Začínala jako stážistka. Teď je z Lenky Madliakové generální ředitelka české pobočky Accenture
Do Accenture nastupovala před 24 lety na stáž a firmu už neopustila. Ze Slovenska se přesunula do Česka a teď je z ní nejvyšší šéfka.
Lenka Madliaková, generální ředitelka české pobočky Accenture
V životopise Lenky Madliakové je působivý zápis. Je tam totiž vlastně jen jediný. Už čtyřiadvacet let a sedm měsíců působí v globální společnosti Accenture, kde se postupně vypracovala ze stážistky, která nastupovala během studií, až do nejvyšší pozice lokální pobočky. Od září nahradila v roli generální ředitelky české Accenture Roberta Libonatiho a ujala se vedení nad tuzemskými operacemi, v nichž má firma přes 2 400 zaměstnanců a specializuje se na odborné služby a řešení v oblasti podnikových strategií, digitálních technologií a služeb nebo manažerského poradenství.
V dubnu 1998 přišla do slovenské Accenture jako stážistka, o necelé čtyři roky později přešla do role konzultantky a v roce 2008 se přesunula do Česka. Kromě tuzemských klientů pracovala také pro mezinárodní firmy působící zejména v Bulharsku a Japonsku a od roku 2018 zodpovídá za technologické projekty v oblastech farmacie, výroby, prodeje spotřebního zboží a automobilového průmyslu. Tuto roli si ponechá i nadále, byť si k ní přibírá i roli nejvyšší
„Silnou stránkou Accenture je schopnost předvídat a reagovat na to, co bude důležité pro úspěch našich klientů v budoucnu,“ říká Lenka Madliaková v rozhovoru pro CzechCrunch. Jedním z jejích úkolů bude tuto schopnost udržet. O nejnovějších trendech i největších byznyosvých výzvách dneška bude hovořit také na velké konferenci Microsoft Envision Czech Republic & Slovakia, kterou Accenture spolupořádá a CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.
Na vašem LinkedInu svítí, že jste v Accenture takřka neuvěřitelných více než 24 let. To není úplně běžné. Čím to je, že jste v Accenture vydržela tak dlouho?
Je to tak, pro Accenture pracuji již více než čtyřiadvacet let. Začínala jsem ve slovenské pobočce jako stážistka ještě během mých studií na Ekonomické univerzitě. V té době jsem pro Accenture dělala hlavně překlady, ale i jiné pomocné práce. A co mě v Accenture celou tu dobu drží? Jsou to tři faktory – lidé, firemní kultura a zajímavá práce. Neustále se učím nové věci, často musím jít za hranice své vlastní komfortní zóny a zkoušet nové přístupy k řešení problémů.
Nikdy vás nelákalo vykročit mimo Accenture a zkusit nějakou novou výzvu?
Samozřejmě, že ano. Asi jako každý člověk procházím ve své kariéře střídavě lepším a horším obdobím a občas zvažuji, zda nenastal ten správný čas na změnu. Ale ty pozitivní aspekty nakonec vždy převážily, já zůstala a nelituji. Accenture je poradenská společnost, a díky tomu je různorodost práce, kolektivu lidí a výzev, se kterými se musíte vypořádat, poměrně velká. Stačí změna projektu a klienta a jste opět na startovní čáře. To znamená, že musíte od píky vybudovat své vztahy s klientem a získat si jeho důvěru. Navíc i v samotném obsahu dodávky se díky současnému tempu vývoje technologií nachází často něco nového, proto potřebujete rychle absorbovat nové znalosti, abyste před klientem i vlastním týmem působil důvěryhodně.
Dlouhé roky se pohybujete v oblasti technologického poradenství. Co se v tomto sektoru za tu dobu nejvíce změnilo?
Ta nejzásadnější změna je rostoucí rychlost technologických inovací, která vytváří na jedné straně neustálý tlak a nejistotu a na druhé straně obrovské možnosti dalšího růstu pro firmy. Technologie mění způsob, jakým firmy rozhodují, operují, spolupracují a kritickým faktorem úspěchu je schopnost se učit a efektivně na změny reagovat. Když jsem v technologickém poradenství začínala, model úspěšného konzultanta byl mnohem jednodušší. Osvojil jste si nějakou znalost – například finanční modul SAP, funkční znalost Siebel – a jako expert jste tuto znalost využil v mnoha projektech u různých klientů po dobu několika let. Teď se musíme učit a posouvat dál neustále, jinak bychom byli pro trh nerelevantní a nezajímaví.