Záchranu značky Kara posvětil soud. Pomůže jí Natland a Zdeněk Rinth, který ji kdysi prodal Michalu Mičkovi

Iva BrejlováIva Brejlová

kara-obchod

Foto: Kara

Slavná kožešnická značka Kara míří po problémech za záchranou

0Zobrazit komentáře

Tradiční tuzemská kožešnická značka Kara bude fungovat dál. Plán na to, jak a odkud získat peníze na její provoz a jak uspokojit věřitele, schválil insolvenční soud v Hradci Králové. Mimo jiné i proto, že takovým postupem získají víc peněz – a to rovnou o 30 procent – než kdyby firma skončila v konkurzu. Kara má 160 věřitelů, kteří po ní požadují 277 milionů korun.

S reorganizací do Kary, která pod majitelem společnosti C2H Michalem Mičkou skončila v insolvenci, vstupuje do majetkové struktury Natland Pohledávková V ze skupiny Natland. Tím takzvaně kapitalizuje pohledávku. Zároveň ale celkem 23 milionů na uspokojení dalších věřitelů přidává.

Další peníze by chtěla získat ze soudních sporů vedených proti „některým ovládajícím osobám a osobám s vlivem z managementu skupiny C2H, které jsou zodpovědné za situaci úpadku,“ uvedla skupina Natland. Výtěžek mají získat nezajištění věřitelé společnosti.

O zachování značky jako takové měl zájem jak Natland, tak Zdeněk Rinth, který je je předchozím majitelem Kary a který ji před lety prodal Mičkovi. Firmu opět řídí od května a vložil do ní už desítky milionů. Opakovaně uvádí, že je s firmou silně spojen a například pro DVTV zmínil, že je ochoten Kaře pomáhat i za vysoké náklady.

Dříve už také uvedl, že do její záchrany je připraven vložit až 90 milionů korun. Po jeho opětovném vstupu do firmy Kara lidem vyplatila mimo jiné dlužné mzdy a začala hledat nové zaměstnance. „Daří se nám ve všech segmentech, které byly v katastrofálním stavu,“ prohlásil v září Rinth. „Poskytl jsem Kaře úvěrový rámec 50 milionů, z něhož Kara čerpala k 11.listopadu 2021 37 milionů korun,“ uvedl teď.

micka

Foto: C2H

Dluhopisy Michala Mičky připravily lidi o stovky milionů

Podle vyjádření Natlandu začne vedení firmy na reorganizačním plánu pracovat hned, jak rozhodnutí nabude právní moci. „Mohl by být naplněn do měsíce,“ věří Tomáš Raška, majoritní vlastník skupiny. Ten o svých módních firmách hovořil pro CzechCrunch ve velkém rozhovoru, kde mimo jiné zmínil, že jeho módní e-shopy mají hodnotu vyšších stovek milionů korun.

Firmu bude i dál řídit Zdeněk Rinth. Podle Rašky je jeho osoba důležitou zárukou pokračování dobrých vztahů s obchodními partnery. Soud zároveň odmítl nabídku olomouckého investora Richarda Benýška, který chtěl aktiva firmy odkoupit. Návrhem se tak přímo postavil proti investiční skupině Natland, jejímu největšímu věřiteli. Benýšek přitom nabízel 103,88 milionu ve chvíli, kdy znalci hodnotu Kary vyčíslili na 80,5 milionu.

„Ostatně jednou věcí je částka, za kterou zájemce avizuje odkup majetkové podstaty a která je sice vyšší než hodnota majetkové podstaty stanovená znaleckým posudkem, jinou věcí je však skutečná míra uspokojení nezajištěných věřitelů v konkurzu, jejíž výše by byla ovlivněna náklady, jež by musely být vynaloženy na správu a zpeněžení majetkové podstaty v konkurzu (včetně odměny insolvenčního správce) a v neposlední řadě na uspokojení pohledávek,“ uvedl mimo jiné ve svém rozhodnutí soud.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zákazníci společnosti budou uspokojeni stejně jako zapodstatové pohledávky v plné výši. Ostatní nezajištění věřitelé budou uspokojeni poměrně – na úrovni minimálně 9,59 až 12,54 procenta v závislosti na výsledcích incidenčních sporů,“ doplnil Raška.

Dřívější majitel Kary Michal Mička v únoru uváděl, že módní byznys ovlivnila především pandemie koronaviru. Třeba byznys Pietro Filipi byl z 90 procent postaven na prodeji v kamenných pobočkách, takže při jejich uzavření tržby spadly o polovinu. Skoro stejný pokles vykázala i Kara.

Tradiční kožešnická značka je v insolvenčním řízení od února. Skupina Natland v posledních letech zachraňovala i třeba módní e-shop Zoot, v insolvenci jsou i další Mičkovy firmy včetně Pietro Filipi. Právě na jeho záchraně by se Natland Pohledávková V mohla podílet také.

Bývalý šéfdesignér Applu jde do módy. Jony Ive začne spolupracovat s luxusní značkou Moncler

Filip HouskaFilip Houska

ive-moncler

Foto: Mark Hayes-Westall/Moncler

Jony Ive začíná spolupracovat se značkou Moncler

0Zobrazit komentáře

Jejich zimní bundy patří k těm nejdražším, které můžete běžně koupit. I přesto (nebo možná právě proto) má italská značka Moncler celou řadu fanoušků, pro něž je vlastnění módního kousku inspirovaného francouzským alpským městečkem Monestier-de-Clermont něco jako pomyslná trofej v šatníku. K prestiži značky nyní přispěje i bývalý šéfdesignér Applu Jony Ive, který pro Moncler navrhne nový produkt. A evidentně nepůjde o jediný zářez v jeho bohatém portfoliu.

Ačkoliv se Jony Ive proslavil především svými návrhy iMacu, iPodu, iPhonu nebo iPadu, tedy jedněch z nejzásadnějších zařízení nejen v historii Applu, dlouhodobě to slavného britského designéra táhlo i do jiných sfér. Právě touha jít pracovat na nových projektech přinutila Ivea před dvěma lety, aby opustil brány kalifornské společnosti a vydal se na novou misi.

V rámci ní založil s kolegou Marcem Newsonem designové studio LoveFrom a během pár let začal spolupracovat například s ubytovací platformou Airbnb nebo italskou automobilkou Ferrari. Zároveň ohlásil, že bude s Applem i nadále spolupracovat externě. Nyní se pustí do další výzvy, kterou představuje luxusní italská značka Moncler.

Moncler, symbol italské zimní módy

Legendární průmyslový a produktový designér na virtuální konferenci magazínu Wired zmínil, že LoveFrom navázalo spolupráci se značkou Moncler, která je jedním z nejluxusnějších výrobců zimního oblečení v Evropě a zároveň si ponechává i punc streetwearové módy. Následně to potvrdil také šéf Moncleru, italský byznysmen Remo Ruffini.

moncler

Foto: Moncler

Bunda značky Moncler

Stejně jako v případě Airbnb nebo Ferrari se ovšem ani v případě Moncleru neví, na čem přesně bude LoveFrom pracovat. Ví se pouze to, že tým okolo Jonyho Ivea bude navrhovat produkt. „Obě firmy mají v plánu spolupracovat na projektu založeném na vzájemném respektu mezi Ivem a Ruffinim,“ říká mluvčí designového studia pro magazín WWD.

Jak podotýká magazín Highsnobiety, nová spolupráce může vycházet z tématu udržitelnosti, což je oblast, kterou se zabývá jak Moncler, tak i LoveFrom, respektive Jony Ive. Svědčí o tom i nedávné partnerství někdejšího dvorního designéra Applu s princem Charlesem, v rámci kterého budou oba motivovat vysokoškolské studenty k návrhům pro urychlení udržitelnější budoucnosti.

Součástí spolupráce se mimo jiné stala i listina Terra Carta (ve volném překladu Charta Země), která poskytuje rámec pro inovace v oblasti životního prostředí a má být podpořena investicemi ve výši deseti miliard dolarů získanými ze soukromého sektoru. Na jejím znění i formě se podílelo právě studio LoveFrom. Zazněla i během klimatického summitu v Glasgow.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně samotný Moncler v oblasti udržitelné módy dělá několik zajímavých věcí – do přespříštího roku například chce, aby až 80 % jeho ústřižků tkanin bylo recyklováno, přičemž do roku 2025 míří na to, aby 50 procent jeho výroby vycházelo z udržitelného nylonu. Do konce roku se chce také stát i uhlíkově neutrální firmou a do roku 2023 používat na všechny své procesy ryze obnovitelnou energii.

To všechno jsou parametry, které jsou dnes v kurzu a čím dál více firem se je snaží naplňovat. Moncler jako takový nicméně vznikl v mnohem „drsnějších“ dobách, kdy ekologie ještě nebyla takové rezonující téma. Příběh této italské značky se datuje k roku 1952, kdy ji založili René Ramillon a André Vincent. Pro název se inspirovali francouzským alpským městečkem Monestier-de-Clermont, který textově zkrátili.

ive-1

Foto: Apple

Jony Ive, tvůrce iMacu, iPhonu nebo iPadu

Od začátku se Moncler zabýval výrobou vysoce odolných bund proti zimě, což ocenili zejména horalové. V roce 1952 oblékl italskou horolezeckou expedici, která zdolala druhou nejvyšší horu světa – K2. Následně si jeho bund začaly všímat i jiné mezinárodní výpravy. V roce 1968 se Moncler stal dodavatelem oblečení pro francouzský olympijský lyžařský tým.

Postupný přerod Moncleru do částečně streetwearové módy se začal odehrávat až po roce 2010, kdy firma vstoupila na burzu a navázala atraktivní spolupráce s brandy jako Off-White návrháře a nyní kreativního ředitele pánské divize Louis Vuitton Virgila Abloha. Loni navíc firma koupila za více než miliardu eur ikonu pouliční módy, značku Stone Island.

Na Apple se nedá zapomenout

Jonyho Ivea tak v dohledné době čekají nové výzvy, ani ty ale nepřebijí vztah, který si nadále uchovává se svým bývalým zaměstnavatelem – Applem. Dlouhou dobu se totiž spekulovalo, jestli Jony Ive, respektive LoveFrom, s firmou z kalifornského Cupertina stále spolupracuje. Podle magazínu Wired ano, i když tradičně není známo na čem konkrétně.

Během konference měl Ive i nostalgické chvilky. Zavzpomínal například na rok 2001, kdy Apple odhalil první iPod a jednou provždy změnil to, jak svět vnímá hudbu. „Apple do té doby vyráběl jen počítačová zařízení. A jednou z věcí, která byla na počítači tak jedinečná, byla jeho schopnost být univerzální. Myslím, že iPod skutečně znamenal začátek tvorby mnohem specifičtějších produktů a zařízení,“ řekl.

wozniak-jobs-apple-2

Foto: Berkeley Alumni

Spoluzakladatelé Applu Steve Jobs a Steve Wozniak

bytovy-dum-od-studia-qarta-ve-vrsovicich-1

Přečtěte si takéPo karlínském Fragmentu navrhla Qarta bytový dům do VršovicPo karlínském Fragmentu míří studio Qarta do Vršovic. Vznikne tu bydlení na pomezí bytu a rodinného domu

V dobách, kdy první iPod vznikal, ale paradoxně nešlo jen o samotné zařízení, které svým designem převyšovalo tehdejší konkurenty. Apple v rámci něj ladil i detaily, například sluchátka. Ta totiž musela být křiklavě bílá, aby byla vidět z dálky, což tehdy v lidech vyvolalo šok a ptali se, proč firma řeší i takové drobnosti jako drátová sluchátka. I ta se později stala ikonická.

Vzpomínku věnoval i Stevu Jobsovi, spoluzakladateli a dlouholetému šéfovi Applu, se kterým Ive úzce spolupracoval. Některé z jeho vzpomínek na nejproduktivnější chvíle se Stevem Jobsem se vztahují k tomu, když se spolu procházeli a moc toho nenamluvili, ale přemýšleli ve vzájemné blízkosti. „Podle mých zkušeností se téměř vždy nejsilnější nápady objevují potichu a jsou křehké. A je třeba o ně jemně pečovat, aby se mohly stát silnými,“ doplňuje.