Začala proměna železnice v Holešovicích. Praha je tak o krok blíž ke snazší cestě na letiště

Rýsuje se další ze souboru staveb, jejichž výsledkem bude rychlé železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na letiště.

bubny-nahled

Foto: Správa železnic

V Praze 7 vyrostou hned dvě nové vlakové stanice, které v budoucnu nabídnou spojení s letištěm

0Zobrazit komentáře

Správa železnic začala v polovině prosince s přestavbou úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště. Ta je součástí rozsáhlé modernizace železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Praha je tak opět o krok blíže k tomu, aby se zbavila nálepky města, kde se není možné dostat z centra na letiště vlakem. Z evropských metropolí se o ni smutně dělí jen s Dublinem. Vybudování nového nádraží podle návrhu Jakub Cigler Architekti, nová zastávka u Stromovky, proměna původní nádražní budovy v Bubnech a modernizace trati vyjdou bezmála na tři miliardy korun.

Pražské letiště na spojení s železnicí čeká už dlouho a budování nové trati počítá s tím, že k němu dojde v roce 2028. Celý projekt, jehož cena se odhaduje na čtyřicet miliard korun, je rozdělen do několika částí. Hotová je zatím jen ta, která vede přes rekonstruovaný Negrelliho viadukt. Teď Správa železnic přistoupila k dalšímu bodu na programu, tedy modernizaci trati z Prahy-Bubnů na Výstaviště.

„Vybudování kvalitního železničního spojení z metropole do největšího města Středočeského kraje a také na nejvýznamnější letiště v Česku patří mezi priority naší vlády. Jsem proto rád, že zahajujeme modernizaci dalšího úseku, který sice není příliš dlouhý, jeho význam ale daleko přesahuje hranice Prahy,“ uvedl k zahájení stavebních prací ministr dopravy Martin Kupka.

Přesunutá stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi se stane důležitým přestupním bodem veřejné dopravy v metropoli. Posune se totiž blíže k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Dle slov generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody navíc bude určitým protikladem k historické stavbě viaduktu. Za návrhem nové budovy stojí studio Jakub Cigler Architekti.

zeleznice-2

Foto: Správa železnic

Na střeše stanice Praha–Bubny vznikne odpočinková travnatá plocha

„Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou. Stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ dodává Svoboda. Zmizí také bariéra, která Prahu 7 přes sto let rozděluje na dvě části. Díky novému vedení kolejí po estakádě se lépe propojí Holešovice, Bubny i Letná.

„Výrazným architektonickým prvkem budovy nádraží bude podloubí podél celé východní hrany směrem do nového náměstí, které svým vysokým řádem odkazuje na tradici nádraží jako významné veřejné budovy v území. Vestibuly jsou koncipovány jako jednoduchý přehledný prostor půdorysně podřízený hlavním komunikačním koridorům mezi vstupy a nástupišti,“ uvádějí architekti.

Zcela nová zastávka Praha-Výstaviště pak vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať zlepší i propojení tohoto oblíbeného parku s Letnou. Díky úzké spolupráci Správy železnic a hlavního města bude v průběhu modernizačních prací vybudován také tramvajový podjezd.

Nyní přicházejí na řadu přípravné práce, současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Výstavba největších objektů – tří mostních estakád a nové nádražní budovy – přijde na řadu letos v květnu a pokud vše půjde podle plánu, hotovo by mělo být v roce 2025.

Ve fázi, kdy bude stanice Praha-Bubny jedinou budovou na území výstavby, vznikne na její střeše travnatá odpočinková plocha. V další etapě vyroste spolu s výstavbou nové čtvrti Bubny-Zátory přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech se budou nacházet komerční prostory, které zpestří občanskou vybavenost budoucí nové čtvrti.

„Okolí stanice Vltavská, dnes zanedbané místo, bude hrát velkou roli v proměně celého brownfieldu Bubny-Zátory. Ta začíná díky projektu železniční stanice právě nyní. V blízké budoucnosti snad bude zahájena i výstavba budovy Vltavské filharmonie, která by měla celou proměnu dokončit. Těším se, až se s panem ministrem projedeme do nového koncertního sálu vlakem,“ říká náměstek pražského primátora a architekt Petr Hlaváček.

zeleznice-3

Foto: Správa železnic

Koleje budou umístěné na železniční estakádě

Součástí modernizace je také proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo, kde bude umístěna stálá expozice připomínající pražské židovské deportace za protektorátu. Jde o projekt státní organizace Památník ticha, který se nyní nachází ve fázi přípravy podkladů na dodavatele stavby.

„Vítězný projekt, jenž vyšel ze soutěže Památníku ticha, je fakticky sochou v architektuře. Naše partnerství se Správou železnic umožní proměnu prostoru na galerii pod širým nebem, která přivítá návštěvníky Prahy putující z letiště na Masarykovo nádraží,“ uvádí ředitel organizace Památník ticha Pavel Štingl.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. Loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, která bude nově dvoukolejná a především elektrifikovaná. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu úseku Praha-Ruzyně–Kladno a modernizaci stanice Masarykovo nádraží, které se dočká dvou nových kolejí.

zeleznice-1

Foto: Správa železnic

Díky modernizaci zmizí bariéra kolejiště, která Prahu 7 rozděluje na dvě části

Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně–Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Známá je již podoba předposlední stanice před letištěm, terminálu Dlouhá míle. Ten vyroste poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště, Obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. Podobu stanice navrhla kancelář Pavlíček Hulín architekti.

Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Celkem má mezi Kladnem a Prahou vzniknout dvacet samostatných staveb, díky kterým cesta z centra na letiště vyjde na 25 minut jízdy. Celou trasu z Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na letiště by lidé mohli začít využívat v roce 2029.

Zhotovitelem projektu je sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Stavby jsou spolufinancovány Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše nákladů dosahuje 2,9 miliardy korun a Evropská unie zafinancuje 85 procent. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.