Z obchodu až domů bez styku s člověkem. Startup Googlu teď s drony doručuje dvakrát více objednávek
„Pokud to není nutné, kromě cest do práce a do potravin nevycházejte z domu,“ doporučují už několik týdnů vlády mnoha zemí. Pro určitou část populace ale dávno v zásadě není potřeba domov opouštět ani z těchto dvou důvodů – kancelář si mohou zřídit klidně v obýváku a jídlo jim doveze kurýr. Startup Wing od Googlu druhou možnost posouvá ještě dále s doručováním drony. Jeho testovací projekty nyní zažívají velký boom.
Klasické balíčky z online obchodů, jídlo, zdravotnický materiál, ale i rychlá pomoc lidem v těžko dostupných místech, a dokonce i orgány k transplantaci. Konglomerát Alphabet, pod nějž spadá Google, nebo Amazon, DHL a další firmy experimentují s doručováním všeho možného prostřednictvím malých autonomních dronů už několik let. Nejedná se přitom o pouhé techno-utopické projekty nadšené z nových strojů, ale prostředky skutečného zlepšení.
Přeprava věcí drony se pochopitelně týká pouze menších balíčků, a to jak rozměrově, tak váhou. Jeden dron je proto také typicky schopen najednou doručit jen jednu zásilku. Výhodami jsou však mnohem větší rychlost doručení, zvýšená bezpečnost díky menšímu množství aut na silnicích a většinou i nižší uhlíková stopa zásilek. Spolu se zvyšující se mírou automatizace ve skladech se tak postupně blížíme případům, kdy do celého distribučního procesu budou muset lidé zasahovat jen minimálně.
V aktuální situaci k výhodám dronů samozřejmě přibývá také fakt, že adresát nemusí přijít do styku s kurýrem, takže se pro oba snižuje nebezpečí nákazy virem. Zejména tomuto bodu lze přisoudit výrazně zvýšený zájem o doručení balíčků prostřednictvím dronů, který startup Wing v poslední době zaznamenal. Za uplynulé dva týdny se mělo množství objednávek firmy zvýšit až na dvojnásobek.
Startup z dílny Alphabetu na ostro spustil komerční zásilkovou službu vzduchem loni v dubnu na několika předměstích v Austrálii a testování probíhá také v americké Virginii a Helsinkách ve Finsku. Podle informací magazínu Business Insideru Wing za poslední dva týdny doručil přes tisíc balíčků. Nejžádanějším artiklem prý je, poněkud nepřekvapivě, toaletní papír, kterého už bývá v důsledku extrémní poptávky zákazníků nedostatek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Nikdo nemohl koronavirus předvídat, ale i nás překvapil nárůst zákazníků, když zákaz vycházení dorazil do Virginie,“ řekla Business Insideru Alexa Dennettová, šéfka marketingu a komunikace Wingu. Firma v reakci na krizi rychle rozšířila nabídku doručovaných potravin o položky jako těstoviny a dětskou stravu. Jak zmiňuje agentura Bloomberg, v Austrálii byly na seznam partnerských obchodů přidány také další potraviny, aby byla uspokojena poptávka po mléku a pečivu.
Zde, stejně jako ve Spojených státech, se mělo množství objednávek pro doručení dronem až zdvojnásobit. „Tato technologie je obzvlášť užitečná v době, kdy jsou lidé v mnoha případech přinuceni zůstat doma a je důležité omezovat mezilidský kontakt,“ poznamenal mluvčí Wingu Jonathan Bass.
Dron je díky limitu jediné zásilky na jednu cestu schopen objednávku zákazníkovi doručit i v horizontu minut od jejího podání. Kvůli nebezpečí nákazy je třeba si jen dávat pozor na obal a povrch létajícího kurýra, kde může virus přežít i několik hodin.