Zabalit Evropu do ovčí vlny. Zakladatel Ovečkárny vybudoval e-shop z nuly, teď vyhlíží miliardu
„Jsme komunita, tvoříme segment. Nejsme ani výrobce, ani obchod,“ popisuje Martin Bernátek budování stamilionového byznysu.
Martin Bernátek, zakladatel e-shopu Ovečkárna
I když loni dosáhla tržeb téměř 190 milionů korun a zaměstnává přes 60 lidí, Martin Bernátek svoji firmu považuje za rodinnou. Rodina je jedním ze tří pilířů, na kterém vedle tradice a péče jeho rychle rostoucí e-shop Ovečkárna.cz stojí. A bez pomoci mnoha rodinných příslušníků by to tak daleko jedenatřicetiletý podnikatel pravděpodobně nedotáhl.
K prodeji vlněných produktů se Bernátek dostal díky otci, v prvním kamenném obchodě zdarma pracovala jeho babička, zatímco máma pomáhala ve skladu a během téměř celého budování byznysu po jeho boku stála přítelkyně, dnes už manželka. Právě díky ní Ovečkárna do velké míry zaměřila svoji pozornost na zákaznickou péči, což e-shopu v roce 2020 přineslo i ocenění kvality ShopRoku, které vyhlašuje Heureka.
Poradenská společnost Deloitte pak firmu, jejíž oficiální název zní Czech Wool company a která e-shop Ovečkárna.cz provozuje, poslední dva roky zařadila mezi 50 nejrychleji rostoucích technologických firem střední Evropy. Na jejím rozvoji se od loňska podílí také investoři – v transakci za stovky milionů korun do ní vstoupila skupina eRockets a společnost Enterstore, za níž stojí Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše.
V rozhovoru pro CzechCrunch Martin Bernátek popisuje svůj příběh, kdy od nuly a s půjčenými desítkami tisíc korun vybudoval zajímavý byznys.
Byl jsem typický borec z učiliště, který dělal bordel a neřešil, co bude za dva roky.
Jak ses dostal k vlně?
Vlněné produkty prodával můj otec, byl klasickým překupníkem a vypracoval se do pozice velkoobchodníka, který toto zboží prodával stánkařům na trzích. Takže k vlně jsem se dostal díky němu.
Přitom jsi vystudovaný automechanik, tento obor tě nelákal?
Já jsem tehdy vůbec nebyl člověk, který by měl nějakou vizi nebo představu o životě. Byl jsem typický borec z učiliště, který dělal bordel a neřešil, co bude za dva roky. Začal jsem pracovat s tátou, objížděl s ním trhy, někdy mě poslal se stánkem samotného, a tak jsem si přivydělával.
Takže jsi svou budoucnost vůbec neřešil?
Téměř vůbec. Všechno se změnilo, když jsem potkal svou teď už manželku. Říkal jsem si, proč by vůbec taková holka se mnou měla být, když já jsem neměl nic a kluci kolem mě měli peníze a auta… Do prodeje na stánku jsem se proto opřel mnohem víc a za jednu sezonu se mi v čistém podařilo vydělat asi 400 tisíc korun, to bylo hezké. Pak už se byznys nabaloval jako sněhová koule.
Ještě s otcem?
Ano, spolupráce pokračovala. S otcem jsme dospěli do stadia, kdy jsem mu odebíral strašně moc zboží, nezůstávalo mu už ani pro ostatní obchodníky. Místo toho, aby mi pomohl, začal nás různě diskvalifikovat v odebíraném objemu. Jednou jsme se chytli tak, že jsme skončili – a ten den jsme opravdu spolupráci ukončili. To už byl duben 2017, rok předtím jsme dosáhli na šest milionů korun v tržbách.
Ukončení spolupráce bylo ze dne na den?
Přesně tak, ze dne na den jsem musel sehnat nové výrobce a pochopitelně jsem nemohl kontaktovat jeho dodavatele. My jsme tehdy byli menší a já jsem to bral tak, že by to ani nebylo férové, ctil jsem podnikatelské zásady, i když jsem opravdu nemusel. Letěl jsem tehdy do Litvy, do jedné výrobní firmy, kde jsem se domluvil na spolupráci, která nás zachránila. Pak jsem sehnal tady v Česku výrobu ponožek, české přikrývky a pak ještě nějaké polské papuče. A to byl základ pro to, abych mohl pokračovat.
Touto peripetií jsme ale přeskočili podstatnou část příběhu. V začátcích ti pomáhala v podstatě celá rodina, že?
I proto firmu pořád beru jako rodinnou, navzdory investorům. Dělá se mnou moje manželka, její sestra, moje máma a děda k nám chodil na brigádu. Babička mi pomáhala hodně, prodávala v našem prvním kamenném obchodě, a to zdarma, abych si mohl co nejvíc z tržeb nechat na další růst podnikání.
Rodina mi hodně pomohla, a tak jí to chci vrátit. Podepisuje se to i na našem sortimentu a fungování.
Pomáhala ti rodina i finančně?
Maminka mi dala 60 tisíc korun, babička mi schovala na dva nájmy v bytě. Takovým způsobem, v podstatě od úplné nuly, jsme pak za ta léta vybudovali to, co máme teď. Rodina mi hodně pomohla, a tak jí to chci vrátit. Podepisuje se to i na našem sortimentu a fungování. Samozřejmě už máme hodně operátorů, ale pořád zákazníkům chceme radit, jako by byli naši blízcí.
Jak takový přístup vypadá v praxi?
Například nám volají starší lidé, se kterými je komunikace trochu pomalejší. Běžná zákaznická centra nechtějí takové zákazníky obsluhovat, ale oni potřebují pomoc a ve finále se často nemají na koho obrátit. Na našem e-shopu je to unikátní, žijeme ze starší cílovky, která není zvyklá nakupovat na internetu, ale i tak pořád rosteme. Rádi tedy pomůžeme komukoliv vytvořit objednávku po telefonu a zboží jim doručíme až domů. Za takový osobní přístup zákaznické podpory vděčíme mojí ženě.
Jak dlouho společně s manželkou podnikáte?
V kanceláři společně sedíme v podstatě od začátku. Někomu se to může zdát šílené, ale my jsme si zvykli. (smích) Aktuálně je na mateřské dovolené, proto se stala tváří Ovečkárny v rámci sekce dětského zboží. Nejdřív se tomu bránila, ale pak jsem ji přesvědčil. (úsměv) Právě manželce vděčím za nápad, abychom si opravdu vážili každého jednoho zákazníka. I proto je naše poslání být relevantní pro cílovou skupinu – naučit starší generaci nakupovat online. Důležitou roli proto pro nás hraje důvěra našich zákazníků. Zajímají nás jejich problémy, které s nimi řešíme. Čím je někdo starší, tím víc řeší své zdraví, nejde přitom tak moc o peníze, ale o to, aby naše produkty skutečně pomohly. I když bychom mohli výrazně zdražit, neděláme to, pořád se snažíme zůstat lidoví.