Ze dne na den jsme měli v Pilulce nápor na úrovni stovek procent oproti normálu, říká Martin Kasa na CzechCrunch Onlajnu

martin-kasa0boxed2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spolumajitel skupiny Pilulka.cz

0Zobrazit komentáře

Poslední týdny jsou pro nejednoho podnikatele opravdovou zkouškou. Směr ale v rámci byznysu může nabrat dva směry – prudký pád, nebo naopak extrémní růst, který je rovněž náročné zvládat, což vytváří zase trochu jiný typ problémů. Své by o tom mohl vyprávět Martin Kasa, který stojí za internetovými a kamennými lékárnami Pilulka. Ty loni utržily téměř 2,5 miliardy korun, ale na výzvu v podobě koronaviru rozhodně připraveny nebyly.

Řeč je především o obrovském nárůstu v polovině března, kdy v Česku naplno propukla pandemie a také panika mezi lidmi. E-commerce trh okamžitě zaznamenal velký růst a místo nedostatku objednávek se začalo bojovat se škálováním logistiky, dostupností zboží i vyřizováním dalších požadavků zákazníků.

„Nápor byl na úrovni stovek procent oproti normálu, v nejsilnější dny jsme to byli schopni udržet na 300 až 400 procentech,“ prozradil Martin Kasa na naší první online konferenci CzechCrunch Onlajn, která proběhla zkraje tohoto týdne. Zároveň přiznává, že nápor byla Pilulka schopna udržet i díky vypnutí některých druhů produktů, aby si lidé mohli objednávat především věci jako roušky, vitamíny, dezinfekci či rukavice.

kasa-onlajn

Foto: CzechCrunch

Martin Kasa byl hostem naší konference CzechCrunch Onlajn

„Ze dne na den totiž nejsme schopni kapacity takto rozšířit. Byl to vlastně několikanásobek Vánoc. Jenže na Vánoce se e-shopaři připravují několik měsíců, nabírají lidi a podobně, tady se vše stalo za týden nebo 14 dní,“ říká Kasa. „Posledních šest týdnů bylo bláznivých, jde to směrem nahoru i dolů a bylo to něco, co jsme v životě nezažili,“ dodává.

„Pohybujeme se desítky procent nad plánem.“

A to už si Martin Kasa v minulosti několika krizemi prošel, jelikož se na tuzemském e-commerce trhu pohybuje přes 20 let – to když ještě stál spolu se svým bratrem Petrem, stejně jako v případě Pilulky, za e-shopem Kasa.cz, který následně prodali. Na Onlajnu přesněji popisuje, jak se celá situace vyvíjela a jak je na tom Pilulka nyní.

„Zpočátku zavládla panika, lidé začali především na internetu nakupovat cokoliv spojeného s dezinfekcí, koronavirem, rouškami, vitamíny a dalšími věcmi. Dnes už je situace poměrně uklidněná, jsme již víceméně na standardních číslech, pohybujeme se desítky procent nad plánem,“ říká Kasa. Paradoxně i podobná situace může jeho typu byznysu přinést pozitivní změny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo růstu příjmů to úzce souvisí s digitalizací, která sice na lékárenském trhu probíhá už téměř dvě desítky let, ale v jistých ohledech se nyní může akcelerovat, což popisoval Kasa i v našem nedávném rozhovoru. „Nápor byl vidět i u kamenných lékáren, které Pilulka vlastní a které zůstaly otevřeny i v době koronaviru. Jak u volně prodejných léků, tak léků na recept, které si lidi nechali předepisovat i na několik týdnů dopředu,“ dodává.

V tom může pomoct mimo jiné i nový projekt eRecept.cz, který Kasa spolu s Pilulkou nedávno spustil a který umožňuje nákup a doručení léků na předpis na dálku. Zatím je třeba na to jít trochu oklikou, ale celý trh se mění.

***

Jak vidí Martin Kasa budoucnost lékáren? Budeme se ve větším spoléhat na výdej či doručení na dálku a posuneme digitalizaci více dopředu? Jak situace ovlivnila Pilulku, když nemohla prodávat především drogistické zboží? Nejen to se dozvíte v kompletním záznamu z naší konference CzechCrunch Onlajn, na které vystoupili také například Tomáš Čupr, Ondřej Kania, Jaroslav Beck, Dita Přikrylová nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.

Létající doktoři. Zdravotníci na skútrech BeRider najeli za měsíc mezi pražskými nemocnicemi 16 tisíc kilometrů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

berider-rouska

Foto: BeRider

Zdravotníci najeli na skútrech BeRider za měsíc 16 tisíc kilometrů

0Zobrazit komentáře

Sdílená auta, motorky, skútry, koloběžky, kola, všechno dnes již většinou s elektrickými pohony. To jsou dopravní prostředky, nad nimiž mnozí stále ohrnují nos a odmítají je, ale služby sdílené mobility se stávají stále integrálnější součástí mnoha světových měst. A svou sílu ukazují i v krizových časech.

Na sdílené dopravní prostředky jsme již několik let zvyklí i v Praze. Půjčit přes aplikaci si tu můžete velmi jednoduše skutečně většinu dopravních prostředků, jež byste mohli pro pohyb po městě potřebovat. A zatímco od poloviny března se kvůli karanténním opatřením pohyb mnoha obyvatel z velké části zastavil, zdravotníci neustále pendlovali mezi prací a svými domovy.

Takových povolání, které se nemohly přenést na home office, bylo pochopitelně více, ale právě zdravotníkům se rozhodla pomoci služba BeRider, kterou provozuje Škoda AutoDigiLab a půjčuje v ní elektrické skútry.

berider-min

Foto: Citymove

Sdílený elektrický skútr BeRider

„Je pro nás prioritou, abychom i v tomto čase nákazy koronavirem pomáhali zjednodušovat lidem nutné každodenní cestování. Krom toho chceme ocenit práci zdravotníků, kteří s velkým nasazením pomáhají všem,“ říkal na konci března pro CzechCrunch David Beška z DigiLabu.

Celkem 150 svých elektrických skútrů tak dal BeRider zdravotníkům k dispozici na následující týdny zdarma, aby se mohli snadno přesouvat do nemocnic a dalších zařízení, kam potřebují, a nemuseli k tomu využívat například městskou hromadnou dopravu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že nešlo ze strany Škodovky pouze o PR, ale reálnou pomoc, která reagovala na poptávku přímo od zdravotníků, dokazují následující čísla: od 26. března do konce dubna ujelo přes 250 řidičů z oblasti zdravotnictví na elektrických skútrech BeRider při 1 600 jízdách celkem 16 000 kilometrů.

„Zdravotníci nabídku BeRider velice oceňují. Já osobně službu využívám zejména pro zrychlení přepravy mezi domovem a prací. Jako největší benefit považuji omezení kontaktu s okolím, například zmiňované MHD,“ potvrzuje pro CzechCrunch Mária Malíková, která je lékařkou na Interním oddělení Strahov ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze.

malikova

Elektrické skútry BeRider využila také lékařka Mária Malíková

Sama na elektrických skútrech v posledních týdnech Malíková najela několik desítek kilometrů a přidalo se i mnoho jejích kolegů. BeRider ostatně pro maximální pohodlí zdravotníků rozšířil své zóny pronájmu, takže skútr bylo nově možné zaparkovat například u Ústřední vojenské nemocnice, nemocnice Na Bulovce, nemocnice Na Vinohradech a u dalších zdravotnických zařízení.

„Naše nemocnice se zaměřuje na dialyzované pacienty, kteří jsou z hlediska nákazy COVID-19 jednou z nejvíce ohrožených skupin. Snažíme se proto omezit kontakt s veřejností a nastavit všechna opatření tak, abychom minimalizovali možnost nákazy našich pacientů. Dojíždění na skútru je další možnost jak snížit riziko přenosu infekce v populaci,“ dodává Mária Malíková.

lime-kolobezky-praha

Přečtěte si takéDo Prahy se vrací elektrické koloběžky Lime. V ulicích se zatím objeví 200 strojůDo Prahy se vrací elektrické koloběžky Lime. V ulicích se zatím objeví 200 strojů

Ze strany mladoboleslavské Škodovky, potažmo její inovační laboratoře DigiLab, to však nebyl jediný příspěvek do boje proti koronaviru. V Mladé Boleslavi se tiskly respirátory a také části ochranných štítů a carsharing HoppyGo bezplatně zapůjčil 200 vozů charitativním organizacím, dobrovolníkům či městům pro distribuci ochranných prostředků či rozvoz jídel.