Z vlastní záliby v rostlinách vytvořili úspěšný byznys. Dej mi pokojovku chce zelení zásobit všechny
Manželé Bodnárovi před téměř čtyřmi lety založili e-shop s pokojovými rostlinami, teď patří k největším u nás. Mezi jejich zákazníky jsou i firmy.
V roce 1984 použil americký přírodovědec Edward O. Wilson poprvé termín „hypotéza biofilie“. Poukazoval jím na to, že lidé mají nutkání sdružovat se s jinými formami života. Kořeny má tato teorie minimálně v antickém Řecku, na dlouho jsme ale na ono nutkání zapomněli a do naší každodenní zkušenosti se vrací až teď. Nedostatek zeleně si v posledních letech – přesněji v době pandemie – začalo uvědomovat i dost Čechů a prodej pokojových rostlin zažil boom. Hned z první ruky o tom vědí manželé Bodnárovi, zakladatelé obchodu Dej mi pokojovku.
Sami se do pěstování ponořili jen před pár lety – prakticky chvíli předtím, než se rozhodli založit e-shop s pokojovými rostlinami. „Byli jsme doma a neměli jsme co dělat,“ popisuje Tomáš Bodnár okolnosti, které ke vzniku DMP, jak si projekt také říká, vedly. Covidová pandemie manžele zastihla relativně krátce poté, co se přestěhovali do nového, světlejšího bytu a Zuzana Bodnárová se pustila do domácího zahradničení.
Když je protipandemická opatření uzamkla doma, měli prý už přes šedesát rostlin a Zuzana dostala nápad založit o nich blog. Tak vznikl instagramový účet Dej mi pokojovku, který původně sloužil jen jako prostor, kde sdíleli svoje zelené úlovky a sledujícím radili, jak se starat o ty jejich. O čtyři měsíce a několik stovek sledujících později přišla fotografie bytu plného všelijakých pokojovek a oznámení plánů na e-shop, který se prvním zákazníkům otevřel měsíc nato.
Od té doby Dej mi pokojovku rok od roku rapidně rostou tržby. V době svého založení, tedy v roce 2020, začínali na 400 tisících korunách, předloni to bylo už 7,5 milionu. Loni obchod v prodejích překonal milník deseti milionů korun a teď patří k největším českým projektům svého druhu. Ačkoliv je trh s pokojovými rostlinami technicky starý – vždyť čí babička nemá na parapetu několik květin –, v posledních letech zažívá novou vlnu zájmu ze strany mladších generací. Díky tomu i mladý e-shop, jako je DMP, dokáže prosperovat.
Není to totiž jen o prodejích a tržbách, alespoň ne přímo. Bodnárovým záleží na tom, aby si rostliny, které rozesílají zákazníkům, dobře vedly a po chvilkovém nadšení nekončily zapomenuté a usychající na parapetu. „Snažíme se být lidem co nejvíce nápomocni, poskytujeme jim rady a podporu v péči o rostliny, aby i oni mohli z pěstování mít stejnou radost jako my,“ říká Zuzana Bodnárová.
Každá pokojovka v e-shopu má u sebe detailně rozepsaný popis od latinského názvu, přirozeného výskytu a fyziologie přes požadavky na světlo, zálivku či vlhkost vzduchu až po upozornění na možné problémy a návrhy řešení. Nakonec i to je součást byznys plánu. „Pokud se rostlinám, co si u nás lidé koupí, daří, snadněji si pak pořídí další,“ poznamenává spoluzakladatelka Dej mi pokojovku. Nově začali nabízet také bezrašelinové substráty, které si sami míchají.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.