Za jednodušší vracení přečtených knih zpět do oběhu. Knihobot v Česku spouští sběrné boxy
Knihoboxy fungují na podobných principech jako výdejní boxy. Časem by přes ně mohlo být možné poslat dál i jiné použité zboží.
„Nebal, odlož, běž.“ Tímto heslem doprovází český online e-shop s knihami z druhé ruky Knihobot svou nově spuštěnou službu, která se pokusí udělat prodej knih ještě jednodušší. Komu se doma povalují knihy, kterých se rád za finanční odměnu vzdá, mohl je až dosud odnést osobně do některé z poboček Knihobotu (případně si je nechat odvézt kurýrem), nebo je nechat na některém z takzvaných Knihobodů. Teď bude možné vyzkoušet i nové Knihoboxy.
Díky Knihoboxům bude možné knihy vracet do boxů, ze kterých si běžně vyzvedáváme zboží ze Zásilkovny nebo Alzy. Na rozdíl od těchto výdejních boxů budou zákazníci Knihobotu do schránek zboží vkládat, přičemž každá z nich bude mít kapacitu pro přibližně dvacet knih, což je výrazně větší množství, než jaké zákazníci do Knihobotu běžně přináší. Rozdílný bude i způsob, jakým si zákazníci otevřou dvířka schránky.
Také v tomto případě bude vše probíhat pomocí zadaného kódu, který zákazník obdrží až poté, co zašle prostřednictvím online formuláře vyfocené hřbety knih. Zda Knihobot knihy odkoupí, se dozví do několika hodin. Z boxů budou knihy poté svážet kurýři přímo do Knihobotu, který je nabídne na trhu a v případě úspěchu připíše na účet prodejně 60 procent z prodejní ceny, od které je odečteno 29 korun coby ochrana před prodejem příliš levných knih.
O cíli vytvořit podobný systém mluvili zakladatelé Knihobotu již během našeho setkání předloni v listopadu. Důvodem, proč se spoluzakladatel startupu Dominik Gazdoš rozhodl nabídnout zákazníkům možnost vkládat knihy do sběrných boxů, je pocit, že vracet použité věci zpět do oběhu je příliš pracné. A to kvůli nutnosti vše nastřádat, zabalit a někam odnést, potažmo předávat kurýrovi.
„Takže jsme to vzali z druhé strany. Nabídli jsme další řešení, u kterého není třeba knihy jakkoliv chystat. Prostě je hodíte do plátěné tašky a po cestě do práce necháte v Knihoboxu. Anebo se u něj stavíte po cestě z parku, kde jste knížku zrovna dočetli,“ vysvětluje Gazdoš.
Na přípravě boxů Knihobot spolupracoval s firmami Lockers.ai a Blocks, které svá řešení dodávají i největším hráčům na českém e-commerce trhu. Tentokrát však museli své řešení uzpůsobit na míru takzvané re-commerce, tedy online prodeji pečlivě protříděného nebo repasovaného zboží z druhé ruky, jehož obliba stále narůstá.
„Bylo potřeba upravit stávající technické řešení, které se rozšířilo o funkce reverzního procesu. Dále pak bylo nutné propojit systém příjmu knih Knihobotu s rozhraním rezervací boxů, abychom věděli, kdo nám knihy posílá, a následně je přiřadili ke správnému účtu,“ vysvětluje Gazdoš.