Že je herní průmysl v krizi? Jak kde. Kdo koupil akcie japonských studií, může teď slavit
Díky modrému ježkovi, milovníkovi schovávání se v krabicích i lovci monster, co není Geralt, rostou japonské videohry někdy až rekordním tempem.
Není snad týdne, aby se nepsalo o nějakém propouštění nebo rušení celého videoherního studia. Do toho dvě obří firmy, francouzský Ubisoft a Electronic Arts z USA, úplně neoslnily svými výsledky a akcie na to hned zareagovaly. My se ale podívali na trochu růžovější část herního průmyslu. Na opačný kout zeměkoule, kde se skvěle daří akciím modrého ježka, lovců monster nebo milovníka schovávání se do krabic.
Poznali jste hry (a jejich tvůrce) z předchozí věty? Gratulujeme – a teď se s námi ponořte do čísel. Světoví videoherní giganti Ubisoft a EA v posledních měsících nenaplnili cíle. Následovalo propouštění, zeštíhlování, klesání hodnoty akcií. V kontrastu k těmhle západním firmám a škrtům, kdy celosvětově loni přišel o místo každý desátý videoherní vývojář, je tu ale část trhu, kterého jako by se podobné problémy moc netýkaly a kde se akcie v poslední době dostaly i na rekordní čísla. Japonsko.
Přitom ještě loni v létě to nevypadalo moc pozitivně. Japonské akciové trhy zažily na začátku srpna Černé pondělí, kdy je ovládla panika kvůli strachu z recese. Logicky to způsobilo i pád akcií herních společností – a že jich není málo. Máme tu Sony, Nintendo, Capcom, Konami, Bandai Namco…
Stačil ale jediný den a většina se vyškrábala zpátky ke svým původním hodnotám. Však se podívejte na čísla společnosti Kantan Games, která se právě japonskému hernímu průmyslu věnuje: hodnota akcií Nintenda sice původně spadla o 15 procent, ale během čtyřiadvaceti hodin vzrostla o 12 procent. Sony si po šestiprocentním poklesu polepšilo dokonce o 8 procent. A tak dále.
Když se pak analytici na konci loňského roku podívali na shrnutí, řada velkých japonských herních společností se chlubila vysokými čísly. Index Nikkei 225, který sleduje výkonnost top japonských firem obchodovaných na tokijské burze, vzrostl během loňského roku o 19 procent. Kdežto velké herní společnosti měly (až na výjimky) často nárůst třicet, čtyřicet procent. To se sice může zase změnit, ale aspoň loni to v Japonsku šlapalo.
Nejdravější bylo z hlavních hráčů Konami, které můžete znát třeba díky značkám jako Metal Gear nebo Silent Hill. Právě druhý díl téhle hororové série dostal loni remake, který si odnesl i nejedno ocenění, navíc se dařilo sportovnímu titulu eFootball. A hodnota akcií jeho vydavatele během loňska vyrostla o více než 90 procent.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalším zajímavým hráčem byla Sega. Ta už před lety opustila výrobu vlastních konzolí, nicméně ani v současnosti není na odpis. Patří jí třeba modrý ježek Sonic, o kterém loni vyšel už třetí film s celosvětovými tržbami skoro půl miliardy dolarů. Fun fact: jde tak o třetí nejúspěšnější film… Keanu Reevese. Každopádně akcie Segy za celý rok zaznamenaly více než čtyřicetiprocentní nárůst.
A pojďme se podívat ještě na jednu firmu, které brzo vychází další díl ze série o lovení a kuchání obřích potvor Monster Hunter. Akcie Capcomu loni vyrostly o více než 40 procent a letos v únoru se vyšplhaly na úplný rekord. Přitom japonská firma nedávno připustila, že v uplynulém kvartálu nedosáhla plánovaných zisků. Jenže řada jejích her, kam patří třeba ještě hororová série Resident Evil, se poslední roky dobře prodává a vyhlídky jsou zase pozitivní.
Zato zmíněný Ubisoft nedávno připustil, že prodeje jeho videoherních Star Wars nakonec nenaplnily očekávání. A to samé EA se svým nástupcem fotbalové série FIFA nebo s novým dílem Dragon Age. Samozřejmě ale tyhle dva případy ze Západu neznamenají, že všichni mimo Japonsko jsou na tom bídně. Což dokazuje i pár novinek z posledních dní, které najdete níže.
A vůbec, vždyť takové české Kingdom Come: Deliverance 2 dokázalo za jediný den prodat milion kopií – a dva miliony se blíží rychleji, než ve Warhorse Studios čekali. Abyste nepropásli to nejzajímavější info nejen o Warhorse a KCD2, nezapomeňte si přihlásit náš herní newsletter.
Top novinky ze světa her
📅 Nová Mafia dorazí v létě, GTA VI prý opravdu letos na podzim. Take-Two Interactive oznámili čtvrtletní výsledky (tržby 1,36 miliardy dolarů, podobné jako loni) a s nimi opět potvrzují termíny svých her.
🃏 Co kdybychom si dali partičku gwintu? Karetní hra ze Zaklínače vyjde díky Xzone už letos v létě. A v češtině.
😮 Jestli nemáte dost Japonska, pak mrkněte na plejádu nových trailerů a ukázek v rámci State of Play od PlayStationu. Dorazili Snake, závodící Sonic i další díl Onimushi. A z těch mimo Japonsko i remaster Days Gone nebo chystaná hra od jednoho z hlavních tvůrců GTA V. Ovšem nejvíc nás asi zaujal filmeček ke hře Saros, novince od studia, které před pár lety uchvátilo Returnalem.
💸 Skupině Embracer, pod níž spadají i Warhorse Studios, výrazně spadla cena akcií… ale z jasného důvodu – své impérium rozděluje na tři menší části. Teď na burzu samostatně zamířilo deskoherní Asmodee a akcie Embraceru už zase stoupají.
📚 Vyšla nová česká hra Plot Twist. Jste v ní spisovatel a píšete bestsellery. Připomíná Game Dev Tycoon, i když první recenze nejsou úplně skvělé.
💰 Obří firmy Krafton (PUBG) a Roblox Corporation (ehm, Roblox…) ještě víc narostly. Prvně jmenovaná za rok 2024 navýšila tržby o 42 procent na rekordních 1,9 miliardy dolarů s provozním ziskem 826 milionů (meziroční nárůst o 54 procent!). Druhá loni v tržbách vyrostla o 29 procent na 3,6 miliardy dolarů a snížila ztrátu na 915 milionů.
🌍 Je tu nová Civilizace! Akorát na rozdíl od kritiků schytává od hráčů docela bídu – málo obsahu, podivné ovládání, zjednodušování…