Ze Hry o trůny k sociálním sítím. Aplikace Daisie představitelky Aryi Stark nabírá přes 2 miliony dolarů

Filip HouskaFilip Houska

Maisie-Williams
0Zobrazit komentáře

Nadvládu nad sociálními sítěmi – alespoň co do počtu aktivních uživatelů – již dlouhou dobu drží Facebook, respektive Instagram, který byl firmou Marka Zuckerberga koupen před více než sedmi lety. Může se tak zdát, že z pomyslného trůnu tuto dvojici nemůže výhledově nic sesadit. Na druhou stranu kdo jiný by o uchopení moci mohl lépe bojovat než jedna z klíčových postav seriálového fenoménu Hra o trůny, která přibližně před rokem spustila novou sociální síť pro kreativce pod názvem Daisie. Jde o Maisie Williams, britskou herečku a především představitelku Aryi Stark.

Cíl byl od počátku poměrně jasný: nabídnout uživatelům něco, co svým způsobem bude vycházet z Instagramu, ale přidá prvky, díky nimž se od této masově oblíbené sociálně-mediální sítě dokáže odlišit. A to se povedlo. Daisie, která je dostupná na desktopových platformách a iOS, spočívá zejména v poskytování digitálního prostoru, ve kterém se mohou sdílet různé nápady, koncepty a obecně kreativní díla, z nichž se ostatní mohou inspirovat, ale také na nich mohou vzájemně spolupracovat. Ať už jde o oblast designu, hudby, fotografií, literatury nebo módy.

daisie-ios

Tradiční pojetí sociálních sítí Daisie mění i absencí lajků, respektive jakýchkoliv povrchních forem vyjádření zalíbenosti v daném obsahu, k nimž se uživatelé mnohdy až nebezpečně upínají. Podle Maisie se totiž jedná o jakousi „soutěž za honbou co největšího počtu sledujících“, což má zabíjet podstatu kreativní spolupráce. Proto Daisie funguje na bázi takzvaných řetězců (chains), které slouží jako skutečné vyjádření zainteresovanosti v daném projektu.

Podobných věcí, které se odlišují od tradičních hráčů, je uvnitř služby celá řada. Jen samotné rozhraní mobilní aplikace, které před pár týdny změnilo svůj původní „instagramový“ vzhled na podobu moderního portfolia v jednoduchém černo-bílém nádechu, tomu výrazně napovídá. Proto se naskýtá logická otázka: může takový produkt ohrozit téměř neotřesitelnou konkurenci v podobě Instagramu, Facebooku nebo Pinterestu? Ukazuje se, že alespoň zčásti ano. A věří tomu především investoři.

daisie4

Filmový producent Dom Santry a Maisie Williams, klíčová dvojka pro založení Daisie

Startup totiž úspěšně uzavřel seed investici ve výši 2,5 milionu dolarů (zhruba 58 milionů korun), o níž se postaraly respektované zahraniční fondy jako Founders Fund (1,5 milionu dolarů), 8VC, Kleiner Perkins nebo Shrug Capital, přičemž minimálně 500 tisíc dolarů putovalo z kapes samotné Maisie, spoluzakladatele Doma Santryho a jejich přátel a rodiny. Díky těmto prostředkům pak Daisie může lépe pečovat o svou přibližně 100tisícovou základnu uživatelů, kterou aplikace získala přibližně jedenáct dní po svém oficiálním spuštění pro veřejnost (8. května).

Výrazněji se rozšířil i tým, který z původních pěti členů nově čítá osmnáct jedinců, kteří byli najati z firem jako Microsoft, BBC a dalších. Vysoce důležitým aspektem je samozřejmě také širší globální expanze: Daisie je momentálně nejpopulárnější v domovském Londýně, nicméně Maisie se chce výhledově zaměřovat na další města jako New York, Los Angeles nebo Berlín, jenž kreativitou lidí taktéž hýří.

daisie-desktop

Redesignem prošla i desktopová verze

Na celé věci je zajímavé také to, že Daisie nemusí být jen pouhou službou, do které se budou registrovat uživatelé s kreativními choutky. Maisie má v rukávu také vlastní produkční studio Daisy Chain Productions, které slouží jako agentura pro hledání nových talentů s cílem produkovat originální videa a filmy.

To může být zajímavá cesta, jelikož Maisie i Dom mají s filmovým průmyslem bohaté zkušenosti a zájem veřejnosti o takový typ obsahu stále roste. Dost možná tak Daisie může sloužit i jako směr pro ostatní, jak se angažovat do větších projektů pod taktovkou samotné představitelky Aryi Stark.

Foto: Daisie

Tým stojící za službou Balíkonoš rozjíždí Foxdeli. Zlepšuje komunikaci se zákazníky při doručování balíků

martin-jares-foxdeli

Foto: Foxdeli

Zakladatel startupu Foxdeli Martin Jareš

0Zobrazit komentáře

Česká přepravní služba Balíkonoš funguje již od druhé poloviny roku 2013 a za tu dobu se jí podařilo rozeslat přes 1,3 milionu zásilek. Od svého vzniku před téměř šesti lety ušel Balíkonoš dlouhou cestu a tým pod vedením Martina Jareše se proto rozhodl, že na základě poptávky zákazníků vytvoří další novou službu.

Jedním z největších problémů každého e-shopu je totiž mimo samotné konverze a objednávkového procesu či běžné komunikace také komunikace se zákazníkem mezi odesláním a doručením objednávky. Většina e-shopů nabízí více možností přepravy, kdy se každý dopravce liší způsobem komunikace se zákazníkem. Neexistuje tak jednotný proces na to, kdy zákazník dostane SMS zprávu, e-mail nebo jinou notifikaci. Každý přepravce pak navíc se zákazníkem mluví jiným jazykem.

Konec nesrozumitelné komunikace

Spousta e-shopů nicméně nemá na výběr a musí se tak spolehnout na styl komunikace dopravců, který nemohou ovlivnit, ale je přitom v celé zákaznické zkušenosti velmi důležitý. Na tyto problémy reaguje nová česká služba Foxdeli od zmíněných tvůrců Balíkonoše, která umožňuje kompletní personalizaci jednotlivých kroků doručování, a to rovnou u většiny tuzemských přepravců.

foxdeli

S Foxdeli si e-shop sám může natextovat a upravit všechny e-maily a SMS zprávy, které zákazník dostane v průběhu doručování objednávky, a to v jazyce, kterému zákazník rozumí,“ popisuje službu zakladatel a šéf Foxdeli Martin Jareš (na úvodní fotce). „Foxdeli zjednodušuje celý proces doručení a navíc z komunikace odstraňuje ‚přepravštinu‘. Srozumitelnou komunikaci během doručování vnímáme jako zásadní krok k bezproblémovému předání objednávky zákazníkovi,“ dodává Jareš.

Kromě samotné personalizace zpráv v celém procesu je možné přes Foxdeli také vytvořit stránku pro sledování objednávek, a to s brandingem e-shopu, takže zákazník okamžitě pozná, jestli se dostal na správnou adresu. V administraci je pak možné vedle toho také tisknout přepravní štítky nebo zkontrolovat správnost adresy příjemce.

kfc-sanders

Přečtěte si takéSmažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera SanderseSmažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera Sanderse

Největší výhodu ovšem Martin Jareš vidí v podrobnějších datech o doručení, které využije samotný e-shop. Může totiž sledovat, zda si objednávku někdo již dlouho nevyzvedl, a pak zákazníka urgovat, nebo může prostřednictvím systému řešit zpětnou přepravu reklamované zásilky, a to bez tisku štítku. Celý nápad vznikl z potřeby stávajících zákazníků Balíkonoše a e-shopů obecně. Právě Balíkonoš má ostatně napojení na největší e-shopové platformy v Česku, Shoptet nebo Shopsys.

foxdeli-rozhrani

Rozhraní Foxdeli

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Zákaznické podpory e-shopů dnes řeší problémy s doručením většinou až ve chvíli, kdy se z objednávky stane vratka. Důvodem je, že dosud neměly možnost těmto problémům předcházet, protože jim chyběly ucelené informace. Foxdeli zaměstnance podpory upozorní na všechny ‚problematické‘ zásilky automaticky, a to na základě řady parametrů, které si internetový prodejce může sám nastavit,“ říká k motivacím Jareš.

Služba je aktuálně teprve na začátku, mezi klienty ale již nyní patří například obchod se sportovními doplňky a oblečením Decathlon, e-shop s příslušenstvím na mobilní zařízení Epico nebo internetový obchod módní značky Pietro Filipi. Foxdeli aktuálně působí pouze v Česku, kde chce nabrat potřebnou trakci, a poté se začne poohlížet po okolních zahraničních trzích.