Ze dne na den jsme měli v Pilulce nápor na úrovni stovek procent oproti normálu, říká Martin Kasa na CzechCrunch Onlajnu
Poslední týdny jsou pro nejednoho podnikatele opravdovou zkouškou. Směr ale v rámci byznysu může nabrat dva směry – prudký pád, nebo naopak extrémní růst, který je rovněž náročné zvládat, což vytváří zase trochu jiný typ problémů. Své by o tom mohl vyprávět Martin Kasa, který stojí za internetovými a kamennými lékárnami Pilulka. Ty loni utržily téměř 2,5 miliardy korun, ale na výzvu v podobě koronaviru rozhodně připraveny nebyly.
Řeč je především o obrovském nárůstu v polovině března, kdy v Česku naplno propukla pandemie a také panika mezi lidmi. E-commerce trh okamžitě zaznamenal velký růst a místo nedostatku objednávek se začalo bojovat se škálováním logistiky, dostupností zboží i vyřizováním dalších požadavků zákazníků.
„Nápor byl na úrovni stovek procent oproti normálu, v nejsilnější dny jsme to byli schopni udržet na 300 až 400 procentech,“ prozradil Martin Kasa na naší první online konferenci CzechCrunch Onlajn, která proběhla zkraje tohoto týdne. Zároveň přiznává, že nápor byla Pilulka schopna udržet i díky vypnutí některých druhů produktů, aby si lidé mohli objednávat především věci jako roušky, vitamíny, dezinfekci či rukavice.
„Ze dne na den totiž nejsme schopni kapacity takto rozšířit. Byl to vlastně několikanásobek Vánoc. Jenže na Vánoce se e-shopaři připravují několik měsíců, nabírají lidi a podobně, tady se vše stalo za týden nebo 14 dní,“ říká Kasa. „Posledních šest týdnů bylo bláznivých, jde to směrem nahoru i dolů a bylo to něco, co jsme v životě nezažili,“ dodává.
„Pohybujeme se desítky procent nad plánem.“
A to už si Martin Kasa v minulosti několika krizemi prošel, jelikož se na tuzemském e-commerce trhu pohybuje přes 20 let – to když ještě stál spolu se svým bratrem Petrem, stejně jako v případě Pilulky, za e-shopem Kasa.cz, který následně prodali. Na Onlajnu přesněji popisuje, jak se celá situace vyvíjela a jak je na tom Pilulka nyní.
„Zpočátku zavládla panika, lidé začali především na internetu nakupovat cokoliv spojeného s dezinfekcí, koronavirem, rouškami, vitamíny a dalšími věcmi. Dnes už je situace poměrně uklidněná, jsme již víceméně na standardních číslech, pohybujeme se desítky procent nad plánem,“ říká Kasa. Paradoxně i podobná situace může jeho typu byznysu přinést pozitivní změny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMimo růstu příjmů to úzce souvisí s digitalizací, která sice na lékárenském trhu probíhá už téměř dvě desítky let, ale v jistých ohledech se nyní může akcelerovat, což popisoval Kasa i v našem nedávném rozhovoru. „Nápor byl vidět i u kamenných lékáren, které Pilulka vlastní a které zůstaly otevřeny i v době koronaviru. Jak u volně prodejných léků, tak léků na recept, které si lidi nechali předepisovat i na několik týdnů dopředu,“ dodává.
V tom může pomoct mimo jiné i nový projekt eRecept.cz, který Kasa spolu s Pilulkou nedávno spustil a který umožňuje nákup a doručení léků na předpis na dálku. Zatím je třeba na to jít trochu oklikou, ale celý trh se mění.
***
Jak vidí Martin Kasa budoucnost lékáren? Budeme se ve větším spoléhat na výdej či doručení na dálku a posuneme digitalizaci více dopředu? Jak situace ovlivnila Pilulku, když nemohla prodávat především drogistické zboží? Nejen to se dozvíte v kompletním záznamu z naší konference CzechCrunch Onlajn, na které vystoupili také například Tomáš Čupr, Ondřej Kania, Jaroslav Beck, Dita Přikrylová nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.