Zaujal na Oscarech i Leonarda DiCapria. S jeho novým filmem o slovenských zlodějích aut míří HBO do světa

Dominik Bari dlouho točil cestopisy, jeho poslední film ale kombinuje akční scény s dokumentem. Už dřív zaujal i v Hollywoodu, teď na něj sází HBO.

bariRozhovor

Foto: René Volfík©, HBO.

Dominik Bari před pražskou premiérou svého dokumentu Autíčkáři

0Zobrazit komentáře

Dominik Bari patří mezi nadějné slovenské filmaře. Ve třiceti má za sebou vlastní produkční společnost, členství ve forbesovském žebříčku 30 pod 30 a taky jeden pěkný zářez na mezinárodním filmovém poli. Jeho dokument Ojmjakon o nejstudenějším městě na světě se před třemi lety dostal do kvalifikovaného výběru pro Oscary a na svých sociálních sítích se o něm zmínil i Leonardo DiCaprio. Teď ale Bari změnil téma a natočil true crime snímek o gangu slovenských zlodějů aut Autíčkáři. Ten bez nadsázky místy připomíná hollywoodské akční filmy a pro změnu zaujal HBO, jež mu pomohlo na svět a na platformě Max s ním míří do více než 20 zemí.

„Dlouho jsem dělal hlavně cestopisy a chtěl jsem si vyzkoušet něco jiného, akčnějšího,“ říká Bari v rozhovoru pro CzechCrunch. „Něco akčnějšího“ vyústilo v true crime dokument (tedy takový, který do značné míry spoléhá na hrané sekvence) o zlodějích aut. Autíčkáři před pár dny dorazili na Max i český televizní kanál HBO a zachycují případ takzvaného leopoldovského gangu, jehož členové v letech 2017 až 2018 kradli auta na západním Slovensku. O rok později dostali za zcizení desítek vozů až směšně nízké tresty.

Právě to Bariho inspirovalo k natočení dokumentárního filmu, který si v některých scénách nezadá s těmi akčními. „Chtěl jsem přitáhnout mladší cílovou skupinu, která je náročná na vizuál a díky Instagramu a TikToku zvyklá na to, že ji musíte zaujmout během pár sekund, nestačí jim nabídnout jen mluvící hlavy. Krádeže aut jsou navíc celospolečenské téma, které dokáže zaujmout napříč zeměmi,“ je přesvědčený mladý režisér.

V rozhovoru popisuje, jak i proč jeho film vznikal, jak vypátral zloděje aut, jak se na natáčení podílela slovenská policie a proč všechno muselo probíhat několik let v utajení. Mluví ale i o tom, jak přistupoval k faktu, že se HBO rozhodlo Autíčkáře na své streamovací službě vyslat do více než 20 zemí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O co šlo v případě leopoldovského gangu, který v Autíčkářích popisujete, je to na Slovensku známý případ?
Běžní lidé ho příliš nezaregistrovali, hodně se ale dotkl těch, kdo se zajímají o auta. Na Slovensku máme občanské sdružení, které se jmenuje Hledá se auto krádeže automobilů – se zkratkou HAKA. Na Facebooku má asi tři sta tisíc členů a ti pomocí aplikace, kterou si sami vytvořili, hledají kradená auta. Když jedete, tak skenuje SPZ okolních aut, jestli nejsou hlášená jako odcizená, čímž tak trochu suplují stát, dalo by se říct. No a v této skupině jsem tuhle kauzu zachytil. Spousta lidí se tam totiž pohoršovala nad tím, že soud s jejími členy dopadl, jak dopadl (dva odsouzení dostali podmínku, další dva pak dva roky vězení, pozn. red.), a že je naše soudnictví nespravedlivé.

A to byl hlavní důvod, proč jste po tomhle případu sáhl? Dosud jste se totiž věnoval o dost jiným tématům.
Silný, ale hlavní byl ten, že když jsem to začal studovat, tak jsem zjistil, že je to opravdu celospolečenský problém, který se může týkat úplně každého z nás. Jak říká jeden zloděj z našeho filmu: „Je jedno, jestli jsi právník, IT specialista nebo lékař. Pokud zaparkuješ auto na ulici a oni ho potřebují, vezmou si ho.“ Když se podíváte na statistiku, tak na Slovensku se denně ukradnou v průměru čtyři auta. To nemusí působit tragicky, ale když se tím začnete zabývat a zjistíte, jaké lidské osudy za tím mohou být, tak to získá zase úplně jiný náboj. Třeba paní s hendikepovaným dítětem, které ukradli auto – to jsou věci, které mohou být likvidační.

Když zmiňujete tu statistiku, tak v Česku se loni podle policejních záznamů mělo ukrást v průměru necelých sedm aut denně, takže Slovensko na tom není nejhůř.
Je to tak a má to i klesající trend. Ale jak jsem řekl, pokud někdo narazí na člověka, pro kterého je auto zásadní, má to fatální dopad. Ale i proto, že si jsou ta čísla podobná, si myslím, že Autíčkáři mají silný mezinárodní přesah. Fungují nejen na Slovensku, ale i v Česku, Polsku a v dalších zemích, kde je plánujeme streamovat, a reakce na premiérách mi to potvrdily.

Hodně dělá určitě i to, že formou jde o takzvaný true crime, tedy částečně hraný, dokument. Třeba úvod máte opravdu velmi dynamický, s velkou policejní akcí, do které divák rovnou vletí. Co vás k téhle formě vedlo?
Do teď jsem se hodně věnoval cestopisným dokumentům a tohle téma jsem chtěl zpracovat jinak, měl jsem chuť vytvořit něco, co bude vyloženě akční. A taky jsem chtěl přitáhnout mladší cílovou skupinu, 15–26 let. Sám jsem z ní relativně nedávno odrostl, takže moc dobře vím, že mladí jsou velmi nároční na vizuál a díky Instagramu a TikToku také zvyklí na to, že je musí něco okamžitě zaujmout, jinak odchází. Na VOD (video on demand – video na vyžádání je služba, která umožňuje divákům sledovat videoobsah kdykoliv, bez navázanosti na konkrétní vysílací čas, pozn.red.) je odchod navíc extrémně jednoduchý. Ve filmu se tak co dvě tři minuty schválně něco děje. HBO se ten nápad zalíbil, producentky Tereza Bóna Keilová a Hanka Kastelicová říkaly, že to má potenciál, a tak se to celé rozjelo.

HBO tedy bylo při natáčení od začátku?
Ano, od chvíle, co jsem přišel s námětem po postprodukci.

Streamovací služba Max bude Autíčkáře distribuovat do více než 20 zemí, to bylo také v plánu rovnou a zohledňoval jste to případně nějak?
Ano, to téma samotné tomu šlo naproti. Samozřejmě, řešíme tam slovenskou legislativu, ale v zemích, kde HBO Europe vysílá, to je srozumitelné. Do Ameriky zatím nejdeme, tam hledáme partnera, ale obsahově je to vyskládané tak, aby to pochopil opravdu každý.

Při natáčení jste velice úzce spolupracoval s policií, jak to probíhalo?
Celý ten film vznikal skoro pět let, zažil díky tomu čtyři policejní prezidenty a s každým bylo třeba jednat a vysvětlovat, o co jde. Nakonec ale byli všichni ochotní spolupracovat a ten nápad kvitovali.

duna-proroctvi-boxed

Přečtěte si takéRecenze: Duna: Proroctví na HBO není jen sci-fi Rod drakaPrvní dojmy ze seriálu Duna: Proroctví. Není to jen sci-fi Rod draka, připomíná i prequely Star Wars

Měl jste přístup do vyšetřovacích spisů?
Měl, ale na základě zplnomocnění od jednoho poškozeného, policie mi nic sama neukázala, to by bylo proti zákonu. Některé informace jsem taky musel upravit, abych nenaplnil skutkovou podstatu trestného činu vynášení ze spisu, další jsem upravoval, abych neohrozil oběti. Ale snažil jsem se být skutečnosti maximálně věrný, všechny rekonstrukce jsme dělali co nejodpovědněji. A policie nám dokonce poskytla součinnost v tom smyslu, že nám dala kontakty na kolegy, kteří v tom případě zasahovali, a vyčlenila i člověka, který byl jako supervizor na place a korigoval, jak zásahy v reálu vypadají.

Objevují se reální policisté i ve filmu? Nemyslím vyšetřovatele, kteří o případu mluví, ale v těch hraných scénách?
Ano, všichni příslušníci zásahové jednotky, co tam jsou, jsou skuteční policisté, žádní herci.

Kromě nich ve filmu vystupují i oběti, ale také pachatelé – byť ne přímo ti z leopoldovského gangu. Jak jste je kontaktoval a přesvědčil, aby v Autíčkářích promluvili? Moment, kdy jeden z nich mluví o tom, že kradení aut je práce jako každá jiná, je velice silný…
Ale oni to opravdu berou jako regulérní práci! Nicméně abych je dokázal zkontaktovat, tak jsem si najal soukromého detektiva, ten je našel a zprostředkoval setkání s nimi.

A jak jste se při natáčení s pachateli cítil?
Být jim tváří v tvář, udržet se a vést s nimi nějaký rozhovor bylo docela nepříjemné, ale bral jsem to jako nutné zlo. Když chci ukázat autenticitu, příběh i z druhé strany, jak to funguje z pohledu všech lidí, tak to prostě musím udělat, tam jiná cesta není. Tvář toho muže, který mluvil o kradení aut jako o práci, jsem nikdy neviděl. Ve filmu vystupuje v opičí masce a tak přišel i na natáčení. Později jsem se doslechl, že měl problémy v Itálii… ale už tehdy bylo jasné, že to je velká ryba a že v životě ukradl víc než jen poklici na autě.

Víte, co jeho konkrétně přimělo k tomu, aby v Autíčkářích vystoupil?
Soukromý detektiv ho přesvědčil. Ale máme tam i dalšího zloděje, jehož tvář je normálně vidět a u něj jsem měl pocit, že za tím vším chtěl udělat tlustou čáru a byla to pro něj nějaká forma očisty.

Co na to říkaly oběti?
Od začátku jsem byl otevřený v tom, že tam budou vystupovat i pachatelé. Jediné, co jsem některým z nich, myslím těch zlodějů, neříkal, bylo, že v tom filmu bude i policie. Popravdě jsem se bál, že kdyby to věděli, tak by nám toho řekli o dost míň. I proto jsme to celé točili v utajení a dávali jsme pozor, aby někdo něco nevynesl z placu a tak, což třeba při natáčení těch velkých akčních scén, které zaznamenala i veřejnost, nebylo jen tak.

A policie neměla problém s tím, že spolupracujete s aktivními zloději?
Tam šlo o to, že oni se samozřejmě neprezentovali jako aktivní pachatelé trestné činnosti, ale jako ti, kteří se tomu věnovali v minulosti. Vůči policii jsem byl ale otevřený a říkal jsem jim od začátku, že tam chci mít i takovéto lidi. Neměli s tím problém a celkově se jim ten film líbí. A s tím, jak vychází na Maxu, se s ním taky chystáme i do škol a po promítání bude vždy beseda s policií. Rádi bychom, aby to celé mělo preventivní charakter, že krást se nevyplácí, i když film ukazuje, že pachatelé dostali jen nízké tresty a oni sami o tom mluví jako o rychlém výdělku, tak záznam v trestním rejstříku budete mít pořád a potáhne se to s vámi celý život. A objasněnost trestných činů stoupá, takže se to nevyplácí.

A co chystáte dál? Vím, že máte rozpracovaný snímek Palmerston a že je to zase cestopis o vašem pobytu na izolovaném ostrově v Tichomoří, připravujete už ale něco dalšího?
Plánuji další film v Indonésii, ale zatím je to v rané fázi, takže o tom nechci moc mluvit. Teď bych si rád užil uvedení Autíčkářů a vstřebal všechny reakce, které přinesou.

Gladiátor II je nostalgický výlet do Hollywoodu, který se už proměnil v prach. A je to velká zábava

Pokračování oblíbeného velkofilmu se odehrává o 16 let později a opět sleduje cestu za pomstou. Věci se ale mají trochu jinak.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Gladiator II

Foto: Paramount Pictures

Paul Mescal a Pedro Pascal v novém Gladiátorovi

0Zobrazit komentáře

Druhý Gladiátor byl prakticky od první myšlenky na jeho vznik odsouzený k tomu, aby stál ve stínu toho prvního. Přestože existují pokračování, která se dočkala stejného nebo většího uznání než původní filmy, už v roce 2000 představoval historický spektákl Ridleyho Scotta v zásadě pokus o modernizaci subžánru z dob klasického Hollywoodu. Gladiátor II už se o nic takového nesnaží. Jistě, má lepší vizuální efekty a nové nápady na souboje v Koloseu, jeho vyvrcholením jsou ale přímé odkazy a citace 24 let starého filmu. A nevadí to.

Pokud by se někdo Ridleyho Scotta zhruba před rokem zeptal, jak často přemýšlí o Římském impériu, odpovědí by nejspíš bylo „skoro pořád“, protože pokračování Gladiátora z období upadajícího císařství právě natáčel. Jedna z nejrozsáhlějších říší v dějinách Evropy mu ale na mysli za posledního čtvrt století ležela nejspíš mnohokrát. Pokusy vytvořit snímek, který před víkendem vstoupil do českých kin, totiž začaly jen chvíli po premiéře oscarového hitu s Russellem Crowem.

Gladiátor II se měl v různých návrzích odehrávat před i po původním filmu, přičemž v obou případech se zvažoval návrat jeho hlavní hvězdy. Nejzajímavější nápad přišel z hlavy hudebníka a umělce Nicka Cavea, jehož scénář se odehrával z velké části v Očistci. Římské božstvo zabitého Maxima (Crowe) přesvědčilo, aby bojoval v jejich jménu proti nové hrozbě ve formě Ježíše Krista a jeho následovníků. Hrdina byl ale podveden, zabil vlastního syna a byl odsouzen k věčnému životu bez něj – bojuje pak v křížových výpravách, světových válkách i ve Vietnamu a končí v Pentagonu.

Film, který se nakonec dostal do kin, je naneštěstí mnohem konvenčnější, z většiny ovšem funguje jako blockbuster z dob klasického Hollywoodu, kdy vznikala velkolepá historická dramata jako Ben-Hur, Kleopatra nebo Lawrence z Arábie. A přestože nedosahuje jejich kvalit a nezapíše se do dějin kinematografie, představuje příjemnou vzpomínku na dobu před nekonečnými sériemi superhrdinských filmů a šablonovitých akčňáků s Dwaynem Johnsonem.

Pokračování Gladiátora se odehrává šestnáct let po prvním snímku. Lucilla, sestra zabitého císaře Commoda a milenka gladiátora Maxima, se v obavách rozhodla svého syna Lucia Vera poslat daleko od dvora, do severoafrického království Numidie. Lucius zde pod jménem Hanno dospěje a založí rodinu, jednoho dle ale oblast přijdou dobýt Římané v čele s generálem Markem Acaciem (Pedro Pascal). Jediný právoplatný nástupce císaře se tak vrací do Říma nejdříve jako zajatec a později gladiátor s jediným cílem – pomstou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Gladiátor II představuje především zajímavou variaci na původní film. Od začátku přitom přiznává, že to je jeho cílem, ať už jde o jasné styčné body v námětu, opakování postav šílených despotů v čele císařství a charismatického majitele gladiátorů, nebo zápletku kombinující osobní cestu hrdiny s osudem Říma.

Novinka se ovšem snaží vše posunout o pár kroků dále. Souboje jsou krvavější, vztahy mezi postavami složitější a hlavní hybatelé děje šílenější. Zatímco Maximovi s tváří Russella Crowea šlo primárně o pomstu, která měla jakoby shodou okolností důsledky i pro nejvyšší římskou politiku, Lucius Verus se zamotá do celé sítě tragédií a ambicí. Jeho představiteli Paulu Mescalovi sice chybí charisma předchůdce, tvůrci to ale vyvažují emočními scénami nebo charistamem Denzela Washingtona, jehož intrikánský otrokář Makrinus na sebe strhává pozornost ve všech scénách, kde je.

Nejpůsobivější na celém filmu je fakt, že ho režíroval 86letý muž. Přestože Scott za poslední čtyři roky poslal do světa ještě tři další ambiciózní projekty (Poslední souboj, Klan Gucci a Napoleona), jeho novinka nabízí stejnou úroveň filmařské péče jako kterýkoliv z jeho dřívějších počinů. Zatímco jiné blockbustery se topí v přemíře zelených pláten, laciných hlášek nebo stereotypních zápletek, Gladiátor II upřímně baví ve svých akčních polohách a zaujme vážnými konverzacemi.  

Schopně balancuje mezi intenzivními pohledy, citacemi Vergilia či filozofováním o republice a souboji v gladiátorské aréně, kde není nouze o krvelačné opice nebo reprodukci bitvy na moři i se žraloky ve vodě. Než se zorientujeme a začneme se ptát, jak se mořští predátoři do Kolosea dostali, přichází dramatická scéna, v níž Lucius Verus usiluje o život svého úhlavního soka.

Vizuální efekty ani vyprávění nejsou bez chyby – antický Řím místy působí poněkud uměle, příběh se zase ve druhé polovině snad až příliš zamotává v rodinných vztazích a pokusech převzít nadvládu nad impériem, aniž by zvraty dostaly dostatek prostoru pro hlubší dopad. Gladiátor II nicméně představuje jeden z nejzábavnějších kinofilmů roku, který na velkém plátně skutečně vynikne.