Z opuštěného letiště čtvrť plná života a startupů. Berlínský Tegel se změní k nepoznání
Na místě, kde se učili němečtí vojáci házet granáty a odkud vzlétala letadla do celého světa, vnikne největší koncentrace dřevostaveb na světě.
Psal se rok 1948, když Sověti odřízli Berlín od Západu a jedinou možností, jak zásobovat tamní obyvatelstvo, bylo vytvoření leteckého mostu. V rámci něj se uskutečnilo na 277 tisíc letů, během kterých bylo do Berlína přepraveno na 2,2 milionu tun materiálu. Ne vždy se však jednalo o potraviny či spotřební zboží. Některé letouny nesly i materiál potřebný pro vybudování letiště Tegel, které se nyní přemění na obytnou čtvrť plnou zeleně.
O výstavbě letiště Tegel bylo rozhodnuto právě během berlínské blokády, přičemž byla vybrána lokalita bývalé střelnice, kde byli trénováni vojáci nasazení v první i druhé světové válce. Letiště bylo vybudováno v rekordním čase dvou měsíců a jako první jej začalo využívat francouzské letectvo. Pro civilní přepravu bylo po své rekonstrukci otevřeno v 60. letech a vůbec poslední letoun se odsud na pravidelné lince vznesl v listopadu 2020. Následně bylo uzavřeno a jeho roli převzalo letiště Berlín-Braniborsko.
Němci však nechtěli areál nechat ležet ladem a okamžitě pro něj vymysleli využití. Na místě odbavovacích hal a řídicích věží má vzniknout zcela nová čtvrť kladoucí silný důraz na udržitelnost. Měla by přitom využívat i původní infrastrukturu. Terminály se promění v komerční prostory a kanceláře přivítají zcela nové startupy.
Vůbec největší změnou si ovšem projde plocha původní přistávací dráhy, na níž vyroste až pět tisíc nových bytových domů, které budou obklopeny uhlíkově neutrální zónou s množstvím parků, škol a obchodů. Mezi nimi se budou moci rezidenti pohybovat výhradně pěšky či na kole. Ostatně upřednostnění člověka před vozidly je i hlavním tématem celého projektu nazvaného Schumacher Quartier.
Většina objektů čtvrti je koncipována jako dřevostavba, díky čemuž by se měla Schumacher Quartier po svém dokončení pyšnit vůbec nejvyšší koncentrací dřevěných budov na světě. Stavební materiál bude získáván z lokálních zdrojů. Celkově se ušetří až 80 procent emisí oxidu uhličitého oproti konvenční urbanistické výstavbě za využití betonu a dalších méně udržitelných materiálů.