Zakladatel CZC Josef Matějka a první investor Kiwi.com Jiří Hlavenka o tom, jak úspěšně investovat do startupů

Michal PtáčekMichal Ptáček

jiri-hlavenka

Foto: Václav Šálek

Investor Jiří Hlavenka

Zakladatel e-shopu CZC Josef Matějka, bývalý viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl nebo vůbec první investor miliardového českého startupu Kiwi.com Jiří Hlavenka. Nejen tato jména se v září společně sejdou na jednom pódiu v pražském coworkingovém prostoru HubHub v paláci ARA.

Právě tam se bude 25. září konat konference Angažované investování, pořádaná investiční společností Grouport, na které množství známých jmen promluví o nástrahách investování do technologických byznysů. A zkušeností k tomu mají rozdávání.

Například Josefu Matějkovi se během 21 let podařilo vybudovat českou e-shopovou dvojku na trhu s elektrotechnikou a počítači a následně ji odprodat do rukou velké e-commerce skupiny Mall Group. Jiří Hlavenka stál zase jako první investor téměř od samého počátku po boku Olivera Dlouhého v jeho ambiciózní misi, vybudovat z českého letenkového startupu Kiwi.com významného globálního hráče na poli cestování.

To se potvrdilo nedávným prodejem české firmy do rukou americké investiční společnosti General Atlantic, která za padesátiprocentní podíl v Kiwi.com zaplatila v přepočtu tři miliardy korun.

mojmirhampl2

Bývalý viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl

Představí se ale i další zajímavá jména, například zakladatel angel networku Bay Angels z amerického Silicon Valley Roger King, Tomáš Kozubek z Tarpan Partners nebo Jaroslav Trojan, který působí jako jeden z investičních partnerů v nedávno vzniklém fondu Nation 1.

Téma dne, ze kterého by se mělo stát největší setkání startupových investorů v Česku, bude jasné: angažované investování. A probírat se budou všechny jeho podstatné aspekty. Od toho, co angažované investování vůbec znamená, přes role investorů ve startupech a jednotlivá schémata dealflow až po tipy, jak pro svůj startup najít potenciálního spoluinvestora.

ondrej-vlcek-avast31

Přečtěte si takéAvast hlásí dobrý půlrok. Tržby českého antivirového obra v prvním pololetí atakují 10 miliard korunAvast hlásí dobrý půlrok. Tržby českého antivirového obra v prvním pololetí atakují 10 miliard korun

„Vnímáme, že v České republice je spousta konferencí a eventů pro startupy, ale na investory se zapomíná. Chceme tímto eventem uspořádat největší setkání angažovaných investorů, kteří do startupů v rané fázi investují nejen peníze, ale také svůj čas, v České republice, aby měli stejně jako startupy možnost sdílet své zkušenosti a navázat případnou spolupráci,“ vysvětluje Jan Krahulík, managing partner Grouportu, který akci pořádá.

„Zároveň je tu prostor i pro začínající investory či lidi, kteří o investování do startupů uvažují. Získají informace o tom, co investování obnáší, jak moc komplexní činnost to je a co se vůbec od investora kromě peněz očekává,“ doplňuje Krahulík s tím, že samotný Grouport je takovým „inkubátorem pro investory“ a nyní chce své zkušenosti sdílet s širokou veřejností.

matejka

Zakladatel e-shopu CZC.cz Josef Matějka

Na konferenci Angažované investování se tak představí celkem 10 řečníků ze všech sfér byznysu, startupů i státní správy a chybět nebudou ani specializované workshopy na témata, jako je podpora andělského investování v Česku, výběr a hodnocení správných projektů nebo role investora v projektech. Vše pak doplní velká panelová diskuze o rolích angažovaných investorů v dnešním světě a večer zakončí neformální fireside chat s investorem Jiřím Hlavenkou.

Vstupenky můžete kupovat za cenu 2 900 korun zde.

Z nejdražšího auta historie fail roku. Jak se dražilo první Porsche za 1,6 miliardy korun a nakonec se vůbec neprodalo

porsche64-18

Foto: Sotheby’s

Porsche Type 64

0Zobrazit komentáře

Když se během sobotního dne otevřely brány kalifornské aukce od známé síně RM Sotheby’s, čekalo se mimo dalších vzácných kousků zejména na jeden automobil, který mohl nastavit historický rekord. Řeč je o Porsche Type 64, které bylo vůbec prvním sportovním automobilem dané značky, respektive jejího zakladatele, jenž ho vytvořil ještě před vznikem samotné společnosti.

Ve 30. letech minulého století navíc vzniklo náhodou, když dostal zakladatel značky Ferdinand Porsche za cíl vyrobit lidový vůz. To dalo za vznik modelu KdF Type 60, dnes známý jako Volkswagen Beetle. Vedle toho se ovšem zrodila ještě jedna záležitost – předchůdce všech sportovních modelů ikonické německé značky, který je dnes znám jako Porsche 64. Vůz s pouhými 40 koňskými silami měl oslnit především netradičním designem, ale i konstrukcí s motorem v zadní části, což nebylo tehdy úplně zvykem.

Historicky vznikly pouze tři prototypy, ze kterých se uchoval jeden jediný. A ten zamířil do aukce. Očekávalo se, že se v aukci Porsche 64 vyšplhá zhruba na 22 milionů dolarů, respektive 510 milionů korun, což by ho posunulo na pozici vůbec nejdražšího prodaného Porsche v dějinách. Dosud tento rekord drželo Porsche 917 z roku 1970, jež se prodalo za 14 milionů dolarů. Nakonec ale vše dopadlo trochu jinak.

porsche64-11

Foto: Sotheby’s

Přední pohled na ikonické Porsche Type 64

Když předmět s číslem 362 zamířil na aukční plochu, dav s napětím a mírnou nervozitou očekával, co se bude dít. Přeci jen, pro podobné historické automobily za stovky milionů korun už musí mít potenciální majitel poměrně vybraný vkus, ale také spoustu peněz. Dražebník stojí u pultíku a nahlas prohlašuje úvodní vykopávací nabídku: 13 milionů dolarů.

Dav se nepochopitelně kouká jeden na druhého a začíná si celý proces aukce hromadně natáčet. Za dražebníkem totiž na obrazovce stojí cena 30 milionů dolarů, a s tím operují i jednotliví přihazující. Dražebník se ale nenechá zastavit a dál pokračuje ve sbírání nabídek mezi davem.

retino-rehacek-boros

Přečtěte si takéJiří Hlavenka a Martin Rozhoň chtějí zlepšit vracení zboží v e-shopech. Miliony korun posílají do startupu RetinoJiří Hlavenka a Martin Rozhoň chtějí zlepšit vracení zboží v e-shopech. Miliony korun posílají do startupu Retino

Ruce se hromadně zvedají a není jasné, zda on sám prohlašuje další nabídky jako fifteen či sixteen nebo fifty a sixty. V angličtině totiž zní oba výrazy trochu podobně, zvlášť v hluku, který celá aukce vyvolávala. K nabídkám za vůz se tak připojoval jeden zájemce za druhým a zatímco si dražebník myslel, že se pomalu přibližuje k 20 milionům dolarů, za ním během chvilky svítilo 40, 50, 60 a nakonec dokonce 70 milionů dolarů.

Ano, někdo byl schopen za daný voz zaplatit celých 70 milionů dolarů, tedy 1,62 miliardy korun. To by znamenalo vůbec nejvyšší částku, za kterou se historicky vydražil jakýkoliv automobil na světě. V tu chvíli si již ovšem dražebník a zároveň ostatní představitelé aukční síně uvědomili, že je něco špatně.

porsche64-10

Foto: Sotheby’s

Stylový interiér Porsche Type 64

Jakmile si toho dražebník všiml, požádal o nápravu ceny na obrazovce za ním a místo 70 milionů se najednou rozsvítilo 17 milionů dolarů. To dav nečekal. Další nabídky už nepřicházely a aukce se uzavřela na 17 milionech dolarů (téměř 400 milionů korun).

A aby zmatků nebylo málo, automobil se nakonec vůbec neprodal. Původní majitel si (stejně jako u jiných aukcí) může zvolit minimální cenu, za kterou chce svůj dražený předmět prodat, a zdá se, že Porsche 64 bylo se 17 miliony dolarů pod jeho stanovenou hranicí. Z prodeje tedy nakonec sešlo a Porsche je stále v nabídce webu RM Sotheby’s.

Nešlo ovšem o nic nahraného, šlo o pouze nešťastnou shodu náhod, jak celou situaci komentovala přímo aukční síň RM Sotheby’s. „Naše světově proslulé aukce bereme s veškerou vážností a seriózností směrem k našim klientům. Tato záležitost rozhodně nebyla žádným vtipem ani jinou snahou o diskreditaci od kohokoliv z RM Sotheby’s. Šlo pouze o nešťastnou shodu náhod, která byla umocněna nadšením v místnosti,“ dodává aukční síň.

I s cenou 17 milionů dolarů by šlo o poměrně velký úspěch, který by překonal předchozí rekord značky. To, ale ani jiný světový rekord, se nakonec bohužel nekonal a ikonický vůz se tak pravděpodobně již brzy dostane do jedné z dalších aukcí. A zatímco si Porsche 64 vysloužilo poměrně velkou mediální pozornost a spoustu virálních videí z aukce, která se šířila internetem, na aukci RM Sotheby’s v kalifornském Monterey se událo mezitím něco dalšího. Opravdový rekord.

Jeden ze zájemců přihodil ohromných 19 805 000 dolarů na vůz McLaren F1 LM-Spec, kterého se dochovaly historicky pouze dva kusy. Díky tomu se podařilo překonat dosavadní rekord ve vůbec nejdražším prodaném McLarenu historie. Přepočteno na koruny, vůz se vydražil za téměř 460 milionů korun.

Cena za tento vůz se odhadovala na podobnou hranici jako výše zmíněné Porsche, konkrétně 21 až 23 milionů dolarů. Jen díky Sotheby’s si je nyní možné znovu vychutnat zvuk nadupaného dvanáctiválce s obsahem 6,1 litru a výkonem 680 koní s možností vytočit motor až na 8 500 otáček za minutu. Jde o jedinečný skvost, který se jen tak nevidí, a nový majitel si je toho rozhodně vědom.

Mezitím si můžete vychutnat několik dalších pohledů na Porsche 64:

porsche64-1

Foto: Sotheby’s

Porsche Type 64 na závodním okruhu v poušti

porsche64-2

Foto: Sotheby’s

Futuristický design, který předběhl dobu

porsche64-9

Foto: Sotheby’s

Dodnes z něj vychází legendární automobily značky Porsche

porsche64-8

Foto: Sotheby’s

Ikonická světla Porsche

porsche64-14

Foto: Sotheby’s

Detail přední masky

porsche64-4

Foto: Sotheby’s

Značka Porsche

porsche64-15

Foto: Sotheby’s

Na první pohled Porsche Type 64 připomíná hybrid mezi Volkswagenem Beetle (Brouk)

porsche64-6

Foto: Sotheby’s

Zadní kola měla známé kovové překrytí

porsche64-19

Foto: Sotheby’s

Zadní boční pohled

porsche64-17

Foto: Sotheby’s

Interiér

porsche64-top

Foto: Sotheby’s

Porsche Type 64

porsche64-13

Foto: Sotheby’s

Historická fotografie Porsche Type 64