Z vlastní záliby v rostlinách vytvořili úspěšný byznys. Dej mi pokojovku chce zelení zásobit všechny

Manželé Bodnárovi před téměř čtyřmi lety založili e-shop s pokojovými rostlinami, teď patří k největším u nás. Mezi jejich zákazníky jsou i firmy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dej-mi-pokojovku-1

Foto: Dej mi pokojovku

Zuzana a Tomáš Bodnárovi, zakladatelé Dej mi pokojovku

V roce 1984 použil americký přírodovědec Edward O. Wilson poprvé termín „hypotéza biofilie“. Poukazoval jím na to, že lidé mají nutkání sdružovat se s jinými formami života. Kořeny má tato teorie minimálně v antickém Řecku, na dlouho jsme ale na ono nutkání zapomněli a do naší každodenní zkušenosti se vrací až teď. Nedostatek zeleně si v posledních letech – přesněji v době pandemie – začalo uvědomovat i dost Čechů a prodej pokojových rostlin zažil boom. Hned z první ruky o tom vědí manželé Bodnárovi, zakladatelé obchodu Dej mi pokojovku.

Sami se do pěstování ponořili jen před pár lety – prakticky chvíli předtím, než se rozhodli založit e-shop s pokojovými rostlinami. „Byli jsme doma a neměli jsme co dělat,“ popisuje Tomáš Bodnár okolnosti, které ke vzniku DMP, jak si projekt také říká, vedly. Covidová pandemie manžele zastihla relativně krátce poté, co se přestěhovali do nového, světlejšího bytu a Zuzana Bodnárová se pustila do domácího zahradničení.

Když je protipandemická opatření uzamkla doma, měli prý už přes šedesát rostlin a Zuzana dostala nápad založit o nich blog. Tak vznikl instagramový účet Dej mi pokojovku, který původně sloužil jen jako prostor, kde sdíleli svoje zelené úlovky a sledujícím radili, jak se starat o ty jejich. O čtyři měsíce a několik stovek sledujících později přišla fotografie bytu plného všelijakých pokojovek a oznámení plánů na e-shop, který se prvním zákazníkům otevřel měsíc nato.

dej-mi-pokojovku-2

Foto: Dej mi pokojovku

Pokojovky jsou pro Bodnárovy velkou součástí profesního i osobního života

Od té doby Dej mi pokojovku rok od roku rapidně rostou tržby. V době svého založení, tedy v roce 2020, začínali na 400 tisících korunách, předloni to bylo už 7,5 milionu. Loni obchod v prodejích překonal milník deseti milionů korun a teď patří k největším českým projektům svého druhu. Ačkoliv je trh s pokojovými rostlinami technicky starý – vždyť čí babička nemá na parapetu několik květin –, v posledních letech zažívá novou vlnu zájmu ze strany mladších generací. Díky tomu i mladý e-shop, jako je DMP, dokáže prosperovat.

Není to totiž jen o prodejích a tržbách, alespoň ne přímo. Bodnárovým záleží na tom, aby si rostliny, které rozesílají zákazníkům, dobře vedly a po chvilkovém nadšení nekončily zapomenuté a usychající na parapetu. „Snažíme se být lidem co nejvíce nápomocni, poskytujeme jim rady a podporu v péči o rostliny, aby i oni mohli z pěstování mít stejnou radost jako my,“ říká Zuzana Bodnárová.

Každá pokojovka v e-shopu má u sebe detailně rozepsaný popis od latinského názvu, přirozeného výskytu a fyziologie přes požadavky na světlo, zálivku či vlhkost vzduchu až po upozornění na možné problémy a návrhy řešení. Nakonec i to je součást byznys plánu. „Pokud se rostlinám, co si u nás lidé koupí, daří, snadněji si pak pořídí další,“ poznamenává spoluzakladatelka Dej mi pokojovku. Nově začali nabízet také bezrašelinové substráty, které si sami míchají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Primární nabídku obchodu tvoří rostliny, které by měly uvnitř bytu strávit většinu svého života. Nechybí samozřejmě oblíbené monstery, různé sukulenty a kaktusy nebo citrusy, kromě nich na e-shopu ale není těžké objevit ani méně známé, ale stejně zajímavé kousky zeleně od exotických druhů přes závěsné kokedamy a hydroponii až po rostlinná terária.

Důležité je prý vždy znát celý život rostliny, tedy už její původ. „Naše rostliny se pěstují ve sklenících v Holandsku. Jsou to modely soběstačnosti, využívají geotermální energii, aquaponii a sluneční energii pro zajištění všeho, co je potřeba,“ vysvětluje Zuzana Bodnárová. „Každý rok se osobně přesvědčujeme o podmínkách pěstování a dbáme na to, aby vše probíhalo udržitelně a eticky. To podporují i naše rostlinolékařské pasy, které zajišťují plnou transparentnost původu.“

Takový přístup je velmi specifický a může potenciální zákazníky zaujmout. Spíše mladší publikum, na něž Dej mi pokojovku cílí, se ale ani s ničím jiným už nespokojí a za zodpovědné produkty včetně rostlin je ochotné si připlatit. Bodnárovi, si to dobře uvědomují už proto, že sami spadají do generace svých modelových zákazníků. Z původně krátkých instagramových edukačních příspěvků se tak postupně vyvinuly pravidelné články na blogu, webináře a workshopy, kde se zájemci mohou naučit například přesazovat květiny, vyrobit kokedamu nebo vlastní mechový obraz. Dalším logickým krokem bylo dát dohromady knihu, která podobné informace zprostředkuje zase v trochu jiném formátu.

V posledních měsících, ale hlavně v letošním roce, pak mají v plánu zásobit zelení vlastně úplně kohokoliv. Dej mi pokojovku už nějakou dobu nabízí firmám možnost nechat si rostlinami zpříjemnit své prostory, od prvotního návrhu po finální realizaci, a dokonce se o květiny bude starat i poté. Firmy tak mohou relativně snadno začít zapojovat dnes čím dál populárnější biofilní design.

„B2B sektor loni tvořil 20 procent našeho obratu a letos si klademe za cíl dosáhnout 30 až 40 procent,“ poznamenává Zuzana. Pomoci k tomu má například i možnost si rostliny pouze pronajmout. Dej mi pokojovku se postará o zbytek, takže umístění včetně konzultací i pravidelnou údržbu. Firma už pomohla zazelenit prostory například v pražských kancelářích Canvy nebo H&M, ale také ve Fantově kavárně na hlavním nádraží. Teď spolupracuje se skupinou Jsme Kolektiv, která nedávno otevřela bistro Karlínská HolKa.

Pokojové rostliny manželům v průběhu několika posledních let jednoduše prostoupily celý život a oba pracují na tom, aby jejich kouzlo objevilo co nejvíce dalších lidí. „Sami máme k našim rostlinám i citový vztah, spojený vždy s určitou vzpomínkou,“ poznamenává Zuzana Bodnárová. Pozitivní vlivy pokojovek na kvalitu vzduchu i mentální zdraví jsou známé už dlouho, mnozí je ale až teď naplno objevují.

CC Native

Partnerem článku je Dej mi pokojovku

Evropské dotace do zemědělství upozaďují rostlinné potraviny. Větší podpora by přitom snížila jejich cenu

Konference New Food Forum se točila kolem možností navýšení nabídky rostlinných potravin za dostupnou cenu. Rozhodující roli sehraje český stát i EU.

nff-nahled

Foto: New Food Forum

Panelová diskuze na konferenci New Food Forum

0Zobrazit komentáře

Rostlinné alternativy živočišných potravin hrají významnou roli ve zmírňování dopadů klimatické krize. Momentálně však tvoří větší část evropského jídelníčku maso a mléčné produkty, Českou republiku nevyjímaje. Roli hraje i to, že jsou rostlinné potraviny cenově hůř dostupné než ty živočišné, mimo jiné kvůli dotacím Evropské unie, které putují spíš do podpory živočišného segmentu. I o tom byla řeč na panelové diskuzi konference New Food Forum, které se zúčastnili CEOs z oblasti obchodu, potravinářství i certifikace rostlinných potravin. CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.

Konference New Food Forum proběhla 18. dubna pod taktovkou organizace ProVeg, která se zaměřuje na šíření osvěty o rostlinných potravinách. Její součástí byla panelové diskuze, na které vystoupila Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Stores ČR, Milan Pašmík, předseda představenstva a spolumajitel potravinářské společnosti McCarter, Martina Kafková, zakladatelka eventové agentury M-ocean, a Martin Ranninger, spoluředitel organizací V-Label a ProVeg Česko.

Během konference se mimo jiné řešilo i to, že se více než polovina evropského obyvatelstva podle výzkumu unijního projektu Smart Protein snaží omezit svou spotřebu masa. Navíc podle dat Consumer Panel Services GfK v Česku nakoupí rostlinné alternativy až 4 z 10 domácností, z nichž pak tři čtvrtiny nákup opakují. To se projevuje například ve vývoji poptávky, kterou sleduje obchodní řetězec Tesco.

„Poptávka po rostlinných produktech se mezi našimi zákazníky obecně zvyšuje – meziročně se růst pohybuje v desítkách až stovkách procent. V roce 2019 byl obrat alternativních výrobků v Tescu kolem 5 milionů korun a v roce 2022 byl už kolem 60 milionů korun. Zároveň vidíme, že zákazníci mají stále vyšší nároky. Hodně lidí se dívá na to, jestli je alternativa zdravá a šetrná k životnímu prostředí, protože osvěta se v této oblasti zvětšuje,“ řekla Katarína Navrátilová.

1-1

Foto: New Food Forum

Panelisté Milan Pašmík, Martin Ranninger, Martina Kafková a Katarína Navrátilová

Růst poptávky potvrdil i Milan Pašmík, jehož společnost McCarter do nabídky v posledních letech zařadila například rostlinné alternativy k mléčným výrobkům, stejně tak Martina Kafková z eventové agentury M-Ocean. „Co se cateringu týče, od roku 2020 narůstají požadavky na alternativy a hodně vnímáme to, že lidé chtějí do svého jídelníčku zařadit více rostlinné stravy. Někdo chce čistě rostlinná jídla, hodně se mluví ale také o bezlepkových alternativách nebo o tom, že kolegové se stravují flexitariánsky,“ uvedla.

V diskuzi přišla řeč i na to, jak zákaznicím a zákazníkům usnadňovat cestu k rostlinným alternativám a co pomáhá v jejich rozlišování. Katarína Navrátilová zmínila pokus řetězce Tesco umístit rostlinnou alternativu masa do pultu s klasickým masem, který však příliš neuspěl. Ukázalo se, že lidé preferují, když mají všechny alternativní výrobky pohromadě v jednom regálu. Podle jejích slov je ale důležité, aby bylo z označení jasné, že jde právě o alternativu k živočišnému produktu.

„V tom může výrazně pomoci i označení V-Label, protože spotřebitelé mají díky němu jasno, o jaký výrobek jde – splňuje totiž standardizovaná mezinárodní kritéria. Označování alternativních výrobků dnes nepodléhají žádné kontrole, takže v minulosti jsme řešili i to, že produkt, který nesl označení ‚veggie‘, obsahoval ingredience živočišného původu,“ dodal Martin Ranninger, spoluředitel organizace V-Label International.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle průzkumu napříč čtrnácti evropskými zeměmi včetně Česka, který V-Label provedla loňský rok, si navíc spotřebitelé a spotřebitelky tuto ochrannou známku spojují nejen s tím, že garantuje absenci živočišných ingrediencí, ale také že takto označené produkty jsou kvalitnější a zdravější. V blízké budoucnosti nejspíš V-Label sehraje v potravinářském segmentu ještě důležitou roli i vzhledem k tomu, že Evropská unie chystá přísné regulace na to, jak správně označovat potraviny z hlediska jejich udržitelnosti.

Na produktech tak budou zakázána zavádějící tvrzení typu „zelená potravina“, „šetrné k životnímu prostředí“, „ekologické“ či „udržitelné“. To se bude vztahovat i na obrázky, které by mohly k tomuto pochopení svádět, jako jsou zelené lístky nebo i samotná zelená barva obalu daného produktu. Výrobci by se tak měli při označování potravin zaměřit spíše na oficiální certifikáty, které transparentně komunikují to, jakým způsobem rozlišují, zda je daná potravina „udržitelná“, v případě V-Label pak bez obsahu živočišných surovin.

proveg

Foto: ProVeg

Rostlinné potraviny EU dotuje výrazně méně než ty živočišné

V závěru diskuze se panelistky a panelisté dotkli i toho, jak rostlinné alternativy lidem zpřístupňovat z hlediska ceny. Katarína Navrátilová zmínila limitované strategie, ke kterým se může uchýlit obchodní řetězec. Kromě zavedení vlastní privátní značky, u které se lépe stlačuje koncová cena při zachování kvality daného produktu, jde především o různé slevové akce.

„Je ale potřeba pamatovat na to, že výrobci rostlinných produktů mají velmi nevýhodnou pozici kvůli dotacím. Na začátku dubna vyšla zajímavá analýza, která porovnávala, kam směřují evropské dotace do zemědělství: 80 procent jde za živočišnými výrobky. Takže když jdete do obchodu a koupíte se maso či mléko, neplatíte za něj reálnou cenu, ale extrémně dotovanou cenu. Rostlinné výrobky pak jsou logicky dražší,“ doplnil Martin Ranninger. „Ale jak by ty ceny vypadaly, kdyby dotační podpora šla i za těmi rostlinnými výrobci? Například v Holandsku a Německu už běží programy na podporu rostlinných výrobců, u nás zatím bohužel ne. Doufáme, že se to výhledově změní.“

Ranninger odkazoval na studii, která letos vyšla ve vědeckém časopisu Nature Food. Zkoumala zemědělskou politiku EU, ze které vyplývá, že podporuje chov hospodářských zvířat prostřednictvím různých mechanismů, jako jsou přímé platby, komoditní podpora pro živočišné produkty (například hraniční cla), dotace či programy EU pro podporu konzumace kravského mléka na školách. Podle studie publikované v časopisu Nature Communications, která vycházela z aktuálnějších dat, do potravin živočišného původu putuje přibližně polovina zemědělských dotací EU.