Za skoro 40 let nikdo nikdy nedohrál Tetris do poslední úrovně. Teď to dokázal šestnáctiletý kluk

Mladý rekordman překonal v Tetrisu pro konzoli Nintendo Entertainment System 255. level. Ale vyžadovalo to drobnou úpravu hry.

Michal MančařMichal Mančař

tetris1

Foto: Michael Artiaga

Michael „Dogplayingtetris“ Artiaga, první člověk, který dohrál NES Tetris

0Zobrazit komentáře

Ještě není plnoletý a už zvládl to, co nikdo jiný na světě. Americký mladík Michael Artiaga přepsal herní historii, když se stal prvním hráčem, který se v Tetrisu dostal do 255. úrovně – a dokončil ji. Ano, v té totálně legendární kostičkové hře, která hráče baví už skoro čtyřicet let.

Čím to, že tohle nikdo předtím nedokázal? Je to docela zapeklité, tak to pojďme rozmotat. Možná si totiž vzpomenete, že na přelomu roku jako první člověk na světě „porazil“ Tetris teprve třináctiletý klučina Willis Gibson. Ten tehdy dosáhl 157. úrovně. No moment, ale vždyť před pár dny Michael Artiaga pokořil 255. level?

Jde o to, že jedna z nejpopulárnějších verzí Tetrisu, která v roce 1989 vyšla pro konzoli Nintendo Entertainment System (NES), tyhle vyšší úrovně prostě nezvládala. Od určitých levelů nefunguje, jak má –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například skládané kostky přestávají být vidět. A od 155. úrovně hra zamrzává úplně. Právě to hráči považovali za pokoření Tetrisu. A Gibson to před pár měsíci dotáhl dokonce ještě o dva levely dál.

Jak je to tedy s tou 255. úrovní? Do té by se za běžných okolností žádný člověk dostat nemohl (ale naprogramované nástroje ano), nebýt drobné úpravy kódu původní hry. Ta nic jiného nemění, jen odstraňuje tuhle zabijáckou chybu. Bez dalších chyb ale hra nezůstala. Na své cestě do 255. úrovně – a dál, protože po ní Tetris pro NES jede odznova – totiž Artiaga stále na nedostatky programátorské práce narážel.

Když se dopracoval do levelu s číslem 235, vypadalo to, že je konec. Jestli Tetris neznáte, hraje se tak, že skládáte padající kostičky – a když z nich složíte plný řádek, zmizí. Po deseti vyčištěných řádcích se zvýší úroveň. Ale i když v 235. levelu Artiaga čistil řádek za řádkem, úroveň ne a ne poskočit. Chybou hry musel řádků zkompletovat nikoliv deset, ale 810.

Nakonec se hra umoudřila. A mladík, který příští měsíc oslaví sedmnácté narozeniny, se zapsal do herní historie. Nejvyšší možné úrovně dosáhl po 80 minutách, načež se Tetris resetoval do počátečního stavu a Artiaga hrál ještě přes půl hodiny. Celkové skóre? 29,4 milionu bodů za 4 216 řádků. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Panebože, jsem fakt rád, že je po všem. Tuhle hru už nechci ani vidět, už jsem myslel, že se zblázním,“ pobavil sledující na svém streamu Artiaga. Nicméně cítil nejen úlevu: „Kámo, tohle je to nejlepší, co jsem v Tetrisu dokázal.“

Mladík, jenž v herní komunitě vystupuje pod přezdívkou Dogplayingtetris, samozřejmě není v Tetrisu žádný nováček. V roce 2020 se v n2m coby třináctiletý stal nejmladším mistrem světa. O rok později pak svůj triumf na turnaji Classic Tetris World Championships zopakoval.

battletech-boxed

Přečtěte si takéBattleTech slaví 40 let. Je v něm spousta Čechů a v češtině i vyšelPřed 40 lety vznikla v USA hra plná Čechů, co měla problém s Georgem Lucasem. Dnes sbírá stamiliony

Jeho úspěch je mimochodem o to zajímavější, že ještě před 13 lety byl za vrchol Tetrisu považován… level 29. Počítadla ve hře po jeho dosažení přestanou fungovat, najednou se zdvojnásobí rychlost a hráč, co mačká tlačítka běžným způsobem, to prostě nemůže zvládat. Jenže i cvakání čudlíků ovladače lze vylepšit.

Hráči totiž objevili techniku zvanou hypertapping, kdy ovladač konzole NES drží neobvyklým způsobem, který kombinují s extrémně rychlým pohybem prstů. A díky tomu se za 29. úroveň dostali. To je ale stále dost daleko od 157. úrovně Willise Gibsona, natož 255. levelu dosaženého Artiagem. A tak chytří hráči vymysleli rolling. Do ovladače při něm zezadu bubnujete s kadencí, která předčí i specializované mačkání a která umožnila výlety do trojciferných úrovní.

Potká se s programátorem Tetrisu?

Tetris je dílem devětašedesátiletého programátora Alexeje Pažitnova, který ho v polovině osmdesátých let stvořil tak trochu pro radost během pouhých dvou týdnů. Hra se z Moskvy přes zamotané prostředníky a různé držitele práv rozšířila doslova po celém světě a patří k nejlegendárnějším titulům herní historie.

Když před pár měsíci Willis Gibson dosáhl oné zdánlivě nedosažitelné 157. úrovně, kromě obrovské mediální pozornosti a respektu hráčské veřejnosti mu byl odměnou i rozhovor právě s tvůrcem Tetrisu. Možná se podobného setkání s celebritou dočká i Michael Artiaga.

Nejen o Tetrisu se Pažitnov rozhovořil pro CzechCrunch při své loňské návštěvě Prahy. Na kterou má sám pěkné vzpomínky. „Můj otec tu pracoval, když mi bylo asi sedm. Chodil jsem do mezinárodní třídy ve škole kousek od Vyšehradu,“ uvedl autor hry, která baví – a překvapuje – i po čtyřiceti letech.

Half-Life po ostravsku. Dva maturanti stvořili střílečku z alternativního Česka se slavnou inspirací

Nejdřív odmaturovali, pak vydali Kvark. „Ale stálo to mnoho sil, dokonce jsme si kvůli učení museli dát od vývoje pauzu,“ vtipkují vývojáři.

Michal MančařMichal Mančař

kvark-boxed

Foto: Latest Past

Střílečka Kvark od mladých vývojářů Petra Pavlík a Radovana Šťastného připomíná Half-Life

0Zobrazit komentáře

Petr Pavlík a Radovan Šťastný jsou dva mladí videoherní vývojáři z Ostravy. Jak mladí? Tak, že před prázdninami odmaturovali. A teď vydali ostrou verzi své střílečky Kvark, která si bere inspiraci z titulů jako Half-Life nebo BioShock. A ještě je zasazená do alternativního Česka.

Akční hru Kvark jste mohli vyzkoušet už loni v létě. Tehdy vývojáři vypustili do světa předběžnou, ale hratelnou verzi. Nyní si Kvark na Steamu za 19,5 eura neboli 500 korun pořídíte už ve verzi plné. „Přidali jsme nové levely, nové nepřátele, vylepšili jsme dosud vydané úrovně, grafiku a spoustu dalšího,“ říká pro CzechCrunch autorská dvojice Radovan Šťastný a Petr Pavlík.

Když Kvark spustíte, objevíte se v podivném výzkumném komplexu, kde se zjevně něco pokazilo. Nejen tím tento titul – který je zasazený do alternativního Česka (skutečně to nemá být Československo) v osmdesátých letech, takže na vás čekají i propagandistické nápisy v češtině a odkazy na domácí kulturu – připomene slavný Half-Life. Kdo tuhle stěžejní střílečku hrál, ihned si vzpomene na kombinaci svižné akce, občasného řešení hádanek a napínavého sci-fi příběhu.

„Právě z Half-Lifu nebo BioShocku jsme si prvně brali inspiraci. Při vývoji jsme jinak na hraní neměli moc času. Určitě bych ale ještě zmínil Atomic Heart, který nás oba strašně bavil a má podobné zasazení jako Kvark,“ popisuje Pavlík. „A já bych přidal Northern Journey. To není inspirace hratelností, ale byla to pěkná motivace, když jsem zjistil, že na celé hře dělal jediný vývojář,“ dodává Šťastný.

Dvojka, jež tvoří tým Latest Past, stojí za drtivou většinou obsahu hry. Výpomoc s audiem oběma mladíkům poskytl Jakub Řehoř ze studia Perun Creative, které můžete znát díky úspěšnému simulátoru bezdomovce Hobo: Tough Life a které aktuálně pracuje na fantasy akci Kromlech. Perun navíc u Kvarku zastával mentorskou a vydavatelskou roli.

Do tvorby hry zasáhl i osobní život autorů. Na Kvarku totiž začali pracovat ještě během střední školy, kterou letos dokončili. „Maturita naštěstí dopadla pro nás oba dobře, možná i výborně. Ale stálo to mnoho sil, dokonce jsme si kvůli učení museli dát od vývoje hry dva týdny pauzu,“ vtipkuje Petr Pavlík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve studiu budou oba vývojáři pokračovat, a to navíc s nečekaným bonusem. „Rozhodli jsme se zkusit Vysokou školu báňskou u nás v Ostravě, obor informatika. A ta je deset minut chůze od kanceláří Perunu. Takže jestli všechno dopadne, určitě plánujeme při studiu alespoň na půl úvazku stále vyvíjet, ať už pro Perun na jejich velké hře Kromlech, nebo na vlastních menších projektech,“ dodává.

Kvark s verzí 1.0 totiž nejspíš dosáhl vrcholu. Radek s Petrem chtějí hru už jen dostat na konzole. „Až to doděláme, bude pro nás Kvark dokončen,“ říkají. „Potom se chystáme pustit do nějakého společného projektu, u kterého se chceme podívat na tvorbu multiplayerové hry,“ naznačují budoucnost Latest Past.

Kvark si vysloužil nominaci na nejlepší hru brněnské herní konference Game Access 2023

Zatím se tak neplánují ani žádná rozšíření Kvarku. Leda by se prý objevil enormní zájem. „Prodané kopie bychom spíše neměli sdílet, ale můžeme říct, že hra se zatím prodává tak průměrně, nic převratného, ale taky žádná katastrofa,“ uzavírají Petr Pavlík a Radovan Šťastný.

Prodeje hry by nicméně vydání finální podoby Kvarku na Steamu mohlo nakopnout. Publikum lačnící po retro střílečkách tu totiž rozhodně je. To koneckonců ukazuje úspěch dalšího českého počinu Hrot, domácí variace na Quake z apokalypticky socialistického Československa. Tu má na svědomí dokonce sólo vývojář vystupující pod přezdívkou Spytihněv.