Že je herní průmysl v krizi? Jak kde. Kdo koupil akcie japonských studií, může teď slavit

Díky modrému ježkovi, milovníkovi schovávání se v krabicích i lovci monster, co není Geralt, rostou japonské videohry někdy až rekordním tempem.

good-game-22

Foto: Sega / Capcom

Sonic a Leon Kennedy z Resident Evila. Dva videoherní hrdinové, díky kterým Japonské hry rostou

0Zobrazit komentáře

Není snad týdne, aby se nepsalo o nějakém propouštění nebo rušení celého videoherního studia. Do toho dvě obří firmy, francouzský Ubisoft a Electronic Arts z USA, úplně neoslnily svými výsledky a akcie na to hned zareagovaly. My se ale podívali na trochu růžovější část herního průmyslu. Na opačný kout zeměkoule, kde se skvěle daří akciím modrého ježka, lovců monster nebo milovníka schovávání se do krabic.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Poznali jste hry (a jejich tvůrce) z předchozí věty? Gratulujeme – a teď se s námi ponořte do čísel. Světoví videoherní giganti Ubisoft a EA v posledních měsících nenaplnili cíle. Následovalo propouštění, zeštíhlování, klesání hodnoty akcií. V kontrastu k těmhle západním firmám a škrtům, kdy celosvětově loni přišel o místo každý desátý videoherní vývojář, je tu ale část trhu, kterého jako by se podobné problémy moc netýkaly a kde se akcie v poslední době dostaly i na rekordní čísla. Japonsko.

Přitom ještě loni v létě to nevypadalo moc pozitivně. Japonské akciové trhy zažily na začátku srpna Černé pondělí, kdy je ovládla panika kvůli strachu z recese. Logicky to způsobilo i pád akcií herních společností – a že jich není málo. Máme tu Sony, Nintendo, Capcom, Konami, Bandai Namco…

Stačil ale jediný den a většina se vyškrábala zpátky ke svým původním hodnotám. Však se podívejte na čísla společnosti Kantan Games, která se právě japonskému hernímu průmyslu věnuje: hodnota akcií Nintenda sice původně spadla o 15 procent, ale během čtyřiadvaceti hodin vzrostla o 12 procent. Sony si po šestiprocentním poklesu polepšilo dokonce o 8 procent. A tak dále.

Když se pak analytici na konci loňského roku podívali na shrnutí, řada velkých japonských herních společností se chlubila vysokými čísly. Index Nikkei 225, který sleduje výkonnost top japonských firem obchodovaných na tokijské burze, vzrostl během loňského roku o 19 procent. Kdežto velké herní společnosti měly (až na výjimky) často nárůst třicet, čtyřicet procent. To se sice může zase změnit, ale aspoň loni to v Japonsku šlapalo.

Nejdravější bylo z hlavních hráčů Konami, které můžete znát třeba díky značkám jako Metal Gear nebo Silent Hill. Právě druhý díl téhle hororové série dostal loni remake, který si odnesl i nejedno ocenění, navíc se dařilo sportovnímu titulu eFootball. A hodnota akcií jeho vydavatele během loňska vyrostla o více než 90 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším zajímavým hráčem byla Sega. Ta už před lety opustila výrobu vlastních konzolí, nicméně ani v současnosti není na odpis. Patří jí třeba modrý ježek Sonic, o kterém loni vyšel už třetí film s celosvětovými tržbami skoro půl miliardy dolarů. Fun fact: jde tak o třetí nejúspěšnější film… Keanu Reevese. Každopádně akcie Segy za celý rok zaznamenaly více než čtyřicetiprocentní nárůst.

A pojďme se podívat ještě na jednu firmu, které brzo vychází další díl ze série o lovení a kuchání obřích potvor Monster Hunter. Akcie Capcomu loni vyrostly o více než 40 procent a letos v únoru se vyšplhaly na úplný rekord. Přitom japonská firma nedávno připustila, že v uplynulém kvartálu nedosáhla plánovaných zisků. Jenže řada jejích her, kam patří třeba ještě hororová série Resident Evil, se poslední roky dobře prodává a vyhlídky jsou zase pozitivní.

kingdom-come-good-game

Přečtěte si takéŠest věcí, co mě štvou na Kingdom Come 2Šest věcí, co mě štvou na Kingdom Come 2: Středověký superman, podvod na Jindru i zbytečný realismus

Zato zmíněný Ubisoft nedávno připustil, že prodeje jeho videoherních Star Wars nakonec nenaplnily očekávání. A to samé EA se svým nástupcem fotbalové série FIFA nebo s novým dílem Dragon Age. Samozřejmě ale tyhle dva případy ze Západu neznamenají, že všichni mimo Japonsko jsou na tom bídně. Což dokazuje i pár novinek z posledních dní, které najdete níže.

A vůbec, vždyť takové české Kingdom Come: Deliverance 2 dokázalo za jediný den prodat milion kopií – a dva miliony se blíží rychleji, než ve Warhorse Studios čekali. Abyste nepropásli to nejzajímavější info nejen o Warhorse a KCD2, nezapomeňte si přihlásit náš herní newsletter.

Top novinky ze světa her

📅 Nová Mafia dorazí v létě, GTA VI prý opravdu letos na podzim. Take-Two Interactive oznámili čtvrtletní výsledky (tržby 1,36 miliardy dolarů, podobné jako loni) a s nimi opět potvrzují termíny svých her.

🃏 Co kdybychom si dali partičku gwintu? Karetní hra ze Zaklínače vyjde díky Xzone už letos v létě. A v češtině.

😮 Jestli nemáte dost Japonska, pak mrkněte na plejádu nových trailerů a ukázek v rámci State of Play od PlayStationu. Dorazili Snake, závodící Sonic i další díl Onimushi. A z těch mimo Japonsko i remaster Days Gone nebo chystaná hra od jednoho z hlavních tvůrců GTA V. Ovšem nejvíc nás asi zaujal filmeček ke hře Saros, novince od studia, které před pár lety uchvátilo Returnalem.

💸 Skupině Embracer, pod níž spadají i Warhorse Studios, výrazně spadla cena akcií… ale z jasného důvodu – své impérium rozděluje na tři menší části. Teď na burzu samostatně zamířilo deskoherní Asmodee a akcie Embraceru už zase stoupají.

📚 Vyšla nová česká hra Plot Twist. Jste v ní spisovatel a píšete bestsellery. Připomíná Game Dev Tycoon, i když první recenze nejsou úplně skvělé.

💰 Obří firmy Krafton (PUBG) a Roblox Corporation (ehm, Roblox…) ještě víc narostly. Prvně jmenovaná za rok 2024 navýšila tržby o 42 procent na rekordních 1,9 miliardy dolarů s provozním ziskem 826 milionů (meziroční nárůst o 54 procent!). Druhá loni v tržbách vyrostla o 29 procent na 3,6 miliardy dolarů a snížila ztrátu na 915 milionů.

🌍 Je tu nová Civilizace! Akorát na rozdíl od kritiků schytává od hráčů docela bídu – málo obsahu, podivné ovládání, zjednodušování…

Kingdom Come 2 sklízí gratulace od tvůrců Zaklínače i Falloutu, polívčičku si přihřívají politici i Slavia

Warhorse Studios stvořili tak velkolepou věc, že ji zaregistrovali i lidé, kterým zájem o videohry tak úplně nevěříte.

Michal MančařMichal Mančař

kcd-kolaz

Foto: Warhorse Studios / Instagram / CD Projekt Red

Kingdom Come sbírá jednu gratulaci za druhou

0Zobrazit komentáře

Je to úspěch, jaký Česko dlouho nevidělo. Středověká videohra Kingdom Come: Deliverance 2 se parádně prodává a sklízí nadšené recenze doma i ve světě – a navíc stále přehlížený herní průmysl dostává mezi mnohem širší publikum. Gratulace tak do Warhorse Studios posílají nejen kolegové a konkurenti z branže.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Potlesk pro Warhorse Studios přichází ze všech stran. A je zasloužený – Kingdom Come 2 se jen za první den prodalo přes milion kusů a dva miliony se blíží. Kreativní ředitel Daniel Vávra se pro Seznam Zprávy dokonce nechal slyšet, že úvodní prodeje pokryly náklady na vývoj hry. Ty podle šéfa studia Martina Frývaldského dosáhly vysokých stovek milionů korun. „Za cenu Kingdom Come 2 by se dal natočit středněrozpočtový hollywoodský film nebo třeba celý seriál na Netflixu,“ uvedl Frývaldský pro CzechCrunch.

Na české poměry nevídaný počin – a to nejen v rámci videoher, ale napříč kulturou a kreativními obory – si vysloužil uznání z těch nejzajímavějších adres. Většinou jde o krásné gratulace. Občas to ale jsou i… no, posuďte sami.

⚔️ Mezi prvními gratulanty bylo polské herní studio CD Projekt Red. Autoři Zaklínače a Cyberpunku 2077 své přání doprovodili ilustrací lovce monster Geralta, jak se zdraví s hrdinou KCD2 Jindřichem. Audentes Fortuna Iuvat!

👑 Dokonce i Danielu Vávrovi mohou dojít slova. Vůbec se není čemu divit, protože KCD2 vyseknul poklonu i sám Chris Avellone – vývojář podepsaný pod absolutními legendami RPG žánru Fallout 2 a Planescape: Torment. „Že mi tvůrce jedné z nejlepších her, co jsem kdy hrál, napíše něco takového… nemám slov. Díky,“ odpověděl kreativní ředitel Warhrose. Velká pocta!

🧙 Podobně cenná bude chvála od Briana Farga, producenta značky Fallout. Anebo od Swena Vinckeho, šéfa studia Larian neboli tvůrců jednoho z nejlepších RPG posledních let Baldur’s Gate 3: „Už se těším, až vaši hru vyzkouším!“

🛡️ Gratulace samozřejmě nechodí jen z ciziny. Největší české herní studio Bohemia Interactive mají hráči spojené spíš s tanky a neprůstřelnými vestami, ale tentokrát zvolilo… trochu jiný pancíř. A kromě dalších se přidali například brněnští Madfinger Games: „Je to velký den pro české hry.“

⚽ Fotbalová Slavia sice negratulovala přímo, ale na vlně Kingdom Come 2 se svezla taky. Jmenovce ze svého kádru představila coby postavy ze hry.

🎵 „Nestává se každý den, že by se Česko vytasilo s něčím velkým. Ale teď ano,“ přidal se Jaroslav Beck, jeden ze spoluautorů hitu pro virtuální realitu Beat Saber – jedné z nejúspěšnějších česko-slovenských her všech dob.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

☢️ Uznání přišlo i od vývojářů střílečky S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Ti sídlí v Praze a – jak připomněl Vávra – obě hry sdílely několik herců. Kromě samotné akce totiž nabízejí spoustu příběhových scén.

🎮 Logicky nejvíc gratulací každopádně přišlo z videoherního průmyslu. Třeba z firmy Crytek, což jsou autoři technologie, kterou KCD2 využívá. Nebo od hry Mount & Blade, která také sází na autentičtější zpracování středověku. Ze studia Owlcat Games, které stvořilo parádní RPG Pathfinder. Či z Crystal Dynamics, jež můžete znát díky moderním Tomb Raiderům. Anebo od autorů strategické série Anno, kteří si kvůli Kingdom Come 2 berou i dovolenou. No a taky od tvůrců Frostpunku z 11 Bit Studios.

A taky od dalších a dalších a dalších… Kingdom Come: Deliverance 2 je prostě česká hra světového formátu. Jestli vás novinka od Warhorse Studios zajímá víc, přečtěte si naši recenzi KCD2. A jestli vás lákají další zprávy o českém herním průmyslu, mrkněte na náš newsletter.

Čeští politici a videohry

🤡 No a pak tu je trochu rozporuplná kategorie. České videohry dosahují světového úspěchu spíš navzdory než díky politickým krokům libovolných vlád. I když tahle situace se dává do pomaličkého pohybu se schválením změn fondu audiovize, který nově podpoří i videohry.

Nicméně posty na sociálních sítí od politiků oslavující Kingdom Come 2 sice přibývají – ale moc uvěřitelnosti nepobraly. Asi jako všechny ty gratulace, když se vyhrává v hokeji.

Vydání a úspěch hry zaregistrovala třeba koalice Spolu pro Prahu, jejíž… kreace… s Jiřím Pospíšilem… je… something („Jak se říká – zlaté české ručičky!“). Poněkud vyhrocenější je situace pod příspěvkem Markéty Pekarové Adamové, kde se ozval i Daniel Vávra („NEPARAZITUJTE!“).

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Spolu pro Prahu (@spolu_pro_prahu)

Naopak vlastně až příjemně střízlivý byl příspěvek ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka: „Já se musím přiznat, že hry už jaksi nejsou úplně můj šálek čaje. Ale pokud jsou ta čísla Kingdom Come 2 taková, mám velkou radost, hrdost a gratuluju ze srdce.“

Hru zaregistrovali také poslankyně Barbora Urbanová („Udělá pro státní kasu i šíření české kultury víc než jakákoliv soudobá domácí filmová či seriálová produkce s dotacemi.“) a Silvia Doušová („Přivádí středověkou Kutnou Horu k životu jako nikdy předtím.“) nebo senátoři Zdeněk Hraba („Dlouho jsem si na PC nic nezahrál, ale tady udělám výjimku.“) a Miroslav Bárta („Český finální a globální produkt, žádná subdodávka, hromada invence a fantazie.“).

Kéž by ta slova byla autentická, nikoliv ze stejného pytle jako ony zmiňované oslavy hokejových úspěchů. Videohry jsou světový, gigantický byznys, je to vysoce kreativní obor s vysokou přidanou hodnotou a jen v Česku generují miliardové tržby. Jenže jen pár měsíců nazpět se projednávala novela zákona, která hry zařazuje po bok kinematografie coby státem uznávané a podporované (ačkoliv zdaleka ne tak štědře jako film) odvětví.

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

A ve sněmovně jste tehdy mohli slyšet následující hlášky: „V čem potom ta videohra přispívá našemu státu?“ nebo „A my teď budeme pobízet, aby tito, já nevím – jednička a nula, kteří umí dělat ty hry –, aby to tvořili? Pro koho? Komu to prospěje nebo co z toho bude?“ či „Patologickou triádu kromě her tvoří sociální sítě a pornografie volně přístupná na internetu.“

Ať jsme féroví, tyhle věty nezazněly od citovaných gratulantů KCD2. Ale v kontextu těchto výroků je uvěřitelnost potlesku z pozitivněji naladěných politických sfér prostě nižší. Navíc když aplaus přichází až v okamžiku, kdy se chvála na Warhorse Studios valí ze všech světových stran. Přitom světové hry v Česku vznikají už dlouho.