Zakladatelé českého fashion startupu SYN v pohybu: lidé už nechtějí podporovat nadnárodní značky
I v silné konkurenci nadnárodních textilních řetězců vzniká nemalé množství lokálních značek, které si díky své jedinečnosti a originalitě dokáží najít své zákazníky. Začíná snad v oděvním průmyslu stejná startupová revoluce jako panuje na poli technologií? Příkladem, který tomu nasvědčuje je i český fashion startup SYN v pohybu, který designuje a vyrábí unikátní módní sportovní oblečení inspirované pohybem. Jeho tvůrci Kristina Synek, Petra Šubrtová a Břetislav Stromko nám v rozhovoru prozradili podrobnosti o své činnosti.
Dobrý den Kristino, Petro a Břetislave. Jak vás napadlo vytvořit zrovna fashion sportovní brand? Kdo byl strůjcem a jak jste se vlastni dali všichni dohromady?
Kristina Synek: Díky náročnému studiu jsem začala běhat. To mě hrozně bavilo a proto jsem začala uvažovat, že kromě klasické módy bych se mohla zaměřit i na módu sportovní. V té době navíc nikdo z českých návrhářů neřešil funkční designové sportovní oblečení. Svou ideu jsem zmínila před Petrou, když jsme zrovna byly na běžkách. Na sobě jsem měla prototyp legín, které vycházely z diplomky. Na Jizerské magistrále se po nich všichni otáčeli, což mojí úvahu jen potvrzovalo. Po návratu jsme pak rovnou sešli ve třech i s Břéťou, který v té době rovněž uvažoval o založení sportovní značky.
Břetislave, vy mimo jiné pracujete v českém startupu Socialbakers. Hodí se váš technologický background i při provozu projektu jako je právě SYN v pohybu?
Břetislav Stromko: Určitě se to hodí. Značka se neobejde bez webu, eshopu a hlavně komunikace na sociálních sítích. Tím pádem je dobré znát nejnovější trendy, studie a nástroje.
A podobná otázka pro Petru, která naopak pracuje nově na pozici marketingové ředitelky v Českém olympijském výboru. Dovedu si představit, že kontakty na sportovce a lidi ze sportovního byznysu mohou být v tomto dost cenné. Neplánujete třeba jednou oblékat i české olympijské sportovce?
Petra Šubrtová: Ve sportu jsou samozřejmě olympijské kruhy “nejvíc”. Když si udáváte směr a vizi vašeho projektu, musí to být něco opravdu téměř nedosažitelného. Ještě, než jsem začala pracovat v Českém olympijském výboru, v tomhle jsme měli jasnou představu. Naší dlouhodobou vizí už od založení spolupracovat na designu nástupové kolekce pro Český olympijský tým. Už spolupracujeme s nejúspěšnější českou triatlonistkou a trojnásobnou olympioničkou Vendulu Frintovou. Ta si nás však vyhledala sama. Nicméně obecně platí, že většina vrcholových sportovců již má své partnery, co se týká sportovního oblečení.
My jsme rádi, že trend originality a designu ve sportovním oblečení přechází i mezi ně. Pracujeme na tom, abychom v budoucnu dokázali přitáhnout celé týmy, ale vždy v souznění s filosofií značky.
V SYN v pohybu si řešíte design oblečení a následně i vlastní výrobu. Jak tento proces vlastně vypadá, od začátku až do samého konce, tedy vyhotovení například nových legín? Zkuste mi ho popsat jako úplnému laikovi.
Kristina Synek: Nepopisovala bych to pouze na výrobě legín, ale rovnou na celé kolekci. Všichni jsme sportovci, všichni sledujeme na svém okolí aktuální trendy, díky kterým jsme schopní vybrat jeden konkrétní sport, na který další kolekci zaměříme. Následně se řeší grafická podoba designu a střihy. Například u aktuální kolekce na jógu Sduší jsme se inspirovali známým českým skulpturistou a jeho tvorbou. Potom dny a týdny sedím s naším grafickým designérem u počítače a snažíme se dostat ‘plochý’ design do trojrozměrného oblečení. Ve chvíli, kdy je navržena celá kolekce, přichází na řadu výběr materiálů a výroba prototypů.
Petra Šubrtová: To je ta zábavná část, kdy tyto vzorky testujeme sami na sobě.
Kristina Synek: A když vše dobře dopadne, začíná koloběh: objednání materiálu, střihová poloha, sublimační tisk, šití. A to vše u českých firem.
Když jsme u těch materiálů, jaké používáte? Pozorujete ve vaší oblasti nějaké trendy v tomto ohledu?
Břetislav Stromko: Vzhledem k technologii tisku používáme syntetické materiály, což je obecný trend. Tyto materiály musí splňovat základní požadavky na funkčnost sportovního oblečení – odvádění potu, rychlé schnutí, příjemné na tělo, vysoká odolnost při namáhání. A co se nabídky týká, v České republice je to poměrně omezené. Pokud by někdo založil startup, který by se zabýval výrobou vysoce funkčních materiálů pro sportovce, tak bychom se s ním určitě rádi spojili.
Je v oblékání prostor pro inovace? Jak si představujete budoucí oblečení z technologického ale i designového hlediska?
Kristina Synek: Určitě prostor je, ale je to především o spojení s vývojáři funkčních materiálů. Já osobně si představuji, že v budoucnu budou pro nás lehce dostupné materiály vyrobené z reflexních vláken.
Břetislav Stromko: Z mého pohledu určitě vidím šanci ve výrobě a designu chytrého oblečení. Místo různých sporttesterů, hrudních pásů a podobných záležitostí, kdy je člověk ověšen jak vánoční stromeček, bude vše zabudováno rovnou v oblečení. To samozřejmě již částečně dostupné je, ale design a výroba jsou nákladné.
Kristina Synek: Když už přemýšlíme takhle, tak bych chtěla pracovat s materiály, které by dokázaly změnit barvu na základě tělesné teploty a venkovních podmínek. Když vyhrajete, triko by se vám obarvilo na zlatou.
Jak se potýkáte s konkurencí, která je v textilním průmyslu opravdu silná? Najde si k vám zákazník cestu, i když je cena výrobků vyšší? Například cena sportovních legín se u vás pohybuje okolo 2 000 Kč.
Petra Šubrtová: Ceny se snažíme držet na úrovni známých komerčních značek. Konkurence je opravdu velká, ale my nabízíme našim zákazníkům jedinečnou filosofii značky, promítnutou do unikátního designu, limitovaných kolekcí, individuálního přístupu a především české výroby.
Odvíjí se tedy cena čistě od toho, že jde o limitované kolekce a unikátní filozofii, nebo je to také o těch materiálech?
Petra Šubrtová: Pokud jen zvážím, kolik času věnujeme každému kousku, každému unikátnímu designu, kdy vše domýšlíme do nejmenšího detailu, celému procesu, což je právě součástí naší filozofie, tak cena je vlastně velmi nízká. Zákazníci kupují příběh, který je jedinečný.
Dá se vůbec nějak konkurovat zahraničním gigantům jako Nike, Adidas nebo stále populárnějšímu Under Armour? Či míříte na úplně jiný segment zákazníků?
Kristina Synek: Míříme na trochu odlišný segment zákazníků, který je stále silnější. Lidé často už v současnosti nechtějí podporovat velké globální značky s anonymním přístupem, které vyrábějí své produkty po statisících v Asii. Hledají lokální designéry, kteří jim jsou blíže. Navíc díky sociálním médiím jsme tyto lidi schopni lépe oslovit.
Jak je váš byznys vlastně velký? Kolik objednávek expedujete za měsíc a kam putují?
Břetislav Stromko: Expedujeme řádově desítky objednávek měsíčně a putují po celé České republice. Nejdříve jsme mysleli, že většina našich zákazníků bude z Prahy a dalších velkých měst, ale překvapilo nás, že je to vyrovnané.
Zaměřujete se především na prodej přes eshop nebo vaše oblečení najdeme i v nějakých obchodech?
Břetislav Stromko: Eshop jsme založili jako náš první a stěžejní prodejní kanál, ale zároveň jsme věděli, že jako nová značka budeme potřebovat místo, kam budou zákazníci moci přijít a oblečení vyzkoušet, osahat si materiál. Máme tak náš vlastní ateliér na Klárově poblíž stanice metra Malostranská, kde je možné se s námi po domluvě setkat. Pro hodně našich zákazníků je důležitý právě osobní kontakt a příležitost potkat se se samotnou návrhářkou. Vlastně se s našimi zákazníky tak trochu „kamarádíme”.
Nedávno nás navíc oslovili kamarádi z Vnitroblocku, zda bychom se nestali součástí skupiny prodávaných značek v Signature store & cafe v Holešovicích. A to nám otevřelo možnost vyzkoušet další alternativu prodeje. A pravidelně se účastníme také různých designových marketů a přehlídek. Asi za největší úspěch považujeme podzimní účast na Designbloku 2016.
Kristino, vy osobně stojíte za designem oblečení SYN v pohybu. Kde berete inspiraci a zkuste popsat jak taková nová kolekce vzniká.
Kristina Synek: Moje inspirace většinou musí souviset s geometrií. Přestože jsem nikdy nevynikala v matematice, odjakživa mě fascinovala geometrie a její využití v umění. Současná kolekce Sduší je inspirována objekty skulpturisty Kolíbala. Předchozí kolekce vycházela z Archimédovskych a Platónskych těles.
Proces vzniku kolekce nejde obecně popsat…pokaždé je to jinak. Nikdy nevíte, kdy a jak budete naladění. Ideální stav by byl – po výběru sportu, na který se chceme zaměřit, najít tu správnou inspiraci, rozkreslit produkty, otestovat a jít do výroby. Ale mě většinou inspirace potká třeba dlouho před tím, než se vůbec dohodneme na nové kolekci. Něco mě zaujme a já si řeknu “tohle bude další kolekce” a pak to někde v mozku zraje třeba i rok.
Co plánujete do budoucna?
Petra Šubrtová: Strašně rádi bychom se chtěli víc věnovat i designovému funkčnímu oblečení pro celé sportovní týmy. Chtěli bychom oživit sportovní kulturu oblečení. Zatím máme pár vlaštovek, oblékli jsme běžecký tým, nebo teď nás čeká tvorba dresů pro českou reprezentaci v ultimate frisbee. Tím základem by byl jedinečný design, který určitým způsobem odráží unikátnost daného týmu a sportu, šitý na míru a s rukopisem Syna v pohybu.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí
Také děkujeme!