Zásilkovna po sedmi letech končí spolupráci s Českou poštou. Poškozovala naši pověst, říká Kijonková

Zásilkovna Simony Kijonkové končí spolupráci s Českou poštou

Foto: CzechCrunch/Česká pošta

Na jedné straně konkurenti, na straně druhé dlouholetí partneři. Minimálně to druhé už ale v případě České pošty a Zásilkovny platit nebude. Tuzemská logisticko-technologická společnost Simony Kijonkové oznámila, že s koncem letošního ledna po sedmi letech ukončuje s Českou poštou spolupráci. Hlavním důvodem má být dlouhodobá nespokojenost Zásilkovny s kvalitou služeb státního podniku a navyšování cen.

Přestože si obě společnosti stále více konkurovaly, když například před necelými dvěma lety Zásilkovna začala přepravovat balíky i přímo mezi fyzickými osobami, dokázaly zároveň na některých úrovních spolupracovat. Dosud šlo o oblast takzvané první míle, kde Zásilkovna fungovala jako spojka mezi e-shopem a Českou poštou.

Internetoví obchodníci díky tomu mohli podávat zásilky na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny, která je následně předávala České poště na jejích třídících depech pro doručení konečným adresátům. Pro CzechCrunch Zásilkovna uvedla, že hlavním důvodem její spolupráce se státním podnikem byla snaha o pomoc provozovatelům malých e-shopů, kteří neměli s poštou smlouvu napřímo.

V takových případech totiž může být pro menší hráče komplikované a zatěžující podávat zásilky, jelikož je posílají na pobočce jako běžní zákazníci a musí například čekat ve frontách. Pokud měl e-shop kupříkladu jednu zásilku pro poštu a pět zásilek pro Zásilkovnu, mohl všechny zásilky předat na výdejním místě Zásilkovny, která za ně vše vyřídila.

zasilkovna

Dodávka Zásilkovny v logistickém centru v Nehvizdech

Foto: Zásilkovna

„My jsme je roztřídili a poště jejich zásilky předali přímo na depech. Zásilkovna na této službě nikdy příliš nevydělávala, především jsme se snažili pomoci menším hráčům na trhu e-commerce a usnadnit a podpořit jejich podnikání. Postupovali jsme zcela v duchu jednoho z našich podnikatelských principů, a to je podpora byznysu e-shopů a tím i celé české e-commerce,“ uvedla pro CzechCrunch Kijonková.

„Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci, stejně jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí,“ doplnila ředitelka logistické skupiny Packeta, pod níž Zásilkovna spadá.

Česká pošta prý neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek, a v důsledku zdražování se Zásilkovna dostala do bodu, kdy na každé zásilce tratila. „Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,“ doplnila Kijonková.

600 tisíc zásilek ročně

„Jedním z klientů, pro které Česká pošta přepravuje zásilky, je Zásilkovna. S tou Česká pošta vedla jednání o podobě cen na rok 2021. Podle vzájemné dohody měla jednání, která nebyla dokončena, pokračovat v lednu tohoto roku. Z veřejného vyjádření se Česká pošta dozvídá, že pravděpodobně žádná další jednání nebudou a Zásilkovna již o její služby nemá zájem,“ uvedl v reakci pro CzechCrunch mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

„Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli Zásilkovně pomoci v růstu. Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty,“ doplnil Vitík.

Zásilkovna v loňském roce dle svého vyjádření v rámci spolupráce předala státnímu podniku 600 tisíc zásilek. Logistická společnost Simony Kijonkové zároveň na základě interní analýzy loňského roku tvrdí, že Česká pošta v nastaveném režimu spolupráce (doručení do druhého dne) doručila jen necelých 15 procent zásilek, které ji Zásilkovna předala k přepravě na adresu.

„Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek,“ tvrdí zakladatelka Zásilkovny. Česká pošta na otázky související s těmito čísly nereagovala.

ceska-posta

Pobočka České pošty

Foto: Česká pošta

„Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a proto jsme byli nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení,“ doplnila Kijonková.

Zásilkovna ujišťuje své zákazníky poptávající službu doručení na adresu, že ukončení spolupráce s Českou poštou na ně nebude mít negativní dopady, ale naopak prý může vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu. Kijonková dále doplnila, že podnikání Zásilkovny není a nikdy nebylo závislé na České poště – prý šlo o minoritní doplňkovou službu, u které firma sledovala zmíněnou pomoc menším internetovým obchodům.

„Zásilkovna pomohla v loňském roce státnímu podniku přepravit 600 tisíc zásilek, z celkového počtu přepravených zásilek Zásilkovnou je to jen zlomek. Z toho vyplývá, že spolupráce, kterou jsme ukončili, byla pouze doplňkovou službou určenou pro menší e-shopy. Je také důležité říct, že jsme na ně nezapomněli a připravujeme pro českou e-commerce náhradní řešení,“ dodala Kijonková.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.