Hawes, který natočil Jeden život
Myšlenky Nicholase Wintona jsou dnes podobně aktuální jako v předvečer druhé světové války, kdy z Československa zachránil stovky dětí před nacisty. „Winton rozjel neuvěřitelné věci prostě tím, že si řekl, že zkusí, co dokáže. Dával si za vinu, že toho nedokázal víc. Ale něco udělal a to je to podstatné,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch režisér James Hawes, který Wintonův osud divákům přináší v novém snímku Jeden život s Anthonym Hopkinsem.
James Hawes dosud režíroval především seriály či televizní filmy. Je podepsaný pod epizodami antiutopického Černého zrcadla, špionážního seriálu Slow Horses nebo sci-fi Snowpiercer. Jeho debut na velkém plátně Jeden život, jenž právě vstoupil do českých kin, vypráví příběh Nicholase Wintona. Muže, který z Československa odvezl 669 dětí před nástupem nacistické zvůle. Ne proto, že by byl výjimečným hrdinou. Ale protože to byla správná věc.
„Jsem přesvědčený, že obzvlášť dnes je hrozně jednoduché vypnout zprávy, zavřít se před světem a říct, že stejně nic nezmůžu a nic neovlivním. Nicholas Winton by však byl první, kdo by okamžitě řekl, že přesně tohle je špatně,“ říká britský filmař v rozhovoru pro CzechCrunch. Kromě poselství o pomoci druhým v mluví i o natáčení s potomky zachráněných dětí – nebo o spolupráci s oscarovým Anthonym Hopkinsem: „Osud ‚Wintonových dětí‘ znal už z dřívějška. Ale navíc přečetl nebo zhlédl všechno, co o Wintonovi našel, aby jeho příběh opravdu vstřebal.“
Nicholas Winton byl známý tím, že nestál o pozornost. Původní nabídku na vznik filmu dokonce odmítl, souhlasila později až jeho dcera. Nevyprávíte příběh někoho, kdo nechtěl, aby se to stalo?
Nicholas Winton byl velice skromný muž, to ano. Ale svým způsobem souhlasil, Jeden život totiž vznikl podle knihy, kterou o něm napsala jeho dcera. A on k ní napsal předmluvu, čímž se k popularizaci svého příběhu přihlásil. Pro mě to znamená, že je to zdroj, se kterým souzněl a ztotožnil se s ním, protože v něm dostatečně silně zaznívá to, co pro něj bylo důležité. Tedy že to, co se stalo, nebylo o něm, že on není žádná celebrita. A to je přesně to, co jsme se snažili přenést i do filmu a předat jeho poselství dál.
Soucit. To je podle Anthonyho Hopkinse věc, kterou by měl film divákům předat. Schopnost soucítit tak, jako to dokázal Nicholas Winton.
Když zmiňujete Wintonovo poselství, tedy nesobeckou snahu pomoci potřebným – například uprchlíkům před válkou –, to je dnes bohužel stále aktuální téma. Co je to hlavní, co by si diváci z filmu měli odnést?
Jednoznačně to, že v lidstvu je vždycky alespoň kousek dobra i v tom nejčernějším okamžiku. Že je vždycky naděje. Že nemůžeme strkat hlavu do písku a říkat, že nějaký problém je pro nás nepřekonatelný a velký. Winton rozjel neuvěřitelné věci prostě tím, že si řekl, že zkusí, co dokáže. Dával si za vinu, že toho nedokázal víc. Ale něco udělal a to je to podstatné.
A to je to poselství.
Ano. Jsem totiž přesvědčený, že obzvlášť dnes je hrozně jednoduché vypnout zprávy, zavřít se před světem a říct, že stejně nic nezmůžu a nic neovlivním. Nicholas Winton by však byl první, kdo by okamžitě řekl, že přesně tohle je špatně a veškerá lidskost bude ztracená, když takhle budeme uvažovat.
Znal jste vy osobně jeho příběh, než jste se stal součástí Jednoho života?
Ano, znal jsem ho. Vlastně jedna z mých prvních prací byla v týmu pořadu That’s Life, což je ten, kde v osmdesátých letech na činy Nicholase Wintona upozornili, takže jsem věděl, o koho jde. A ano, Esther Rantzenová, ona moderátorka, která s Wintonem mluvila, mi vždycky říkala, že ze mě nikdy nebude režisér. Takže jsem si docela užíval, když jsem se s ní teď kvůli natáčení a propagaci Jednoho života znovu spojil. (smích)
Abych ale mluvil obecněji, asi všichni známe to video na YouTube, které se tak dvakrát až třikrát ročně stane virálem, co oběhne celý svět. A moci pracovat s něčím takovým je pro filmaře úžasná příležitost. Dost lidí totiž tuší, o co jde, ale neznají celý příběh a veškerý jeho kontext. Takže jim jednak máte co nabídnout a jednak máte něco silného, na co je můžete nalákat.
Takže Nicholas Winton je v Británii známý?
Do jisté míry ano, i když jinak než v Česku. Když mluvíte o Wintonovi, tak lidé zhruba tuší a řeknou něco jako: „To je ten chlápek s těma dětma, co byl v televizi.“ Tady v Česku víte, co to bylo za děti a z jaké situace prchaly.
Proto jste režii Jednoho života vzal, abyste povědomí o tomto příběhu rozšířil?
To nebyl úplně můj cíl. Pro mě bylo hrozně důležité, že mám k dispozici velice silný lidský příběh a že v něm jsou dvě roviny, na které se mohu soustředit. Mám za sebou hodně televizních filmů o pravdivých událostech, dobrým příkladem je Challenger o vyšetřování zkázy stejnojmenného raketoplánu. Tam jsem se soustředil na muže, který byl vlastně outsider, ale snažil se najít pravdu o tom, co se stalo, a zároveň bojoval s rakovinou. S Jedním životem to je podobné. Máte tu outsidera, co se snaží zachránit děti tváří v tvář blížící se nacistické invazi a neochotě britské vlády, a vedle toho pohled starého muže, jenž pociťuje velký zármutek a zklamání z toho, že neudělal dost.
Myšlenka filmu tedy byla důležitější než konkrétní příběh?
Ta kombinace Wintonova mládí a pozdějšího věku vám dává skvělé východisko a umožňuje vám ukázat úžasně lidskou zápletku. Tím chci říct, že film není nutně o propagaci Wintona, ale o něčem, co se stalo v minulosti a co má velice velký význam i v současnosti. A myslím, že se nám podařilo udělat snímek, který v lidech něco zanechá, diváci po jeho skončení v kinech sedí tiše a jen tak neodcházejí. A to je úžasné.
Jeden život je váš první film určený pro kina. Byl tohle ten příběh, na který jste čekal, který jste si představoval pro svůj debut na velkém plátně?
Upřímně řečeno, z velké části to bylo dílem náhody. V Británii se loni natočilo přes stovku filmů, ale kolik z nich se dočkalo širší distribuce? Já jsem měl štěstí v tom, že jsem dostal několik příležitostí ve vysokorozpočtové televizní tvorbě, která je posledních sedm osm let na výsluní. Vezměte si Černé zrcadlo nebo Snowpiercer, máte tu seriály s vyššími rozpočty, než mají nezávislé snímky. A možná ruku v ruce s tím jde i větší ochota riskovat.
Už pomýšlíte na další film, který by měl zamířit do kin?
Ano, ale nemůžu vám prozradit, o co jde! (smích) Samozřejmě mám několik nápadů. Doslova před pár dny jsme dotočili nový film The Amateur v Istanbulu. Při natáčení Jednoho života jsem si uvědomil, že mě nesmírně baví vyprávět skutečné nebo alespoň skutečnými událostmi inspirované příběhy, i když budou mít třeba lehký nádech seriálu Černé zrcadlo nebo jsou zasazené v blízké budoucnosti. Na takovou tvorbu se chci soustředit. The Amateur je něco, čemu říkám chytrý popkornový film, je to zábavný thriller s Ramim Malekem a Lawrencem Fishburnem. V jednu chvíli jsme měli poslední klapku na lodi u tureckého pobřeží, tu další jsem nasedal do letadla sem do Prahy. Říkal jsem si, někdo mě štípněte, fakt se tohle děje?