Zákazníci mají nejraději Alzu, speciální cenu získal Hugo chodí bos. Heureka vyhlásila ShopRoku

Nákupní rádce vyhlašoval vítěze soutěže ShopRoku 2023, ve které kromě odborné poroty o oceněných rozhodují i samotní zákazníci.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zdroj_heureka_shoproku_2023

Foto: Heureka

Ředitel Heureky David Chmelař

1Zobrazit komentáře

Česká e-commerce je extrémně konkurenční, na trhu totiž působí desítky tisíc e-shopů. Které z nich ale zákazníkům přinášejí nejlepší služby? Právě to již popatnácté vyhlašovala Heureka v soutěži ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza, speciální cenu získalo české hračkářství Hugo chodí bos, ocenění za kvalitu si odnesl Knihobot, udržitelným e-shopem roku je Elis design.

„Některé e-shopy se během let v naší anketě umisťují opakovaně na nejvyšších příčkách, a ty by měly sloužit jako inspirace ostatním. Téměř každý rok ale objevíme i méně známý e-shop, který je často úzce zaměřen na konkrétní zboží. O to pečlivěji buduje svou základnu zákazníků, o niž poté pečuje,“ říká David Chmelař, generální ředitel Heureky. CzechCrunch je mediálním partnerem soutěže ShopRoku, níže přinášíme výsledky.

Cena popularity: O této ceně rozhodují uživatelé, kteří mohou dát hlas třem e-shopům. Absolutním vítězem se letos stala Alza, která po roce vystřídala e-shop Lidlu. V jednotlivých sekcích zvítězil například e-shop s módou a doplňky Cityzenwear nebo Růžový slon s erotickým zbožím.

Cena kvality: Tuto cenu získávají e-shopy na základě recenzí od zákazníků. Absolutním vítězem se stal online antikvariát Knihobot, který vyhrál i v předchozích dvou ročnících. Dalšími výherci v konkrétních kategoriích se stal například prodejce výpočetní a telekomunikační techniky Mironet nebo obchod s auto-moto zbožím Motora. Vítězem v kategorii hobby je pak Spokojený pes.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Udržitelný e-shop: Jak napovídá název, jde o e-shopy s udržitelným způsobem podnikání. Tato kategorie se letos vyhlašovala potřetí, odborná porota přitom vybírá tři nejlepší z těch značek, které drží certifikát Udržitelný e-shop od Heureky.

Letos se do výběru dostal online obchod s fair trade kosmetikou a bio potravinami Purity Vision, online tržiště s farmářskými produkty Scuk a vítězem je Elis design, vyrábějící montessori hračky a dřevěný nábytek do dětských pokojíčků. „Už dávno neplatí, že udržitelnost je specialita několika menších značek, ale čím dál více se na oblast ESG zaměřují i velcí hráči,“ komentuje Chmelař.

dalle-2024-04-08-15-00-22-a-modern-vibrant-scene-capturing-the-essence-of-online-shopping-the-focus-is-a-person-sitting-in-a-well-lit-cozy-room-filled-with-plants-and-soft-f-copy

Přečtěte si takéE-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostlaNávrat do černých čísel. Česká e-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostla

Cena Heureky: Toto ocenění získají obchodníci, kteří odbornou porotu zaujmou příběhem či sociálním přesahem. Za vítěze kategorie letos porota zvolila hračkářství Hugo chodí bos, které nabízí produkty výhradě z České a Slovenské republiky. Odborníky zaujal nejen svou snahou vrátit vkusné hračky na trh a budováním komunity. Druhé místo si vysloužil projekt systers, který v péči o zdraví bere ohledy na individualitu a unikátnost žen. Ocenění patří i Czechdesign Shopu, který na jednom místě nabízí výrobky českých designérů.

Visa Special Award: Nejnovější kategorie, která slouží pro ocenění obchodníků zapojených do Heureka Marketplace. Vítězem se stal Mall.cz, jenž loni skončil druhý a letos si vyměnil umístění s Eldum.cz. Dalším finalistou byl Onlineshop.cz.

Košík vyrostl ke třem miliardám a mění strategii. Čím větší nákup uděláte, tím větší slevu dostanete

Český online supermarket se přebarvuje na fialovo. Chce se zaměřit na velké rodinné nákupy či množstevní slevy a vyjíždí do dalších regionů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ivan-utesil-kosik1

Foto: Košík.cz

Ivan Utěšil, výkonný ředitel Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Během téměř desetileté historie online supermarketu Košík.cz došlo k řadě velkých změn. Prodávali si ho mezi sebou miliardáři, spojoval se s konkurencí, na začátku rostl, pak se trápil, hledal ideální strategii. Teď pod vedením Ivana Utěšila a dohledem většinového akcionáře v podobě jednoho z nejbohatších Čechů Daniela Křetínského dochází k další významné proměně firmy. Hlavní barvou Košíku je nově fialová, kterou se prý chce v online prodeji potravin odlišit od konkurence, a přichází také upravená strategie. V ní se bude obchod soustředit na velké rodinné nákupy, u nichž chce nabídnout výraznější slevy.

Fiskální rok sice Košíku skončil teprve v březnu, a tak se kompletní výsledky ještě finalizují, ale jeho výkonný ředitel Ivan Utěšil už teď ví, že to bylo pro firmu z pohledu čísel nakonec slušné období. „Rok samozřejmě nebyl jednoduchý, ale i tak jsme vykázali meziroční růst na obratu lehce pod třicet procent. Velmi dobře se nám dařilo hlavně v regionech a český Košík vyrostl těsně pod tři miliardy obratu. A přestože naše ambice byla vyšší, z onlinových supermarketů jsme rostli nejrychleji,“ říká člověk, který do čela online supermarketu přišel ze skupiny EPH Daniela Křetínského.

Majoritním akcionářem Košíku je dnes právě Křetínský, a to prostřednictvím společnosti EC Investments, kterou ovládá společně se svým slovenským parťákem Patrikem Tkáčem. Menšinový podíl má německá společnost Metro AG, pod kterou patří tuzemská síť obchodů Makro a v níž je česko-slovenské duo miliardářů největším akcionářem. Loni pak firmu definitivně opustilo Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. V roce 2022 Košík.cz vykázal čistý obrat ve výši 2,3 miliardy korun a jeho ztráta se prohloubila na 565 milionů, přičemž kumulovaná ztráta firmy přesáhla 2,2 miliardy korun.

kosik3

Foto: Košík.cz

Košík.cz se přebarvil na fialovo

Hospodářský výsledek za loňský rok zatím znám není, ale mělo by v něm být znovu červené číslo. S ním nicméně firma ve svých plánech prozatím počítá. „Přestože se nám uplynulý rok dařilo snížit velikost naší relativní ztráty o třetinu, stále upřímně nejsme tam, kde bychom chtěli být. Počítáme tedy s nějakou mírou podpory od akcionářů ještě na následující dva roky. Nemalá část investic půjde příští rok samozřejmě i do zahraničí,“ popisuje Ivan Utěšil.

K dlouhodobě udržitelnějšímu a výnosnějšímu byznys modelu má online supermarket nasměrovat upravená strategie, která navazuje na změny v posledních letech. Košík se ještě více propojil se skupinou Metro, respektive jejími obchody Makro, u nichž využívá například skladové zásoby nebo část logistiky. Vedení českého Makra loni převzal Jiří Nehasil, s nímž je prý Utěšil a spol. v intenzivním kontaktu a spolupráce se upevňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je strategická a klíčová pro celý náš byznys model, bez ní bychom nebyli tam, kde jsme nyní. Aktuální novinky jsou tedy vyvrcholením více než ročních příprav a Makro na nich má z pozice našeho velkoobchodního partnera svůj důležitý podíl,“ vysvětluje šéf Košíku. Ten svým zákazníkům nově nabídne službu zvanou Multikup s množstevními slevami. To znamená, že čím více kusů daného produktu nakoupíte, tím větší slevu dostanete.

V nabídce Multikupu má figurovat zhruba tři a půl tisíce položek, které podle Košíku pokryjí kompletní sortiment často kupovaného zboží a zahrnují každou třetí potravinu. Průměrná sleva při jeho využití má dosahovat třiceti procent z běžné ceny produktů. Spolu s dalšími akčními cenami plánuje Košík nabízet každý den až pět tisíc položek v akční nabídce. Občas se prý firma domluví na lepší ceně s dodavatelem, jindy si sáhne do vlastní marže, aby byla nabídka široká a vyvážená na velký nákup.

kosik2

Foto: Košík.cz

Dodávka online supermarketu Košík.cz

„Pracujeme s takzvanými cenovými prahy. Cena za jeden kus je vždy běžná. Od definovaného množství – většinou dvou nebo tří, ale někdy i více kusů – se dostanete na první úroveň slevy. S dalšími kusy pak ještě o úroveň výš. Vycházíme z toho, že u velkých nákupů s větším množstvím položek do zásoby zákazníci málokdy kupují je jeden jogurt nebo jeden plátkový sýr. Takže možnost nakoupit si za zajímavou cenu při nákupu třeba tří položek je pro ně na Košíku stále více atraktivní,“ vysvětluje strategii dvaatřicetiletý manažer.

martin-cigler

Přečtěte si takéČeská skupina Seyfor stamilionovou akvizicí vstupuje do MaďarskaDalší stamilionový deal a hurá do Maďarska. Martin Cígler se Slováky v zádech dál rozpíná svůj byznys

Novou nabídkou chce Košík oslovit domácnosti po celém Česku. Ještě během jara se jeho dodávky ve spolupráci s logistickým operátorem DoDo rozjedou do pětadvaceti nových regionů. Již funguje například kolem České Lípy, Nového Jičína nebo Valašského Meziříčí a plánuje obsluhovat také Karvinou, Písek, Břeclav nebo Hodonín. Zákazníci se budou zároveň potkávat s upraveným logem a převážně fialovou barvou, do které se přebarví nejen samotný e-shop, ale také celý vozový park nebo uniformy kurýrů.

Ivan Utěšil říká, že od zákazníků má jeho firma zpětnou vazbu, podle které je nekonečný koloběh akčních cen začíná frustrovat. I ty sice bude Košík dál nabízet, ale více bude sázet na zmíněné množstevní slevy. „Je to jiná strategie, která je pro nás výrazně udržitelnější,“ říká šéf online supermarketu, který by rád i letos v Česku rostl minimálně stejným tempem jako loni. Zároveň prý očekává zajímavé výsledky od zahraničních trhů, kde začíná vykukovat na Slovensku a v Bulharsku, ale bližší podrobnosti zatím neuvádí. Na Slovensku funguje jako Košík.sk, v Bulharsku, kam se vydal opět díky spolupráci s Metrem, jako Kolichka.bg.