Začala proměna železnice v Holešovicích. Praha je tak o krok blíž ke snazší cestě na letiště
Rýsuje se další ze souboru staveb, jejichž výsledkem bude rychlé železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na letiště.
Správa železnic začala v polovině prosince s přestavbou úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště. Ta je součástí rozsáhlé modernizace železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Praha je tak opět o krok blíže k tomu, aby se zbavila nálepky města, kde se není možné dostat z centra na letiště vlakem. Z evropských metropolí se o ni smutně dělí jen s Dublinem. Vybudování nového nádraží podle návrhu Jakub Cigler Architekti, nová zastávka u Stromovky, proměna původní nádražní budovy v Bubnech a modernizace trati vyjdou bezmála na tři miliardy korun.
Pražské letiště na spojení s železnicí čeká už dlouho a budování nové trati počítá s tím, že k němu dojde v roce 2028. Celý projekt, jehož cena se odhaduje na čtyřicet miliard korun, je rozdělen do několika částí. Hotová je zatím jen ta, která vede přes rekonstruovaný Negrelliho viadukt. Teď Správa železnic přistoupila k dalšímu bodu na programu, tedy modernizaci trati z Prahy-Bubnů na Výstaviště.
„Vybudování kvalitního železničního spojení z metropole do největšího města Středočeského kraje a také na nejvýznamnější letiště v Česku patří mezi priority naší vlády. Jsem proto rád, že zahajujeme modernizaci dalšího úseku, který sice není příliš dlouhý, jeho význam ale daleko přesahuje hranice Prahy,“ uvedl k zahájení stavebních prací ministr dopravy Martin Kupka.
Přesunutá stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi se stane důležitým přestupním bodem veřejné dopravy v metropoli. Posune se totiž blíže k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Dle slov generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody navíc bude určitým protikladem k historické stavbě viaduktu. Za návrhem nové budovy stojí studio Jakub Cigler Architekti.
„Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou. Stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ dodává Svoboda. Zmizí také bariéra, která Prahu 7 přes sto let rozděluje na dvě části. Díky novému vedení kolejí po estakádě se lépe propojí Holešovice, Bubny i Letná.
„Výrazným architektonickým prvkem budovy nádraží bude podloubí podél celé východní hrany směrem do nového náměstí, které svým vysokým řádem odkazuje na tradici nádraží jako významné veřejné budovy v území. Vestibuly jsou koncipovány jako jednoduchý přehledný prostor půdorysně podřízený hlavním komunikačním koridorům mezi vstupy a nástupišti,“ uvádějí architekti.
Zcela nová zastávka Praha-Výstaviště pak vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať zlepší i propojení tohoto oblíbeného parku s Letnou. Díky úzké spolupráci Správy železnic a hlavního města bude v průběhu modernizačních prací vybudován také tramvajový podjezd.