Začalo to trenýrkami pro skejťáky. Teď se chce Elka Jakuba Kofroně stát světovou značkou domácího oblečení

elka4Insider

Foto: Elka

Jakub Kofroň, zakladatel značky Elka

0Zobrazit komentáře

Bylo mu 16, když mu maminka ušila napodobeninu skejtových trenýrek, které nebyl schopen rozeznat od originálu. Dnes je jeho společnost dodavatelem spodního prádla a dalšího pohodlného domácího oblečení na český, polský i slovenský trh. Jakub Kofroň plánuje se svou značkou Elka dále expandovat a nabízet další produkty přinášející pohodlí celé rodině.

Spolu s novým tisíciletím do České republiky naplno pronikla kultura skateboardingu a s ní i stále větší počet nových skateboardových značek.

Náctiletí kluci nakupovali ve skateshopech bez ohledu na to, jestli jezdili na skateboardu, nebo ne. Byla prostě móda nakupovat ve skateshopech a zvlášť na malém městě, kdo nechodil v oblečení těch značek, jako by nebyl,“ říká Jakub Kofroň, zakladatel značky Elka Underwear.

elka3

Foto: Elka

Párové trenýrky

Dobříšský rodák Kofroň tehdy sám patřil k tamní skateboardové komunitě a i on pravidelně dostával od své maminky pod stromeček měkké dárky z místního skateshopu. Jinak tomu nebylo ani v roce 2008, kdy dostal značkové trenýrky. Nepoznal však, že jeho maminka, která nestihla koupit originální trenýrky v obchodě, sama ušila dárek z košiloviny a cedulku brandu použila z jiných trenýrek.

Jakubovi se tehdy urodil v hlavě nápad, zkusit vyrábět vlastní trenýrky, které by nesloužily jen pro jeho osobní účely, ale které by začal nabízet svým kamarádům a dalším zájemcům. Tak vznikla společnost Elka pojmenovaná po mamince Lence.

david-klecka-yieldigo

Přečtěte si takéDavid Klečka z Yieldigo: Jak jsme začali budovat byznys v Americe aneb mé první (ne)zdary v Silicon ValleyDavid Klečka z Yieldigo: Jak jsme začali budovat byznys v Americe aneb mé první (ne)zdary v Silicon Valley

Kofroňovy trenýrky se začaly postupně šířit ve skateboardové komunitě i mimo ni. Jakub a jeho kamarádi nosili do školy mezi učebnicemi i katalogy s trenýrkami, které nabízeli svým spolužákům. Vše ale bylo prozatím jen koníčkem, který nepřinášel příliš vysoké zisky.

Zásadní zlom nastal až v momentě, kdy Kofroň začal studovat VŠE se zaměřením na podnikání. Zde postupně sbíral potřebné znalosti a kontakty, které mu umožnily rozjet svůj podnik naplno. Nejvíce mu pomohla výhra v soutěži o studentskou firmu roku, díky které potkal spoustu nových osob z oboru. Ti mu dali cenné rady a motivovali jej, aby se pustil do podnikání naplno.

jakub-kofron-elka

Foto: Elka

Jakub Kofroň, zakladatel značky Elka

„Studentské podnikání negenerovalo to, co jsem vzhledem k vydané energii očekával, takže bylo potřeba se rozhodnout, jestli si nechám Elku jen jako koníček, nebo do toho dám všechno. A v tento moment jsem se rozhodl, že to má smysl,“ vzpomíná dnes devětadvacetiletý Jakub Kofroň.

A bylo to dobré rozhodnutí. Až dosud prodala Elka odhadem kolem 500 tisíc kusů trenýrek. Všechny z nich byly vyrobeny zde v České republice a při jejich výrobě byly použity materiály výhradně od českých dodavatelů, případně od evropských, pokud v Česku daný materiál není. Právě tím se chce značka odlišit od konkurence, a to jak té domácí, tak i asijské. Navíc jí tento přístup umožňuje mít absolutní kontrolu nad kvalitou výrobků a podporuje domácí pracovní trh, v čemž chce Elka pokračovat i nadále.

Trenýrky pro celou rodinu

Elka dodává na trh trenýrky pro děti i dospělé, pánské boxerky, dámské kraťásky a tílka nebo rodinné sety, díky kterým může nosit stejné spodní prádlo kompletně celá rodina. Značka sází na klasické jednobarevné provedení i zajímavé vzory, které nakupuje od dodavatelů, některé si navrhuje sama a v nedávné době byly zařazeny i dva nové vzory, o které si řekli fanoušci na sociálních sítích.

Své tzv. loungewear produkty, tedy oblečení, které je určené především pro pohodlné domácí nošení, nyní pražská firma doplňuje o produkty ze segmentu home decor, které do představy měkké domácí pohody skvěle zapadají.

elka1

Foto: Elka

Díky Elka může mít stejné spodní prádlo celá rodina

„Ještě před Vánoci se chystáme zařadit do prodeje ložní prádlo, protože to je produkt, který podle nás pěkně zapadá do směru, kterým chceme jít. Spousta lidí v Elka trenýrkách spí nebo nosí naše prádlo na doma. A to ložní prádlo k té domácí pohodě, k tomu lenošení pěkně jde,“ říká Kofroň. Spolu s ložním prádlem se v nabídce Elky objeví také škrabošky šité z odstřižků či vonné pytlíky s bylinami, které provoní šatní skříň.

Nové produkty však nejsou jedinou změnou. Plánem Kofroně je vytvořit z Elky celosvětovou loungewear značku, která momentálně odstraňuje některé nedostatky a prochází rebrandingem. Elka v současné době působí v České republice, na Slovensku a v Polsku a již brzy by se měla spustit velká expanze i na další trhy.

„Věříme, že Elka jednou bude celosvětovou značkou loungewear, takže expandovat dál určitě do budoucna chceme. Dosavadní expanze nám ukázaly, jaké výzvy nás čekají, donutily nás přenastavit některé věci, které jsme do té doby dělali nedostatečně. Takže jsme se tedy na chvíli zastavili a s další expanzí máme velké plány v následujících letech,“ hlásí Kofroň, který musí odrážet i útoky konkurentů, kterých na trhu není zrovna málo.

Některé firmy se dokonce prý snaží produkty Elka prakticky kompletně okopírovat, ale Kofroně to nechává v klidu. „Jsme za to nesmírně rádi, protože nás to nabíjí a jen utvrzuje v tom, že to děláme dobře,“ usmívá se.

Od svého vzniku roste Elka podle Kofroně organicky o 100 % každým rokem. Je nezávislá na penězích investorů, reinvestuje zisk a je permanentně v provozním zisku. V loňském roce společnost utržila přibližně 14 milionů korun a cílem pro letošní rok je 23 milionů. Nejvíce se na výsledcích logicky podepisuje období Vánoc, kdy je o produkty Elka největší zájem, a jinak by tomu nemělo být ani letos.