Zahraniční investoři jsou při expanzi výhodou, říká Šmída z Twista. Dobývá Polsko a chystá se na Rumunsko
Když v roce 2013 vzniklo Twisto jako první tuzemská služba pro odloženou platbu, kdy zákazník na e-shopu nakoupí a za zboží zaplatí až za dva týdny nebo později, podle svého zakladatele a šéfa Michala Šmídy ještě nevědělo, jestli se rozroste do zahraničí. To se časem změnilo, fintechový startup funguje také v Polsku a nedávno nabral investici 440 milionů korun s cílem obsadit i další trhy.
„Začali jsme jako ryze česká služba na odložené platby pro českou e-commerce,“ řekl Šmída na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy. „Uvědomili jsme si, že pokud chceme být evropským hráčem a vzít si peníze od evropských VC fondů, tak musíme za hranice,“ pokračoval Šmída.
Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun, tak nemohlo zůstat jen lokální firmou a stanovilo si ambici obsadit minimálně region střední Evropy, dlouhodobě pak možná i kontinent. Do první zahraniční země, Polska, se fintech dostal v roce 2018 díky investici z předešlého roku, za kterou stála mimo jiné ING Banka.
Mezinárodní finanční dům mladé firmě pomohl zejména v budování kredibility, vzájemná spolupráce umožnila Twistu na polském trhu hned ze začátku najímat seniorní a zkušené lidi. „Když jsme se bavili s partnery nebo s regulátorem, nebyli jsme jen ‚startup z Česka‘, ale součást zajímavé skupiny se zajímavými investory,“ hodnotí Šmída.
Aktuálně v Polsku Twisto zaměstnává asi 40 lidí a tamní trh reprezentuje zhruba třetinu celého byznysu, do konce roku by se však měl poměr vyrovnat na stejné části. Postupným růstem tak fintech naplňuje vlastní představu o potenciálu země, jež je díky své velikosti a pokročilosti finančních služeb jedním z nejlepších trhů v regionu.
„Na západ jsme se tehdy nedívali. V tu dobu tam už byla velká konkurence od hráčů, kteří byli investičně v úplně jiné fázi. Pro nás by Německo znamenalo nutnost naraisovat sto milionů eur, ale v té fázi jsme úplně nebyli,“ usmívá se teď Šmída, který zároveň popisuje, co muselo Twisto udělat pro to, aby vůbec mohlo nový trh otevřít.
Základním krokem bylo nové rozdělení rolí a kompetencí ve firmě. I když Šmída létal na trase Praha–Varšava každý týden, v polské metropoli potřeboval v týmu zkušené a důvěryhodné lidi, kteří pro otevření nového trhu udělali nejvíc práce. Další interní změnou byl i přesun fungování Twista z češtiny do angličtiny.