Začalo to večeří s Rihannou aneb Jak Apple naložil s dvanácti nejcennějšími minutami ve světě médií

Apple zaplatil přes 5,5 miliardy korun za to, aby mohl být pět let hlavním sponzorem poločasové show Super Bowlu, největší sportovní akce Ameriky.

Filip HouskaFilip Houska

rihanna-tim-cook

Foto: Depositphotos / Apple

Rihanna a šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Nejprve ji pozvali na večeři, kde představili koncept toho, jak udělat z jejího prvního koncertu po sedmi letech nezapomenutelný zážitek. Marketingový tým Applu měl jasno v tom, čeho chce s Rihannou v rámci nedávného Super Bowlu docílit. Přece jen za pětileté sponzorování poločasového vystoupení, které sleduje i sto milionů lidí po celém světě, zaplatil vysoce přes pět miliard korun. Výsledek? Rihanna se usadila na žebříčku nejposlouchanějších umělců a Apple se rozkročil do nového segmentu.

Posledních deset let byl hlavním sponzorem superbowlové poločasové pauzy americký nápojový obr Pepsi, ten však loni v květnu oznámil, že hudební show letošního finále ligy NFL v americkém fotbalu už dále sponzorovat nebude. Nabídl se tak prostor pro Apple, který s NFL v září minulého roku podepsal pětiletou smlouvu v hodnotě 250 milionů dolarů (více než 5,5 miliardy korun).

„Poločasová show na Super Bowlu je pravděpodobně těch nejcennějších dvanáct minut ve světě médií,“ zmiňuje pro server Fast Company Tor Myhren, který v Applu vede marketingový tým. Firmě se tak otevřela nová výzva, kterou dosud nezažila. Ano, dá se namítat, že zkušenosti se Super Bowlem již měla (viz slavná reklama na Macintosh z roku 1984), v takové pozici jako letos ale nikdy nebyla.

Pro svůj vstup do hudebního vystoupení jedné z nejsledovanějších sportovních událostí Ameriky si technologický gigant vybral zpěvačku Rihannu, pro kterou mělo jít o první koncert za zhruba sedm let. Po své poslední desce Anti z roku 2016 si totiž dala pauzu – a teprve až loni se začaly objevovat náznaky, že se na hudební scénu vrátí. Ať už šlo o ústřední skladbu k novému Black Pantherovi nebo právě její koncert na Super Bowlu.

„Chtěli jsme vzít těch dvanáct minut a natáhnout je na mnoho týdnů, aby se okolo všeho vytvořil dostatečný humbuk. V Rihanně jsme našli dokonalého partnera,“ doplňuje Myhren. Poté, co se s Rihannou na společné večeři domluvili, vstoupila do hry Apple Music, hudební streamovací služba Applu, na které celé sponzorství stálo. „Bylo to pro nás opravdu přirozené. Žádná věda,“ dodává k rozhodnutí Oliver Schusser, který má Apple Music na starosti.

Během posledních několika týdnů začal Apple rozjíždět obsahový kolotoč, v němž Rihanna hrála prim. Byly připraveny nové pořady, jako je Halftime Hype Radio, ve kterém se v deseti epizodách rozebírala nejlepší superbowlová vystoupení všech dob. Přišla i osmidílná série na téma Rihanna a její kulturní vliv. Objevily se i nové tapety pro hodinky Apple Watch. A Rihannin katalog skladeb na Apple Music byl převeden do formátu prostorového zvuku.

Apple mimo jiné nahrál i tři speciální spoty, které byly založeny na jejích písničkách. Postupně tak v lidech budoval zájem a nadšení, aby měli o důvod víc se na poločasovou show Super Bowlu podívat. „Sázeli jsme na očekávání a tajemství, které jsme postupně odhalovali. V tom jsme jako firma byli v minulosti velmi dobří. Doufám, že se nám na první živé vystoupení Rihanny po sedmi letech podařilo dostatečně nalákat,“ říká Myhren.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je sice otázkou, jak velký vliv na to Apple doopravdy měl, zmíněné vystoupení se každopádně podle názoru veřejnosti i odborníků povedlo skvěle. Dokonce se považuje za jedno z nejlepších v historii. Rihanna z neděle na pondělí na stadionu v americké Arizoně odehrála jedny ze svých největších hitů, potěšila oko nejednoho milovníka módy a ani její druhé těhotenství ji nezastavilo v tom, aby se postarala o pár tanečních kreací v obklopení profesionálů.

Pro Rihannu nemohlo jít o lepší oznámení návratu – a potvrdila to i čísla. Ačkoliv za vystoupení podle zvyků NFL nedostala zaplaceno, vyplatilo se jí to po stránce marketingu. Stala se nejstreamovanějším hudebním umělcem světa, sedmnáct jejích písniček se objevilo ve výběru TOP 40 na Spotify, nabrala další tři miliony sledujících na Instagramu a výsledky internetového vyhledávání její značky kosmetiky Fenty Beauty vzrostly o více než 800 procent.

A jak to dopadlo pro Apple? Pozitivně, co se zvýšení povědomí týče. Být na hlavní sportovní události Ameriky v roli toho, kdo zajišťuje show během pauzy, je díky obří sledovanosti, která se šplhá až ke sto milionům lidí, i pro firmu typu Apple velkou věcí. Navíc tam zpropagoval Apple Music, čímž může navýšit svou zhruba devadesátimilionovou základnu posluchačů a přibližovat se své hlavní konkurenci na tomto poli, Spotify.

Možná ještě důležitějším aspektem je ale zkušenost, kterou společnost pod vedením Tima Cooka získala. Vzhledem k tomu, že jí ještě čekají minimálně čtyři další ročníku Super Bowlu (v roce 2024 poblíž Las Vegas, v roce 2025 v New Orleans), může z ní těžit do budoucna. A navíc si vlastně okusila, jaké to je být marketingově aktivní na velkolepé sportovní akci a starat se o takovou pozornost, kterou ani její propracované produktové prezentace zdaleka nepřitáhnou.

Český Livesport šlape do mediálního zpravodajství. Koupil populární server eFotbal.cz

Vizí firmy je zprostředkovávat fanouškům komplexní sportovní zpravodajství. A hlavně to fotbalové, které je na světě nejpopulárnější.

Filip HouskaFilip Houska

livesport

Foto: Livesport

Náhled na mobilní aplikaci českého Livesportu

0Zobrazit komentáře

Fotbal patří stále k nejsledovanějším sportům a odhaduje se, že má napříč světem až 3,5 miliardy fanoušků. Moc dobře to ví i český Livesport, který svůj byznys postavil na živém přepisu aktuálních sportovních výsledků, čím dál více se ale angažuje i ve sportovním zpravodajství. Potvrzuje to i teď, když koupil oblíbený fotbalový server eFotbal.cz, který zařadí do svého rostoucího zpravodajského portfolia.

„Livesport má výsledky z téměř čtyřiceti sportů a více než dvacet jich pokrývá zpravodajstvím, ale čísla mluví jasně. Sportem číslo jedna zůstává jednoznačně fotbal, který celosvětově sledují zhruba dvě třetiny našich uživatelů (celkem jich má Livesport přes 100 milionů – pozn. red.), proto se teď chceme zaměřit hlavně na něj a podpořit tím náš růst,“ uvádí k akvizici šéf digitálního obsahu v Livesportu Alan Záruba.

Nákup serveru eFotbal.cz, dosud patřícího vydavatelství New Way Media Michaela Fridricha, který podle měření služby Netmonitor během loňského roku navštěvovaly průměrně stovky tisíc lidí, je pro Livesport první mediální investicí od minulého srpna, kdy spustil plnohodnotné sportovní zpravodajství.

Uživatelé tak dnes mohou v aplikaci i na webu Livesport.cz i Flashscore.com (což je varianta pro zahraniční trh) sledovat jak sportovní výsledky, tak články ke sportovnímu dění v Česku i za hranicemi. Od roku 2006 vlastní i oblíbený server Eurofotbal.cz, který před nedávnem redesignoval.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Podobné příležitosti hledáme i v dalších zemích, kde má naše sportovní zpravodajství potenciál. Na desítkách trhů začínáme oslovovat nové skupiny fanoušků, kterým chceme doplnit naše sportovní výsledky kontextuálním zpravodajstvím. Chceme se zaměřit na datové analýzy a speciální predikce na profesionální úrovni. Zároveň umíme díky automatizaci sdílet takový obsah rychle mezi redakcemi v jednotlivých zemích,“ dodává Záruba.

Jak se akvizice konkrétně propíše do byznysu Livesportu, jehož tržní hodnota se má pohybovat okolo dvaceti miliard korun, firma neuvádí. Stejně tak pro CzechCrunch nesdělila, na kolik ji nákup eFotbal.cz přišel. Do budoucna se chce Livesport rozšiřovat i na poli televizního sportovního zpravodajství, chystá prý i novou dekoraci populárního pořadu TIKI-TAKA, který natáčí O2 TV Sport v sídle firmy v Aspira Business Centre.

Pro Livesport jde o druhou důležitou novinku v tomto roce. Ta první se odehrála 1. ledna, kdy z pozice spolušéfa společnosti odstoupil její zakladatel Martin Hájek, kterého nahradil Pavel Krbec z pojišťovací služby Rixo. Hájek nicméně ve firmě zůstává, přesouvá se do představenstva – drží podíl ve výši 85 procent. Jiří Mareš, se kterým Livesport zakládal, má pak zbylých 15 procent. Co se finančních výsledků týče, předloni firma utržila rekordní více než tři miliardy korun a v čistém vydělala 1,3 miliardy.