Zájem o soláry stoupl desetkrát. Pro elektroauto je ale každá fotovoltaika malá, říká průkopník

Jaroslav Šuvarský a jeho S-Power ročně nainstalují tisíce solárních elektráren na střechy. Covid, dotace a drahé energie způsobily boom.

Luboš KrečLuboš Kreč

suv-hpRozhovor

Foto: S-Power Energies

Jaroslav Šuvarský, šéf a spoluzakladatel S-Power Energies

0Zobrazit komentáře

Oficiálně společnost S-Power Energies sice vznikla v roce 2016, její šéf a spoluzakladatel Jaroslav Šuvarský se ovšem v solárním byznysu pohybuje podstatně déle – první panely na svůj rodinný dům instaloval před 14 lety, pak jich desítky namontoval vlastníma rukama na domy zákazníků. „Pověst oboru poškodili solární baroni a fotovoltaické parky na polích,“ říká šestačtyřicetiletý byznysmen. A dodává: „Soláry patří hlavně na střechy.“ Fotovoltaický boom, který zachvátil Česko, mu dává za pravdu.

I on se svého motta drží a jde mu to dobře. Jeho firma S-Power Energies je nejen průkopníkem, ale i největším poskytovatelem instalací fotovoltaických systémů pro rodinné domy v Česku. „Loni jsme jich prodali 2 200, je to meziroční nárůst o 60 procent,“ vysvětluje podnikatel, který před vlastní byznysovou dráhou působil jako manažer a programátor.

A ačkoli toho zažil už hodně, co se aktuálně děje na trhu, zaskočilo i jeho. „Je to opravdu blázinec,“ říká v sídle S-Power Energies v Tachlovicích u Prahy. Zájem v posledních dvou letech prudce eskaloval. Začalo to v době covidu, další akcelerace poptávek nastala kvůli loňskému zdražování energií a díky vyšším státním dotacím.

Válka na Ukrajině tento trend jen potvrdila. Firmy jako S-Power Energies registrují mnohonásobný nárůst zakázek. „Slibujeme, že do šesti měsíců od podpisu smlouvy provedeme instalaci, a snažíme se to dodržet. A to platí pro rodinné domy i firmy. Vzhledem k návalu žádostí může ale i pár týdnů trvat, než dojde k podpisu smlouvy, protože toho máme opravdu moc,“ vysvětluje Šuvarský v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všude se píše, že poptávka po solárech dramaticky roste. Je to opravdu tak šílené?
Oproti stavu v loňském roce je poptávka desetinásobná. Je to naprosto neuvěřitelné. Důvodů je několik. První je, že razantně vzrostla cena energií. Druhý, že stát začal podporovat fotovoltaiku prostřednictvím programu Nová zelená úsporám. Přičemž aktuální podoba je ještě štědřejší než ta původní. Naskočila loni v říjnu a dotace se zvýšila ze 155 tisíc na 205 tisíc. A jako třetí důvod naskočila válka na Ukrajině, která to celé dále akcelerovala. K potřebě uspořit za energie přibyla i potřeba soběstačnosti.

Sehrál v tom nějakou roli covid?
Ten sehrál důležitou roli, byl svým způsobem spouštěčem aktuálního zájmu. Když byli lidé v roce 2020 doma, měli najednou čas a chuť dokončovat věci, o kterých předtím přemýšleli nebo které si naplánovali, ale z různých důvodů je nedotáhli. Každopádně momentální poptávka je prostě šílená, nikdy jsem nic takového nezažil, denně se nám ozývají desítky zájemců.

A to přesto, že i ve vašem byznysu dochází ke zdražování, ne?
Jednak je dnes dražší práce, jednak šly nahoru ceny materiálů a komponentů. Také doprava zdražila a trvá déle. V menším zažíváme to, co se děje v automobilovém průmyslu, byť naše situace není tak vážná. Ale běžně se stane, že najednou dojdou panely nebo střídače či baterky a musíme řešit alternativy.

Jak moc vyskočily ceny nahoru?
Minimálně o patnáct procent. Ale nedá se to přesně určit, protože nejde jen o materiál, ale například i o dopravu, která v jeden moment na trase z Číny zdražila o 100 procent. Kvůli válce se zase přerušila pozemní doprava a my jsme například museli dodávku baterií, která měla jet vlakem a kamiony, přesunout na loď. To nás sice vyjde o něco levněji, ale místo dnů budeme na baterky čekat týdny. Takže pak lidem instalujeme nekompletní fotovoltaiku a baterie dodáváme později, jakmile je máme na skladě. Kvůli vysokému zájmu jsme prodloužili termín dodání na šest měsíců od podepsání smlouvy, tohle to ovšem dál komplikuje a protahuje. A nám to zvyšuje náklady.

strecha

Foto: S-Power Energies

Fotovoltaická elektrárna na rodinném domě

Na fotovoltaiku se přechází mimo jiné kvůli menší závislosti na Rusku, ale drtivá většina zařízení, s kterými pracujete, je z Číny.
Z Číny vozíme velkou část materiálů a komponent. Je to tak, že stejně jako jsme závislí na plynu z Ruska, jsme závislí ve fotovoltaice na Číně. Panely, články, střídače, to všechno se tam vyrábí a často i montuje. Z krátkodobého hlediska nevidím šanci na tom cokoli změnit. Střednědobě také spíš ne, dlouhodobě už by to šlo, ale je důležité, aby přišla podpora státu a Evropské unie. Je důležité si říct, že to je priorita a že to je otázka strategické bezpečnosti.

Podobně jako u výroby čipů i u solárů by si Evropa měla říct, že to je klíčová věc a že ji budeme vyrábět sami?
Má to dvě roviny. V Asii fotovoltaické panely vyrobíte výrazně levněji než v Evropě, tak to prostě je. Je tam levnější pracovní síla a pravidla tam jsou obecně mírnější. Takže někdo musí říct, že se bavíme o součásti kritické infrastruktury, a vyčlenit na ni i finanční podporu.

Bez podpory nepůjde v Evropě postavit funkční a konkurenceschopnou výrobu?
Spousta lidí má představu, že když v Evropě postavíme moderní, automatizovanou fabriku, že se to vyřeší a že její produkce bude levnější a kvalitnější. Ale to je mýtus. Asijské továrny jsou dnes na vysoké úrovni, to není žádný šunt. Tyhle časy jsou pryč. A do toho si vezměte, že tam neexistují žádné odbory, žádná přísná pravidla práce, nic takového. Oni jsou mnohem drsnější kapitalisté než my. Neříkám to proto, že bych je obdivoval nebo že bych tu chtěl něco takového zavádět, ale taková je zkrátka realita. A cena je nakonec to, co rozhodne. Lidí nebo podnikatelů, kteří si dobrovolně koupí něco stejně dobrého a dražšího, ovšem evropského, bude vždy velká menšina.

Momentální poptávka je prostě šílená, nikdy jsem nic takového nezažil, denně se nám ozývají desítky zájemců.

Takže postavit továrnu by nebyl sám o sobě až tak velký problém?
Věřím, že se taková továrna dá postavit třeba za dva roky. Ovšem nevěřím, že produkt, který vyrobí, bude levnější než z Číny. To je to, o čem mluvím. Pokud ale vláda řekne podobně jako u jádra, že to je priorita a že bude dotovat lokálně vyrobené panely, protože to je otázka bezpečnosti, může to dávat smysl. Toto uvažování o potřebě vyšší míry soběstačnosti se momentálně v EU – ve světle války – začíná objevovat, a to nejen v energetice, ale třeba i v potravinové bezpečnosti, takže uvidíme.

Směrem k větší podpoře solárních technologií jsme vyrazili už dřív, takže třeba na to dojde.
Třeba ano. Prvotní důvod podpory fotovoltaiky bylo snížení emisí a přechod z uhlí na jiné bezemisní zdroje. Parametry green dealu se kvůli Ukrajině mohou změnit, protože prioritou se stane zajištění nezávislosti na uhlí a plynu z Ruska. Ovšem důraz na obnovitelné zdroje bude ještě silnější a bez razantních investic se to neobejde. Speciálně v Česku je zřejmé, že do budoucna náš energetický mix bude sestávat z obnovitelných zdrojů a jádra, k čemuž bych ještě dodal, že ideálním řešením do budoucna jsou podle mě menší, škálovatelné a modulární jaderné projekty, nikoli gigantické elektrárny jako Temelín.

Někdo říká, že soláry nejsou pro Česko vlastně vhodné a že tu nejen málo svítí, ale i málo fouká…
Ano, máme tu zimu, kdy panely za tři zimní měsíce vyrobí přibližně jen 15 procent z roční produkce. To je fakt, který se nedá obejít. Větru je u nás opravdu málo a u vody jsou limity ještě větší, takže k obnovitelným zdrojům budeme vždycky potřebovat nějaký stabilní zdroj, nejspíš jádro. Ale zároveň to přece není důvod, abychom na podporu a rozvoj obnovitelných zdrojů rezignovali. Že nemáme optimální podmínky, neznamená, že máme špatné podmínky. Z uvedených obnovitelných zdrojů má u nás největší potenciál právě fotovoltaika.

suv

Foto: S-Power Energies

Jaroslav Šuvarský z S-Power Energies

V zimě efektivita panelů opravdu klesá na 15 procent?
Je to tak. Jsou dny, kdy vám nebudou vyrábět elektřinu vůbec, protože například budou zasněžené. Pokud je zamračeno nebo je difuzní světlo, panely oproti slunečnému dnu také vyrobí minimum energie. Elektrárna o výkonu 10 kilowatt-peaků (watt-peaky udávají výkon solárních panelů – pozn. red.) vyrobí za rok asi 10 MWh energie, z toho za tři zimní měsíce od prosince do února pouze 1,5 MWh. Představa, že si pomocí panelů v zimě zatopíte, je bohužel mylná.

Opravdu?
Jde to, ale nebude to moc dávat ekonomický smysl. Abyste si při zimním minimálním výkonu zajistil dostatek proudu na svícení a vytápění, musel byste mít na domě a kolem něj podstatně větší, a tedy i dražší fotovoltaickou soustavu, než jakou budete reálně potřebovat po většinu roku. Na jaře a v létě by taková domácí elektrárna vyráběla ohromné přebytky a jejich prodej do sítě není finančně tak výhodný jako vlastní spotřeba.

A co elektromobily?
To je zajímavý trend. Sám jsem si koupil plug-in hybrid. Svůj rodinný dům s fotovoltaikou jsem měl vyladěný tak, že byl od března do října soběstačný. Pouze v zimě jsem si přibíral něco málo ze sítě. Matematika soběstačnosti ale nákupem hybridního vozu skončila. V průměru můj dům denně spotřeboval 18 kilowatthodin, což odpovídá zhruba kapacitě baterie v mém hybridu, a tuto kapacitu spolehlivě spotřebuji každodenním ježděním. S hybridem mám najednou dvojnásobnou roční spotřebu elektřiny. Jenže u „čistokrevných“ elektromobilů mívá baterie třeba třikrát větší kapacitu, než jaká je denní spotřeba domácnosti. V takový moment je každá fotovoltaika na střeše malá.

musk_1-1

Přečtěte si takéElektromobilista Musk volá po těžbě ropy a Čechy čekají soláry na domechElektromobilista Musk volá po zvýšení těžby ropy. A Češi? Ty čekají soláry na všech střechách

To nás vrací k těm naddimenzovaným fotovoltaikám, které by přebytky mohly posílat do aut.
To je správná úvaha, avšak má svá ale. Velikost elektráren na rodinných domech limituje legislativa. Nad 10 kWp potřebujete licenci na výrobu elektřiny, takže se de facto stáváte podnikatelem v energetice a musíte plnit související povinnosti. Nad 20 kWp potřebujete stavební povolení. Tudíž 90 procent fotovoltaických elektráren, které stavíme, nepřekročí 10 kWp. A co se týče posílání přebytků do aut, to sice umíme, ale problém je, že v normálních rodinách auto přes den nebývá doma. Teoreticky můžete přebytečnou energií nabít domácí bateriové úložiště a odsud pak elektřinu přelít do auta, ale to je velmi neefektivní a drahé. Nehledě na to, že domácnosti stačí relativně malé úložiště oproti tomu, které je v elektromobilu. To spíš auta by mohla napájet domácnosti.

Takže auta nám budou fungovat jako baterie, budeme do nich moct ukládat přebytečnou energii a i z nich čerpat.
Mohlo by to tak být, takové experimenty už existují. Jakmile budou přes léto velké přebytky, které budou působit nárazy do sítě, elektromobily by tomu mohly pomoct. Budou fungovat jako jedno obří decentralizované úložiště energie. Přes den se nabijí z přebytků solárních parků na parkovišti před prací, večer by tato energie mohla napájet domácnost. Ale teď to zaprvé není možné legislativně a zadruhé to auta zatím neumožňují.

Těžko se to představuje, změny v energetické soustavě budou muset být obrovské.
Stojíme před revolucí energetiky. Bohužel, v Česku jsme strašně pozadu, v řadě zemí jsou v úvahách i přípravách o dost dál. Brzdí nás zastaralá a nepružná legislativa. Nepříjemná situace, která nastala kvůli válce na Ukrajině, může paradoxně pomoct rozhýbat věci a projekty, které nás zásadně posunou. Je to ohromná příležitost. Německo nebo skandinávské země, tam bychom se měli koukat. A pak asijské země. Tady převládá pohled, že Asie není moc rozvinutá a že Čína a spol. jsou taková naše výrobna, ale podíl obnovitelných zdrojů tam dramaticky roste a hodně se posouvají i technologicky.

power

Foto: S-Power Energies

V roce 2021 S-Power podepsali přes 2 200 zakázek

Kolik stojí jedna kilowatthodina vyrobená fotovoltaikou?
Je to dnes prakticky nejlevnější elektřina, jaká se dá vyrobit, pokud do ceny započítáme i výstavbu a náklady na provoz samotného zdroje. Už v roce 2020 byla u fotovoltaických elektráren v německé aukci pokořena hranice 3,5 centu za vyrobenou kWh, což je v přepočtu 90 haléřů. Rekordní cena je samozřejmě podmíněna velikostí instalace. V tomto případě šlo o velký solární park, u malé domácí elektrárny je cena za vyrobenou kWh vyšší.

Když jste začínal v roce 2008, asi to byly jiné počty, ne?
Já si první soláry postavil sám. Na střeše jsem udělal domácí elektrárnu o výkonu 2,6 kWp. Stála jako menší slušné auto, bylo to drahé. A hlavně tam nebyla baterie, platilo se jen za panely a střídač. Baterie je dnes ta nejdražší část instalací.

Jak se zlepšovaly technologie fotovoltaických panelů v čase? Šlo to průběžně, nebo naopak skokově?
V základu jsou panely pořád stejné, jen se rok od roku zvyšuje jejich efektivita. Když jsem začínal, jeden panel měl výkon 180 Wp, dnes se běžně instalují panely o výkonu 450 Wp.

Když máte podnik, který pracuje přes den a má stálou spotřebu, návratnost se může pohybovat kolem pěti let.

A baterky?
To je velmi čerstvý fenomén. Minimálně v Česku. Ve velkém se začaly instalovat v podstatě až teď. Když jsme v roce 2016 založili S-Power Energies, baterii měla jen jedna z pěti zakázek, jinak se přebytky energie využívaly k ohřevu vody. V uplynulém roce bylo neuvěřitelných 92 procent instalací s bateriemi. I když jsou pořád hodně drahé, jejich cena v posledních letech výrazně klesla. Roli hraje i to, že se na ně vztahuje podpora z Nové zelené úsporám, proto je lidé chtějí. Průběžně se zvyšuje i průměrná kapacita baterií, které instalujeme. Loni to bylo nejčastěji kolem 12 kWh, letos to bude 15 kWh.

Bavíme se o rodinných domech, ale vy jste začali soláry instalovat a nabízet i firmám, že?
Začali jsme s tím před dvěma roky. Když byla elektřina levná, podnikatelé moc velkou chuť neměli. Spíš to byli ti osvícení. Teď se situace otočila, ale motivace firem je trochu jiná – pro ně není rozhodující dotace, ale fakt, že si pomocí soláru zafixují cenu. Je to pro ně předvídatelné, což je zásadní výhoda ve chvíli, kdy se cena elektřiny na trzích neustále mění.

Jak se změnila návratnost fotovoltaiky?
Hodně. Když máte podnik, který pracuje přes den, má stálou spotřebu a elektrárnu na něm postavíme tak, že se využije všechno, co vyrobí, návratnost se pohybuje kolem pěti šesti let.

A rodinný dům?
Tam je ta matematika složitější, protože u rodinných domů jsou součástí řešení obvykle i baterie, což u firem nebývá. Zároveň záleží, kolik energie pošlete do sítě. Obecně se ale návratnost pohybuje pod deset let bez problému.

tesla-cars1

Foto: Tesla

Elektromobily od Tesly: Modely S, 3, X a Y

U firemních zákazníků panuje stejný blázinec jako u rodinných domů?
Ano. Ale myslím, že u firem bude letos blázinec ještě větší než u domácností. Postupně naběhly všechny podnikatelské dotační programy, takže očekávám, že to poroste exponenciálně.

A fungovalo by to stejně dobře bez dotací?
Menší elektrárny do cca 100 kWp instalovaného výkonu jsou pro firmy zajímavé i bez dotace. Dosud jsme většinu instalací dělali bez dotací, protože to je mnohem rychlejší. Jsme tak schopní dostat panely na střechu podniku podstatně dřív. Vyřízení dotační administrativy totiž může spolu s instalací zabrat i rok a půl. Při cenách elektřiny, jaké jsou dnes, se proto vyplatí instalovat co nejdřív. Postavíme jim elektrárnu a mají jistotu, že dalších 20 let si budou vyrábět a dodávat elektřinu přibližně za korunu za kilowatthodinu.

Říkal jste, že zájem narostl násobně. Co to znamená v řeči čísel typu obrat, zisk, počet instalací…
V roce 2021 jsme prodali 2 200 elektráren a tepelných čerpadel, což je o 60 procent víc než v roce 2020. Jenže problém není prodej, my jsme schopni udat v podstatě cokoli, problém je instalace a dostupnost. Limit je kvalitní lidská práce. I když nabíráme, co to jde, kvalitu jsme schopní ohlídat a zaručit jen při určité rychlosti růstu. Proto se snažím letos udržet růst na úrovni kolem 30 procent. Mohli bychom růst mnohem rychleji, ale riziko, že to pak bude znát na kvalitě práce, už by bylo moc vysoké. Nenašli bychom zkrátka dost dobrých lidí.

A co se týče obratu?
Za rok 2021 jsme uzavřeli smlouvy v celkové hodnotě bezmála 800 milionů korun.

jiri-hlavenka-boxed

Přečtěte si takéPro větrné elektrárny nemáme vůbec špatné podmínky, míní Jiří HlavenkaFouká tady dost, pro větrné elektrárny nemáme vůbec špatné podmínky, míní podnikatel Jiří Hlavenka

Nedostatek lidí je větší problém než nedostatek materiálů?
Samozřejmě, že když vám nepřijede kamion komponent, nic nepostavíte. Ale klíčoví jsou lidé, to je zásadní omezení. Větší než občasné výpadky v dodávkách. Pracovní trh je vysátý, nejsou lidi. Týmy máme po celé České republice a situace je vesměs všude stejná. Celkem nás je teď 150 a hledáme neustále další pracovníky. Veškeré instalační kapacity máme svoje, takže máme vlastní obchodní zástupce, vlastní projektanty, vlastní montáž i vlastní elektrikáře. Jedině u firemních instalací občas spolupracujeme se subdodavateli, ale jen těmi prověřenými.

Měli jste i firmu v Británii, nějakou další zahraniční expanzi neplánujete?
Do Anglie se vracet neplánujeme, i když vím, že by tam byznys fungoval. Založili jsme si ale pobočku ve Španělsku. Je to velmi zajímavý trh, kde mají hodně slunce, spustili funkční dotační program a mají tam o hodně dražší cenu energií. Je tam prostor.

Tam není konkurence?
Konkurence tam je, ale to není podstatné. Klíčové je, s jakým typem služby přijdete. A když nabídneme něco, co nikdy jiný nedělá, šance na úspěch je velmi slušná. Tak to bylo i tady u nás, dlouho jsme si hráli s designem naší služby. Jde o to, že my neprodáváme technologii, ale službu. Člověk, který si nás najme, nemá žádné starosti, nic nemusí řešit, všechno za něj vyběháme. A solární panel je toho jen součástí, jde o všechno kolem toho včetně zprostředkování dotace. Takto komplexní službu ve Španělsku nabízí málo firem.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Design u nás potřebuje jen hrstka firem, přitom umí přihrát miliardy, říká designér Petr Novague

„Většina českých výrobců nemá vlastní produkt a jen otročí pro jiné,“ upozorňuje držitel více než stovky cen včetně šestnácti Red Dotů.

novague6-minRozhovor

Foto: Archiv Petra Novague

Petr Novague je designér a ambasador značky Porsche

0Zobrazit komentáře

Český designér Petr Novague je ověnčen přibližně stovkou významných designových ocenění. Nejvíce se mezi nimi vyjímá šestnáct cen Red Dot, které každoročně uděluje Design centrum v německém Essenu. Toto ocenění je ve světě designu považováno za ekvivalent filmových Oscarů a je udělováno takovému designu, který má skutečný dopad a danou věc posouvá na zcela novou úroveň.

Petr Novague obdržel červené puntíky z Essenu například za modernizaci legendárního kola Favorit či přepracování konceptu dveří pro společnost Sapeli. Porotu však zaujal i jeho design tak obyčejných věcí, jako je kartáček na zuby či klíč.

Dnes čtyřicetiletý designér, který je mimochodem také ambasadorem značky Porsche, míří za svým sedmnáctým Red Dotem a bral by jich klidně i sto. Petr Novague však věští, že éra designérského řemesla, jež je výrobcům schopné přihrát miliardy, se pomalu ale jistě chýlí k výrazné proměně, kterou přinesou stále chytřejší jedničky a nuly.

Aktuálně máte šestnáct Red Dotů. Není to tak trochu bič, kdy cokoliv jiného než Red Dot už nevnímáte jako úspěch?
Vlastně to tak je. Moje matka na rodinných oslavách vždy dává k dobru, že jsem už na střední říkal, že chci mít v životě alespoň jeden Red Dot. Myslím, že za designérský život je reálné jich stovku získat, mnoha lidem se to ale zatím nepodařilo.

Znamená to tedy, že před sebou máte ještě spoustu práce. Je i z tohoto důvodu pro vás důležité, aby vaše činnost byla vždy o něčem trochu jiném?
Právě rozmanitost je vlastně to, co mě na mé práci baví asi úplně nejvíc, byť to jádro je vždy stejné. Je to jako u doktorů, ke kterým chodí pacienti s různými příběhy, ale jejich primárním úkolem je správně stanovit diagnózu. A já dělám totéž. Někdy ke mně přijde velká firma, někdy malá, jednou bohatá, jindy startup, jednou jde o produkt z kovu, jednou z plastu. Ta podstata je ovšem pořád stejná, vytvořit nový produkt.

kapri-pastika-min

Foto: Archiv Petra Novague

Návrh obalu pro kapří paštiku

Kolik produktů s vaším designem je dnes na trhu?
Jsou jich určitě desítky. Minimálně třicet výrobků je na trhu a dalších patnáct projektů se nikdy nezrealizovalo, protože se klient rozhodl, že na inovaci není trh připravený.

Jak často při navrhování narážíte na problém, že klient má už dopředu představu, jak má daná věc vypadat, a jen potřebuje, abyste se mu do jeho představy trefil a de facto ji odsouhlasil?
Klienti se dají rozdělit na několik typů. Jeden typ jsou ti, kteří vyrábějí a mají menší čísla prodaných kusů či marži, než by chtěli. U nich je to snadné v tom, že už něco mají a vy z toho vycházíte a přidáváte k tomu něco nového. Takový klient očekává, že přinesu něco, co tam doposud nebylo. A pak je druh klientů, kteří mají vizi, ale mimo ni nemají už nic dalšího. Někdy skutečně jen tu vizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je pro vás coby designéra s určitým jménem těžké přijmout práci pro někoho, kdo nemá nic?
Třeba u Favoritu mě lákal příběh. Nicméně většinou to jsou určité sympatie. Jsou to lidé, kteří mají vizi a chtějí něco dělat. A takoví lidé jsou hrozně inspirativní.

Děláte pouze na jednom projektu, nebo si odbíháte k jiným zakázkám?
Spíš to druhé. Ono to je totiž velmi často prospěšné. Jeden projekt může něco přinést do toho druhého a naopak.

Jak dlouho na návrhu obvykle pracujete?
Jsem poměrně rychlý. Teď jsem například dělal letadlo a celé jsem ho navrhl během tří měsíců.

novague-p

Foto: KIVA

Petr Novague, český designér a ambasador značky Porsche

Čím to, že jste to zvládl rychle?
Zkušenosti, jak se rychle dostat k cíli. Kdyby za mnou tento klient přišel před dvaceti lety, tak to vůbec nezvládnu. Důležité je ale říci, že průměrné prototypování zabere tři měsíce, poté se ovšem minimálně rok čeká na to, než se daná věc dostane do série. Takže já na něčem pracuju intenzivně tři měsíce každý den, a když se to dostane mezi lidi, třeba až za rok a půl, design je jen součástí procesu tvorby sériového produktu.

Kromě zubního kartáčku máte na svém kontě například i přepracování klasického klíče do zámku, což jsou relativně obyčejné věci, které fungují i bez vylepšení. Je vůbec potřeba je zdokonalovat?
Já bych rád odpověděl, že není. Přiznám se, že u kartáčku, klíče, ale i u dveří jsem měl brutální krize, kam to posunout dál. A pak to může dopadnout i tak, že se to ke koncovému uživateli ani nedostane, protože si zadavatel uvědomí, že je třeba ještě na takovou inovaci moc brzo. Takže to může fungovat třeba jen jako demonstrace náskoku před konkurencí.

A jsou právě tyhle zdánlivě nevylepšitelné předměty to, na co jste dnes ze svého portfolia nejvíc pyšný?
Určitě. Jsem pyšný na dveře pro Sapeli, na komerční úspěch kartáčků, ale i design balení produktů je pro mě důležité téma. Třeba za designem balení kapří paštiky se skrývá velmi zajímavý obchodní úspěch. Takže čím jsou ty věci jednodušší, tím víc jsou pro mě hodnotné. Ale na druhou stranu jsem jedním z těch posledních, kteří uznávají jako hlavní téma tvarování.

O vás je známo, že jste velký automobilový fanda, a dokonce jste se stal ambasadorem Porsche. Co taková pozice obnáší?
Není to nijak konkrétně omezeno, spolupráce je založená na sympatiích. Oni mají v každé zemi někoho vybraného, o kom tu a tam napíšou, a tím ukazují skutečné lidi, kteří v Porsche jezdí. Protože lidi trochu přeceňují cenovku a myslí si, že Porsche je nedosažitelné, což není nutně pravda. Chceme společně motivovat k odvaze, auto může být kromě dopravního prostředku také odměna, nějaký milník, symbol. Připravil jsem také zajímavou přednášku o historii designu Porsche. Na všem se něco nového člověk může přiučit.

novague4-min

Foto: Archiv Petra Novague

Kartáčky navržené pro tuzemský Spokar

A naslouchá český zákazník? Je design vůbec něco, co ho zajímá?
Já vždy říkám, že design je podstatou každého výrobku. Výrobek bez designu neexistuje. Je ovšem otázkou, o jak moc drahé věci se bavíme. Designový kartáček, který je o deset korun dražší než klasický, si může dovolit v podstatě každý. Ale u podstatně dražších věcí už záleží, jestli jste cílová kategorie, a tam už je to diskutabilnější. Já bych řekl, že v naší zemi se to mění k lepšímu. Lidé chodí lépe oblečení, jsou stylovější, mají okolo sebe radši méně kvalitních věcí než více nekvalitních. Jenže stále se bavím o své sociální bublině. Lidí, kteří na to úplně kašlou a nemají doma třeba ani jeden obraz, je pořád ohromné množství. A ti často ani netuší, co to design je.

A jak je to u firem? Jaký je jejich přístup k designu?
Tady si je nutné uvědomit, že v Česku jsou jen tři procenta firem, které umí vyrobit vlastní výrobek a které design potřebují. Ostatní jen dělají jako otroci pro někoho druhého.

A může kvalitní design těm třem procentům pomoci k vyšším ziskům?
Zcela určitě. Mým klientům vydělaly výrobky s mým designem odhadem řádově miliardy, zatímco za celou dobu u mě klienti utratili řádově méně. Ti, kdo umí výrobek vyrobit, mají už takhle marži ve stovkách procent, a pokud jejich výrobek má design, kvůli kterému jej lidé chtějí, mají vyhráno. A takových výrobků je velké množství. Na Mercedes třídy G se čeká roky a zákazníkům je vlastně jedno, na kolik je vyjde.

Zlatou érou českého designu byla určitě první polovina minulého století, především období první republiky. Proč přestal – především podnikům – design dávat smysl?
Kvůli komunismu, ničemu jinému. Během první republiky se věnovala všem výrobkům maximální péče. Tehdy by nikoho nenapadlo něco odfláknout. Ale přišel komunismus, který zavedl to, že se budou mít všichni stejně, a tím se na tento přístup zapomnělo.

novague2-min

Foto: Archiv Petra Novague

Petr Novague je vášnivým milovníkem vozů, především těch s logem Porsche

Jaký design si tedy žádají dvacátá léta 21. století?
Dochází k ještě většímu zjednodušování a především se výrobky stávají chytrými. Přichází internet věcí a posouvá se pojem funkce a ergonomie. Například u aut přestává jít o jízdní vlastnosti a přichází infotainment jako klíčové téma. Všimněte si, jak se změnilo používání telefonu, jak se změnila ergonomie psaní zpráv, telefon držíme místo v jedné v obou rukách, přestává se dotýkat ucha, lidé se do něj dívají a mluví jako do vysílačky… Tohle všechno se nutně odráží v estetice výrobků.

Je následování těchto trendů pro vás i určitou strategií, jak získávat Red Doty? Je to cesta, jak oslovit porotu takové soutěže?
Zcela určitě. Porota je sice každý rok jiná, ale vždy sleduje estetické kvality a hodnotu výrobku. Do soutěže se přihlásí mraky návrhů, Red Dot ovšem získává jen jedno procento. A určitě to není nějaký západní vkus, protože většina oceněných výrobců dnes pochází z Asie.

Co všechno je nutné splnit pro to, aby se člověk do takové soutěže vůbec dostal?
To je hrozně jednoduché. Prostě jen zaplatíte přihlášku a pošlete jim daný výrobek. Popíšete, čím je zajímavý, a už jen čekáte. Oni to vyhodnocují asi tři měsíce, protože mají haly narvané výrobky a každému z nich se musí věnovat.

Na kolik vychází přihláška?
Asi deset tisíc korun.

novague1-min

Foto: Archiv Petra Novague

Dveře Muteo Tonale navržené pro společnost Sapeli

Když se podaří produktu Red Dot získat, jaké dveře se mu tím otevírají?
Určitě se otevírají dveře k jednodušší komunikaci s klientem. Ta firma najednou nemusí vysvětlovat, že jejich design je dobrý. Prostě jen řeknou „máme Red Dot“ a to stačí.

Jaké dveře to naopak otevírá designérovi?
Já nechci mluvit za ostatní designéry. Mně to pomáhá být srozumitelný. Ke mně třeba nikdo z klientů nechodí přes web. Ví o mně jen díky Red Dotům a často už ani nechtějí vidět moji práci, takže nemusím ukazovat portfolio. Respektují názory mezinárodní komise.

Může ještě nějaké dveře otevřít další Red Dot? Nebo je to teď spíš o utvrzování pozice?
Je to určitá obhajoba kompetence a potvrzení, že úspěch není náhoda. Sportovci také chtějí vyhrávat medaile, dokud to jen jde. Já toho také v jednom momentě nechám a budu mít za čím se ohlédnout. Red Doty si spočítám a řeknu si, že to nebylo špatné.

Máte stanovenou metu, s jejímž dosažením by tohle počítání mohlo přijít?
Mým hlavním cílem je vychovat dobře děti a s tím souvisí i snaha pokusit se ovlivnit víc věcí ve veřejném dění.

Takže vaše mety nesouvisí ani tak s kariérou, jako s celospolečenskými problémy?
Přesně tak. Zatím nemám nic konkrétního na mysli, ale nějak v hloubi duše cítím, že to bude časem náplní mého života. Výsledky toho, kam se naše společnost od revoluce posunula, jsou zatím spíše k pláči.

novague8-min

Foto: Archiv Petra Novague

Mobilní telefon Verzo Kinzo s designem Novague

A o takové změny chcete usilovat skrze design?
To nevím. Já jsem pro Forbes dělal přepracovaný design české vlajky, která má své historické problémy a porušuje dohodu s našimi slovenskými sousedy. Design té mojí varianty jsem udělal tak, aby dohodu dodržela, ale přitom navazovala na československou vlajku. A když ten článek vyšel, bylo vidět, jak se lidé podobných změn strašně bojí. A teď si představte, že začnete měnit třeba školství. Věřím ale v mladou generaci, která nebude zbabělá.

Dobře, ale skrze design lze ovlivnit řadu věcí. Třeba přístup k udržitelnosti.
Ta mě zajímá extrémně, jen jsem na zneužívání toho pojmu v poslední době trochu alergický. Udržitelnost nezměříme. Spousta lidí dnes pije skleněnými brčky z kelímků z lisovaného odpadu, jenže pak dělají věci, kterými tuhle filozofii naprosto popírají. Třeba si objednají něco z Wishe nebo si jen tak zaletí na výlet do Londýna. Spousta výrobců dnes sází na ekologičtější materiály, ale ty jsou jen zlomkem z toho celého problému. Když tenhle zlomek vyřešíme, stejně nikdo nic nepozná. Je třeba se zaměřit na velké problémy a postupovat k malým, ne naopak, jak je tomu nyní.

Otázka na závěr. Co bude s vaším jménem, až jednou nebudete? Chcete, aby bylo dál synonymem kvalitního designu, nebo zanikne jako značky Bertone či Pininfarina po smrti svých zakladatelů?
Mým cílem je přinášet kvalitu do světa, který znám. O budoucnosti mám určitou představu, všechno ukazuje na nadvládu velkých korporací a snahu lidi přesvědčit, aby práci vyměnili za volný čas. Roli designérů nahradí z velké části umělá inteligence, ale pokud se bude vše vyvíjet tak pomalu jako dosud, tak myslím, že můžeme být klidní. Jako nesplnitelná vize může třeba působit čtyřproudová dálnice z Prahy do Ostravy.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.