Zánik Voyo a start Oneplay připomínal divokou evakuaci. I tak může PPF konkurentům trvale utéct

Známý novinář a komentátor Luděk Staněk ve svém komentáři rozebírá, proč je spojení Voyo a O2TV do jedné služby Oneplay nevšední byznysový krok.

oneplaytvKomentář

Foto: TV Nova

Služba Oneplay nahradila Voyo a O2TV

2Zobrazit komentáře

Komentář Luďka Staňka Rychlé a velmi riskantní. Tak by se dalo popsat spojení Voya a O2TV do jedné aplikace. Ale pokud se nakonec příští týdny povedou lépe než start, bude to pro PPF na českém audiovizuálním trhu znamenat náskok, který bude pro konkurenci skoro nemožné dohnat.

Jedna věc se o současném stavu audiovizuálního trhu dá říct s naprostou jistotou. A to je to, že pokud vám někdo tvrdí, že ví, co se na něm bude dít, pak kecá. Těžko říct, zda někdy v historii byla situace nepřehlednější.

Klesající podíl lineárního terestrického vysílání (s výjimkou sportovních přenosů), nástup streamovacích platforem a v neposlední řadě YouTube, který je dlouhodobě nejrychleji rostoucí videoplatformou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle toho nástup chytrých televizí, díky čemuž se z obrazovek v obývácích bytů po celém světě, dříve exkluzivně věnovaných televiznímu vysílání, stalo kolbiště „ekonomiky pozornosti“, ve kterém spolu bojují streamovací služby, počítačové aplikace nebo dokonce počítačové hry. A to nemluvíme o rychle rostoucím podílu sledování obsahu na mobilech.

V téhle situaci se všichni producenti obsahu musí orientovat intuitivně a rychle. Výhodou je přístup k penězům (což pomohlo ve streamovacích válkách Netflixu), zázemí silné firmy (což pomohlo mimo jiné YouTube nebo Apple+), tradice a jméno na trhu (což pomohlo například HBO, ale částečně třeba i Paramountu nebo Amazonu).

ppf-gate

Foto: PPF

Sídlo investiční skupiny PPF v pražských Dejvicích

Když skupina PPF v roce 2020 dokončila akvizici společnosti CME v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Slovinsku a Bulharsku, uvědomoval si její tehdejší šéf Petr Kellner, že jeho firma má do streamovacích válek vše potřebné. Peníze na investice, zázemí silné firmy, tradici a jméno na trhu v podobě nejsledovanější komerční televize v Česku. A v neposlední řadě zásadní sportovní přenosy v podobě paralelně vybudované O2TV Sport.

Prvním cílem po akvizici bylo zásadně „naboostovat“ Voyo novým obsahem po vzoru Netflix Originals, přičemž veřejným cílem bylo získat milion uživatelů na českém a slovenském trhu. Tato meta byla fakticky splněna na konci loňského roku, kdy Voyo oznámilo 950 tisíc předplatitelů.

oneplay-mvp-x

Přečtěte si takéOneplay: Jak získat aplikaci, kde ji spustit a kolik vše stojíOneplay je tady. Takto vypadá a funguje nová aplikace, která nahrazuje Voyo a O2 TV

Jenže trh streamovacích platforem mezitím stihl ve světě projít několika cykly a dalším vývojem. Netflix se tak třeba vrhnul na streamingy komediálních eventů a začal pošilhávat po přenosech sportu. Amazon na nic nečekal a rovnou koupil práva na NFL. Jinými slovy, streamovací platformy se mezitím posunuly dál a začaly obsazovat prostor dodýchávajících lineárních televizí.

A tady přišel na řadu dlouhodobý strategický plán PPF na poli audiovizuálního vysílání. V tu chvíli totiž PPF vytáhla z rukávu karty v podobě společností O2 Czech Republic a CETIN, které měla v portfoliu už před akvizicí CME. Jejich zapojením do ekosystému kolem Novy a Voya dostala PPF výhodu, která je v téhle fázi technologického vývoje pro konkurenty na českém a slovenském trhu prakticky nedostižná.

Petr Kellner si uvědomoval, že jeho firma má do streamovacích válek vše potřebné.

Má totiž zlatý grál každého byznysu – kompletní vertikálu. Nova vyrobí televizní program, který se buď odvysílá v televizi s reklamou nebo přehraje na Voyo za měsíční předplatné. K divákům se dopraví pomocí „kolejí“ od CETINu na vagonu jménem O2TV. K 950 tisícům uživatelů Voya pak přidejte 870 aktivních připojení O2TV. Jistě, asi není dobrý nápad čísla natvrdo sečíst, protože je tam možný průnik, nicméně pořád platí, že průměrný divák O2TV stráví před obrazovkou 33 hodin týdně a u Voyo 15 hodin.

PPF tak zbýval poslední krok – a tím je integrace všeho pod jednu službu Oneplay. A tenhle poslední krok je pro ni klíčový, z podstaty mohutný a zároveň poměrně komplikovaný. Přechod totiž probíhá hned na třech úrovních.

dan

Přečtěte si takéVoyo je v zisku, brzy to bude miliardový byznys, říká šéf NovyNovácká zábava jede. Voyo už je v zisku a brzy to bude miliardový byznys, říká šéf Novy

Na brandové, kdy se tvoří nová značka a komunikace na úkor stávajících. Na produktové, kdy je třeba převést zákazníky na nové tarify a vysvětlit jim podstatu služby. A konečně na technologické, kdy vlastně některým zákazníkům vysvětlujete, že přecházejí ze set top boxu na aplikaci v chytré televizi.

Během téhle operace máte jediný úkol – zákazníky cestou nepoztrácet. Protože jste koneckonců za jejich získání zaplatili dost peněz z rozpočtů marketingu a výroby obsahu a získat je podruhé už by mohlo být dražší.

voyo-1

Foto: Voyo

Online videotéka Voyo od Novy

Po cestě je přitom spousta potenciálních nášlapných min, například v podobě možných technologických nedorazů nové platformy. Lidé sledující fotbalové přenosy na bývalém O2TV Sport ví svoje.

Při podobných upgradech zahraničních služeb jsou také uživatelé připravování rozhodně delší dobu, než kolik si na akci naplánovala PPF.

Takže místo přechodu do lepšího světa, který si mohou v klidu osahat, připravit se na něj nebo se na něj dokonce těšit, chvílemi převod zákazníků Voyo a O2TV připomíná od začátku kvapnou a trochu divokou evakuaci. A to s sebou určitě nese negativní emoci, kterou pro část uživatelů nepřebije ani Petr Čech jako hlavní tvář reklamní kampaně.

Nicméně pokud se PPF povede své zákazníky úspěšně převést pod Oneplay a poztrácet jich co nejméně, bude mediální konglomerát, který nejenže na tuzemském trhu nebude mít konkurenci z hlediska své struktury a dosahu, ale bude velmi dobře připraven na cokoli z toho, co se na poli audiovize může dít v následujících letech.

Umělou inteligenci ve filmu potřebujeme, říká režisér Terminátora. Má pomoci výrazně snížit náklady

Natočil sice Terminátora a varoval před Skynetem, ve skutečnosti ale James Cameron považuje přínos umělé inteligence za důležitý.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

avatar-the-way-of-water

Foto: Avatar2film.cz

Snímek z filmu Avatar: The Way of Water

0Zobrazit komentáře

James Cameron se vyjádřil pozitivně o potenciálu umělé inteligence v Hollywoodu. To a mnoho dalšího přináší aktuální vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Co si vybavíte jako první, když se řekne hrozba umělé inteligence? Skynet z Terminátora od Jamese Camerona? Pak vás možná překvapí, že slavný scenárista a režisér se k této počítačové technologii ve skutečnosti staví velice prakticky, ba ji do budoucna považuje za zásadní část hollywoodských produkčních procesů. Dokonce se připojil ke správní radě Stability AI, tedy firmy stojící za obrazovým generátorem Stable Diffusion.

„Nešlo mi ani tak o to, abych vydělal horu peněz,“ řekl Cameron v podcastu Boz To the FutureChtěl jsem pochopit ten prostor, porozumět myšlení vývojářů. Na co se zaměřují? Jak vypadá jejich vývojový cyklus? Jaký objem zdrojů na to potřebujete, abyste vytvořili nový model na míru? Chtěl bych to všechno zkusit začlenit do procesu tvorby speciálních efektů,“ pokračoval režisér Avatara. Zdůraznil při tom, že nejde jen o hypotetický zájem, tvorba blockbusterů se podle něj do budoucna bez pomoci AI neobejde.

AVATAR 2

Foto: Falcon

Pokračování Avatara se natáčí na Novém Zélandu

„Pokud chceme víc takových filmů, jaké miluju a na jaké se rád dívám – Duna, Duna: Část druhá, moje filmy nebo filmy s velkým objemem CGI efektů –, musíme přijít na to, jak o polovinu snížit náklady,“ vysvětlil Cameron. V žádném případě to pro něj ale neznamená, že by výsledkem mělo být propouštění lidí. AI jim má usnadnit práci, zrychlit celý proces a dovolit jim více se soustředit na čistě kreativní stránku. Tu podle oscarového filmaře stroje minimálně v dohledné době nenahradí.

„Je to odosobněná mysl, která jen přežvýkává a spojuje do slovního salátu to, co vymyslely lidské mysli – o životě, který prožily, o lásce, lhaní, strachu, o smrtelnosti. Nevěřím, že něco takového někdy skutečně dojme publikum. Na to, abyste to napsali, musíte být člověk,“ řekl Cameron už dříve v rozhovoru pro CTV News. Zároveň odrazuje od toho, abychom se pomocí AI snažili kopírovat styl jiných (viz nedávná situace kolem ChatGPT a studia Ghibli). Je mu to prý nepříjemné. Sám se inspiruje u Ridleyho Scotta, Stanleyho Kubricka nebo George Millera, dodává ale vždy něco svého, takže nevzniká kopie, ale nová estetika.


Co ukazují trailery

Totální rozklad

Ostřílený detektiv se ve snaze zachránit syna jednoho politika probíjí kriminálním podsvětím. Odhalí zde rozsáhlou síť korupce a spiknutí prostupující celým městem. Film s Tomem Hardym režíroval Gareth Evans, stojící za bezmála mistrovskými díly akčního žánru Zátah: Vykoupení a Zátah 2.


Co hýbe světem filmu a televize

Český film v soutěži v Cannes!

Cannes je jeden ze tří nejprestižnějších filmových festivalů na světě. A Česko zde velmi dlouhou dobu prakticky nebylo vidět, naposledy se tuzemský film v hlavním programu objevil v roce 1994 (Švankmajerova Lekce Faust). Letos diváci v sekci Un Certain Regard, určené nekonvenčním dílům, ale uvidí Karavan od absolventky FAMU Zuzany Kirchnerové. Road movie, které vzniklo v česko-slovensko-italské koprodukci, vypráví zčásti autobiografický příběh o výchově handicapovaného syna a hledání nového života. Kirchnerová v Cannes uspěla už v roce 2009 se studentským filmem Bába jako zatím jediná česká režisérka. Festival proběhne od 13. do 24. května. Upoutávka na film zde, v kinech bude od 28. srpna.


Co si pustit

Black Mirror

Netflix  |  Sci-Fi  |  2011-dnes  |  7 řad  |  ČSFD

top100-mvp-x

Přečtěte si také100 největeích e-shopů: Temu se těsně nedostalo do první trojkyČínské Temu se jen těsně nedostalo do první trojky. Představujeme 100 největších e-shopů v Česku

Black Mirror je zpátky! To alespoň hlásí první reakce na sedmou řadu dystopického sci-fi hitu, které mluví o nejlepších epizodách za několik let, možná od momentu, co seriál přešel pod Netflix. Ačkoliv nové příběhy místy nápadně připomínají to, co jsme už jednou viděli, stále dokážou diváky dojmout i zneklidnit o něco vytříbenějšími výrazovými prostředky.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.